3-åring vaknar på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pappavillsova
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 28 maj 2013, 06:37

3-åring vaknar på natten

Inlägg av Pappavillsova »

Hej,

Efter framgångsrikt kurande av både nummer 1 och nummer 2 har vi nu fått lite problem med vår 3-åring. Eller rättare sagt, vi har väl skapat problemet...
Ungefär var tredje natt vaknar hon på natten och är jätteledsen och vill inte sova i sin säng. Vi har, tyvärr, tagit upp henne till vår säng och nu är det svårt att komma från detta.
Vad är ert tips för att komma till rätta med detta? Är det helt enkelt att köra en "minikur" första natten det krånglar och vara snabbt inne för att sedan minska succesivt?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3-åring vaknar på natten

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Så några kontrollfrågor tillbaka. :wink:

:arrow: Kolsvart i sovrummet?

:arrow: Spjälsäng kvar till 4 år?

:arrow: Middagsvila?

Sen brukar jag rekommendera som så här med en 3 åring. De ställer frågor i "Påstående form"!
Jag är rädd! Spöken! Kissa! Törstig! osv... men det är samma frågor som innan. Kan jag sova själv? Finns spöken? Kan man kissa 10 ggr? osv...

Så man deklarerar tydligt på kvällen om hur det skall gå till i framtiden. Si och så och så här. Mamma pappa finns UTANFÖR rummet och du kan sova lugnt. Läs på om Safarin igen!
Sen "förhör jag mig" om vad som gäller. Ok, säg nu hur det skall gå till så man är 100% säker på att de faktiskt är införstådda med hur det skall gå till. Be dem repetera.

Sen får man sitta vakt om så krävs ett par nätter. Man sitter/sover utanför dörren och ramsar dem tillbaka till sängen. Vid KRIS är det solfjäder som gäller.

Sen gör man så klart mindre och mindre och mindre. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "