En till liten kille!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
pluttens mamma

En till liten kille!

Inlägg av pluttens mamma »

Hej forumister!

För ungefär 10 veckor sen fick vi en liten lillebror! Allt har gått så bra! När storebror var liten plutt skrev jag här en del och jag fick mycket hjälp och stöd med att få till standardmodellen och ett bra schema. Vilken skillnad det var när jag väl fått in det tänket!

Nu med tvåan har jag varit mycket mer avslappnad och känner mig lugnare. Har haft SM i bakhuvudet, men inte följt det exakt till punkt och pricka... Dock när jag började med schema för ungefär en vecka sen så var det inga problem. Fasta tider för måltiderna har han haft sen han var en månad ungefär, det var mest dagsömnen som behövde styras upp lite.

Nu kör vi på 11-1,5-2-1,5, men lillkillen är en riktig tröttmössa! Jag får använda marginalkvarten inför varje lur, ibland till och med "marginalhalvtimme". Han orkar inte vara vaken mycket mer än 1,5 timme innan han blir gnällig och trött. På morgonen är det nästan bara en timme man kan hålla honom vaken. När han sover så skarvar han oftast vid 45 min, men när man väl lyckats få honom att somna om ordentligt igen så kan han sova både länge och väl och jag får oftast väcka honom när det är dags.

Nu till min fråga. Är det okej att han sover mer än vad schemat egentligen säger, eller bör jag hålla honom vaken och vänja honom vid att han ska vara vaken 2 timmar? Jag tänker lite att han fortfarande är så liten, att det kanske kommer med tiden att han orkar vara vaken lite mer, men jag vet inte...?

Tacksam för råd och tips!
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: En till liten kille!

Inlägg av Ylvispylvis »

Välkommen hit och stort grattis till din lilla plutt!! :D :heart:

Vad härligt att SM verkar funka så bra redan!! Bra jobbat! =D> Det ligger väldigt mycket i den avslappnade inställningen som du visar att du har, behåll den så kommer det gå finfint! :thumbsup:

De första 2-3 månaderna brukar för många vara väldigt svajiga, man hamnar ur spår ibland men bara man vet vart man ska och har lite fingertoppskänsla och en skön attityd (som du har!) så kommer man snart tillbaka på banan igen. Många goda råd som kan behövas i olika situationer finns dessutom här på forumet så kika gärna runt i andra trådar om du vill.

När det gäller vakentid så har du huvudet på spiken när du funderar. Det är olika från barn till barn hur mycket de orkar, och i början är det superviktigt att läsa av, som du gör, och lägga när liten är trött!! Alltså absolut INTE pressa vakentiden i början för då är det väldigt lätt hänt att du får en övertrött liten kvällstrasslare på halsen, och det är inte kul för någon... :roll: Vi hade bara 1h vaken på morgonen läänge innan min tröttis orkade mer. Att ha för mycket sömntid i början är ingen fara, du märker när liten orkar några minuter till och så ökar vakentiden av sig själv med små små steg. Rätt vad det är kan du införa ett klassiskt 3-månadersschema! :lol:

Roligt att ha dig här, det ska bli spännande att följa er SM-resa!! Början verkar ju minst sagt lovande! :thumbsup: :D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
pluttens mamma

Tack för svar och uppmuntrande ord!

Här rullar det på ganska bra. Märker redan att han börjar orkar va vaken lite längre nu! Men han skarvar fortfarande och framför allt den sista luren på dagen är svår att få så lång som han skulle behöva. Då får det istället bli en till lur lite senare, innan han får sin kvällsslurk. Så kvällarna kan vara lite besvärliga, det blir en hel del bärande, när han bara är nöjd om han får va i famnen. Några tips för skarvandet? Jag försöker redan att göra så lite som möjligt, men det blir en del vagnande ändå. Vill inte hamna i nåt träsk....!
Idag och igår har han sovit lite sämre på dagarna, men vi har också haft väldigt varmt och fuktigt här, tror ni det kan påverka?

