En krånglig början med lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
An1

Re: En krånglig början med lillebror

Inlägg av An1 »

Tack för många fina funderingar, Ylva! :D

Den första natten som vi var bortresta var en aning tung, men min man jobbade som sagt bra med ramsandet och det har nog gett en hel del god skörd! =D> Det vill säga, nätterna har blivit mycket bättre och lugnare! Tjohoo! Men de är inte helt perfekta. När lillebror har somnat till natten vaknar han på nytt efter en timme och gnäller/frågar en stund. Så vi avvaktar med en minikur ännu en stund, men jag tror nog att vi kör den i något skede. Vi har ju verktygen och hela faderullan, så inga problem. Det är ju bara att tuta pch köra när man bestämt sig :lol:

Nu är det så att vi har en piggis här. Det är alls ingen frågan om. Alla mina barn har varit och är piggisar. Mellanbarnet, som kurades, klarade sig med en 2 timmars lur mitt på dagen när hon var 10,5 månader! Med lillebror har vi kört 12-45-2-20 sedan han var 3 månader och allt har gått fint, inga problem alls. Nu har jag funderat fram och tillbaka vad jag skall göra med lillebrors lurar, vilken lur som jag skall korta av. Och igår bestämde jag mig att den sista 20 minutersluren får nu falla bort när som helst. Vi ger honom 5-20 minuter vid behov och sen är den borta när han inte är trött längre på eftermiddagarna! Igår sov han faktiskt bara 5 minuter och orkade bra hela kvällen.

Vi har nu några kvällar gett en lite senare middag, klockan 17.45, och det verkar fungera bra. Han blir då tillräckligt hungrig mellan mellanmålet och middagen.

"45 minuters länk sittandes i vagnen" är finlandssvenska :lol: och betyder att vi är ute på en promenad i 45 minuter och då brukar lillebror sitta i vagnen :D Efter promenaden brukar han ofta ligga på mage och träna motoriken en stund innan lunch.

Ha det bra, vi hörs! :D
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D
An1 skrev:nätterna har blivit mycket bättre och lugnare! Tjohoo!
=D> \:D/
An1 skrev:När lillebror har somnat till natten vaknar han på nytt efter en timme och gnäller/frågar en stund.
Tänk att det kan hända ibland här också, trots att vi har en säker sovare! :shock: :roll: Då brukar jag, som ju har en tröttis, tolka det som övertrötthet och försöka lägga lite tidigare nästa kväll... :shock: :lol: men det kan jag ju inte säga till dig med såna piggis-barn! :lol: Ramsan är det såklart som gäller oavsett anledning till uppvaken! :D
An1 skrev:Så vi avvaktar med en minikur ännu en stund, men jag tror nog att vi kör den i något skede. Vi har ju verktygen och hela faderullan, så inga problem. Det är ju bara att tuta pch köra när man bestämt sig :lol:
Exakt!! Det låter utmärkt! :thumbsup: Se bara till att kura före den ev. 8-månadersångesten, skulle jag råda er! Det finns barn som får den tidigt och då är det guld att ha en säker sömn att falla tillbaka på (och förmodligen inte den bästa tidpunkten att kura på, tänker jag mig).
An1 skrev:Igår sov han faktiskt bara 5 minuter och orkade bra hela kvällen.
:shock: Wow, vilken piggis!! Ja, klarar han det och det inte ger surt efter på 2 dygn skulle jag nog också tänka som du. Ge förutsättningar...och kanske låta honom hämta ikapp någon gång ibland om det blir kris (men återigen...här är det tröttis-råd! :wink: )
An1 skrev: Vi har nu några kvällar gett en lite senare middag, klockan 17.45, och det verkar fungera bra. Han blir då tillräckligt hungrig mellan mellanmålet och middagen.
:thumbsup:
An1 skrev: "45 minuters länk sittandes i vagnen" är finlandssvenska :lol: och betyder att vi är ute på en promenad i 45 minuter och då brukar lillebror sitta i vagnen
:idea: :D Tack för denna fantastiska lärdom och insikt i finlandssvenska!! :D Låt honom gärna vara ute och vara mer "aktiv" också, ligga på mage på gräset och känna tror jag han skulle gilla om det finns möjlighet!

Fortsätt jobba på, härligt att det går så bra! =D> :D

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
An1

Inlägg av An1 »

Hej alla erfarna människor här på forumet!

Vi har krånglat en hel massa med sömnen, lurarna och schemat de senaste två veckorna och nu skulle jag jättegärna höra erfarenheter av er som har piggis-barn där hemma!

