Hej, detta är MINA tankar kring magar.
Så jag vet inte om "din" tarmflora når honom via BM, förmodligen inte. Men dina antikroppar når ju honom, det är lite tanken med din egen flora. De flesta bebisar får ju sin bakterieflora vid födseln från mamman, speciellt om hon föder naturligt och inte tar lavemang
Tar man sen antibiotika slår det ut både barn och mammans tarmflora, då är allt satt på noll. Även bebis, så ja, jag är rädd att bebis måste ha probiotika också. Det finns ju någon typ NAN HA som skall ha bifidus bakterier, kanske prova den? Sen måste du nog köpa en babybiotics som jag skriver om ovan. Det tar flera veckor för tarmfloran att fixa sig så 6-8 v för barn och mamma är inte ovanligt.
Camomillte är till bebis, koka ett glas och ha i rumstemp, ge en tsk lite då och då, det är lugnande. Vad jag förstår så ökar inte maningste nämnvärt mjölktillverkningen utan har LUGNANDE örter i sig. Det är Luzernte som öka och då köper man rent Luzernte och dricker massor av. Så amningte brukar vara ok för de flesta.
Sen kan det ju vara värt för dig att pumpa lite BM innan du ammar eller mellan amningarna och ha i flaska, istället för ersättning. Faktum är att jag pumpade på morgon och förmiddag då mjölken var som mest, direkt ner i flaska, ställde i kylen och serverade som "efterjagare" på eftermiddagar och kvällar när BM inte var lika fet och bra. Ställde bara in flaskan direkt i kylen igen. Serverar man den kylskåpskall och inte håller på och värmer så har man alltid en laddning i kylen, redo, du slipper problemet med ersättningen om du vill. De dricker ofta kall mjölk utan problem och då står den sig mer än 24 timmar i kylen.
Kolla också att han faktiskt "hållet tätt" när du ammar. Är det något som helst ljud, smack, sug ljud, då sväljer han luft och måste rapas MYCKET, MYCKET noggrannare än man kan ana. Är det helt tyst när du ammar, så brukar det vara kosten man får kolla. Är du laktos känslig är chansen stor att han är mjölkproteins känslig så här som liten. då kan utesluta mjölk ur din kost och pumpa vara en superlösning som passar alla parter. Sikta då mera på kokosmjölk, kokosgrädde och kokosolja i din egen mat.
Jag personligen kunde inte heller äta saker som, koffein, choklad, lök, bönor, chili, paprika m.m. Och då blir livet jobbigt kan jag lova.
kram och håll oss uppdaterade! Alla barn är unika och behöver olika!