Kurade vår dotter på 10 månader i lördags.
Till en början gick det bra, förvånansvärt bra!
Första läggning över på BARA 15 min, andra och tredje samma. Fjärde läggningen höll jag på att buffa i 35 minuter och hon slutade inte skrika. Har förstått det som att det bara ska ta så lång tid allra första gången.
Vi avbröt för tills slut fick hon knappt luft, är även förkyld nu.
Varför lugnade hon sig inte?
Skulle vi fortsatt buffa?
Man ska väl inte ramsa samtidigt som man buffar?
Tacksam för snabbt svar då vi ska försöka igen nästa vecka!
Vad gjorde vi för fel!?
Re: Vad gjorde vi för fel!?
Har ni läst hela boken upp och ner och fram och tillbaka och ut och in?
Först etableras lugnet, sedan säkerheten. Efter några nätter är det rätt vanligt att barnet återigen ifrågasätter er föräldrar. "Ska det verkligen vara såhär nu?? Kan jag verkligen sova gott??" Att då gå in och buffa inger inget bra svar på den frågan, så jag förstår att hon blev upprörd! Iom att ni buffade igen sa ni ungefär att det inte alls är säkert att somna här själv och att hon nog inte alls är ens kapabel till att sova själv överhuvudtaget. Läs boken igen och gör om, gör rätt
nästa gång kommer hon ifrågasätta ännu mera så det gäller att ni vet vad ni gör!
Denna gång kommer det gå superbra!
Kram
Först etableras lugnet, sedan säkerheten. Efter några nätter är det rätt vanligt att barnet återigen ifrågasätter er föräldrar. "Ska det verkligen vara såhär nu?? Kan jag verkligen sova gott??" Att då gå in och buffa inger inget bra svar på den frågan, så jag förstår att hon blev upprörd! Iom att ni buffade igen sa ni ungefär att det inte alls är säkert att somna här själv och att hon nog inte alls är ens kapabel till att sova själv överhuvudtaget. Läs boken igen och gör om, gör rätt
Denna gång kommer det gå superbra!
Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Bra jobbat de första kurnätterna. Vilka bra läggningar - bara 15 minuter! Verkar som att ni har er självklara attityd på plats. 
Kom ihåg att buffning i princip bara sker första kurnatten. Därefter används den endast vid verklig kris. Tänk på att det är ramsan ni ska använda mest jämt nu efter första kurnätterna. Precis som empinane skriver så behöver ni bara läsa igenom boken en vända eller två till, så är ni på spåret igen.
Och kom ihåg: En gång är ingen gång...
Så även om det blev lite tokigt så går det att reparera.
/Kristiina
Kom ihåg att buffning i princip bara sker första kurnatten. Därefter används den endast vid verklig kris. Tänk på att det är ramsan ni ska använda mest jämt nu efter första kurnätterna. Precis som empinane skriver så behöver ni bara läsa igenom boken en vända eller två till, så är ni på spåret igen.
Och kom ihåg: En gång är ingen gång...
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Läs om Internationella Sova hela natten är du rar, flera gånger. Och även medans du kurar.
Att buffa på natt 4 är 2,5-3 nätter för mycket, här skulle ramsan gjort jobbet!
8)
HÄr är pepping, läs noga och jobba nu med ramsan.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Läs om Internationella Sova hela natten är du rar, flera gånger. Och även medans du kurar.
Att buffa på natt 4 är 2,5-3 nätter för mycket, här skulle ramsan gjort jobbet!
HÄr är pepping, läs noga och jobba nu med ramsan.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.