Desperat familie i Norge renter hjelp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Re: Desperat familie i Norge renter hjelp!

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det går fint att pappan tar hela kuren om ni vill det och din ramsa kommer att fungera, bara du tror på dig själv! :lol:

Många vagnar är nog ganska obekväma att sova i på mage när man har bytt till sittdelen, tyvärr. Min gosse sover på rygg i vagnen och jag har då en liten filt som hänger över sufletten för att skärma ut synintryck om liten skulle vakna till och det fungerar bra.

Man brukar märka på barnet när man ska korta ner en lur, antingen genom tidiga uppvak på morgonen eller på långluren. Men kring 7 mån tror jag att du kommer att märka av att det behöver skäras bort lite sömn på schemat.

Det går bra att ha lurarna i olika ställen, stillastående vagn och under promenad men håll dig till att samma lurar är på balkongen och samma på promenad under kuren så att tiderna får sätta sig för lilla fröken :D

Lycka till ikväll!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Linde

Inlägg av Linde »

Takk!

I dag begynner vi. Jeg er helt kvalm, alle dumme tanker om at nå svikter jeg mitt barn, at hun er sulten på nettene osv [-X :roll:

Jeg og storebror skal sove hos naboen.

:shock:
Linde

Inlägg av Linde »

Nervös! Bra pappaen skal være hjemme alene i natt. Jeg kommer tilbake (med puppene :lol: ) kl 0645 når det er tid for ny dag.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur har det gått för er?? :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Linde

Inlägg av Linde »

I natt var fjerde natt. Hun våknet to ganger bare. Min mann var inne på rommet hennes og la på Dynen og ramset en gang. Ellers klarte hun seg selv og sov! =D>

Men hun bruker så lang tid på å sovne! Nå er det en halvtime siden vi la henne og hun sitter nå på alle fire og hoier (koser seg, ikke sint eller lei seg).

Hun sover fint på dagtid 45, 1,5 og 45. