Vår son har sovit så gott på nätterna i en månad nu. Så nu har något hänt. Två nätter har han vaknat och vänt sig. Vi har vänt honom tillbaka och sen är cirkusen igång. Han skriker så jag tror han ska gå av på mitten.
Nu till frågan. Jag vill ramsa till han somnar för han är så genomledsen att jag inte vill lämna honom ensam och han blir lugnare av ramsan tycker jag.
Min sambo vill ramsa när han vaknar och sen låta honom skrika så han lär sig att somna själv.
Vilket är rätt? Jag vet att man inte ska vara där och störa för mycket, men det är inte så att han är lite missnöjd, han är jätteledsen. Skriker till han får hostatack. Han har varit vaken ca 1 timme/gång.
Något tips?
Vad är nu detta?
Vad är nu detta?
Karin, mamma till Lucas, f?dd 3 juni -05
Vet inte om det är "enligt reglerna" men jag skulle ramsa på. Utifrån förstås. Tror inte alls att det är så lätt att ramsa för mycket som det är att buffa för mycket. Hellre det än att gå in (men jag skulle säkert gå in en gång för att kolla att allt faktiskt är ok) och störa i onödan. Med Lovisa har jag absolut märkt att hon blir störd av vår närvaro om vi någon gång gått in till henne om hon vaknat. Jag tolkar det som om hon mest är ledsen över att hon vaknat för hon är ju trött och vill sova. Hon kan bli riktigt ledsen över att inte kunna somna på en gång. En radda glada hurtiga ramsor som överröstar henne brukar hjälpa bäst.
Kram och lycka till.
Kram och lycka till.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Nåja, man kan nog ramsa för mycket också - så att man inte ger barnet en chans att uttrycka sig, vad det nu är som ska "sägas", mellan varven. Det gäller att du lyssnar av och inte har för bråttom.
Sambon tänker både rätt och fel: det gäller att ramsa direkt, gärna glatt och småhurtigt, x4, och sedan vänta - men inte för att lilla barnet ska skrika sig till sömns. Tycker han att barnet ska få skrika, måste han i så fall alltid bekräfta när skrikandet och protesterna "går ner". Inte lämna honom helt åt sitt eget öde inför sömnen. Då är risken stor att han sover olyckligt och vaknar skrikande också.
Vid absolut totalkris, glöm inte solfjädern
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022