Standardmodellera lillasyster?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
JennyJ

Re: Standardmodellera lillasyster?

Inlägg av JennyJ »

Hej!
Schemat innehåller fria nattmål. Vi får se var de hamnar när schemat satt sig. Har inte infört schemat helt än, då jag kom på att jag ska luncha med jobbet på onsdag och helst ser att hon sover då, vilket hon inte gör med det tänkta schemat. Så det får bli efter onsdag. Däremot har jag senaste två kvällarna varit noga med att hon inte ska hinna bli så övertrött och försökt lägga tidigare (även om det blivit runt 20.30 tillslut ändå). Detta har i a f lett till att hon sovit ända till 2.00 första passet och sedan till kl 06.00! Sömn föder sömn som man säger 8) Får se om det håller i sig...
Precis nu vaknade hon pga gaser bara för det... :shock: Aja det var nog inte pga hunger iaf. En gång ingen gång!

Jag har problem med att hon inte kommer till ro själv ännu. Så fort jag lägger henne i vagnen börjar hon skrika. Och det tar ett tag innan det är lönt att börja vagna. Men sen tar det ofta någon kvart innan hon är övertygad om att det är ok att somna. Är det bara att vagna på och det löser sig? Det kanske blir bättre när vi följer schemat också för då lär hon ju vara sunt trött när det är dags att sova.
Om hon vaknar av magknip, ska jag bara vagna då? Nu tar jag ibland upp och erbjuder mer mat vilket ofta leder till att magen kommer igång och knipet löser sig.

/Jenny
Son född 1108 kurad feb -12
Dotter född 140415
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

För att hon ska göra baksteg (jag tänker på läggningen), måste du göra baksteg!

Det var när jag hade läst den här tråden som min polett trillade ner och jag insåg att mitt barn faktiskt vill och kan sova, samt att jag mest störde... :roll: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

:heart:
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Hejhej!
Här är jag igen, tre månader senare.

Lite uppdatering:

Baksteg:
Semestern med allt resande och flängande till släkt och vänner gjorde att jag skippade att låsa ett schema, utan bara höll lite koll att hon inte fick för lite sömn och att hon åt tillräckligt mycket däremellan.
Att stå och vagna med publik och utan den tiden som skulle behövts gjorde att vi sjönk djupare ner i vagningsträsket.
Hon har tillåtits somna vid bröstet vid nattslurken.

Tanken har varit att upprätta allt igen så fort vi återgick till vardagen, men då slog förkylningarna till...
Lillan gick från att vakna en, max 2, gånger per natt till mellan 3 och 4 gånger. Kan vara kombo med att hon inte blev mätt på mjölken enbart längre också. Började inte med mat så tidigt som jag tänkte. Både hon och jag var måttligt intresserade, framförallt sedan amningen började fungera mycket bättre strax innan 4 mån. (Två barn med helamning i nästan 5 mån var har det tagit mig att inse att min mjölk kommer alldeles för fort för bebisar mellan 0-3 mån, med magknip och tuttskräck som följd)

Framsteg:
Vi har börjat med riktig mat nu, fast det går inte i så mycket åt gången än. Fruktpureer går bäst, förstås.
Hon har på eget initiativ fått somna själv i vagnen kvällstid när hon varit riktigt mätt och jättetrött.
Hon somnar oftast i vagnen själv på dagtid, men för det mesta efter lite protester och någon vagning eller extra ramsa...

Status nu alltså:
Håller ett schema som inte är benhårt på klockan, men med rätt längd på sovpassen uder dagen. Och rätt avstånd mellan målen.
riktig mat lunch, mellis, middag. o ibland även frukost.
Somnar oftast själv i vagnen dagtid, ibland efter någon extra ramsa och/eller vagning (ramsan har alltid sista ordet).
Somnar kväll direkt efter nattslurk (inte infört skrattet än :roll: ), får nattramsan med sig i sömnen.
Vaknar för ofta på natten, vilket jag avser att lösa med mer mat på dagen.

Fråga:
Börjar bli dags att införa spjälsängen nu.
Fixa allt det sista i en minikur eller ta en sak i taget?
Det som ska fixas:
-kvällsrutin med skrattet till gonattet
-bort med nattmålen
-byta säng
-etablera buffning (så man har något att ta till vid kris) och nattramsa

Tips och idéer?

Återkommer med schemat, men jag måste hämta på dagis nu...
Dotter född 140415
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Schema som jag skulle vilja ha det:

7.30 Godmorgon
7.45 frukost
(8.30-9.00 lämna brorsan på dagis)
9.00 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.00 Sova 1,5 h
(13.30-14.00 hämta brorsan)
14.30 mellis
15.45 em-lur 45 min
17.30 middag
19.00 nattslurk
19.30 Godnatt!

