Från 7-sovare till inte det

Skriv svar
daygreen

Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

Hej!

Trodde inte att jag någonsin skulle behöva logga in här något mer.
Men nu har det helt plötsligt börjat krångla lite med morgonen hos oss.

Vi kurade vår son när han var 5,5 mån, sen dess har hans nattsömn varit 19-07. Sovit gudomligt bra!!! (Tack ska ni ha!)

Idag är han 20 mån.
Sedan en tid har han tagit lång tid på sig att somna på kvällen , ibland ligger han 45 min. Förut somnade han direkt.
Inte bara det, han vaknar nu ibland mellan 05-06.30.
Ligger o sjunger, pratar, ropar ibland.

På dagvilan kan han sova 2h om han sover hemma. Är vi iväg så sover han MAX 1h i vagnen, oftast 40 min, sen somnar han inte om. Just nu får jag lite ont i hjärtat eftersom att han inte får den skön han behöver? Och just nu känns det som om vi måste hålla oss hemma för att han ska orka dagen (för att få sova skönt på dagen, då han förlorar timmar nattetid).
Vet inte riktigt hur jag vill ha hjälp. Provat lägga honom halv sju, då tog det bara 15 min. Men imorse vaknade han 05.40.

Kan det vara en liten period detta då han verkar gå igenom en utvecklingsfas?!
Blir så stressad över att han inte får den sömn han behöver!!!!
Mvh Viveca
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av Tin »

Hej, hjärtligt välkommen in hit.

Ja visst står man helt handfallen när sömnen plötsligt strular, det är jättevanligt. Åsså blir man lite stressad precis som du beskriver för man vet ju hur oerhört viktig sömnen är. Men, men det här ordnar sig ska du se, det är bara en liten fnurra. Du skriver ju att han ligger och sjunger och pratar för sig själv - mao han är inte ledsen - så det du ska göra är ingenting!!! Stoppa öronproppar i öronen dina och försök somna om, givetvis vore det ju bäst om sonen också sov til väckning men du kan ju inte sova åt honom. ;)

Så vad kan du göra, gå igenom checklistan:
- det är bäcksvart i liten rum, kolla det
- det är väckarklocka på morgonen, om inte - inför det
- rätt sömntimmar, det ska vara 13,5, så om han har 12 h natt, ska han sova 1,5 h på dagen, väck honom efter det
- mamma är precis som vanligt, inge massa spring inne i litens rum eller dylikt
- en pangramsa vid tidigt uppvak, sedan musik om det behövs - annars ingenting, på natten sover man är budskapet, liten kan inte genom att vaknar tidigt dra igång nån slags cirkus

Utvecklingsfaser, tja - visst kan det vara det, Ibland är det lite rörigt för liten (som kan sätta sig på sömnen) när de håller på med något stort, som att lära sig krypa, gå eller prata. Men egentligen spelar det ingen roll, det som är viktigt är hur ni som föräldrar reagerar på det. Och den allra bästa medicinen är att agera precis som vanligt, så kommer litens sömn snart återkomma.

Så gå igenom checklistan ovan, så bollar vi vidare därifrån.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
daygreen

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

Hej och tusen tack!

(Tack för det snabba svaret förut, såg det på mobilen och började skriva tillbaka, när jag skulle skicka raderades allt och jag har inte orkat skriva om allt igen, förrän nu vid en stationär dator!)

Jag ser att jag inte var så tydlig när jag skrev sist. --->
Min son sover HELA natten från att han somnat till morgonen. Han är aldrig vaken och pratar på natten, vaknar han av att han drömmer så somnar han om direkt, så han är trygg i sängen.

(Peppar, peppar så verkar hans pratande och skrattande på kvällen innan han somnar, som kunde ta 45min, ha vänt. Under fyra kvällar irad nu har det tagit 1-10min innan han snarkar, så det kanske har vänt tillbaka igen.)

Problemet (det lilla?) är att han vaknar en timme tidigare än han ska. 12h-natten har aldrig varit problem förut, men det verkar som om han har fått för sig att sova 11h-natt nu.