En annan fundering... hur gör ni med kudde till era magsovare? Vad jag kan minnas så fick storebror kudde ganska sent, men har börjat tänka att lillen kanske skulle tycka det var skönt. Är det olämpligt att ge kudde till magsovare så länge dom är så små? Hur gör ni andra?

Senaste veckan har liten också börjat bli svårare att mata. Första halvan av flaskan går bra, men sen efter pausen så "leker" han med nappen, tuggar på den bara, sväljer inte och bara "fjantar". Ömma järngreppet hjälper ibland. Har funderat på att byta nappstorlek, men vet inte riktigt om det är det som är problemet. När han väl äter så verkar det inte komma för långsamt. TIps?

På tal om värmen... ger ni extra vätska till era små när det är så här varmt, eller räcker det med den ersättning han normalt äter?

Återkommer säkert när det kommer fler funderingar! Känns skönt att ha ett ställe att vända sig till med sina frågor!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Vad roligt att han orkar lite mer, snart blir han ju 3 månader och det blir spännande att se om han klarar 3-månadersschemat då :lol: . Jag trodde aldrig min son skulle klara det men se det gick ju alldeles utmärkt.

Skarvar: Du bara måååste gå in och kika i tråden "Svar på vanliga frågor - Läs här först" som finns här ovan!! Där finns t.ex. "Skarvar - liten checklista", "Vägen ut ur vagningsträsket" och en hel massa fantastiska tips!! Supertrådsamling! :thumbsup:

Apropå bärande: lägg liten på mage på golvet och dig själv också! :wink:

Jaa, jag tror verkligen att värmen kan påverka sömnen. Mörkt och svalt är ju det bästa för oss alla och har man inte lärt sig hur sommaren funkar så är det ju inte lätt att förstå att det ska gå att sova trots att det är alldeles för varmt... :roll: Är såå lycklig att vi har suterräng där det åtminstone inte blir över 20 grader. Men lider med er andra. Plaska med kallt vatten för att svalka när han är vaken och håll ut! 8)

MEN med det sagt: han har ju blivit äldre och börjar det plötsligt skarvas mkt i alla lurar och sovas sämre så kan det bero på att det är dags att dra ner på sömnkontot. Fundera och spana på 3-månadersschemat redan nu, det är helt suveränt!! Sen kanske du väntar ett tag till men du kan alltid kolla. Finns i samma tråd som ovan, i sub-tråden "SM- en översikt" (tror jag den heter... :? )

Skäms för detta men kudde har jag fortfarande inte gett min son och han är 10,5 månader!!! :oops: :shock: :oops: Har dock tänkt på det... :wink: men han har sin snutte som kudde :lol: Så jag skulle vänta ett bra tag med det! :) Vore dock intressant att veta hur andra har gjort? Befarar att jag är väldigt avvikande... :lol:

Flaskat har jag inte gjort, där får någon annan råda. Dock vanligt med mattrassel i den där åldern när så mkt spännande händer runtomkring. Pröva i mörkt rum där inget distraherar, eller gå runt och kolla på roliga saker under tiden. Olika för olika bebisar vad som funkar bäst. Många äter också bäst nyvakna men det kan ju bli trixigt med schemat... :-k

Verkar han dricka mkt mindre än vanligt och bli dåsig och liksom slöare och du misstänker vätskebrist skulle jag absolut ge extra, men inte annars tror jag. Nu är jag ju inte i samma situation eftersom min kille dricker vatten och får det lite när som helst mellan måltiderna. Verkar han törstig och vill ha? Eller är det bara en liten vätske-varg?! :wink: "Små barn tar sig det de behöver" heter det ju på BVC, eller hur?! :roll: :lol:

Tack för att du ger oss förtroendet att svara på dina funderingar!! :heart:

Vi hörs igen! :D

/Ylva

pluttens mamma

Hej igen!

