Hej Kristiina!!
Härligt att det funkar med både bröst och flaska!

=D> Hur är det med lilla magen?
Vi hade också trassel vid 3-4 månader, var nog en kombination av oro för vargar och hunger för vår del. Många icke-prematurer börjar ju med smakisar vid 3-4 mån (vi gjorde det vid 3,5 och det var suuuperbra) men jag har ingen aning om hur man tänker med prematurer och hur du känner inför det. Men hon är dryga 3 månader nu eller hur?
Spontant låter det dock som det klassiska kvällstrasslet som kan bli pga att de drar på sig övertrötthet under dagen. Jag skulle prövat att lägga 15-30 min tidigare till natten i så fall. Är det redan före läggning det börjar gnällas eller först när du har lagt henne? Hur ser det ut med schemat nu? Äter hon bra på kvällen? Hur sover hon på morgnarna? Många frågor...
Sedan skulle jag absolut köra med betryggande husljud för att hon ska få ro att somna på kvällen (av någon anledning verkar det mycket svårare än dagtid för många!). Lägga i mörkt rum, gå ut och stänga dörren och sedan dra igång dammsugaren...

Lyssna av henne förstås och ev. in och vagna till lugn vid behov men ändå ge henne en chans att somna själv när mamma vaktar utanför och skjuter alla eventuella vargar som närmar sig. När vagnandet inte tar kan det ju också vara så att hon är lite arg över att behöva sova...och då är husljud det enda som hjälper!
Fundera också på om du vill smyga in någon ramsa redan nu så hon känner igen den när det är dags att föra in den som verktyg. I så fall säger du den mjukt 2 verser när du lämnar rummet (som godnatt typ) precis när hon är på väg att somna. Vid 4 mån brukar man ju i vanliga fall kunna införa ramsan som verktyg, och DET är ett verktyg som heter duga när man får det att fungera!
Många förslag och tankar på en gång blev det visst, du får välja och vraka!
Kram!
Ylva