Jag vet att ämnet HSP (High Sensitive Person) varit uppe på kackel förut, men idag råkade jag på en beskrivning på ett barn med HSP:
"Högkänsliga barn blir lätt förskräckta och ogillar högljudda platser. De föredrar stillsamma lekar, brukar inte uppskatta överraskningar och har svårt att klara stora förändringar. De klättrar inte högt utan att tänka sig för. Kläder som kliar, sömmar i strumpor och etiketter mot huden kan bli en plåga, och hellre rena kläder än blöta eller sandiga. De är perfektionister och gör bäst ifrån sig när ingen är i närheten. De använder svåra ord för sin ålder och ställer många samt djupa frågor, som får vuxna att tänka efter. De har fyndig humor, känner saker på djupet, verkar ha stor intuition och märker när andra inte mår bra. Ibland kan man undra om inte högkänsliga barn läser ens tankar! De noterar detaljer, som att ett föremål har bytt plats eller att någon har ändrat utseende, och lägger genast märke till minsta främmande doft. De är extra känsliga för smärta, och ett mjukt påpekande har större effekt än en skarp tillrättavisning. Efter en spännande dag har de svårt att somna."
Det är en klockren beskrivning av min treåring!!
Hur hjälper vi henne på bästa sätt att komma till sin rätt i livet? Nu klassar de flesta henne bara som blyg och det känns som att det stänger så många dörrar.
Här är blogginlägget där jag läste beskrivningen, där finns även ett tips på en bok jag ska köpa och läsa, men det är ju här på forumet jag fått de allra bästa råden så jag vänder mig hit först.
http://blogg.mama.nu/hormonerhemorrojde ... ligt-barn/