Vi skulle älska att han sov 19-07, samt 1,5h på dagen.
Just nu får vi ihop det till 12,5h/dygn.

Gick igenom din lista, det ända som vi inte infört är väckarklockan, visste inget om det? Sen vet jag inte om det känns så aktuellt :S

Mvh Viveca :)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vad skönt att läggningarna har lugnat ner sig.
Det brukar vara just så, om mamma är som vanligt så nöjer sig liten med det och allt går tillbaka till som det brukar. Bra jobbat!

Så till listan, ja vad bra att du checkat allt. Då ska jag förklara väckarklockan, det är vanligt att de små liven då och då får problem med "tidiga mornar". De vaknar till i gryningen, känner sig utsövda, vet inte vad klockan är (såklart) börjar fundera på om det är morgon snart? Kan det vara så att jag kan starta morgonen? Kan det vara så att det är mitt ansvar att starta morgonen? Om jag ropar, kommer mamma då? etc etc
Ja till och från kan man få tidiga uppvak, vilket också ju är en sömnfnurra.

Det vanligaste knepet att få bukt på detta är att införa just en väckarklocka. Och varför då? Jo, liten kan mao vara säker på att det är natt ända tills klockan ringer. Han behöver inte fundera, testa, ropa, kontrollera..... utan vaknar man och klockan inte har ringt - kan man lugnt somna om. Klockan håller reda på natten, inte liten, inte mamma.

Så införskaffa en väckarklocka (en vanligt batteriklocka typ, inte er mobil), låt liten hjälpa till att ställa klockan varje natt, berätta att det är natt tills klockan ringer. När väl klockan ringer utanför litens rum om morgonen, gör glad morgon och låt liten stänga av klockan själv. Var trygg med att detta fungerar och låt det ta den tid det tar, poletten kommer trilla ner hos liten även om tidiga mornar kan ta tid att få bukt med. :)

Min stora tjej är 3,5 och hon har sin klocka fortfarande, ställer den själv varje kväll och stänger av den om morgonen. Ibland vaknar hon 20 minuter för tidigt - då ligger hon kvar och gosar i sin säng till klockan ringer.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
daygreen

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

Hej igen!

Ja, läggningen är nu tillbaka till det vanliga, med att han somnar 19, enstaka gånger 19.15 de gånger han verkar ha mycket att gå igenom innan han somnar ;)

Mmm, han verkar tro att det är morgon, idag stod klockan på 05.10 när han började småprata om lastbil och småsjunger.
Han är nämligen en "morgonbajsare" också, bajsar när han vaknar oftast. Nu är klockan 06.10, han somnar om i några sekunder låter det som på andningen, sen är det som om han kommer på sig själv att, oj, var vaken nu, det är morgon.
Har pangramsat (men ska jag göra det när han är glad och lugn?) men han verkar inte bry sig särskilt om det, blir tyst i någon minut och sen igång igen.

Fungerar det verkligen med väckarklockan vid såhär tidig ålder? Ja, det är kanske värt att prova det. I december kommer ett syskon så det vore ju suveränt om det kunde vända tills dess!

En dum fråga kanske, men är det "skadligt" att han sover såhär just nu, som inatt blev det ju bara 10 (!!:() timmars nattsömn och 1,5 timme på dagen.

Detta har nu hållit på så lång tid att det känns som om det inte vääääänder!

Han glad på förmiddagen när vi går upp men fram emot halv tio är han såå trött. Efter vilan på 1,5 h är han också trött och gnuggar ögon en hel del fram tills nattningen. Så det känns ju verkligen som om han behöver mer sömn, vissa säger ju att barn behöver olika mycket sömn, men det märks att min son behöver mer. Annars hade jag inte känt att det skulle vara ett problem. Tack för alla svar och hjälp!

Mvh Viveca
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av Tin »

Hej igen,
bra med läggningen. [-o< [-o< [-o<

Morgonbajsningen går däremot att styra, genom att ge lösande på morgonen och stoppande mat på kvällen. Lösande:. päron, kiwi, aprikos, övermogen banan, plommon, russin. Stoppande: äpple, blåbär och grön banan.
Får du bort morgonbajsningen så har du ju blivit av med den vargen hos din som mamma iallafall. :)

Pangramsa är helt rätt och sedan ingenting, eller som i mitt hus, klassisk musik. JAg petar in Ipadden med hög musik i litens rum och sen gör jag ingenting mer förrän väckarklockan säger att det är dags att gå upp. Och min lilla är 8a månader, hon har både väckarklockan, pangramsa och musik.