Som det är nu så måste vi oftast börja dagen absolut senast 7.15 för att få det att gå ihop med att jag vill amma på morgonen och hon inte riktigt står sig på det fram till lunch. När vi så småningom övergår till välling bör detta fungera utan problem.

Långvilan brukar jag låta bli så lång den blir (dock minst 1,5h), med följden att hela schemat ibland ruckas på på eftermiddagen...Bör nog låsa den till 1,5 h om jag ska få ordning på nätterna, antar jag. Är bara så skönt med den pausen...
Dotter född 140415
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen och tack för rapporten!! :D

Du ska se att det kommer att lösa sig med allt så småningom. Bra jobbat hittills! =D> Vi löste det sista och nätterna med en minikur så jag rekommenderar förstås det. Gick mycket smidigt och var inte alls jobbigt tycker jag. Alla förändringar på ett bräde tror jag är bra!

Jag tycker ditt schema ser bra ut men du har nog rätt i att du ej bör överskrida 15h med mer än 5 min...tröttisschemat 12-45-2-20 är ju 15 h och 5 min om du hellre vill ha 2 h långlur. Då kortar du alltså em-luren till 20 min. Men då kanske det blir svårt med hämtning på dagis... :?

Amma på morgonen är ju super! Ett tips som jag tycker är super är att ha gröt eller annan matigare frukost en stund efter amningen (vi hade det en timme efter morgonslurken) så hon klarar sig till lunch. Second breakfast liksom. Och fortsätt mata på med riktig mat såklart, så mycket hon vill ha och klarar. Mat är gott! =P~

Härligt att ni infört ramsan! Bara att samla mod och införa alla förändringar ni vill ha genom att "minikura" och låta ramsan få sin rätta roll, låter det som! Och mata på såklart!

Kram!

/Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej Jenny!

Välkommen tillbaka och vad bra och tydlig uppdatering! :thumbsup:
Ni har gjort ett bra jobb med tanke på förutsättningarna och nu verkar ni redo för att styra upp lite till!

Kör i vind med alla dina punkter som du listat som måste fixas. :arrow: Skrattet till gonattet är ju en fröjd så det är bara att köra. :lol:
:arrow: Nattmålen som ska bort bör som du skriver balanseras med mer mat på dagen. Mat, mat och mera mat! Det är bara då du själv jagar bort de vargarna som kan dyka upp på natten: Är hon kanske hungrig? :?
:arrow: Byta till spjälsäng. Jajamänsan! =D>
:arrow: Ramsan är ett fantastiskt verktyg. Börja använd den vid varje läggning. Buffning använder du vid kris. Läs på om dem i verktygslådan så att du är uppdaterad. :)

:arrow: Fundera på om du ska ändra schemat med morgon 7.15 och läggning 19.15 för att ni ska få ihop det på morgonen.

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Jag vill också rekommendera att du kör allt på ett bräde - spjälsäng, eget rum och minikur på en och samma gång. För oss har det gått jättesmidigt! Och buffningen ersätter ju dessutom samtidigt vagnandet.

När det gäller schema har du fått bra råd innan. Jag slänger med ytterligare ett förslag med 11 timmar natt. Vår tjej har haft nämligen behov av täta daglurar. Hon har inte orkat vara vaken mer än 1,5-2 timmar åt gången. Hennes schema för 15 timmar natt var:
07.00 God morgon och amning
8.15-9 Vila 45 min
9.00 Påfyllning, amning
10.30-11.15 Vila 45 min
11.45/12 Lunch, mat
13-15 Vila 2 timmar
15.15 Amning/mellis
17.00-17.20 Vila 20 minuter
18.00 Middag
19.30 Kvällsslurk/amning
20.00 Godnatt

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Hej!
Lillan har varit febrig och kanonförkyld ett par dar nu, så vi gör inte direkt några framsteg med maten, men det blir hårdkörning nu när hon är bättre igen. :-)

Hämtning på dagis spelar ingen större roll om hon nyss har vaknat eller sover vidare då. iofs kan det ju vara skönt att kunna lägga henne i spjälisen under den vilan... Hon sover oftast 2 h om hon får välja. Å andra sidan är hon lite krånglig mot kvällen då, och sista vilan är mycket tandagnisslan innan hon somnar. Jag ska fundera lite.