Nu behöver jag lite hjälp.... Våra nätter håller på att göra mig tooookig! :x
Vår lillkille är en solstråle, så även på nätterna...! Han sover oftast bra fram till två-tre på natten, men då vaknar han lätt till och är helt hopplös att få att somna om. Han är inte missnöjd, utan ligger och pratar, sparkar, snurrar runt, krafsar på lakanet osv osv osv. Har försökt lite olika strategier... även försökt att bara igonera det och låta honom vara, men jag kan inte sova då och då ligger jag bara och blir frustrerad. Buffning och solfjäder funkar ganska bra, han blir lugn och avslappnad och börjar andas tungt som att han håller på att somna. Men så precis när jag lagt mig till rätta igen, så börjar det om igen!
Han äter fortfarande på natten, ungefär vid 4-4.30. Efter maten kan det ta upp till en timme för honom att somna om. Och sen vaknar han oftast vid någon gång mellan sex och sju, trots att han "ska" sova till 7.30.

Jag är trött, irriterad och frustrerad. Får toklust att bara skrika och lämna huset när jag står där på nätterna... Känner bara att det här inte håller längre... Vad ska jag göra???

När det gäller mat på dagarna så har vi börjat med gröt och lite frukt. Han får inte i sig så stora mängder än dock, det mesta åker ut för att han inte fattar hur han ska göra. Jag flaskmatar, men upplever att det är svårt att få i honom så mycket som han egentligen behöver eller vill ha. Det är ibland som att han bara äter det absolut nödvändigaste för att stilla sin värsta hunger och sen är han inte intresserad av mer. Jag använder mycket ömma järngreppet, och då funkar det ibland att få i honom lite till.

Sömnen på dagarna funkar hyfsat. Han sover 12-45-2-45. På 45-minuterslurarna vaknar han ofta efter 30 minuter och jag lyckas sällan få honom att somna om.

Schemat ser ut så här:
7.30 Godmorgon och mat
9.15 Sova 45 minuter
11.00 Mat
12.00 Sova 2 timmar
14.00 Mat
16.15 Sova 45 minuter
17.00 Mat
ca 19, 19.15 Nattslurk
19.30 Godnatt

Snälla någon, ge mig lite tips! [-o<

/Trött mamma...
pluttens mamma

Just det, hade tänkt skriva också att lillkillen använder napp. Och jag vet att den är en del av problemet på nätterna och att den ska bort så småningom. Men jag hade tänkt vänta tills han inte längre äter på nätterna med att ta bort den. Så gjorde vi med storebror och det fungerade bra. En sak i taget liksom...
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Snabbaste svaret är: MER MAT!!! :wink: smågrabbar i herrns ålder är ofta riktigt hungriga rackare och flaskan kanske börjar bli trist. Kämpa vidare med smakisarna så ska du se att det blir bättre när han får i sig mer. Men tålamodsprövande är det förstås att inte få sova... :(

Sen kan det också vara dags att införa Ramsan om ni inte gjort det. Eller så kan ni spara den tills ni vill sätta hela nätter. För jag skulle tro att det är maten som spökar nu.

Angående schemat så skulle jag kunna tänka mig att han äter bättre om ni skjuter fram mellis till 14.30 och middag till typ 18, men det vet du ju själv om du tror att det är möjligt. Barn verkar vara väldigt olika med det där och så har du ju syskon att ta hänsyn till. Han ska ju inte bli föör hungrig eller missnöjd heller.

Lägga 15-30 min tidigare på kvällen kan funka mot uppvak och för tidiga morgnar om det rör sig om övertrötthet. Låter konstigt men fungerar! Hur fungerar kvällsläggningarna?

Nappen blir väl mest till problem om den ramlar ut jämt och ständigt, vi slängde den vid 4 mån men visst kan du ha den lite längre om du vill. Mer mat och sen en slänga napp- och införa ramsan- minikur om ett tag skulle jag nog ha satsat på!!

Håll ut!! Så bra som du jobbar så har du säkert snart hela nätter! :D

Kram!

Ylva

pluttens mamma

Tack för svaret!

