Behöver goda råd på dag 2!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Aikomaria

Behöver goda råd på dag 2!

Inlägg av Aikomaria »

Hej!
Är på dag två och det har tagit en vändning jag inte hittar svar på i bok eller forum.
Maya blir irriterad när jag gör solfjädern och även till viss del buffandet. Vagna funkar. När hon bli lugnare ramsar jag och går men då blir hon tokarg. Försöker vänta ut o ibland blir hon lugnare men oftast eskalerar det och då blir det liksom stopp. Buff/solfjäder gör henne irriterad, ramsa jag händer samma sak. Jag kör på enligt instruktioner men känns mig maktlös när hon bara fortsätter ropa aaah. Hon säger/skriker alltså konstant aaah. Nästan från det jag lagt henne till hon somnar, i olika volymlägen.
Känns som mina krisredskap inte löser krisen. Är så sparsam jag kan och ramsar. Men är orolig att nattning ikväll (nr3) ska ta lång tid igen.
Vore oerhört tacksam för tips!! Maya mår redan bättre, men det måste vara en pollett som inte ramlat ned hos mig. Vad kan jag ha missat?
Maya 140131 Kurad vid 6 mån
Wera 151114 SM från 2 mån
duggan

Re: Behöver goda råd på dag 2!

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag ser att det är någon dag sedan du postade din fråga så jag börjar med att fråga hur det har gått?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Aikomaria

Inlägg av Aikomaria »

Hej! Jag har lagt för natt 5...och det känns faktiskt lite uppgivet. Jag vet varken ut eller in. Ibland har nattning gått bra, och de flesta dagslurar går bra, men det där aah-et är hon envis med. Speciellt på kvällen. Precis som att hon fastnar i något slags mantra. Hon tar inte in någonting, och lugnas något men tystnar inte av buff/solfjäder eller napp som jag tog tillbaka i desperation.

Finns det något sätt att liksom bryta skrikandet? Så fort jag går ut börjar hon, och först är det bara att aah. Men vartefter hon ropar så går det över i ledsen gråt. Jag försöker kommunicera med ramsan men hon "hör" mig inte.

Hamnar mellan stolarna när jag inte vet vad jag ska göra, inser att jag släpper förbi vargarna hej vilt nu. Känns allmänt misslyckat med sövningen som tog enligt följande: natt 1: 1,5timme natt 2: 1,5 natt 3: 20min natt 4: 10 min natt 5: 40min. Från natt 3 har jag valt att sätta i napp för att hon ska tystna o kunna höra ramsan. Funkar ibland på dagen, ibland inte. Dagarna brukar ta ca 5-10min att lägga. Inga 2 min än tyvärr.

Men när hon väl somnat sover hon ok. Vaknar till litegrann o gnyr ett par tre gånger per natt, har nog lite med hennes tidigare ättider på natten.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du 100% koll på bufftekniken? Att säga AAAHHHH när man buffar och går ut är inte ovanligt. Utan hennes sätt att fråga vad som pågår? Vad gör du? Vet du vad du gör? osv... Om du då "testar" "provar" och ställer mera frågor än du besvarar är ju ingen kommunikation om trygghet upprättad. Om du är med?

Så, ta nu nappen, lägg henne på mage och se till att LUGNA, man skall inte kunna "söva" dem på 2 min. utan själva läggningen tar MAX 2 min. Typ, 10 min skratt till gonatt. In i redan mörklagt rum, lägg på mage, gå ut! Häpp 2 min och ramsan på det. Sen har alla "RÄTT" att göra ljud och ställa en och annan fråga. Om du är orsäker så känner hon det DIREKT, det kan jag säga.

Har du kollat filmklippet med buffning?

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -solfjader

Det gäller att man buffar när de är riktigt LEDSNA; inte bara yttrar sig.

Nu är du ju på natt 5, här måste man verkligen JOBBA med ramsan, den kan ju vara X4, X6 X8 eller så beroende på VAD är frågan? Den skall lugna, det är det som är ditt jobb. Om hon lyssnar är upp till dig. Men om hon liksom fastnar i ett "Mantra" säg 10-15 min ja då måste man ju bryta även det.