Jag gillar också andrafrukost och körde det med sonen. Då hade jag dessa tider på fm:
7.30 godmorgon+Amning
8.30 Gröt
9.00 Sova 45
12.00 Lunch
12.45 Vila

Men eftersom denna lilla prinsessa redan från början för enkelhetens skull får anpassas in i borsans dagistider (lämning kl 8.30, lunch 11.00 och vila kl 12.00) och jag verkligen vill få sovmorgon till 7.30, så blir det bara ett frukostmål.
Fast jag har gjort så senaste dagarna att hon får snaska lite gröt eller banan direkt kl 7.30 när vi äter frukost, och ammas efter det, kring 8.00. Är ju ändå bara 3 timmar sen till lunch, så det funkar ganska bra. (så länge inte brorsans lek stör amningen, förstås).

Ikväll var hon inte riktigt så dåsig som hon brukar vid nattningen, och jag drog på med ramsan lite stadigare och ljudligare än vanligt (typ normal samtalston) vilket väckte en 5-sekundersprotest innan hon kom på att hon ju var i färd med att sova. Nu vet jag iaf säkert att hon hörde den :-)

Detta ska minikuren åstadkomma:
-Byte från vagn till spjälis
-Införa ramsa som verktyg
-Ta bort alla nattmål
-Införa skrattet till gonattet i kvällsrutinen
-Befästa schemat på minuten

Kan det bli lättare med själva sovplatsbytet om man flyttar över de använda bäddtextilerna från vagnen? Planerar att fylla spjälisen med ihoprullade handdukar också, så att hon känner sig lite omsluten.
Jag gissar att vi kommer behöva buffning som krisverktyg under minikuren? Tänker att buffningen kanske kan vara bra att ha framöver också? Vi har ju inte använt det något alls hittills. Startar man med buffning direkt och övergår till ramsa som i SHN, eller kör man bara med ramsan och tar buffning vid absolut kris?
Under minikuren; kan man ha brorsan sovandes i rummet intill eller borde man flytta bort honom åtminstone första natten?

En annan fråga kring detta:
Hon ska så småningom flytta in hos brorsan, men ska man vänta tills hon blivit en säker sovare, eller kan man flytta in henne tidigare? Hur har andra gjort själva ihopflytten?
Till saken hör också att brorsan är mörkrädd, så lite ljus måste få sila in i rummet. Har funderat på draperi kring lilltjejens säng, men känns lite meckigt. Tips?

/Jenny
Dotter född 140415
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

En sak till:
Visst finns det en och annan matvarg, men med borsans kur i ryggen så vet jag att aptiten kommer. Om inte förr, så efter ett par dygn utan nattmål. 8) Men jag ska ge henne någon vecka till att ackimatisera sig till puréer och gröt.

/Jenny
Dotter född 140415
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag hade inga problem alls med att flytta över mina barn från vagn till spjälsäng. Snarare tvärt om. :D Det är bra att du är förberedd på eventuella frågor, men förvänta dig inte det, för det brukar småttingarna plocka upp direkt.

En minikur kan utföras så att man startar på dag två i SHN-kuren. Jag är inte så påläst på SHN, så det där kan du bättre än jag. Buffa är ett jättebra verktyg, använd det vid kris.

När man ska införa förändringar tycker i alla fall jag att det är skönt att mota undan alla vargar innan. Brorsan kommer säkert inte störas av lillsyster, men om du är orolig för det, så flytta bort honom ett tag. Så att du kan köra ditt race i fred liksom.

Jag införde spjälsäng någon vecka innan jag flyttade ihop syskonen, jag ville se att spjälsängen fungerade bra först. I deras rum är det becksvart, trots en storasyster som är rädd för det mesta. Jag har jobbat mycket på att inte bekräfta att mörkret är farligt. Läs på om rädslor bland favoriterna inne på Barnafostran, där finns många fina tips!

JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Tack för input SaraMilana. Ska kolla upp om rädslor också. Har tidigare läst om andra som haft dörren på glänt med lampa utanför. Syrrans spjälis kommer stå så att dörröppnigen skyms av en garderob. Borde kunna funkaa tänker jag.

Jag kommer köra minikuren i helgen, då pappan och brorsan åker och hälsar på farmor. Snabba ryck plötsligt! Hoppas bara jag hinner ladda ordentligt. ;-)

Har slutligen landat i följande schema:
7.00 godmorgon o amning
7.30 gröt
9.00 sova 45
11.00 lunch
12.00 sova 2h
14.30 mellis
16.15 sova 45
17.30 middag
19.00 kvällsslurk
19.30 godnatt!

