Svår läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Zandhra

Svår läggning

Inlägg av Zandhra »

God kväll. Är helt ny här och ny kurare. Är inne på natt nr 3 nu. Igår natt sov min solstråle, 6 månader i dagarna, 9,5 timmar i sträck men läggningen alla tre kvällar har varit jobbig! Ikväll la jag tillrätta, buffade kort och ramsade ut på en minut. Skrik direkt som aldrig lugnades ner. Jag ramsade i omgångar men fick inget "svar". Buffade kort en gång till:(. Massor av skrik som jag tolkar som ledsenhet. Tycker det är oerhört svårt att höra nyanser av gråten då jag alltid tidigare tröstat med amning.
Hur ska jag göra för att få till kortare läggningar än 1,5 timme?

Zandhra
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Svår läggning

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej och välkommen, kära Zandhra :P

Du far alldeles för fort fram :cry: Det du beskriver att du gjort och gör vid läggningarna är inte alls vad som gäller under de allra första kurnätterna. Varför är du så otålig? Varför har du så bråttom? Är inte själva kurens arma fyra dagar kvickt nog för dig? Det är som om du ville börja vid målet :?: :!:

Läs på och börja om vid natt 2, ber jag dig :!: "Massor av skrik" under 1,5 timme av det du kallar läggning är givetvis helt oacceptabelt.

Jag ryser :shock: Det får du förlåta mig.

Gör om. Gör rätt [-o<

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Zandhra kan inte göra inlägg så jag lägger in detta åt henne. Ni får gärna svara. //Torsmamma

Jag tycker att jag gör som det står i boken. Den tid det tar för tjejen att somna ramsar jag i olika tonlägen och på olika sätt men vi når inte fram till varandra. Ramsan tar inte. Samma är det på dagarna. Hon har aldrig sovit på annat sätt än i bärselen så det är svårt även där. Då tar läggningen ca 15 min.
Att läggningen går fort beror nog mest på att hon inte skriker alls förrän jag går. Inte ens första natten. Därför buffar jag bara till henne några gånger för att inte fastna därinne. Hon lyfter på huvudet och börjat direkt jag släpper den fysiska kontakten.

Hej igen. Vill även få in att det ikväll tog 24 min att lägga. Jag ramsade flera gånger med små pausar emellan men hon "lyssnar" inte. Jag gick in och buffade kort vid ett tillfälle, efter ca 15 min och det fungerar så fint. Hon blir tyst direkt men så fort jag ska ut med ramsan gråter hon. Hur får ramsan genomslag?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Vill uppdatera att läggningen dagtid åtminstone går på ca 2 minuter genom buggning och ramsa x 6 inkl bekräftelse. På kvällen tar det runt 15 min. Tuva-Maja gar sovit hela nätter, 11,5 h, sedan natt 2. Det gör mig orolig att OM/NÄR hon vaknar så fungerar det inte att lugna med ramsa eftersom vi inte hittills fått chans att ha dialog.
På dagarna vaknar hon alltid innan vilan är slut och då fungerar ingenting! Hon somnar absolut inte om och det går knappt att få henne lugn för att lyckas ta upp henne utan att hon skriker. Att buffa är ett bra verktyg som fungerar men är rädd att fastna!
Är det någon som kan peppa mig lite och ge förebyggande råd?
Kram
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej Zandhra!

Daglurarna kan vara kluriga att få till. Jag har själv kört daglurarna i barnvagnen ute under kuren och uppföljningsveckan plus några dagar till. Jag har lagt barnet i barnvagnen och gått en stund tills hon tystnat. Då har jag stannat och väntat. Om hon protesterat har jag gått en stund till tills hon tystnat, etc. Tills hon somnat på egen hand utan barnvagn i rörelse. Jag tycker själv att daglurarna har satt sig enklare på det här sättet. När barnet väl somnat har jag kunnat välja mellan en frisk promenad, sitta på en parkbänk och läsa en bok, eller gå hem och påta i trädgården. 8)

Jag rekommenderar att du läser boken en gång till och verkligen gå igenom vad som gäller för de första nätterna på kuren, vilka verktyg som finns och när de ska användas och inte.

Ge dig tid att verkligen lyssna på hennes gråt/skrik. Jag är övertygad om att du kan höra nyanser i det om du fokuserar. Är hon arg? Är hon ledsen? Är hon irriterad? Är hon frågande?

Ta ett djupt andetag och låt processen ta sin tid. Läs boken som sagt var och lyssna på lillstumpan. :)

Du gör ett bra jobb och tänk vilka framsteg dottern har gjort med hjälp av dig! Jämför hur ni hade det före kuren och hur ni har det nu och gläd dig åt det.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Tack för peppande ord. Visst har det blivit skillnad. Det är ju inte bara bärselen under dagtid utan hon har legat i min famn hela nätterna i ett halvår medan jag suttit i soffan med bröstet framme. Galet! :oops: ! Jag har haft fruktansvärt ont i ryggen dessa kurnätter eftersom jag legat ner! :D

Idag har alla läggningar tagit mellan 2-8 minuter. De två första dagslurarna gick som vanligt; med ett väldigt ledset barn som jag tillslut störtade in och tog upp vid ett tyst ögonblick. Sista vilan kunde jag väcka tjejen efter 45 min.

Jag jobbar vidare. Även med att få sambon att läsa boken. Är det bara kvinnans problem att barnet sover dåligt?!

God natt!
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Sambon behöver förstå att en nöjd mamma gör livet enklare. :lol: Då lär han läsa boken i ett huj! ;)
Skämt åsido. Lägg fram små stycken åt honom att läsa då och då så kanske det känns lättare för honom. Jag antar att han ska vara pappaledig någon gång och då behöver han ha koll för att få en behaglig tillvaro.

Du kan det här, du kan bara behöva påminna dig själv om hur livet var före kuren för att själv se skillnaden. Läs också boken ett par varv till då och då även om du tycker att du kan den utan och innan.

/Kristiina
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

NATT 8. Ikväll tycker jag att jag hörde nyanser i gråten. Hade bestämt mig för en bättre läggning ikväll än tidigare. Kände mig kontrollerad.
20.00 Gjorde tillrättaläggandet, buffade 4x3 ggr, solfjäder och ramsade ut x 4. Möttes av gråt direkt jag lyfte på händerna som vanligt. Satt mig utanför och verkligen lyssnade. Hon lät sur och det var annorlunda gråt än annars.
20.03 Ramsa x 6= gråt, tyst, skrik, gråt. Bekräftar 20.07.
20.15 Vaknar och gråter mycket.
20.17 Ramsa x 6= skrik. Låter kanske arg? Gråt, gnöl, gråt, tyst, gråt blandat med hesa skrik. Prövar hon mig eftersom hon vet att jag brukar buffa eller ge solfjäder vid det här läget? Jag avvaktar istället.
20.22 Bekräftar vilket ger gråt, gnål och tystnad.
20.24 Ny bekräftelse.

Några tankar, tips, råd om ovanstående? Några förebyggande råd inför den natt hon kommer att vakna? Hittills har hon ju sovit hela nätter varje natt.

Tack!
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hur går det med skrattet-till-gonattet? Kiknar hon av skratt under roliga halvtimmen? Skrattar ni på väg in i hennes rum när det är läggning? Hur låter din röst när du ramsar? Glad? Skrattig? Det har också betydelse.

Använder du dig av husljud, typ dammsugning, musik, telefonprat och dylikt?

Om hon skulle vakna någon natt, då är det bara att slänga till henne en ramsa - vad annars? :wink: Lilla guldklimpen kan det här nu. Du med.

Läs "safari-allegorin" en gång till så att du får ytterligare stöd på vägen. :)

/Kristiina
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Vi skrattar i princip ingenting :( . Kanske jag kan få ett litet leende efter sång, kittling, tittut, kolla spegeln, etcetera. Förstår verkligen innebörden av skrattet och kämpar mig blå för att lyckas.

Min röst låter nog bestämd. Ska pröva en gladare stämma ikväll.

Just nu har jag lagt till långtur, 13-15. Gick bra men "vet" att hon inte kommer sova sina timmar.

Tack för att du svarar mig! :heart:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Dt vet att klarar jag av att läsa genom raderna på din inställning och attityd här så kan barnet! :shock: :o :?

Så du måste nog jobba lite på dig själv i detta fallet. Ibland lägger vi så mycket fokus på barnet att vi blir som en ängslig kypare som cirkulerar kring bordet där man sitter och äter, ställer frågor som: är maten bra? Varför äter ni då inte fortare? Vill ni inte ha dessert snart? Behöver ni mera att dricka? är ni törstiga? har ni ätit klart snart? osv... är du med?

