Snart 2-åring som inte sover!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lollo0058

Snart 2-åring som inte sover!

Inlägg av Lollo0058 »

Hej alla kloka!

Jag kan egentligen det här #-o. Det är trean i barnaskaran det gäller. Hon är dock inte lika följsam som de stora två, eller så är det jag o pappan som inte varit lika noga eller "följt minsta motståndets lag" :oops:. Det har lett till STORT motstånd från mini....

Hur som helst har jag tappat räkningar på kurningar o omkurningar o minikurer. Sedan ca 3 mån tillbaka (efter sjukdom) sover lillan urkast. Hon har varit lätt att lägga, älskat sin säng, men vaknat på natten o efter hand hamnat inne hos oss. I början tror jag vi satt ett tag i soffan med henne o la tillbaka i hennes egen säng, men nu får hon komma till oss så fort hon vaknar.

Nu är hon inte ens lätt att lägga o i tillägg kommit på att hon kan gå ur sin säng också. Ni hajar - det är CIRKUS. Bläääääää. Hjälp! Orkar inte mer!

Tänker ta tre (fyra) nätter nu. Det känns som det är så många trådar att ta tag i. Detta att hon nu klättrar/ramlar ur sängen - jag vet att det är klättra tillbaka själv som gäller. Men hur ska man tänka om man har en ledsen el arg liten, som absolut inte vill klättra i sängen. Ska hon bäras tillbaka? Ska jag vakta utanför dörren, för klättringens skull?

Ytterligare en fundering. Hon blir så ledsen (har ej upplevt det med de andra två) att hon skriker/gråter till hon nästan kräks, hon får kväljningar o står o ulkar. Detta kommer ganska snabbt o jag har svårt att lugna henne. Hur ska jag tänka här? Solfjäder på 2-åring är inte det lättaste. Finns andra verktyg?

Ni måste boosta min attityd. Snälla få mig att inse att det går.

Fridens//L
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Lollo0058

Re: Snart 2-åring som inte sover!

Inlägg av Lollo0058 »

Hej igen!

Jag puffar! Funkar inte med lillans sömn - hon är inte längre snart 2 utan har hunnit bli 2,5 år. Har aldrig fått till sömnen bra. Storasyskonen var ganska lätta - små bakslag, men inget utöver det vanliga. De sover fortfarande sina 11-12 tim/natt. Det gör inte mini!

Vi måste kura henne - hur börja vi? Snälla behöver hjälp - är numer jämt så trött o vår älskling sover alldeles för lite för sitt eget bästa.

//L
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära Lollo0058 :P

Jag är så ledsen att du aldrig fick svar sist :oops: Du måtte ha fallit mellan alla stolar vi har. Förlåt!
Lollo0058 skrev:Ni måste boosta min attityd. Snälla få mig att inse att det går.
Visst går det. Allting går, förutom trähästar och nyfödda barn :mrgreen:

Det är bra att du tagit till dig vissa insikter. Eller ni, hoppas jag man kan säga, du och barnafadern. Som båda är ansvariga för lillans välbefinnande. Som INTE stavas "minsta motståndets lag", vilket du förstått, ej heller tröst i soffan när man varit sjuk.

Små barn ska lugnas där de ligger. Det är grundprincipen i Sova hela natten-kuren.

"Räddar" man små barn från den egna sköna sängen så fort de ställer en fråga, så fort de anfäktas av oro, så fort de haft en ond dröm, så fort världen om natten inte är totalt underbar i alla stycken - så får man garanterat:

Barn som tror att det är synd om dem (vilket är farligt i sig - är det synd om mig så är det ju något som är fel med mig, eller hur :?: Kanske till och med livshotande fel :!:)

Barn som tror att sängen, den egna, sköna sängen, är farlig - bildlikt talat ligger vargen och väntar i den med dreglande käftar, så fort jag närmar mig den, för det har mamma och pappa "sagt" :!: I handling.

:arrow: Och små barn gör som vi lär dem.

Hon var lätt att lägga, hon älskade sin säng, skriver du, men så drabbades ni av Styra-och-ställa-sjukan :cry: Ni kunde inte låta henne vara i fred i sin älskade säng. Ni var tvungna att lägga er i och ändra på saker. På ren svenska var ni slarviga och respektlösa :roll: Det verkar ni ha förstått nu, och det är bra =D> Jämförelser med storasyskonen har bara förslöat er. De sover inte åt sin lillasyster. Som är en högst egen person. Det är varje barn, hur många man än får.

