Hej!
På torsdag ska vi börja kura lillasyster (storasyster aldrig kurad så första gången vi gör det).
Nu ser vårt schema ut så här
8.30 upp och frukost (amning plus köpegröt)
10.30-11.15 sova
12.00 lunch (ofta skrädmjölsgröt)
13.30-15.00 sova
15.30 (mellanmål amning)
17.15-17.35 sova
18.15 middag (hemmagjord mat)
20.00 nattslurk (amning, kanske bättre med välling, mer mättande? men jag vill samtidigt hon ska få bröstmjölk...)
Skrattet till gonattet
20.30 sova natt
Detta försöker vi följa men det är extremt svårt med sista luren, om hon alls somnar blir den väldigt förskjuten och ofta somnar hon inte alls utan bara skriker. Inte ens idag när jag försökte amma henne till sömns i mörkt rum eller om vi går runt med henne i vagnen ute. Så när det blir för sent och hon fortfarande inte somnat brukar vi ge upp och ge middag och då brukar hon verka ganska glad och normal tills vi lägger henne vid 20.30.
Ska vi behålla schemat och hoppas att hon kommer lära sig ta den där lilla sista luren när vi kurat klart eller ska vi redan ta bort den och justera de andra lurarna?
En annan liten fråga:
När jag tar de två första nätterna, kan min man göra de två första dagarna med besked och påminnelse etc till lurarna, så jag kan sova lite eller blir det förvirrat?
Dessutom: är det osmart att lägga så sent som 20.30? Det passar vår familj bättre än att lägga och gå upp tidigare, men kan ändra på det om det är större chans att det lyckas då.
Och: Anna skriver väl att dagslurarna ska vara i dagsljus men här förespråkar många kolmörkt rum. Vår lilla sover bra i ljust rum på rygg på dagarna förutom själva insomnandet då hon måste dras runt i vagn helst ute. Men ska vi ta även dagslurarna på mage och i mörkt rum?
Sist: är det lika viktigt att mat-tiderna hålls exakt som sov-tiderna?
Tack så mycket på förhand från en trött mamma till 3,5-åring och 8-månaders
Anna
Börjar kura 8-månaders på torsdag, ta bort en lur?
Re: Börjar kura 8-månaders på torsdag, ta bort en lur?
Hejsan och varmt välkommen!
Gällande schemat så är det många som verkar ha svårt att vara vaken såpass sent men om du tror att tiderna passar er familj bättre så skulle jag köra på det.
Runt 9 mån brukar man dra ned till 2 lurar, en del innan dess men det du kan göra är att behålla luren och ge förutsättningar för en vila med till exempel en liten promenad i vagn, sover hon så sover hon annars har hon fått en liten återhämtare ändå.
Din man kan absolut ta dagarna så du får sova, helt perfekt! Se till att ni båda är lite pålästa bara
Under kuren så ska man försöka hålla tiderna men sedan har du marginalkvarten åt båda håll att spela på.
En del barn verkar ha svårt att sova över skarvarna i ljust rum och sover bättre i mörkt rum så där gör du som det passar henne bäst.
Lycka till med kuren!
Hälsningar Malin
Gällande schemat så är det många som verkar ha svårt att vara vaken såpass sent men om du tror att tiderna passar er familj bättre så skulle jag köra på det.
Runt 9 mån brukar man dra ned till 2 lurar, en del innan dess men det du kan göra är att behålla luren och ge förutsättningar för en vila med till exempel en liten promenad i vagn, sover hon så sover hon annars har hon fått en liten återhämtare ändå.
Din man kan absolut ta dagarna så du får sova, helt perfekt! Se till att ni båda är lite pålästa bara
Under kuren så ska man försöka hålla tiderna men sedan har du marginalkvarten åt båda håll att spela på.
En del barn verkar ha svårt att sova över skarvarna i ljust rum och sover bättre i mörkt rum så där gör du som det passar henne bäst.
Lycka till med kuren!
Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack så jättemycket för snabbt svar på mina frågor! Så tacksam att detta forum finns och människor som ställer upp och lägger ner mycket av sin tid
Mvh
Anna
Mvh
Anna
:thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12