Jo, jag antar att det kan vara hunger som spökar. Samtidigt tycker jag det är så konstigt, för han är ju inte missnöjd när han är vaken på natten. Och när han väl fått mat på natten så är han ju vaken ändå! #-o

Jo, ska nog börja ge honom mat 14.30 och 17.30 istället.
Kan inte minnas att det tog särskilt lång tid att få storebror att äta lite större portioner av riktig mat. Blir därför lite frustrerad när jag inte får i honom maten. Han är ju intresserad, men tappar snabbt fokus och blir otålig, oavsett om det är flaskan eller skeden som ska in i munnen. Slog mig också idag att det kanske kan vara dags att byta nappstorlek igen, så ska testa det.

Kvällsläggningarna är helt okej faktiskt! Han är ju trött, ofta somnar han nästan när han får sin nattslurk. Inga problem att sen lägga honom i sängen, lite buff och sen sover han.

Ramsan har jag faktiskt så smått börjat införa "bakvägen". Jag använder den inte som redskap, men säger den ibland när han nästan somnat och jag går från rummet.

Några följdfrågor:
- Kan man ramsa på nätterna när vi fortfarande sover i samma rum? Börjar han inte då bara titta efter var rösten kommer ifrån?

- Kan jag få en snabb uppdatering på hur en minikur kan gå till...? :)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!! :D

Byta nappstorlek låter ju klokt! Har inte flaskat själv men...pröva det! :thumbsup:

Vi gjorde en liten "mini-rams-kur" eller vad man kan kalla det och den finns i min tråd "SM med Samuel" typ sidan 9 eller nåt om du vill läsa mer detaljerat. Kan försöka beskriva hur vi gjorde här också, Samuel var då 5 månader och åt som en häst av vanlig mat så jag började förstå att han faktiskt inte vaknade av hunger. När denna gräns infaller vet jag dock inte...men du får försöka avgöra själv när du tycker det är dags att klara hela nätter utifrån hans matintag. Äter han bra på frukosten?

Jag läste SHN för pepp och kunskap och kurade som i boken men skillnaden var att jag faktiskt sov när han sov, han var ju inte panikslagen när han vaknade och jag sov typ en meter ifrån honom (han sov i klädkammaren till vårt sovrum! :lol: ). Tror jag tänkte kuren från dag 2, schema och allt satt ju redan och ramsan kände han igen och hade tagit emot några ggr. Kastat napparna hade jag nog gjort innan men det går ju fint att göra det i samma veva. TROR att jag gjorde så här men var ju rätt såsig i hjärnan så minns inte mkt.

Skrattet till godnattet! Kasta nappen! Kolsvart rum!! Ramsa!

Första natten buffade jag lugn vid uppvak och gick ut med mjuk bekräftelseramsa.
Andra natten lät jag ramsan ta över och ramsade utanför dörren (ramsa inte i samma rum men jag skulle tro det funkar att smyga ut och ramsa utifrån? Eller sova utanför rummet om det går under kuren?) Ramsan ska ha sista ordet och alltid bekräfta när han fattar att han ska sova.

Tredje natten och därefter lät jag honom klara sig mer själv och somna om på egen hand och ramsade bara när han verkade undra om jag vaktade. Då nynnade jag lite i stället som husljud och ramsade bara i absoluta nödfall. Sedan avvaktade jag väl ännu mer och upptäckte till min förvåning att han sov 12h utan mig!!! :shock: :D

Morgonuppvak är ett eget kapitel, jag körde med pangramsa (ramsa bestämt 2 verser vid minsta pip) men sover du i samma rum är kanske tystnad eller sovljud att föredra.

Så här i efterhand kan jag säga att de små klarar så mycket mer än vi tror när det gäller att somna om själva! Våga låta ramsan ta över redan andra natten (eller första om du inte brukar åtgärda mkt på natten nu) och våga sedan vänta ett tag innan du går ngt alls.

Hoppas jag minns hyfsat rätt nu, läs gärna i min tråd. Och fråga mer specifikt om du undrar ngt.