Och man kan lära sig mycket av de små. Inte bara tvärtom! I mitt fall var det just tredje barnet, som förändrade världen (nåja...). Hon "uppfann" Standardmodellen. Hon nöjde sig inte med mindre. Med de två första flöt allting på bra, liksom bara som det skulle - lite väl bra med nummer två, kanske, som var en sjusovare från start och fick väckas till vartenda mål - men den tredje? Panik och katastrof :!: Jag slet mitt hår, bokstavligen. (Jag har beskrivit det i Barnaboken, liksom själva vändpunkten.) Detta lilla barn "tvingade" fram Standardmodellen och blev tvärnöjd. SM blev en modell för spädbarnsvård som visade sig högst användbar som riktlinje alla mina följande sex barn igenom. Och inte nog med det - hundratusentals föräldrar och späda barn världen över har haft oskattbar hjälp av hennes högst omedvetna välgärning :P :heart: :P

Detta är den mest betydelsefulla insikten din lilla har gett dig:
Lollo0058 skrev:Vår älskling sover alldeles för lite för sitt eget bästa.
Om och när nu detta går in i era trötta huvuden ordentligt, fastnar där och formar sig till en ledstjärna med stort L - att Lillan måste få sova gott sina tolv timmar för sitt välbefinnandes skull, för sin goda utvecklings skull, för sin livslust och iivsglädjes skull, för sin goda aptits skull, ja, för sin egen lyckas skull - då kommer ni att lyckas med kuren. Den här gången \:D/ Annars inte. Är jag rädd.

Gör ett litet tankeexperiment, tycker jag:

:arrow: Säg att ni nu verkligen kurade henne efter konstens alla regler, under fyra nätter och en uppföljningsvecka - för nej, en liten minikur skulle knappast förslå här, för någon längre tid, eftersom ni har vräkt över henne så många motsägande besked så felriktat energiskt och så länge, att hon nu är närmast förbi av förtvivlan bara natten närmar sig - och säg att ni nådde det underbara resultatet, med en liten flicka som så gärna lät sig läggas i sin sköna säng, ja, som rentav längtade dit, som sov hela natten 7-7 (säger vi) och vaknade glad som en lärka - då vore ni nästan framme vid julafton, när uppföljningsveckan var slut.

Och då, när hon sov så fint - skulle det inte vara synd om hon inte fick vara uppe lite längre på julaftonskvällen, som alla andra :?:

Eller skulle någon av er verkligen skratta upp henne och gå och lägga henne klockan sju, mitt i julklappsutdelningen och dess lekande efterspel :?: Varför då, i så fall :?:

Hur skulle vederbörande förklara det för alla andra, som möjligen var där och tyckte just det förra alternativet? "Stackars barn, ska hon inte få vara med och fira jul!" :^o

Gör det här tankeexerimentet noga, tillsammans, du och pappa, och se vad ni kommer fram till! På allvar.

Jag kan förstå om du tycker jag låter otrevlig :? Men vi vill inte se ett misslyckande till i raden. Vi vill inte se mer slarv och respektlöshet. Vi vill se ett anammande av teorierna bakom SHN, inte bara av verktygen. Vi vill se en genomgripande positiv förändring i själva Attityden.

Valet står mellan att långsiktigt bevaka sitt barns intressen och att kortsiktigt se till sina egna, för stunden.

Kura efter jul? Kura nu genast meddetsamma? Inte kura alls :?: Tala om för mig, så tar vi det - eller tar det inte - därifrån :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Hej Anna!

Tack för svar :D. Det blev aldrig någon kur förra gången, hade liksom inte orken...det är väl så det brukar vara?

Jag vet nog egentligen vad vi gjort för fel :oops: o ändå är det så svårt.

Jag förstår även att detta är ett nytt barn, det visar hon med all tydlighet! Herre gu´ hon är så annorlunda sina stora syskon. Från början har hon gjort allt tvärtemot - inte på nåt dåligt vis, bara fascinerande att det kan bli så olika (o roligt också).

Behöver inte köra tankeexperimentet :wink:. Jag vill köra efter jul, när farandet är över o när vi åter är hemma i vår trygga vrå. Vet att min svajiga attityd inte blir så bra när vi åker iväg o dessutom bor vi alla fem i samma rum.

Så jag tar det så gärna då, efter helgerna. Under tiden ska jag läsa (igen :wink:) o försöka boosta mig själv o maken till grym attityd :thumbsup:. Du o övriga på forumet kommer dock behövas vid min sida.

Tack igen o på återseende. Kram//L
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Så skönt, då har jag inte sårat dig :oops: :P

Det låter klokt och genomtänkt. Fem personer i samma rum under julfirande på bortaplan är kanske inte den absolut optimala kurmiljön :lol: :shock: :lol:

Vi finns här när det blir dags!

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Tack, tack o på återseende!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

God Jul och på återseende! :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "