Prematur schemadags?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jennie1993

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

HÖNSMAMMA skrev:Jag var helt inne på att här skulle standardmodellas. Sedan kom ju lilla M 7 veckor för tidigt, så det blev en månad på neonatalavdelningen. Där kör de ju egentligen standardmodellen från start - jag menar, det är ju matning och sovning med bestämda intervaller. På slutet hade vi amning/sondmatning var 3:e timme, däremellan var det skötning, lite umgänge och framför allt mycket sömn. :)

När vi kom hem så var det bara att fortsätta med det schemat, med vissa justeringar ju äldre hon blev. Jag kan nog säga nu att jag var lite för snabb (otålig) med bland annat att försöka vagna bort nattmål - hon är ju trots allt 7 veckor för tidigt född och fram tills nu när hon är 11 månader tycker jag nog att jag har fått justera hennes ålder med de veckorna.

Jag lägger med länkar om standardmodellen, som du säkert redan har hittat. ;)Sedan finns det så mycket matnyttigt i Barnaboken. Om du inte har den i dina ägor, rekommenderar jag dig att köpa eller låna den. Min är tummad och ligger på nattygsbordet hela tiden. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=8887
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=7785

Med din attityd av självklarhet kommer det att gå som en dans med kommande barn! 8)

/Kristiina
Jaha ja du tänkte så, jooo vi hade ju de intervallerna på neo också. I de tio veckorna vi var där. Så egentligen är väl Hjalle också SM körd från början då :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jennie1993 skrev:Hade liksom räknat med att jag skulle få ha upphackad sömn i ett år framöver. Det här är ju helt fantastiskt. Dessutom är han glad och sprallig hela dagarna - -
:D Jag säger bara det: UNDERBART :P :lol: :P

Och blir det störande - störda - uppvak framöver, har du det sömnbefrämjande magläget (på plant underlag) att ta till som ett äss i rockärmen.

GRATTIS till lilla uppföljaren på gång :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:

* Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna. TACK!
PlusGiro 59 65 80-1.*
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Men åh alltså vi har egentligen kört SM från början på sjukhuset då med, 3 timmar mellan varje måltid, inte undra på att han trivs så bra på schema nu!

:!: I övrigt det här med mat, vi behöver ändra om i schemat, han blir så hungrig nästan en timme efter första luren 9-9,45 så ungefär 10,45-11,00 är det panikskrik (aldrig problem på eftermiddagen).. Ska jag försöka slänga in ett mellanmål på något sätt eller något mer matigt på morgonen? Han äter "bara" ersättning 210ml vid 7-7,30 ungefär när vi går upp.

:!: Sen funderar jag även på det här med tänder, kan det störa nattsömnen? Han har vaknat två-tre gånger nu det senaste, krävs oftast bara att stoppa om honom och eventuellt stoppa in napp för att han ska somna om men är det tänder eller sover han för mycket på dagen (15,5 timmar totalt per dygn)...

Sen spelar det ju ingen roll nu om han sover hela natten utan uppvak eller inte, jag har ju börjat vakna 2-3 gånger per natt utan anledning egentligen (mardrömmar ett tag men nu det sista bara spontant uppvak)... Några bra tips till mig?
mari

Inlägg av mari »

Grattis till graviditeten! :D

Tips för att sova. Gå och lägg dig i tid innan 22. Sömnen innan midnatt är mest värd. Ät något magnesiumrikt på kvällen tillexempel två kivi. Magnesium främjar sömn.
Ha ett mörkt välvädrat rum.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Min lilla skrutt ammades vid väckning och fick havregrynsgröt med rapsolja 1,5 timmar senare för att "överleva". ;) Sedan blev lunchen 3 timmar efter gröten. Kan det vara något för er?
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Tänkte på det du skrev tidigare om att BVC hade synpunkter på huvudformen...här tyckte BVC-läkaren att min dotter hade så smalt huvud, dvs platt på sidorna. :shock: Det är ju ett typiskt prematur-utseende på huvudet eftersom de ju ligger på magen från början. När jag berättade för läkarna på neonatalavdelningen himlade de bara med ögonen och tyckte inte jag skulle bry mig om det. Så BVC bekräftade återigen att de inte är något att lita på, annat än för vägning och mätning.,,
/Kristiina
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

HÖNSMAMMA skrev:Tänkte på det du skrev tidigare om att BVC hade synpunkter på huvudformen...här tyckte BVC-läkaren att min dotter hade så smalt huvud, dvs platt på sidorna. :shock: Det är ju ett typiskt prematur-utseende på huvudet eftersom de ju ligger på magen från början. När jag berättade för läkarna på neonatalavdelningen himlade de bara med ögonen och tyckte inte jag skulle bry mig om det. Så BVC bekräftade återigen att de inte är något att lita på, annat än för vägning och mätning.,,
/Kristiina
Skönt att höra!
Jag får dock hela tiden höra att han inte ser ut att vara prematur (på grund av att han inte är så smal i ansiktet som är typiskt prematur så som du skriver)...
Hm, men om han ska dricka ersättning o sen äta gröt typ då vid 8-8,30 ungefär, frågan är då om han kommer äta något mer eller inte? Funkar ju med tidsschemat rent funktionsmässigt! Men då får han ju ett extra matmål så vi är uppe i 6, är det okej? :?
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Vi får väl se om jag får på skallen av Anna nu 8) , men ja vi har då kört med 6 mål när stumpan var mindre. Nu när hon orkar äta mer vid varje måltid så är vi nere i 5 måltider.

