Uppvak vid fyra-fem på natten och dålig dagsömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Majken82

Uppvak vid fyra-fem på natten och dålig dagsömn

Inlägg av Majken82 »

Hej på er! :D
Det var ett tag sedan jag skrev sist. Min dotter kurades i början av 2012, eftersom det har funkat så bra så har vi nu valt att köra standardmodellen redan från början på lillebror som föddes i januari i år. Nu känns det som det är dags för honom att börja sova hela nätter men vi får det inte att fungera. Hoppas att jag kan få några svar här. :D

Han har redan från början haft en ganska bra dygnsrytm och har efterhand sovit över sina nattmål. Dock känns det som att han har fastnat i att vakna vid 4-5 på morgonen. Några nätter har han sovit över och vi har väckt honom kl 7, men det är ett fåtal gånger. Nu känns det som att han vaknar på natten mest för att han är uttråkad. Han kan ligga och brottas med sin snuttefilt och stöka runt i sängen ett bra tag, sen börjar han plötsligt skrika när han väl inser att det inte blir roligare än så. Om han bara ligger och busar i sängen på natten har vi inte gjort något, utan bara låtit honom hålla på. Det känns lite som ett problem eftersom han är så pass vaken när han sen börjar skrika, ramsan tar inte och han skriker mer och mer. Mitt mantra är ju "på natten händer ingenting" och jag vill inte störa honom i onödan om han inte skriker.

En natt för två veckor sedan började vi lägga honom i vagnen och vagnade honom när han vaknade. Natten efter sov han hela natten och låg och jollrade när jag hämtade honom kl 7. Då trodde jag att det var början på hela nätter men tji fick jag.. Sen dess har han börjat skrika mer och mer på nätterna och ramsan intresserar inte honom alls. Jag tycker inte det känns alls bra att låta honom skrika i timmar på natten.. I förrgår började vi kura om, jag låg på en madrass i hans rum och började vagna direkt när han började tjuta. Innan dess hade han varit vaken en kvart och brottats med sin snutte. Sen blev han väl uttråkad när inget annat hände och han började då skrika. Vagnade honom i två timmar till 6:20 och väckte honom sen kl 7. Inatt låg jag på hans rum igen, han vaknade redan vid 2 och gjorde ansats till att börja skrika men jag avbröt honom med ramsan direkt. Ramsade honom till och från mellan kl 2-4 och han accepterade ramsan. Vid 5 vaknade han igen och igonerade ramsan totalt. Då tog jag till vagnen igen och fick hålla på ca en timme. Sen somnade han om, vaknade strax innan 7 och var nöjd och glad i väntan på att jag hämtade honom.

Förmiddags- och eftermiddagslur sover han i vagn. Långluren mitt på dagen sover han inomhus och den strular alltid. Han vaknar för tidigt. Ett tag försökte jag vagna bort det för tidiga uppvaket men till slut ville han att jag skulle vagna honom genom hela luren, så jag slutade helt med vagningen och la honom i sängen istället. Kör nu med husljud och går inte in till honom innan det är dags att vakna.

Hur ska jag fortsätta framöver om han vaknar på nätterna? Vill inte vänja honom vid att vagnas hela tiden utan vill ju att ramsan ska ta. Är nog lite bortskämd med dottern som fattade poängen med att sova hela natten direkt. Hon hade iofs betydligt större sömnproblem från början med ständiga uppvak hela nätterna. Lillebror sover oftast bra de första timmarna fram till 4-5.

Schemat ser ut så här natt 19-7
Mat 7:15
Sova 8:45-9:30
10:15 äta
11:30-13:30 sova
13:30 äta
15:45 -16:30 sova (ska snart kortas till 20 min)
16:30 äta
18.:30 äta

Han flaskmatas. Håller på att lära honom äta gröt nu, han har inte varit särskilt sugen men nu börjar det förhoppningsvis långsamt bli bättre. Jag uppfattar inte att han är särskilt hungrig på nätterna. Han äter om jag erbjuder honom mat, men då vägrar han äta på morgonen istället. Vid 16:30 äter han oftast inte så mycket och jag har försökt ge honom lite extra precis innan långluren vid 11:30 men han är inte intresserad. Så det känns som han är mätt, annars skulle han väl vilja ha mer när det erbjuds?