Berätta gärna mera om HUR DU gör och hur er läggning ser ut. Sen är det ju så att om hon somnar och sen sover mesta delen av natten, ja då får du ju inte så stor chans att öva, så då kan kuren ta lite längre tid. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Aikomaria

Inlägg av Aikomaria »

Tack för era tankar!
Jag har ännu en gång gått igenom allt på hemsidan och kollat på filmklippen. Och jag tycker att själva tekniken gör jag inte fel. Men tolkar jag kanske Mayas gastande fel?

Läggningen på kvällen såg idag ut såhär:
18:00 middag, lek och kort tur med hunden (Maya i selen på magen)
18:45-19:00 kvällstoalett o pyjamas
Fram till 19:30 en omgång mat till (amning) och bus o stoj :D
Vid läggning går vi in i hennes rum o drar för gardinerna, jag lägger henne i sängen och lägger iordning. Genast lyfter hon huvet och vill gnida sig i ögonen med ansiktet ned och sen lägger hon huvet på sin vänstra arm. Rättar till armarna igen och håller solfjädern några sekunder och går ut, drar ramsan med sista två verserna utanför. Hon är lugn i ca 5-10min sen börjar hon gny, gradvis högre tills hon gastar och slutligen gråter/skriker. Jag försöker vid gastandet att ramsa en omgång, idag förvärrades skriket av det. Avvaktar en stund men hon skriker ännu högre och blir ledsen så jag går in och buffar några omgångar, aah-et blir något lugnare så jag går ut igen, ramsar. Direkt när jag går höjer hon rösten igen. Jag går runt o grejar så det inte ska vara tyst utanför, har även Mozart på i bakgrunden. När gastandet fortsätter ramsar jag, men så blir det värre igen. Väntar en aning och går in o lugnar igen. Det här upprepas fram till 20:10.

Det känns inte lika illa som första natten. Det HAR blivit bättre, men det där med ramsan. Det landar inte liksom. Vi har inte nått någon association till "nu ska vi sova, åh vad skönt". Några gånger sedan första kvällen har hon faktiskt lugnat sig och tystnat när jag ramsat, men de allra flesta gångerna förvärrat det skrikandet. Idag blev hon så lugn av solfjädern första minutrarna, men senare så blev hon bara arg. Det är så oerhört svårt att höra om det "bara" är protestrop eller ledsengråt, och hur man balanserar det där med vänta ut och ramsning. Finns det nån som fått pejl på det bara genom att läsa på? Krävs det inte att man praktiskt utför det också för att polletten ska ramla ner hos oss föräldrar? :|

Fortsätter repetera i boken och läser andras erfarenheter hör på forumet för att inte tappa sugen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

De flesta lär sig under kurningen HUR barnet låter och VAD frågan är. Men så är det faktiskt några som tycker det är svårt. Det är ju liksom en balansgång mellan teori och hur man känner sitt barn tycker jag.

Om jag kom och lyssnade kanske jag bedömer det hela annorlunda. Om vi kunde säga vänta 5 min och gå in, eller säga vänta 2 min och gå in så skulle vi göra det. Men eftersom alla föräldrar är annorlunda och alla barn är annorlunda är också kuren annorlunda för ALLA. Det är detta som är det svåra och jättesvåra med just kuren. :( :D

Har du läst Internationella SHN boken? HELA?

Har du läst Thaimassage tråden?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Här är också en tråd om just attityden. HOppas du hittar lite inspiration på just detta. Tänk också på att om du ramsar och sen väntar några sekunder och går in, betyder ju ramsan, vänta lite mamma kommer strax typ. Då kan det i vissa fall vara lämpligare att faktiskt gå direkt in, lugna och ut med den hurtigaste och trevligaste och gladaste av ramsor.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Sen gillar jag detta, finns också i boken. :D

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Om ni verkligen har fastnat i detta mönster finns en annan sak man kan göra, men det är ganska jobbigt, eller riktigt jobbigt.