Så antingen kör ni med 6 mål eller så justerar du mattiderna så att lunchen blir något tidigare eftersom hungern verkar slå in tidigt. :)

/Kristiina
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

HÖNSMAMMA skrev: Vi får väl se om jag får på skallen av Anna nu 8) , men ja, vi har då kört med 6 mål när stumpan var mindre.

:D Få på skallen? Av moi :?: Inte då! Du briljanta :lol:

I Sova hela natten-boken finns exempel på både det ena och det andra. Som lille Tor, son till en viss forumordförande, som hade både sex och sju (tror jag) måltider på schemat som bebis, därför att hans ömma föräldrar ville göra honom socialt delaktig vid matbordet. Också.

Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat är och förblir det allra viktigaste för små Skräp, prematurer eller ej.
HÖNSMAMMA skrev:....här tyckte BVC-läkaren att min dotter hade så smalt huvud, dvs platt på sidorna. :shock: Det är ju ett typiskt prematur-utseende på huvudet eftersom de ju ligger på magen från början. När jag berättade för läkarna på neonatalavdelningen himlade de bara med ögonen och tyckte inte jag skulle bry mig om det. Så BVC bekräftade återigen att de inte är något att lita på, annat än för vägning och mätning...
Lite ruskigt (och inte så lite heller) är det att plattskallen, i och med det konstanta ryggläget, blivit normbildande. Det onormala blev normalt! Och så fort det har gått :roll: Det är nästan otroligt.

Till plattskallen, det platta bakhuvudet (som inte går tillbaka efter sex månader), hör sedan, alltsomoftast, tallriksansiktet. Ungen blir rund som en tallrik i ansiktet, för hjärnan som växer i rekordfart under det första levnadsåret måste ju ta vägen någonstans. Då blir det åt sidorna :shock: Som på kinesiska barn, som lindas hårt från start och läggs på rygg orörliga.

Lite OT, Jennie1993 :heart: men jag tycker det är så märkligt att Sunda Förnuftet inte talar med stora bokstäver när det uppdagas - för varenda förälder till ett förtidigt fött barn - att barnen läggs på mage på neonatalen (där de också sköts efter schema), varpå de ömma föräldrarna, vid hemgång, strängt anmodas att lägga samma barn på rygg i fortsättningen, plötsligt.

Varför då :?:

Vad säger sunda förnuftet om det :?:

Inte ett ljud, tydligen. Bara köper och sväljer för att någon (ny) vit rock kom och sa det :shock:

Sunda Förnuftet tiger om än värre saker:

:arrow: 1975 började man föra regelrätt statistik över PSD, plötslig spädbarnsdöd. (Varför just då?) Samma år införde man massvaccineringar av späda barn, till de redan feta läkemedelsbolagens fromma (som i samarbete med WHO, Världshälsoorganisationen, nu blev allt fetare år från år). Vaccin är en färskvara. För att täcka den vilda, i somliga länder (bl a USA) obligatoriska - nyskapade - efterfrågan, måste konserveringsmedel tillsättas. Man petade i diverse tungmetaller, som skulle lösa hållbarhetsproblemet. Det gjorde de. En av dessa konserverande tungmetaller var direkt livsfarlig: KVICKSILVER.

Det dog lite väl många barn, som fått kvicksilver direkt in i kroppen. Vi som är gamla nog att ha varit med ett tag minns hur kvicksilvertermometrar, som alla barnfamiljer hade hemma, brutalt förbjöds en dag. Kvicksilver var ett dödligt gift! Inte fick dessa termometrar slängas hur som helst, heller. De var minst sagt miljöfarliga.

1992 var kvicksilvret borttaget som konserveringsmedel från spädbarnsvaccinerna. Man hade då genast kunnat se hur statistiken över spädbarnsdödligheten - PSD, som man ju allmängiltigt kallade det - sjunkit radikalt, så fort kvicksilvret var borta ur bilden.

Detta var naturligtvis ingenting vaccintillverkarna kunde delge allmänheten. "Hoppsan, vi råkade visst ha ihjäl x antal spädbarn här sedan 1975, några hundratusen stycken eller så, därför att vi inte visste bättre än att spruta kvicksilver i dem, men det vet vi nu. Ber så hemskt mycket om ursäkt!"

Hur enorma hade inte skadeståndsanspråken blivit :?: :!:

Alltså tog läkemedelsbolagen hjälp av sin korrupta kompis WHO. Världshälsoorganisationen gick ut med ett dekret, laddat med skrämskott. Alla spädbarn skulle nu alltid ligga på rygg :!: Låg de på mage kunde de inte andas! Då riskerade de att dö i PSD :!: Den som la sitt barn på mage att sova i fortsättningen var i princip en mördare :!:

Och titta, basunerade WHO ut samma år - 1992 - hur statistiken för PDS genast hade sjunkit med 50% eller mer :!: Bara för att folk lydde order och la barnen på rygg numera (skrämda från vettet för PSD som de naturligtvis var). Inte ett ljud om något dödligt kvicksilver. Så mörkades det som kunde, och borde, ha blivit det förra århundradets största mest uppmärksammade skandal: de legaliserade barnamorden.

Och läkemedelsföretagen kunde fortsätta skära guld med täljkniv. Läkemedelsindustrin är nu världens största.

Plötslig spädbarnsdöd var - till stora, förfärliga delar - plötslig kvicksilverförgiftning.

Och vaccinerna blir fler och fler för varje år. Och ges tidigare och tidigare till allt spädare barn. Ja, det börjar redan på BB, där alla svenska nyfödda besprutas med "K-vit" (som det står i journalerna). Föräldrarna ska tillfrågas innan (=ta på sig ansvaret) men det sker sällan eller aldrig.

:arrow: "K-vitamin" är inte mer vitamin än jag är. Ta en titt på fakta, vill jag skrika till Sunda Förnuftet. Skona de små :!:

Kvicksilvret är borta från vaccinerna som konserveringmedel, men man kan gott ta en titt på de tungmetaller och annat vådligt skräp som är kvar, innan man följer med strömmen och gör som BVC säger utan att ens fråga sig, eller dem, varför.

Nota bene också att man infört ansvarsfrihet för läkemedelsbolagen - skulle ett barn skadas för livet av vaccinationen det fått (här hemma enligt idoga påtryckningar från BVC) är ansvaret helt och hållet föräldrarnas. Ingen ersättning utgår om något skulle gå illa. Inte ens det där lilla: "Ber så hemskt mycket om ursäkt!" utgår.

Och det händer hela tiden att små barn skadas av allt som tillsätts själva vaccinet, färskvaran som inte står sig många dagar utan hälsovådliga konserveringsmedel. Och de barnen skadas för livet :cry:

Svenskarna är ett lydigt folk. Alla är inte det.

:arrow: Och inte ens alla i Sverige, gudskelov och tack. Här finns föräldrar som både lägger barnen på mage - något de är gjorda för och där de andas bättre (vet neonatalen :!: ) OCH avvaktar med all vaccination tills barnets immunförsvar fått en chans att utvecklas ordentligt och någorlunda ostört, så som det var tänkt. Vilket tar ca två år.

:arrow: Rekommenderas varmt: http://www.vaccin.me.

O:) :heart: :sleep:

Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Det där med att de andas bättre på mage, det har jag ju till och med erfarat själv... När vi höll på och tränade bort CPAP. Under första tiden på natten fick han ligga på mage för att han syresatte sig bättre då. Det borde ju fortfarande stämma?
Efter allt jag läst och så vidare, dessutom så rekommenderar vår lokala neo avdelning fortfarande kudde (försvann inte den rekommendationen för fem år sen minst?). Kudden har rykt nu... Han sover till och med bättre utan kudde... Men ja, nu ska här provas magläge till lunchvilan! Jag lär väl få protester ett tag i början men han ju somna själv som tur är så då får han väl protestera lite ett tag. Känner mig ju trygg i att kunna höra när han klagar och när något annat är fel! :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter utmärkt :P

Det där Sunda Förnuftet, det hamnade visst en hel del hos dig, ung som du ändå är. Bravo :!: :P
Jennie1993

Inlägg av Jennie1993 »

Snorig lilleman igårkväll, stackarn hade inte mycket till övers för något alls. Era bästa husmorsknep för snuviga småbarn?
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Först lite beröm: så bra du jobbar!!! =D> =D> =D>

Sedan forumets bästa förkylningsknep: Skala och skär en gul lök i skivor, häll på hett vatten (i lämplig bunke/skål) och ställ vid huvudänden under litens säng. Alla som prövat blir förvånade över att det FUNKAR!!! Du kan också höja huvudänden lite med hjälp av tex böcker, en bräda eller dylikt.

Annars är en god sömn det bästa mot alla sjukdomar, tycker jag, så han klarar det säkert bra!! Vila, vätska, värme och vänskap säger min vän läkaren. Gäller vuxna, men säkert barn också. Passa på att spruta lite bröstmjölk i näsan om du har tillgång! Men löken är överlägset bästa tipset.

Kram och krya på lilleman!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Åhåå, vad ser man när man läser lite noga i tråden! :idea:

Grattis till det nya skräpet i magen!!! :D :D :D Jag väntar ju också tillökning, så kom gärna och håll mig lite sällskap i tråden "Bebisar 2015"!

Kram igen!

/Y
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hälsningar gravidhjärnan.

#-o
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"