Skadlig och skadligt, klart att dom behöver sin sömn. Det viktigaste är att du som mamma ger förutsättningar för rätt mängd sömn och är konsekvent i ditt agerande och besked till liten. Det kommer vara fnurror längs vägen då det sovs mindre, men så reds fnurran ut åsså är den goda sömnen tillbaka.

Men glöm inte, det tål att sägas igen, tidiga mornar kan hålla i sig lääääänge. Så kör på.

Är han för trött på kvällen så lägg en halvtimme tidigare, det brukar bara gör nattsömnen gott och oftast resultera i längre sömn på mornarna.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
daygreen

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

Tack!! Vi kör på som vanligt!

Imorse --->

05.30 mummlande, mamma, pappa?!
Ramsa. Tyst.

Mummlande fram o tillbaka, tror att han somnar till och från.

06.20 somnar ordentligt.

06.45 vaknar och är glad.

07.00 jag går in, han är riktigt sömnig men vi startar dagen.

11.45 la honom för vila. somnade på någon minut.

Kommer att väcka honom efter exakt 1,5 h.

Tack för dina svar! Ser fram emot att snart få sova till 07 snart igen ;)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av Tin »

=D> :D \:D/

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
daygreen

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

Hej... igen!

Sen vi pratade sist har det hänt lite grejer.
Under några nätter har lilleman vaknat två gånger per natt, under dessa gånger är han inte nöjd alls. Jag hör på hans protesterande att han fejkar och vill ha oss där bara.

Om vi ramsar kan den här proceduren ta en timme innan han somnat om!
Ramsar vi inte utan bara går in somnar han direkt när vi ramsat oss ut.

What to do? Han drömmer jättemycket nu och verkar vara rädd.
Dessa uppvaknanden sker ej under vargtimmen utan ca 22 och 02.

Vi har heller inte fått tillbaka 07-tiden på morgonen, klockan 06 vaknar han och ligger glad i sängen till 07. När han kommer upp är han glad men röd runt ögonen som om han knappt sovit...
Semestern är ju över nu så han är tillbaka i förskolan, där sover han 1,5-2 h och jag kan ju inte styra dem.
(Det blir liksom knas det mesta nu, först långa läggningen, sen tidiga mornar och nu detta!!!)

Nattinatti sov så gott
daygreen

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

(Förresten, inte proceduren, utan när vi har ramsat har vi behövt göra det en gång, sen mellanrum, sen ramsa... så vi tjatar inte, han tar bara lång tid på sig innan han kommer till ro igen och somnar om!)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det kan ta ett par nätter med konsekvent ramsande vid uppvak för att poletten ska trilla ner.

Jag har också upplevt att min son vaknat och varit ledsen några gånger per natt. Jag har gått in och stoppat om och han har somnat om igen. Men sen upplevde jag att det blev mer och mer och sattes i system att jag skulle vara där så han kunde somna om. Jag bestämde mig då för att gå in EN gång och kolla så allt var ok sen var det ramsa som gällde, han började nämligen att skrika igen så fort jag lämnat rummet efter några nätter så att det blev tre vändor in per gång.

Han blev arg i början men efter 2-3 dagar var fnurran löst och vi sov gott igen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
daygreen

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av daygreen »

Oj!

Var inne och tittade på gamla trådar som jag skrivit i, då dök denna upp. Konstigt att jag inte svarade på den här.
För er som undrar var allt tillbaka till vanliga rutiner med 19-07 natt och 45-1,5h vila mitt på dagen en stund senare.

Mvh Viveca
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Från 7-sovare till inte det

Inlägg av Tin »

Vad härligt, precis som väntat med små säkra sovare som tappar konceptet, dom hittar det snart igen med mammas och pappas hjälp.

=D> =D> =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"