Hjälp med att styra upp vardagen med 9 veckors flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
hugo77

Hjälp med att styra upp vardagen med 9 veckors flicka

Inlägg av hugo77 »

Hej alla underbara hjälpare :D !

Jag och min man kurade vår nu 2 -åriga son när han var 8 månader så vi är insatta i SHN. Jag var beslutsam i att INTE göra samma misstag med andra barnet så jag läste BB och hade lite kontakt med Anna W (som hjälpte oss med Elliot). MEN trots alla förberedelser så står jag och min man här nu lite handfallna. Vi läser tråd efter tråd för att hitta rätt lösning och svar. Nu vänder jag mig till era kloka människor för lite hjälp. Elisabeth föddes den 16 december 2014. Hittar inte vart jag ska lägga in det...

Vi har försökt att följa SM från början. Men fast man tror att men "vet" hur modellen ska vara på papper är det en himla skillnad i verklighet :? Vi matar, matar och matar och sen matar lite till. Hon får ersättning och ammas så mätt blir hon. Vi har försökt att följa 2/2 dvs ca 1.5-2 h vakentid och 2 h sömn och ibland 2.5. Hon har somnat runt 22.30 de första veckorna men nu har vi försökt att få bak tiden lite och har lagt henne vid 20 istället för att slippa det där klassiska kvällstrasslet. Hon är en liten orolig själ om man nu kan säga så... svårt att komma till ro men när hon väl gör det sover hon bra. Hon har som längst sovit 6 h i sträck men oftast 5. När hon vaknar är hon rejält hungrig så jag vill inte vagna om på natten. Vi använder oss av vagningen. Hon sover inne i en stor Emmaljungavagn med larm, på magen! Men på dagen sover hon mest ute och då på rygg. Hon har haft en retlig förkylning sedan i januari och är så täppt. Det strular märker vi på nätterna vid magläget. Hon vill sova men är så täppt att hon väcker sig. Vi kör koksalt, näsfrida och lök under vagnen.

OK så vi tycker att vi gör ALLT rätt men ändå så är hon så orolig av sig. Det gäller alla lurar. Tills nu har hon sovit två långa lurar per dag och det har funkat med klassiska uppvak efter 45 min och sedan ungefär 1 h. Sover hon över 1 h blir det gärna 2.5. Men oftast vaknar hon flera gånger, efter 5 min, 10 min 20 min osv. Det bästa är när vi går med henne och vi VILL INTE hamna i vagningsträsket igen för det gjorde vi med vår son och fick helt plocka bort promenader enligt AW:s goda råd.

Men nu är det ju dags att spika ett schema, eller snart i alla fall. Tre lurar och bra lurar och bra nätter. Vi har tänkt:
7.30 väckning med mat umgänge osv
9.00 sova 1.5 h
10.30 mat umgänge mm
12:30 sova 2h
14:30 mat umgänge mm
16.30 sova 45 min
17:15 umgänge mat mm
20:00 god natt!

Detta med att man ska mata inom 1 h, det tror jag vi helt missat :roll: . Vi brukar ladda in mat under hela vakentiden, och avsluta med att mata innan hon läggs. Men nu förstår jag att så inte är tanken, utan mat inom 1 h. Men kruxet är att hon är långsamätare, hon äter lite bröst, rapas, äter bröst, rapas och sen byter jag och har umgänge med henne. Sen bröst igen x2 och så avslutar vi med ersättning ca 100 ml. Hon har gått upp super i vikt så hon får verkligen mat. MEN det blir ju inte 3 h mellan målen inser vi nu.

Jag är verkligen så stressad av detta med hennes sömn att det sätter sig överallt i mig, det enda jag tänker på och som vårt prat kretsar kring. Jag kan tänka mig att det är många med mig som känner som jag, man vill få det att fungera. Jag är så galet tacksam för lite råd och hjälp på vägen för oss. Hoppas att det inte är för struligt det jag skrivit utan att någon av er kan utläsa det vi behöver hjälp med.

Japp 20 min och nu vaknar hon igen...kan det vara ryggläget. Måste gå...Kram!

Emma & Ulf [-o< [-o< [-o<
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp med att styra upp vardagen med 9 veckors flicka

Inlägg av mamaA »

Hej och grattis till lillasyster!

Oj, vad jag känner igen mig i vår första tid med lillebror när jag läser detta. Han hade också så svårt att komma till ro och vakande i alla skarvar ](*,) men nu vid snart 5 månader har han sovit sin tolvtimmarsnatt utan problem i en månad och daglurarna funkar nästan skarvfritt. Enda verktyget som används är ramsan och det görs sparsamt för bäst resultat.

Våra dagslurar blev inte bättre förrän jag backade rejält med buffningen och styrde upp nätterna och plockade bort nattmål. Vissa bebisar behöver mer än andra bli övertygade om att föräldrarna vet precis vad de gör och måste fråga JÄTTEMÅNGA gånger :wink: . Lillebror åt också hungrigt efter 5-6 timmars nattsömn men förlängde sedan inte den sammanhängande sömnen mer på egen hand utan började vakna oftare istället så då fick jag äntligen attityden på plats och tog tag i det hela. Att inte äta så mycket på natten gör aptiten bättre på dagen också så det är all idé att minska på nattmålen nu. Anna skrev så bra i ett svar här om att 3-4 månaders barnet är så inrutat i sina vanor att det kommer inte frivilligt att ändra på sitt mönster utan det måste de ömma föräldrarna göra [-X .