Viktigast att allt är förstås: Attityden av Självklarhet! Inga vargar här! På natten sover man! :sleep:

Lycka till!

Ylva

pluttens mamma

Hjälp! Igen! :lol:

Dom här nätterna alltså... Suck! #-o

Sen två nätter tillbaka så äter Noa inte på nätterna. Dock vaknar han fortfarande! Jag vet att det bara gått två nätter och att man inte ska vara så otålig... Men nu är jag otålig, jag vill bara få till de hela nätterna nu. Tycker ju att han är 2 månader försenad... :)

Första natten utan mat så sov han ända till 5.30 innan han började gny. Jag bestämde mig där och då för att testa att inte ge mat. Det var alltså inget som var planerat. Han höll på att gnälla/prata/gny/snurra runt/skrika lite osv, innan han till slut somnade en dryg timme senare, i min famn i stora sängen... :(

Inatt vaknade han 4.20. Började med bara lite gny och gnäll, men det blev mer och mer. Jag buffade lite, klappade om honom, la tillrätta osv. Till slut gav jag upp och la honom bredvid mig. Då somnade han ganska snabbt. Dum som jag var tänkte jag att jag skulle flytta över honom i hans egen säng igen. Han vaknade och började gnälla igen. Då lyfte jag tillbaka honom, men nu blev han jättearg/ledsen och skrek rejält. Jag kände mig rätt sliten vid det här laget och gick med honom till pappan (som lagt sig i ett annat rum). Han somnade till slut bredvid pappa runt 6-tiden. Sov tills det var morgon 7.30.

Suck och dubbelsuck. ](*,) Vi är ju totalt inkonsekventa och skickar massa dubbla budskap till lillkillen! Jag förstår att han till slut blir arg och undrar vad som händer. Vi har ingen strategi och när man är trött mitt i natten är det svårt att tänka klart, när man inte tänkt igenom innan hur vi vill göra. Behöver lite pepp och stöd. Hjälp mig tänka ut en strategi!

Jag är rätt säker på att han inte behöver mat på natten längre. Han äter mycket på dagarna nu och när det väl är morgon är han inte superhungrig, utan kan lätt vänta en halvtimme innan vi hinner få fram gröten. Tror att det är mer vana som får honom att vakna än hunger. Senaste veckan har han dessutom inte somnat om även fast vi gett honom mat på natten, utan det har varit ungefär samma sak då.

Ramsan fungerar bra på daglurarna och när vi lägger honom på kvällen. Jag vill dock inte ramsa på nätterna, dels för att vi sover i samma rum och dels för att storebror sover i rummet bredvid med bara en tunn dörr mellan. Tror han störs mer av mitt ramsande än av att lillebror skriker faktiskt.

När det gäller eget rum så är tanken att han ska flytta in till storebror och att de ska dela rum. Men jag vill inte göra det förrän han är en (hyfsat) säker sovare. Ska han hålla på så här på nätterna kommer han ju garanterat störa storebror.

I övrigt är han en jättehärlig bebis som är på gott humör för det mesta. Hans motoriska utveckling går rasande fort och nu håller han på att lära sig krypa och att lära sig resa sig mot möbler. Har precis fått sina två första tänder också. Han älskar att åla runt på golvet och pyssla med alla storebrors saker som ligger framme.

Jag vill bara få tillbaka vårt sovrum och kunna sova hela nätter igen, är det en helt orimlig önskan??!! :cry:

Hjälp, någon?

pluttens mamma

Tillägg: nappen är borta sen några veckor tillbaka. Var inga problem att ta bort den. Lite skrik första kvällen bara.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Fram med Attityden av Självklarhet igen bara så har ni snart hela nätter. En strategi som fungerar finns ju redan i Sova Hela Natten, har du läst den? Jag läste den innan vi "minikurade" min son vid 5,5 månader och tyckte det gav mig allt jag behövde.