Vår lillebror, som blev ett halvt år förra veckan =D> :lol: ville inte alls somna till sina lurar och jag och min man bollade tankar från och till i många dagar tills vi kom fram till att han helt enkelt inte är trött :shock: Han körde tidigare med schemat 12-45-2-20, men det fungerade inte alls!! Han vaknade alldeles för tidigt på morgnarna, somnade inte snabbt till den första luren, inte heller till den andra eller sen då han somnade snabbt så sov han 2 timmarsluren bara 1,5 osv osv.

Så nu, för två dagar sedan bestämde vi att köra 12-20-2-5 :shock: och hittills har allt fungerat super! =D> Han somnar snabbt till alla lurar och sover sina 12 timmar natt! Jag vet att det är för tidigt att utvärdera, men det skall bli spännande att följa med hur det blir i fortsättningen! Om han verkligen orkar vara pigg och nöjd med detta schema.

Så, nu efterlyser jag erfarenheter av andra piggisbarns föräldrar! Det skulle vara roligt att läsa vilket schema ni kört med när barnet varit ett halvt år. När jag läser här på forumet verkar det som om alla har tröttisbarn...
An1
Stora M - 220907
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj

Vår 2.a är oxå en piggis eller nja typ halvpiggis iallafall :D
Lillebror är 2 veckor äldre än din och han protesterar mot 3.e luren. Jag ger honom endera en vagnspromenix eller så får han en extra amning och sova mot bröstet ca 5 min runt 17 tiden, i sin säng somnar han inte utan ligger bara och leker med sin nalle i en timme innan jag tar upp. Vissa dagar när vi mest bara varit hemma sover han inte alls tredje luren men blir ändå inte gnällig eller övertött.

Hans schema

7 morgon (ammas)
7:15 gröt med resten av familjen
9:15 - 10:00 sover i vagn eller cykelvagn
10:30 lunch riktig mat
12:00 - 14:00 sova i spjälis
14:00 mellis yogurt frukt och bär
16:30-16:35 sova (varierat)
17;00 middag vanlig mat
18:30 amning
19:00 sova natt

Lillen sover gott både dag och natt efter små justeringar i schemat. För honom funkar det till exempel inte att sova lur 1 för nära inpå natten.

Lycka till, berätta gärna hur det går
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen, alla!

Kommer med en liten svettig sommarrapport.

Vad roligt att få läsa om din piggis, Nat! Läste i din tråd om ert schema och det verkar som om våra pojkar följer ett ganska likadant schema :D Lika piggisar är de och så är det ju roligt att få följa med lite då de dessutom är ganska lika i åldern :D

Här håller vi på med vändningscirkusen för fullt! Läste i nån tråd att den inte brukar vara så länge och att man ska öva på vändningarna dagtid. Vi hoppas verkligen att den här cirkusen snart är över för snart blir det ju dags för följande "cirkus" vid 8 månader, huh! :mrgreen:

Lillebror har ju nu det "problemet" att han vänder sig från mage till rygg då han ska börja sova och kan då inte somna då han ligger på rygg. Först ligger han nöjd och har ljud tills det övergår till ledsen frustration och jag får gå in och vända så han kan börja sova. Det händer både dagtid och nångång under vargtimmarna. Jag har haft den principen att jag går in och vänder en enda gång och sen får det vara. Säger heller ingen ramsa då jag går ut. I helgen övade vi mycket flitigt på vändningarna dagtid och det gjorde susen! Han sov gott nätterna =D> Men nu i början av veckan har vi varit lite lata med träningen och det har ju förstås straffat sig och sovandet har inte varit så lugnt [-X Men vi ska förstås förbättra oss med träningen så vi snart har över den här cirkusen!

Det som är överraskande är att jag minns aldrig att vändningarna skulle ha varit något problem för storasystrarna! De sov gott på mage på nätterna i den här åldern. Alla är olika. Men sen så var det ju jobbigt runt 8 månader för dem. Få se vad lillebror sen säger om det? :roll:

Ha en fortsatt skön sommar, alla! 8)
An1
Stora M - 220907
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack för den fina rapporten! :D :heart:

Bra jobbat! =D> Vänd på'n! :lol: Bra med en strategi som du följer konsekvent. :thumbsup:

Skön fortsättning på sommaren du med! 8)

Kram

/Ylva

An1

Inlägg av An1 »

Hej alla,

Nu har vi då kommit till det skedet att vi var tvungna att köra en minikur :( (anledningen till alla hans frågor är tydligen allt spring i rummet då vi vänt på honom) Läggningarna blev helt plötsligt inte självklara. Han somnade inte alls till sina lurar tyst och nöjd överhuvudtaget, om och när han somnade så sov han inte luren helt, eller så sov han den inte alls. Och morgonnätterna blev helt skrikiga. Nu är vi då inne på minikurens tredje dygn och jag upplever att det bara har blivit värre :shock: vad gör vi för fel...?

Eller ja, dagarna har lugnat ner sig. Han somnar tyst och nöjd till lurarna. En kort stund kan han ligga och "fundera" eller "sjunga" innan han somnar. Men idag sov han inte den långa luren 2 timmar, utan vaknade efter 1,5 timme och kakkade. Och sen så låg han bara tyst och nöjd och väntade på att bli "uppväckt". Inget ramsande här förstås, eftersom han inte sa något. Tänkte bara att han har ju förutsättningar...

Anledningen till att jag skriver nu är att jag blivit uppväckt av lillebrors gnäll med ca 1,5 timmars mellanrum. Gnällen har varit korta så jag har inte gjort något. Nu ligger jag då och väntar på det långa gnället som kommer under vargtimmarna för då sover vi inget, utan lillebror ligger och gnäller, gråter ledset och skriker flera timmar. Vi har ramsat då han låtit ledsen flera gånger under vargtimmarna. Men som sagt upplever jag nu att allting bara blivit värre. Vad skall vi göra...?

Suck och stön. Han blir 7 mån nästa vecka och jag upplever att jag aldrig haft en säker sovare under dessa 7 månader. Jag är helt slut i huvudet och önskar att han kunde sova som folk och att detta osäkra sovande skulle ha nån ända. Det är hela tiden något som skall justeras.

Han följer detta schema:

7.30 god morgon!
7.45 gröt och ersättning
9.45 sova 20 min
10.15 utevistelse 1 h
11.30 kött- och grönsakspure och ersättning
12.15 sova 2 h
14.45 bär/fruktpure och ersättning
15.15 hemmasysslor (inne eller ute)
Någon gång mellan 16.30 och 17 en 5 min lur
17.45 kött- och grönsakspure och ersättning
19.00 kvällsslurk (ersättning)
19.30 god natt!

I väntan på svar och än en gång ett försök att få nån ordning på detta eviga "kurande"...
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Halloj igen,

Lille F sov oroligt första delen av natten, men från och med halv 4 fram till morgon utan ett pip! =D> Han blev uppväckt av sin pappa 7.30 och då låg han och sov på rygg! Innan vi började med minikuren bestämde vi oss att det nu är färdigt sprunget in i hans rum! Han får lov att lära sig att sova oberoende sovställning. Punkt slut. Det är INTE BRA att springa och störa i rummet med en massa oro och osäkerhet.

Nåja, så vi jobbar vidare. Det är tungt med en bebis och speciellt det första året. Hoppas det snart lugnar ner sig lite så jag får vila ut mig!

Vi hörs!
An1
Stora M - 220907
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Tråkigt att känna att det "aldrig" sitter :( men jag är säker på att en konsekvent kurning och uppföljning gör susen! Bra jobbat!! =D> Att få ramsdialogen att funka är superbra inför kommande svackor (om de kommer). Bra också med attityden att han kan sova även på rygg om han väljer att lägga sig på rygg! Det gör vår gosse också rätt ofta, precis som vi vuxna byter sovställning under natten. Och inte har vi svårt att somna om för det, eller hur?! :wink:

Fortsätt jobba på med kur-tänket och attityden på plats och glöm för all del inte att mata i honom allt ni kan av den riktiga maten med fett i. En del HAR svårare att sätta nätterna men nu känns det ju verkligen som att det är på väg, så kämpa på!! Snart får ni sova! \:D/ :sleep:

Kram!

/Ylva

An1

Inlägg av An1 »

Tack för de tröstande orden, Ylva!

Men här ligger vi nu vakna igen en natt :( Lillebror gnällde runt halv ett, men klarade det själv och somnade om. Sen så vaknade han på nytt halv tre och har nu varit vaken i över en halvtimme. Misstänker att han ligger på rygg och gnäller, talar, sparkar, gör bubblor med munnen osv. Har ramsat honom bestämt ett par gånger, men han låter inte ledsen, utan missnöjd. Det här övergår nog snart till högljutt skrik verkar det som. Jag skulle ha det enklare om jag skulle gå in och vända på honom, han skulle säkert somna direkt! Men har man bestämt sig att han får lov att lära sig somna på rygg så får han. Jag är så otroligt trött på allt detta! :( Att man aldrig skall få sova...
An1
Stora M - 220907
An1

Inlägg av An1 »

Klockan fyra hade jag fått nog! Gick in i rummet, vände honom till mage och han somnade direkt! Hur skall man göra i det här fallet?!? Jag vet att han kan sova på rygg, på mage och på sida, men varför somnade han inte på rygg i natt?!?