Insåg imorse att om man väl får sova på nätterna så är det inte hela världen att gå upp och ha lite amningsmys kl 7.00. Brorsan vaknar alltid runt den tiden ändå.
Sen blev det nattning kl 19.30 mest för att man ska hinna med allt på kvällen inte minst om man är bortbjuden. Också kan barnen nattas samma tid.
:-)

Jag återkommer säkert med ytterligare någon fråga innan feedag.
Kram o tack så länge :-)
Dotter född 140415
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Hej!
Nu är vi igång med minikuren. Gjorde som andra gjort här att jag börjar från natt två enligt shn.
Fick gå in för att buffa två gånger. Hade förberett mig på att det skulle ta minst 10 min första gången, men var ute ur rummet efter knppt 5min och kände redan då att jag var inne för länge... :-P
Kommer vara många matvargar inatt då hon hade feber och mådde jättedåligt igår natt och på förmiddagen idag. Har bara ätit bröstmjölk ända fram till middagen då det bara gick i ett par matskedar gröt och sen mer bm. O jag har ändå massa mjölk kvar!
Men vet som sagt att aptiten kommer och det är bara att härda ut.
Ska bli spännande att se hur ramsn kommer befästas under natten! Jag återkommer med rapport under morgondagen. Nu ska jag ta mig lite sömn innan plikten kallar igen. :sleep:

/Jenny
Dotter född 140415
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Uppdatering på första dygnet:
Hon vaknade första gången strax efter midnatt. Tog ca 15 min tills hon hade somnat igen. Var inne o buffade en gång mot slutet av den vakenperioden. Vaknade igen ca 3.30. Tre omgångar med frågor (hungriga) med ca tio min paus emellan tills hon somnade om.
Sen vãckte jag en liten trött kl 7.00.

Läggningen vid morgonvilan i vagnen var ledsammare än vanligt vilket jag misstänker hänger ihop med att reglerna för uppvak under nätterna har ändrats. Blev inte heller bättre när hon skarvade under långluren oh jag inte hörde hennes skrik. Vet inte hur länge hon hann ligga med sina frågor innan jag hörde dem... :-/

Hon verkar dock inte ha påverkats nämvärt eftersom hon somnade för lvällen efter bara några sekunders gormande nu till natten.

Tycker jag borde vara bättre på att skilja lessen från arg än jag upplever att jag är. Ibland tar ramsan och ibland inte. Men det kommer mer och mer.

Blir spännande att se hur mycket jag behöver ingripa inatt.

Däremot har vi problem med maten... Går inte i mer än ett par matskedar per mål. Jag har ju jobbat med att få upp matvanan i ett par veckor nu, men det enda som funkar hjälpligt är fruktpureer och banan ibland. Någon mer som har barn som varit lite motvilliga med maten och/eller har några handfasta råd? Majskrokar o skorpor smaskar och suger hon på mer än gärna, men skeden dissar hon totalt. Och lyckas man pula in något trots den mestadels stängda munnen så får hon nästan kväljningar och spottar ut maten igen...
Jag hoppas hon ska bli mer intresserad om några dagar när aptiten borde öka efter några dygn utan nattmål.
Men som sagt: Tips mottages!

/Jenny
Dotter född 140415
JennyJ

Inlägg av JennyJ »

Hej hopp! Rapport från andra dygnet: Hon sov sina 11,5 timmar!
Protesterade kanske 10-20 sekunder när jag lade henne och hörde något motsvarande vid ett par tillfällen umder natten, men inget som krävde någon som helst insats :-)
O nu denna kväll inte ett knyst vid läggning!
Heja tjejen!
Trodde inte det skulle gå så här lätt!
Hoppas bara maten ska lösa sig nu...tips mottages enligt förra inlägget.
/Jenny
Dotter född 140415
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Heja er!!! =D> =D> Superbra jobbat! Med klara och tydliga besked från mamma så behöver man inte ställa så många frågor. :D

Angående maten! Hon är ju ganska stor nu, låt henne pilla med små bitar själv. Typ mjuka grönsaker, mackor, smörklickar, ärtor, etc. Bra för pincettgreppet också! En del barn gillar stora saker, typ en stor broccolibukett eller en hel brödskiva. Och så kan du mata med puréer lite på sidan om utan att det märks så mycket. Backa undan och låt bli att truga, vänta på att hon gapar. Det ska vara roligt och trevligt att äta! Undvik att fokusera på vad hon äter, ät gärna själv och koncentrera dig på din egen tallrik. Ge det några dagar så brukar det gå lättare ganska fort!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"