Hej,
har en son, Finn, på 9 månader. Brukar låta Finn kladda med maten en gång om dan som mest. Har lite dåligt samvete för att jag inte låter honom äta på egen hand mer, för han vill gärna äta med skeden själv trots att det mesta hamnar på golvet, i taket, på kläder och möbler. Tyvär har jag lite dåligt tålamod med allt städande som följer.
När är bästa tiden att låta dem börja äta själva? Några tips på hur man bäst går tillväga?
När börja äta själv?
-
heartworn
Hej!
Det är ju du som bestämmer hur mycket kladd du orkar med. Än dröjer det länge innan bordsskicket trillar på plats. Fast ett hungrigt barn kladdar knappt inget alls. Är man bara småsugen så blir ätandet snabbt en lek istället. Erbjud lite pillande med maten efter du tryckt i honom det mesta på tallriken.
Mammut Maria ger följande tips angående matning som jag skriver under på:
Ta bort pipmuggen och annat lekbart, håll i tallriken själv och mata på fort som attan - det gillar de! Stora skedar i rask takt är ofta melodin - inget småfjuttande med andra ord. Då blir de irriterade och leklystna! När du matat i ordentligt så är han förhållandevis mätt och då kan man erbjuda pillerill i form av ärtor eller brödbitar som han själv plockar till sej. Ge dricka efter en avslutad måltd - då dricker de precis lagom.
Det är ju du som bestämmer hur mycket kladd du orkar med. Än dröjer det länge innan bordsskicket trillar på plats. Fast ett hungrigt barn kladdar knappt inget alls. Är man bara småsugen så blir ätandet snabbt en lek istället. Erbjud lite pillande med maten efter du tryckt i honom det mesta på tallriken.
Mammut Maria ger följande tips angående matning som jag skriver under på:
Ta bort pipmuggen och annat lekbart, håll i tallriken själv och mata på fort som attan - det gillar de! Stora skedar i rask takt är ofta melodin - inget småfjuttande med andra ord. Då blir de irriterade och leklystna! När du matat i ordentligt så är han förhållandevis mätt och då kan man erbjuda pillerill i form av ärtor eller brödbitar som han själv plockar till sej. Ge dricka efter en avslutad måltd - då dricker de precis lagom.
Hej.
Mitt tips är att låta honom hålla i skeden men att du håller handen över och hjälper till.
Sedan kan du ju alltid låta honom försöka själv några gånger, men när han börjar vifta med mat så tar du tag igen - utan att för den skull TALA om hur han ska göra.
Beröm gärna ofta genom att säga att magen blir sååå glad när den får mat genom munnen
Lycka till!
/LO
Mitt tips är att låta honom hålla i skeden men att du håller handen över och hjälper till.
Sedan kan du ju alltid låta honom försöka själv några gånger, men när han börjar vifta med mat så tar du tag igen - utan att för den skull TALA om hur han ska göra.
Beröm gärna ofta genom att säga att magen blir sååå glad när den får mat genom munnen
Lycka till!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Sluta mata honom helt......
Jag skulle tro att han är kapabel att få i sig det han behöver själv...
Efter nån vecka tror jag att det inte är så kladdigt längre...
Nu kanske alla blir ARGA på mig , men det är min teori.
Har sett tvååringar som inte kunnat äta ordentligt själva just av anledningen att de inte fått lära sig själva från start.
En ettåring - som får kan både äta med sked och dricka (utan pip) själv.
Om han/hon bara får det förtroendet.
Kanske får man byta tröja efteråt....... men det är det väl värt...?
Jag skulle tro att han är kapabel att få i sig det han behöver själv...
Efter nån vecka tror jag att det inte är så kladdigt längre...
Nu kanske alla blir ARGA på mig , men det är min teori.
Har sett tvååringar som inte kunnat äta ordentligt själva just av anledningen att de inte fått lära sig själva från start.
En ettåring - som får kan både äta med sked och dricka (utan pip) själv.
Om han/hon bara får det förtroendet.
Kanske får man byta tröja efteråt....... men det är det väl värt...?
mmmm... tror också på att övning ger färdighet, men ungar är nog olika också. Gustav kladdar på och har först nu börjat få snits på skeden. Han har tränat i snart ett halvår! MYCKET mat har sopats/torkats upp från golv, bord och väggar. Det är rappat ibland här hemma! Först senaste veckan har det släppt och han väljer nu att äta själv och blir sur om man är med och styr! Axel åt själv med sked när han var 15 månader - nästan utan att kladda... Och vi har gjort likadant med båda två!
Man får försöka stå ut med kladdet och kletet. Det går över med tiden!
Man får försöka stå ut med kladdet och kletet. Det går över med tiden!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
-
Katarina-Mamma duracell
- Kontakt:
Kladd och klet hör till tyvärr, men det går över, och fortare om man låter barnet få prova själv.
Vi har ända sedan vår son visade intresse på att äta själv låtit honom prova själv. I början med en lagom stor sked, och nu vid två års ålder äter han med kniv och gaffel. Visst, det blir kladdigt emellanåt, men det tycker jag det är värt, för han äter så fint han kan, och är stolt över att faktiskt kan äta som mamma och papppa
Vi har ända sedan vår son visade intresse på att äta själv låtit honom prova själv. I början med en lagom stor sked, och nu vid två års ålder äter han med kniv och gaffel. Visst, det blir kladdigt emellanåt, men det tycker jag det är värt, för han äter så fint han kan, och är stolt över att faktiskt kan äta som mamma och papppa
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Till erfarna föräldrar med äldre barn än David (7 mån): Just nu matar jag och det går bra, han pillar duktigt i sig brödbitar, makaroner, mjuk frukt, etc. Men om jag däremot ger honom en sked till gröt/barnmat bankar han bara med den eller kastar ned den på golvet på en gång. Ibland hjälper han mig mata honom, men släpper jag skeden är det kört.
Kommer han att själv vilja äta med bestick lite senare istället för att bara vilja leka med dem? Eller måste jag "göra" något för att stimulera hans vilja att använda besticken för att skyffla maten i mun?
Tack!
Leigh
Kommer han att själv vilja äta med bestick lite senare istället för att bara vilja leka med dem? Eller måste jag "göra" något för att stimulera hans vilja att använda besticken för att skyffla maten i mun?
Tack!
Leigh
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.