frågor inför kurstart med en redan hyfsad sovare....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
maja2014

Re: frågor inför kurstart med en redan hyfsad sovare....

Inlägg av maja2014 »

Tack för hjälp!!
Det enda är det där med att middagen blir så långt innan sömnen... hans nattslurk e ju amning o inte välling , som väl är mer mättande än bröstmjölk. Han tar inte flaska så kan inte ge välling. Är rädd att han ska bli hungrig frampå småtimmarna om han får sin gröt så tidigt som 17.00.. eller tror ni han klarar sig?

Kan man ge nattslurk innan Skrattet eller måste skrattet vara det allra sista innan sängen?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det är dagens totala matintag som räknas, inte bara hur mycket som gick i till sista målet. :D

Skrattet till go nattet är sist och vi brukar skratta hela vägen ner i sängen! :mrgreen:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Vi var rätt hårda på morgonuppvaken, jag vet att jag var rätt frustrerad många gånger. Man ska ju inte in och härja på morgonkvisten vilket jag nog var kanske under de två första veckorna, men efter ett tag fick han varken buff eller ramsa. Jag bestämde mig för att göra husljud och ofta utnyttjade jag magårginalkvarten och tog upp honom. Han va skittrött inför första luren och utnyttjade Max marginalkvart där med. Med tiden började han vakna och var inte ledsen utan låg och jollrade. Vi kurade nör han var 4 mån och en vecka, vid ca 10-11 mån ålder gav morgnarna med sig.. ;) men nr lång tid så var de alltså inga problem om man säger.
Om du är orolig över att nattslurken blir för tunn som sista mål så kan du ju ge middag vid 17 och sen vid nattslurk ge typ både bm och gröt. Typ gröt först och sen bm. Och till middag kan han ju få grönsakspure eller nåt. När min äldsta var 5 mån fick han pure på kyckling/lax och rotfrukter med smör.
För att få till mattiderna kan du ju göra så :).

Vi hade detta schema vid 5 mån:
19-07 natt
07 frukost ersättning
9.15-10 sova
1030 lunch pure kött och grönsaker
12-14 sova
14 mellis ersättning
17 middag gröt, senare kött å grönsakspure
1815-1830 bad
Nattslurk ersättning
19 sova

Vid 6 mån hade även mellis blivit ett mål med typ turkisk yoghurt och fruktpure blandat
Vid 7 mån blev frukosten oxå typ yoghurt och smörgåsbitar eller kokt ägg.
Vid 7 mån bytte vi även ersättning mot hemmagjord välling. (Men om jag hade ammat hade jag nog fortsatt med det)

Lillasyster har vi gjort helt annorlunda med när det gäller mat och hon äter fortfarande ersättning 2 ggr om dagen nu när hon är 14 månader. Så man ska komma ihåg att alla barn är olika så gör vas du tycker är bäst ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Sorry för alla konstiga stavfel! Så blir det när man skriver snabbt på paddan ;) hoppas du fattar ändå :P
maja2014

Inlägg av maja2014 »

oooj, så många månader :roll:
hur stod ni ut...? eller det var joller (dvs inte ledset) större delen av tiden?
jag kan inte med att låta honom vara om han är riktigt ledsen. sen är ju också en anledning till att jag vill kura att JAG ska få sova - vill inte vara vaken från 5,6 varje morgon, och vaken kommer jag ju vara om han är vaken (såvida han inte ligger knäpptyst men det har jag svårt att tro ;) ) Känns också alldeles jättejobbigt att gå upp o börja dammsuga för att producera husljud vid 5! då vaknar ju dessutom både jag o maken helt garanterat. imorse vaknade han 5.20 och hade bajsat och var efter bytet alldeles hysteriskt ledsen, ingenting gick liksom. jag ammade honom (gav upp!!!!) o sövde sen om i vagnen på några gungningar och så sov ungen till 8... Nu vet jag inte om jag pajat att jag jobbat så med att få bort nattamningen.. men han megagrät och var ju uppenbarligen så trött och det var jag med!

puh....

stort tack för input och för att du delade med dig av ditt schema!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Har du börjat kura än? För tänk på att om du inte gjort det så kommer han ju säkerligen bete sig annorlunda iom att ni kurar. Så ta inte ut saker i förskott. Grubbla inte så mycket utan bara gör. Jag vill säga med min berättelse att trots att saker inte löser sig direkt så blir det bra tillslut.
Han var absolut inte ledsen under hela denna tid, utan under första tiden. Eller ledsen och ledsen, han gnällde, typ. Under största delen av tiden vaknade han inte heller så extremt tidigt, kanske en kvart-en halvtimme. Men jag minns att jag aldrig väckte honom. Han låg och lekte i sängen.
Lillasyster gör likadant, ofta när jag kommer in och hämtar barnen har lillasyster roat sig med att kasta ur alla gosedjur ur sängen, men ingen har sagt ett ord. Barnen vet att jag hämtar dom när det är morgon, och då behöver de inte bry sig om att göra morgon själva. Din son kommer bli trygg när han lär sig att det är du som bestämmer att det är morgon. Då kommer han inte längre "ropa" på dig utan ligga lugn och vänta. Men för att komma dit krävs att du gör ditt jobb och det kanske blir så att du kommer vakna klockan fem varje morgon ett tag. Men SEN får ni sova, och sova gott. Om han nu skulle vakna en kvart tidigare så gör det inte så mycket, eller hur?

Bestäm er för när ni ska kura och var förberedda. Sen gör ni bara allt som man ska och dyker det upp några frågor längs vägen så finns vi här för dig :)

Kram!
maja2014

Inlägg av maja2014 »

Nejoch jag förstår att jag måste tänka som du säger :)
Jag är bara så rädd att han ska vara sådär ledsen som han är nu på morgnarna och att jag inte ska veta hur jag ska hantera det (nu KAN jag ju alltid gunga i vagn o söva om, el i sista hand ta upp o amma, men kurar jag så ska jag ju inte göra det och jag vet inte då att jag kan hantera hans hysteriska gråt). Gnäll kan jag ta och att behöva springa o ramsa o inte få sova själv oxå, men det här vansinnigt ledsna som jag inte kan lugna gör mig för uppriven själv och att jag inte kan lugna honom gör mig extremt illa till mods. Jag har inte nått attityden av säkerhet än utan är skraj för att misslyckas o känner mig därför inte redo att kura... får nog avvakta lite. Stort tack för all er hjälp!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

jag har inte nått attityden av säkerhet än utan är skraj för att misslyckas o känner mig därför inte redo att kura... får nog avvakta lite.
Bra av dig att tänka så! Läs på ännu mer och boosta med attityd så gör du din son en stor tjänst genom att vara den som tar ledingen och visar vägen till god sömn! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"