Du säger ju själv att ni sänder dubbla budskap så sluta med det! Vadå sova i mammas eller pappas säng?! :shock: [-X Sover gör man ju bäst i sin egen säng!!

Eftersom ni redan har slängt nappen och slutat ge mat på nätterna så är ni ju nästan framme. Allt jag tror behövs är Attityd och att ni har en ordentlig (eller flera) dialog med ramsan även nattetid. Om storebror är en säker sovare vaknar han nog inte av lite ramsande och om han gör det somnar han om! Där har nog andra mer pepp att ge men jag tror han sover bättre än du tror! :wink: För oss gick det ganska lätt att få in ramsan på natten och sedan sov han 12h utan hjälp efter typ 3 nätter. Men ni måste låta Ramsan göra jobbet även på nätterna, annars kommer det nog bli en utdragen historia...

Jag förutsätter förstås att rummet är KOLMÖRKT?! 8)

Läs SHN och på med attitydmössan så ska du se att det här går finfint! :D

Kram!

Ylva

pluttens mamma

Tack!
Japp, du har så klart rätt! Handlar bara om att bestämma sig och vara säker.
Jag är inte superpåläst om just SHN, så därför blir jag osäker, fast jag egentligen vet vad som gäller. Jag har ju BB-tänket med mig sedan 3 år tillbaka. Lillkillen vet ju också vad som gäller, han har ju fått SM med sig från början!

Kvällen har vi ägnat åt att mörklägga extrarummet och flytta spjälsängen och nu sover han så gott så gott därinne! =D> Han gnällde och frågade i exakt sju minuter sen var det knäpptyst. Jag bekräftade så mjukt jag bara kunde. :) Läggningarna har ju aldrig varit ett problem.

Ikväll lägger jag mig på en madrass utanför rummet, så får vi se vad som händer. På det här sättet behöver jag i alla fall inte vara orolig för storebror. Tänker mig en minikur ungefär som du beskrev att du gjort Ylva. Borde inte ta många nätter innan han fattar. Precis som du säger, nappen är borta, maten är borta och schemat på dagen sitter ju sedan flera månader tillbaka. Bara vi föräldrar som varit veliga och mesiga på nätterna...! #-o
Funderar dock på om jag ska strunta i buffning och bara köra på ramsan direkt redan nu första natten. Vad tror du?

Tack igen för pepp! :)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt! så ska det låta!!! =D>

Väljer du att buffa är det bara första natten och bara till lugn o sedan snabbt ut, sedan måste du backa och låta ramsan ta över. Viktigast och svårast tyckte jag var tredje natten när jag backade rejält och hade is i magen, och till min förvåning märkte att han somnade om själv utan min hjälp!! :shock: :D

Jag tycker nog i allmänhet att det är bättre att verktyga lite mer i början av en förändring och sedan kunna backa rejält än tvärtom...eftersom ni varit otydliga är det allra viktigaste att du vet INNAN hur du ska agera och gör så som du bestämt!

Lycka till!!!

Ylva

pluttens mamma

Avlägger rapport. :)
Natten gick mycket, mycket bättre än jag trodde den skulle göra!

Jag vaknade till två-tre gånger under natten av att han gnällde, men hann aldrig göra nåt för det blev tyst igen direkt. 6.20 började han vakna på riktigt. Vill störa så lite som möjligt när är tidiga uppvak, så jag valde att bara ramsa, inte gå in till honom. Ramsade så bestämt och kort som möjligt. Han blev tyst en liten stund och började sen igen. Vid 7-tiden började han skrika upp sig så då började jag också ramsa mer. Tyckte inte han svarade så bra på ramsan då. 7.15 använde jag marginalkvarten och gick in och tände och gjorde morgon, trots att han inte var tyst och lugn. Rätt? Jag tog i alla fall inte upp honom från sängen förrän han slutat skrika.

Nu är lillkillen jättetrött och längtar efter sin förmiddagslur. Men jag är överlag nöjd med natten! Tidiga uppvak borde jag få bukt på, eller hur?

Återkommer...! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"