Ja, tjejen har haft flera öroninflammationer och det tär på henne! Hon vaknar för tidigt på mornarna - men för övrigt vill hon bara soova o soova. Ibland då jag väcker henne blir hon så ledsen - hon är så trött så trött. Jag har låtit henne sova, samtidigt som jag har hållit mattiderna och andra rutiner så att hon vet vad som gäller.
Men nu till min fundering. En del nätter har hon vaknat upp. Jag har svårt att tolka hennes frågor på natten. Ibland tror jag att hon vaknar upp för att hon helt enkelt känner sig pigg (hon har ju sovit mycket på dagen), men ibland tror jag också att hon vaknar upp för att öronen är sjuka - jag vet ju inte..
Så ska ja låta henne vara så mycket som möjligt o enbart ramsa då hon låter ledsen? Eller vad skall jag göra?? O hur hantera hennes ledsenhet då hon blir väckt trots att hon vill sova?? På förmiddagen är hon mycket piggare men ren 14-tiden början hon bli trött.
Ja, o ensamleken.. ibland bryter hon helt ihop vad göra då?
För tillfälle trivs hon inte alls att vara på golvet. Hon vill vara i famnen. Tips?
Tjejen är 6 månader, kurad vid 4mån och för övrigt ett barnaboksbarn!
trött o sjuk o vill bara soova
Hej!
Nu kanske andra här inne inte håller med mig, men när Elsa har varit riktigt sjuk så har jag inte "följt" allt till punkt och pricka. Hon var bara sjuk en gång när hon var så liten som din dotter, och de nätterna var jag eller min inne hos henne mycket på natten. Vi undvek att ta upp henne men satt vid sängen och solfjädrade, eller buffade t om lite om det behövdes. Jag vill inte lämna henne ensam när hon är sjuk och ledsen. För oss var det inget som helst problem att få allt "på banan" igen när hon blev frisk. Man har ju rutinerna och faller liksom bara tillbaks till dem - det är tryggt!
Vi lät också henne sova mer än vanligt, men försökte se till att det inte blev ALLT för mycket på dagarna. Små 20-min mellan lurarna samt att använda marginalkvartar åt båda hållen funkade för oss.
Nu kanske andra här inne inte håller med mig, men när Elsa har varit riktigt sjuk så har jag inte "följt" allt till punkt och pricka. Hon var bara sjuk en gång när hon var så liten som din dotter, och de nätterna var jag eller min inne hos henne mycket på natten. Vi undvek att ta upp henne men satt vid sängen och solfjädrade, eller buffade t om lite om det behövdes. Jag vill inte lämna henne ensam när hon är sjuk och ledsen. För oss var det inget som helst problem att få allt "på banan" igen när hon blev frisk. Man har ju rutinerna och faller liksom bara tillbaks till dem - det är tryggt!
Vi lät också henne sova mer än vanligt, men försökte se till att det inte blev ALLT för mycket på dagarna. Små 20-min mellan lurarna samt att använda marginalkvartar åt båda hållen funkade för oss.
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Är hon fortfarande sjuk? När min Emmy har varit sjuk så har hon fått sova lite extra. Även när hon är frisk så följer jag faktiskt inte tiderna till punkt och pricka. En marginalkvart kan i vissa fall bli en halvtimme
om hon verkar behöva det och då reglerar hon det själv genom att istället sova lite mindre på t ex eftermiddags tuppluren. Det beror lite på vad vi har gjort under dagen. T ex är hon lite tröttare efter att vi varit på babysim.
Om hon blir ledsen när du väcker henne - hur väcker du henne?
Angående ensamleken så har jag lite samma problem. Hon är inte så jätte intresserad av att leka själv men jag har gradvis kunnat öka på tiden mer och mer. När hon börjar bli uttråkad så får jag henne intresserad av någon ny leksak eller så lägger jag mig brevid henne på golvet ett tag innan jag försvinner igen, ibland hjälper jag till att vända på henne så att hon växlar mellan att ligga på magen och ryggen (hon kan vända på sig själv, men börjar hon bli grinig och jag vänder på henne så kan hon vara glad ett tag till). Numera leker hon mer eller mindre själv ca 1 timme varje morgon.
Kanske någon annan kan ge dig lite mer och bättre tips - jag har bara skrivit hur vi gör...
Om hon blir ledsen när du väcker henne - hur väcker du henne?
Angående ensamleken så har jag lite samma problem. Hon är inte så jätte intresserad av att leka själv men jag har gradvis kunnat öka på tiden mer och mer. När hon börjar bli uttråkad så får jag henne intresserad av någon ny leksak eller så lägger jag mig brevid henne på golvet ett tag innan jag försvinner igen, ibland hjälper jag till att vända på henne så att hon växlar mellan att ligga på magen och ryggen (hon kan vända på sig själv, men börjar hon bli grinig och jag vänder på henne så kan hon vara glad ett tag till). Numera leker hon mer eller mindre själv ca 1 timme varje morgon.
Kanske någon annan kan ge dig lite mer och bättre tips - jag har bara skrivit hur vi gör...
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
-
ElinN
Hoppas er tjej mår bättre nu!
Min Elicia, 8 månader, är sjuk just nu. Magsjuka med kräkningar, diarré och feber. Och hon bara sover. Hela dagen. Inte tänker jag väcka henne eller köra något schema när hon är dålig! Hon får sova så mycket hon vill, det är ju det bästa sättet för att få kroppen att läka! Jag hoppas och tror att rutinerna sitter där, när hon blir frisk igen.
KRAM
Elin
Min Elicia, 8 månader, är sjuk just nu. Magsjuka med kräkningar, diarré och feber. Och hon bara sover. Hela dagen. Inte tänker jag väcka henne eller köra något schema när hon är dålig! Hon får sova så mycket hon vill, det är ju det bästa sättet för att få kroppen att läka! Jag hoppas och tror att rutinerna sitter där, när hon blir frisk igen.
KRAM
Elin
-
Gäst