...och nu funderar jag igen om han har för mycket sömn på schemat? De dagar som han har sovit den långa 2-timmarsluren bara 1,5 timme, så har nätterna alltid varit bättre. Han har liksom inte varit så pigg på natten så han orkat vända på sig till rygg... Vad skall jag göra? Kura riktigt ordentligt eller bara vänta tills han blir äldre?

Jaajaa, suck och stön! Jag trodde verkligen att vi skulle vara piggare vid det här laget och att alla skulle få sova gott på nätterna. Men det har varit verkligen osäkert med den här lille herremannen. Ibland har det kommit perioder med lugnare nätter, en stund, och sen har det igen bara krånglat...
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Har läst tillbaka lite grann i tråden, men funderar kring maten... det står mat+ersättning i schemat, vad innebär det? Ett rejält mål mat eller smakportion?

Sömnbehovet är olika för olika barn. Rekommenderat antal sömntimmar måste ses som just en rekommendation. För mina tröttisar har jag alltid varit tvungen att lägga på lite extra. För andra måste man dra bort lite. Funkar det bättre med kortare långlur - så kör!! :D ;)

Heja heja! Ni fixar det här!!

An1

Inlägg av An1 »

Tack för de uppmuntrande orden, SaraMilana!

Mat + ersättning = en REJÄL matportion med osaltat smör och ersättning (blandat i maten för att göra lite lösare) + ersättning ännu som måltidsdryck :D

Hela förra natten sov lillebror utan ett pip! =D> Hoppas det nu håller i sig! [-o<

Men för två nätter sedan låg han igen på rygg, med foten genom spjälorna (fastän vi har skydd!). Mannen ramsade och ramsade, men det bet bara INTE, fastän vi upplever att ramsan lugnar och tröstar om han är ledsen. Nå, efter en timmes vakentid mellan 6.10-7.10, for mannen in i rummet och svängde på lillebror och han somnade direkt. Inga problem. Men ibland så ligger han vaken och gnäller/låter ledsen fastän han ligger på mage, suck!

:idea: Nå, nu har vi då löst problemet :D Här kommer ett litet tips till andra familjer, som kämpar på med samma problem som vi just nu: Min händige man lade upp en kamera med infraröd lampa ovanför lillebrors säng! Det är absolut kolmörkt i hans rum, fast lampan "lyser". Sen så har vi en liten skärm i vårt rum, som vi kan knäppa på och se hur lillebror ligger i sängen. När han då börjar gnälla/skrika/gråta/whatever så behöver vi bara knäppa på kameran och titta i skärmen vad som är problemet. Om han ligger på rygg, så går vi bara snabbt in och vänder honom eller så ramsar vi honom vid behov. Ingen osäkerhet här inte! :lol: :mrgreen:
An1
Stora M - 220907
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Haha, härligt!! :thumbsup: Bra plan! Kom ihåg att ju mindre ni gör, desto snabbare går det över. Och så öva öva öva på vändningar dagtid!

Kan tipsa om att samma kamera är fantastiskt rolig att tjuvkika med på ensamleken! :D

An1

Inlägg av An1 »

Hej på er alla!

Det är ett tag sedan jag var inne på den här sidan, men det beror inte på att vi har haft det bra och sovit gott om nätterna. Vi har haft det mycket jobbigt med lillebrors sömn och det jobbiga verkar aldrig ta slut! I augusti, efter allt spring i hans rum från och till, hamnade vi att köra en minikur på honom och efter det blev det nog bättre, men inte helt perfekt!

Lillebror, som blir 9,5 månader den här veckan, sover överlag ganska bra om nätterna. Ibland vaknar han, får en ramsa om han behöver och ibland somnar han om själv utan ramsa, ibland sover han hela natten utan ett pip. Så nätterna är varierande. Man kan aldrig vara säker på att få sova gott fram tills väckarklockan ringer 7.30.

Men det största problemet just nu är att han vaknar för tidigt på morgnarna + att han skriker/har ljud varje gång före han skall börja sova. Det är en månad sedan han sist somnade tyst till en lur. Det tar dessutom länge, 10-30 minuter innan han somnar till varje lur, då det förut gick på 5-10 minuter... Vad göra?

Hans schema:

7.30 god morgon!
8 frukost
8.30 utevistelse
10.15-10.35 sova 20 min
11.30 lunch
13.15-14.45 sova 1,5 h
15 mellanmål
16 utevistelse
18 middag
19 kvällsslurk
19.30 god natt!

Han äter massor! Hungrig som en häst. Kakkar flera blöjor per dag. Varenda morgon, då han vaknar för tidigt, finns ett kakkalass i blöjan att börja dagen med. Så, vad är på gång med unge herremannen nu? :shock: Ge mig era bästa tips, tack! [-o< :D
An1
Stora M - 220907
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"