Oj, detta blev ett långt inlägg men det viktigaste är väl hur jag ska göra för att uppvaken på nätterna ska sluta? Eller rättare sagt hur kan han lära sig att somna om själv utan skrik? Vad gör jag när ramsan inte biter utan skriket eskalerar? Hur ska jag tänka på daglurarna när de strular? Vagna eller inte vagna?

Han somnar på rygg, men kan flytta sig och han väljer själv sovställning. Sover helst på rygg eller sida. Dottern har heller aldrig sovit på mage och det är inte heller något jag har velat införa. Han har ingen napp, tar heller inte tummen, upplever att han inte har något sugbehov.

Hoppas jag har berättat allt nu så ni har all fakta.. Tack på förhand!
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Manfred10

Re: Uppvak vid fyra-fem på natten och dålig dagsömn

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen! (tillbaka) :D
Mat 7:15
Sova 8:45-9:30
10:15 äta skulle kunna skjuta fram denna måltid 30 min
11:30-13:30 sova
13:30 äta
15:45 -16:30 sova (ska snart kortas till 20 min)
16:30 äta
18.:30 äta
Mat, mat och mera mat. :-) Försök hålla måltiderna 3,5 h ifrån varandra och mata på under högst 30 min så att aptiten är på plats till nästa mål. Mycket tid på golvet för rörelse och sprattel.

Har du någon tråd på späda och små också?

Jag har bara kurat storebror och resterande har sm:ats. :-) Min erfarenhet är att hålla det så simpelt som möjligt är det bästa. Jag har bara vagnat över nattmål med yngsta sonen. Har oftast väntat in barnets 12 timmars natt. Ju mer mat dagtid och styrd dagsömn desto längre nätter har det varit här. Jag ska höra vad kollegorna säger om saken.

Är det så att du regelrätt kurar nu så ska du ju ta dig ut ur hans rum i alla fall. Inte vagna till sömns (förutom första natten vid första uppvaket) utan bara i lugn och ro sedan ramsa dig ut...

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tänker också på mörkläggningen, är det kolsvart i rummet? Båda mina gossar har behövt kolsvart på natten och mörklagt på dagsluren för att sova ordentligt.

Hur länge har nätterna strulat, tänker om det finns ett samband till ngn motorisk utveckling? Här hemma har struliga perioder kunnat kopplas ihop med utvecklingssprång som lagt sig så fort nya förmågan kunnat behärskats.

Jag tänker som Manfred10, ska du genomföra en regelrätt kur så läs på lite igen och börja om från början och kura enligt skolboken :wink:

Jag har haft kvar 1 nattmål till gossen började sova över sista nattmålet ett par nätter i veckan, och det var strax innan han var 6 mån och när han sov var och varannan natt och vaknade hälften, då bestämde jag att nu var det färdigt med nattmål och så fick han flytta till spjälsäng och så fick han en lång solfjäder vid uppvak, in i sömnen men ingen ramsa och inom 1 vecka sov han gott sina 12 h.

Bara en liten skjuts tillbaka in i sömnen innan han hann vakna till ordentligt.

Jag tror du först får välja vilken strategi du vill köra efter så får du lite mer konkreta svar.

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag ser du fått fin fina svar av alla ovan. Jag vill bara peta lite i schemat. Jag får ihop 16 timmar sömn även om du kortar ner till 20 min em!

En 6 mån (om han nu är det) skall ha 15,5 och ett toppenschema är 12+45+1,5+45 är mitt heta tips. ;) Till 7 mån kortar du ner em luren till 20 min. Detta tror jag ihop med rejäl mörkläggning kommer att göra en enorm skillnad.

Min son var som Duggans, inte ens minsta strimma ljus fick komma in genom dörrspringan. Totalt svart måste det vara även på dagsluren i vårt fall. Ljud inga problem men ljus!! 8)

Ps. det går inte att ramsa arga barn tyvärr. Man måste få svära av sig FÖRST. SEN kan man bryta om de "Hakar upp sig" och då som Duggan skriver med en solfjäder, vi vill inte göra det för mysigt för dem :) Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"