Det man gör är att man går in när de skriker som mest, ställer sig och håller en stenhård solfjäder (denna är inte skön, inte mjuk, inte mysig i någon form) och så håller man den statisk så barnet känner ATT man är där (Dvs. du överger inte ditt barn i sitt eget skrik) och så står man, det kan ta både 45-75 min eller mer. Man yoga andas HÖGT, riktigt HÖGT. Du måste vara COOL lugn och stå där. Barnet kommer att sparka, skrika och låta men beskedet är att på natten händer ingenting och man sover. Sen står man tills barnet har somnat och räknar när de somnat till ca 200. Då går man ut med den mjukaste och lugnaste och mest smekande ramsa X4 så den går in bakvägen. Detta skall man helst bara behöva göra EN enda gång. (jag har gjort det i svåra fall) och går man sen in så kommer de oftast bli tysta direkt och då går man ut igen med ramsan.
Detta är Psykiskt mycket tufft för många och det är inte många som klarar det. Men det är mycket effektivt och man bryter gamla mönster och annat man lyckats få till som inte funkar eller om man fastnat i olika träsk.
Jag tror inte ni är där än, men jag vill du skall veta att det finns mera saker man KAN göra innan man ger upp. För Ge upp hoppas jag inte ni gör. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Aikomaria

Inlägg av Aikomaria »

Tack för alla goda råd o länkar!
Har läst allt och fick lite nya insikter. Men vet inte om jag läst hela internationella upplagan som du frågade. Min SHN-bok är från 2005, andra upplagan. Är det den du menar så har jag läst den många gånger om nu...men det tar tid innan polletter faller ner ibland :wink:

Vi började ju kuren fredag för tio dagar sen. Och det började rulla på nu. Hon har sovit en hel natt i torsdags. Hittade en tand på fredagen! Men det går upp o ner. Igår natt vaknade hon vi tio och halvfem. Men hon somnar tryggare och lugnare nu både kväll o dag. Men vi har en sak som rör till allt och det är att hon börjat bajsa under sin långa förmiddagslur och gråter. Jag byter blöja och försöker söva om men hon vägrar tvärt. Och vips har tiden gått oh det är dags att vakna och äta lunch. Det gör att hon är så trött sen!
Försöker hålla henne vaken till den "vanliga tiden" men det är ju ett jobb!! Ändra schema är ju inget alternativ just nu, men vara vaken mer ön 2,5 timme orkar hon inte. Vad göra?
Hennes schema ser ut såhär:
7:00 frukost
8:45-10:15 förmiddagslur
10:30 lunch
13-13:45 tupplur ute i vagn
14:15 mellis
16-17:30 eftermiddagslur
17:45 middag
19:30 sova natt

Ett annat problem är att hon igår började att vägra mat. Vi började med mat för några veckor sen, och hon har ätit allt med strålande aptit hela veckan men igår tog det stopp. Hon vägrar allt utom katrinplommonpure/frukt och amning. Lite välling har hon tagit. Problemet är ju att mina bröst börjat sina under veckan så det finns ju inget där. Hon är idag väldigt gnällig oh inte nöjd med något alls. Hon är inte alls sig själv.

Har jag räknat fel på mat o sovtider? Kan matvägran hänga ihop med sovträningen? Eller beror allt på tänder?
En kommentar till schemat ovan är att sovtiderna verkar ha passat henne bra. Har dock varit väldigt trött vid halvett och på kvällen, och gnuggat sig i ögonen innan läggdags. Hon tenderade att sova längre mitt på dagen o eftermiddan (har fått väcka henne då ibland), men vaknar oftast till efter 45 min på förmiddagen, men somnat om.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Skulle du vilja fylla i födelsedatum och datum för kurstart i din signatur så är det lättare att svara dig i tråden. :D

Gå in på kontrollpanelen-profil-signatur

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Aikomaria

Inlägg av Aikomaria »

Hejsan!
Nu har jag lagt till en signatur ;)
Det var ju ett tag sen jag skrev så jag får berätta lite hur det gått.

Det som går bättre nu är måltider och tupplurar i vagnen. Jag nämnde ju att hon fått en tand förra fredagen (10 dagar sen), och i tisdags hittade jag en till. På torsdag började hon ta gröt igen, och på fredag vanlig mat. Så det rullar på nu igen :D
Tupplur i vagnen vid 13-13:45 är också smidig. Lägger, skakar lite i handtaget medan jag ramsar, och går iväg, så somnar hon.