Ryggläge ger fler skarvar - JA .Varför sover hon på rygg i vagnen?

Mat inom en timme behöver du inte stirra dig blind på, dra ner till 1,15 först och jobba dig ner till en timme. Lugn och fin!

Kvällspasset på 2,45 vaken verkar väääldigt långt. Min son orkar bara max två timmar här och han är två månader äldre. Orkar hon hålla sig pigg eller hinner hon bli övertrött?

Min son har också varit förkyld ett bra tag men jag tycker att magläget hjälper till att låta snoret rinna ut. Det finns en koksaltspray som heter physiomer babymist på apoteket som jag upplever är bättre än vanliga näsdroppar. Den spolar rent bättre i och med det är spray.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hugo77

Inlägg av hugo77 »

Hej MamA och Stort tack för ditt snabba svar!

Idag har lurarna fungerat jättebra :D , en lur ute på rygg och en inne på mage och en ute på rygg i vagn. 2 h, resp 1.5 och 45 min. MEN sen kommer kvällen, den lååånga kvällen. Kruxet med Elisabeth är som sagt att hon är långsamätare, jag får INTE i henne mat under 1 h. Det tar minst 1.5 eller 2. Som ikväll, hon vaknade kvart i fem och ammade lite. Sen ville hon inte ha mer. Det slutade med att hon åt precis nu efter 19 och somnade gott i min famn efter 120 ml (plus bröst innan). Jag lade ner henne i vagnen och hon kom till ro i typ 1 min. Nu står min man och vagnar henne sedan 20 min tillbaka. Hon är bara ledsen. Jag inser att det optimala är 3 h mellan målen och det började bra i morse med att hon var superhungrig kl 7 men sen fick jag inte i henne allt förrän det precis var dags att sova kl 9, ja sen var det ju kört för vid halv tolv efter luren var hon jättehungrig och jag kan ju inte sluta ge henne mat när hon vill ha. Förstår du, det blir en dum cirkel. Nästan så att jag funderar på att sluta amma och istället bara ge ersättning eftersom det går fortare att äta och då ser jag hur mycket hon får i sig. Det blir ingen struktur på ätandet inser jag men både jag och min man förstår inte hur vi ska kunna göra annorlunda. Vi matar bägge två eftersom hon får 50/50 bröst resp ersättning. Det dumma är ju att hon ofta har rap kvar när vi lägger henne så inpå maten, det märker vi, ja både rap och kräk. Men jag är inte människa att få i henne snabbare.

Jag har fått tips av AW att lägga henne 19 med 3 h vakentid (eller i alla fall 2.5 innan). Hon är nog dock för trött för det och kväll fick hon 10 min powernap. Vi lyckas inte med 19 utan istället mellan halv nio och nio. Ikväll dock lades hon 19.30.

Det känns som vagningen går sådär. Hur menar du att du gjorde med buffningen, du skrev att du backade rejält och styrde upp med att ta bort nattmål? Varför har ni valt buffning istället för vagning.

Eftersom vi fastnade i vagnträsket har jag personligen så svårt för vagningen, det kommer upp bad memories med vår Elliot. Min man dock fixar det men jag kan tänka mig att buff hade varit bättre.

Det är så jobbigt att höra henne ledsen efter 30 min vagning :oops: . Jag får ibland gå ut för att inte förstöra med mina negativa vibbar :( och tänker OHHH SKA det vara SÅ HÄR :?: ?? Ska det vara så mycket gråt och ledsen..? Är det frågor så ja visst. Och ja absotlut, Attityden och Säkerheten, vart är den :roll: Emma!?

Vill så att min lilla tös ska må bra och sova så gott, lugn och trygg.

Jag tror dock att mycket bov just nu är hennes täppta näsa. VI kör med Physiomer och har gjort av med tre flaskor på typ tre veckor :roll: . Men när hon skriker upp sig så rinner det på och på natten väcker hon sig själv.

Jo, ang ryggläge. Vi upplever att hon blir mindre täppt av ryggen faktiskt så när jag promenerar har jag henne så. När hon ligger inne på dagen är det magläge men det rinner till värre.

Hoppas på lite fler kloka råd och gärna en kommentar om schemat. Vi hade gärna lagt 19 istället och tagit upp 7.

Kram från oss!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Stress är värsta fienden till att lyckas, been there-done that :wink: . Bestäm dig för att måltiden är 1,5 timme, inte mer och håll så i två veckor, sen drar du ner till 1,15 o.s.v.