Denne kypare skapar ju liksom inte en "rolig" stämning, visst? Han är så ängslig över hur ni gör, har det och tycker att ni blir stressade!

Samma gäller små barn! Här gäller det att DU har ÄKTA skoj!! Hur du mår är centralt i detta! Så börja 30 min innan, se något roligt på tv, lyssna på något du blir riktigt glad av, gör något som DU blir äkta glad av!! Sen delar du det med barnet!

Det är liksom samma med detta:
13-15. Gick bra men "vet" att hon inte kommer sova sina timmar.
Hur vet du det? För att du bestämt det? Har kyparen bestämt att ni inte gillade maten?

Vad händer som du bestämmer motsatsen? Att hon faktiskt kan och vill sova alla sina timmar?

Säger som den kloka kvinna vi avgudar:

Det viktiga är inte att hon sover varenda minut av schemat utan att hon har FÖRUTSÄTTNINGARNA. Lite egen tid tar vi inget extra för. Var glad, positiv, se framför dig hur du vill ha det, ha en målbild, en känsla hur det skall se ut i morgon, om en vecka, om men månad och lev som om det redan var en verkligen. Då blir den det! :lol: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra

Taktik från ungens sida?

Inlägg av Zandhra »

Har jag en taktiker att kura? Ungen har troligtvis börjat lägga sig på tvären ovanpå täcket eftersom jag då lagt henne tillrätta föregående kväll & natt vid tre tillfällen plus en gång under dagsvilan idag. Ikväll vid läggningen blev det samma sak efter 20 min gråt, skrik och ramsande. Då skrattade hon! Jaha, då duger det att skratta men inte innan läggdags...
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
duggan

Inlägg av duggan »

Halloj!

Mat, mat och mera mat i lillan och jobba på skrattet på alla sätt du kan, mina har allihopa varit en gnutta svårflirtade men hiskiliga humpningar och blås på magen har fungerat bäst, du vet, troll, dom spricker i solsken! Jobba på! :lol:

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Zandhra skrev: Det är ju inte bara bärselen under dagtid utan hon har legat i min famn hela nätterna i ett halvår medan jag suttit i soffan med bröstet framme. - - Jag har haft fruktansvärt ont i ryggen dessa kurnätter eftersom jag legat ner!
:D Man blir mörkrädd :shock: Jag är förundrad över att du överlevt. Ett halvt år...! Det är omänskligt #-o som det varit.
Zandhra skrev:Jag jobbar vidare. Även med att få sambon att läsa boken. Är det bara kvinnans problem att barnet sover dåligt??
Har du frågat honom? Har han mage att svara ja :?:

I så fall ska han också avhålla sig från att skryta sedan, inför de hålögda pappakompisarna på jobbet och den kverulerande manliga bekantskapskretsen, om sin egen lilla välsovande älskling som lägger sig med ett lyckligt leende och tindrar sig igenom tolv obrutna timmar, natt efter natt efter natt =D>

Det där skrytet är nämligen lika vanligt efter kuren som gnället över(de EGNA) förstörda nätterna före. Bland nyblivna fäder, som liksom bara så där som av en händelse glömmer bort att nämna att de inte lyfte ett finger för att hjälpa till under kuren... som de nu också glömt att de aldrig trodde på. Det där fick HON ta hand om.

Och så blir hela äran deras ](*,)

Retroaktivt var det DE som kurade så tjusigt och framgångsrikt, och givetvis vet de efteråt ALLT, tjohejsan :thumbsup:

Ingen regel utan undantag. Är månne din sambo undantaget som bekräftar regeln :?: Än har han chansen...

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zandhra

4+7

Inlägg av Zandhra »

Nu har det gått 11 nätter. Vi har kommit långt och min tjej är så duktig. På kort tid har hon nu en helt ny sovrutin än tidigare halvår! :D Vi måste dock jobba vidare på vissa delar så klart.

Vad är positivt?
* sover hela nätter, ca 20.25-07.55
* sover i egen säng i eget rum
* har visat att hon kan somna om själv
* god aptit

Vad fungerar mindre bra?
* att läggningarna tar lite tid
* att hon vaknar för tidigt på alla dagslurarna
* att skratta innan läggdags
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101