De andra tupplurarna går upp o ned. Ena gången somnar hon nästan direkt innan jag hinner ramsa, för att nästa gång bli jättearg. Ofta är hon lugn när jag går första gången, men börjar skrika upp sig efter några minuter. Oftast räcker det då med ramsa, men ibland får jag gå in o lägga händerna över ryggen.

Ett problem är att hon börjat bajsa i tid o otid. Upp till fem gånger på en dag! Det är ju bra att magen funkar, men hon bajsar ibland under morgonluren och blir då otröstlig. Idag fick jag sitta bredvid henne tills hon lugnade sig o kunde somna. Ändå kom det ju en stor laddning efter frukosten också...

Hon sover heller inte hela natten. Ena natten vaknar hon "bara" på morgonsnåret, men nästa vaknar hon flera gånger under natten. Ibland lugnar hon sig direkt med ramsan. Men ibland skriker hon upp sig trots ramsan. Går då in o lägger händerna över ryggen tills hon är lugn och ut igen med ramsan. 6:00-7:00 vaknar hon flera gånger. Vår taktik är ramsa. Hon lyssnar när vi ramsar, men när vi ramsat klart är hon tyst en liten stund, sen börjar hon igen. Ibland somnar hon om vid 7snåret så jag får väcka henne.

Vore tacksam för synpunkter på schemat ovan och tips och råd. Har jag för mycket sömn på schemat? Hon blir väldigt trött o gnällig efter två timmar så jag har fullt sjå att hålla henne vaken mellan lurarna ibland, så det känns inte som det är för mycket på det sättet. Däremot sover hon sällan hela 1,5 h på för- och eftermiddagsluren, utan snarare 1h10min. Hojtar hon ramsar jag, skriker hon mycket går jag in o buffar snabbt o ut. Är hon lugn och pratar för sig själv får hon helt enkelt ligga kvar tills det är dags att stiga upp. Hon är ju 6,5mån nu så jag kanske ska dra ner till 14,5 h sömn? Nu är det 15h15min.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag måste säga, för att ha kurat i 2 veckor är ni faktiskt på helt rätt väg!! Fortsätt jobba och fortsätt göra "mindre" och "mindre" visa mera förtroende för barnet att hon faktiskt kan och vill sova.

Ang. schemat så skulle jag faktiskt göra om det till ett mera "standard" schema.

12 tim natt (lägga säg 30 min tidigare istället)

Ha en 45 min fm lur, låta det gå 2 tim och säg 15-30 min innan nästa LÅNGA lur som är 1,5 tim och sen en em lur på 20 min, denna kan man ta lite som man vill i vagn eller på prommis, den faller ändå bort inom 1-2 mån.

Sen skulle jag lägga in en andra frukost. NÅgot i stil med välling när man vaknar och 45 min senare så sitter ni ihop vid bordet och äter lite frukost ihop. Då kan du skjuta på lunchen till 11.45. Middag är jättebra men en kvällsslurk behöver du också ha säg 20 min innan läggning, den kan komma så tätt som 1 timme direkt efter middagen.

Detta nya schema kommer ta några dagar att införa så var säker på hur det faktiskt skall se ut och utvärdera det om 2 veckor.

Den långa luren förlägger du med fördel i hennes säng, eller resesäng. Behövs mörklägger du totalt så hon inte ser handen framför sig. De korta lurarna kan man ha vagn om du vill vara ute lite mera. Men att vara 7 mån och sova långa lurar i vagn är för många svårt, det några gjort är att de köpt tvillingvagn så barnet faktiskt kan sova på mage och röra sig, då går det bättre.

Försök ge banan på em och kväll och typ päron på förmiddagen. katrinplommon och kiwi sätter jättefart på magen, så vill man lugna den ger man banan, blåbär, äpple på kvällen och lite mera neutrala eller lösande på förmiddagen som päron, lite katrinplommon, inget kiwi, men vill du ha mera bajs på dagen ge kiwi.

Min son bajsade säkert 5 ggr om dagen som liten, han är idag 7 och bajsar minst 2 ggr/dag fortfarande. Vissa barn är så här och då är det bättre tycker jag att de bajsar på dagen och inte på natten. :mrgreen:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"