Jag har själv haft världens mat-trassel med lillebror som vid tre veckor bara ville amma ett bröst och sen bara började skrika vid påfyllning så jag både ammade och flaskade i tre veckor innan jag fick nog av att sitta och vara sönderstressad av om jag skulle lyckas få honom att ta bröstet eller inte. Nu är det ju inte riktigt samma problem ni har MEN det är jobbigt att både amma och flaska. När jag släppte amningen började allt fungera bättre för oss, både mat och sömn, raparna kom ut lättare då lillebror inte stressade upp sig vid amningen och svalde luft. Lillebror hade redan som nyfödd svårt att komma till ro. Jag var van vid modell storebror som jag ammade och försökte hålla vaken tills han däckade medan lillebror inte somnade efter knock-out-slurken och skarvade rejält under lurarna. När lillebror bara fick flaskan åt han mycket mer och sov längre pass, visseligen med skarvar men med skilnaden att han gick att söva om.

Vi vagnade honom till en början men kände aldrig att vi nådde fram utan fastnade mest i vagningsträsk ärligt talat :oops: . Storebror sov nästan uteslutande i säng då jag dumt nog köpt en vagn med pytteliten liggdel och sittdelen var ergonomisk #-o . Därför var buffningen det verktyg jag kunde sen innan så jag bestämde mig för att få det att fungera med lillebror också. Jag höll på att hamna i lite träsk där också då lilebror ville ha nappen och bli buffad i varje skarv :^o så då fick jag backa rejält. Jag bestämde mig för att endast buffa 4 x4 eller max 4x8 i varje omgång och vänta dubbelt så länge som det tog att buffa mellan gångerna. Det var lite tufft i början men det gick jättebra och på så vis plockade jag bort nattmålen och fick så småningom bort skarvarna på dagtid [-o< .

Jag bytte till 2.an i ersättningen ganska tidigt då jag upplevde att den mättade bättre, typ vid 3 månader (står 6 mån på förpackningen) och började med smakisar vid 3 månader också.

Angående schemat: 07-19 låter bra. Då borde det funka att köra lurarna 1,5-2-45 eller t.om förlänga sista luren om det behövs. Alla uppvak KAN ju bero på övertrötthet också :shock: .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hugo77

Inlägg av hugo77 »

Hej MamA!

Tack för dina svar- jag skulle ha tackat för ditt inlägg för längesen :oops: men tiden har bara försvunnit och så även kvällarna.

Så här ser det ut nu:¨¨

Jag är MINDRE stressad, tack och lov och mer sansad som människa [-o<

Elisabeth har börjat sova ca 20-07 med ett uppvak ca 03-04 och vi är superglada för detta =D> :lol: ! Det som då som ett brev på posten började krångla lite var lurarna på dagen. Hon har tidgare sovit 2h varje morgonlur men nu är det 45 min och nästan omöjligt att söva om. Tilläggas ska att hon sover på rygg ute i vagnen, men även lurar på magen har krånglat. Lunchluren på 1.5 fungerar hyfsat och faktiskt också sena em luren där vid 17 tiden fungar fint då vi vagnar henne inne, hon ligger då på mage och får ca 20-45 min beroende på hur dagen sett ut. Nu när hon börjar närma sig 3 månader (hon är ganska exakt 11 veckor) så börjar jag och Ulf fundera på detta klassiska 3-månaders schemat 45-2-45 12 h Hon sover ju visserligen inte 12 h natt ännu men det kommer säkert snart, sen tänker jag att morgonluren krånglat just kanske för att nätterna har förlängts och att det är dags att sova mindre på morgonen och ha längre lunchvila :?: Eller är det för tidigt att utvärdera ännu kanske! Kanske borde hon få 1.5-2-45 ett tag till så länge nätterna är 12 ?

Tyvärr har hon fortfarande en ENVIS täppt näsa så varje natt väcker hon sig ideligen och snorar och grymtar som en gris. Vi har fått massa tips men inget fungerar så att det försvinner helt utan det är koksalt och näsfrida och ibland Nezeril som fungerar. Märker att det påverkar henne enormt,vissa barn kanske kan sova igenom det men inte hon.
Så här tänker vi i framtiden:
07 vakna
09-0945 sova
12-14 sova
16-1645 sova
1900 natt

Tacksam för svar när tid medges :lol:

Kram från Emma
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Det låter ju som det går helt strålande :D !

Lite trubbel styr nu upp så småningom så det löser sig. Jag kör 12-1-2-45 till min 5 månaders så sömnbehovet varierar ju. När infaller morgonluren nu? Är hon inte tillräckligt trött så lägg lite senare. Jag orkar inte tänka på klassiska sömnpass :oops: :wink: utan kortar lurar som jag tycker. Det beror ju på när man somnar också som 45 minuter har gått så jag ger en timme och ofta marginalkvart på det också.

Varför har ni inte 12 timmars natt? Man måste inte ha det, men det är väldigt praktiskt :D . Jag hade lagt vid 19 redan nu och kört 12-45-2-45 om hon orkar med det, annars korta morgonluren som det passar er. Mitt bekymmer var sista luren så den kapade jag till 45 minuter just för att det var så jobbigt att få till omsomnande då.

Nu går ögonen i kors :sleep: så det kommer inte några vettiga tankar mer :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"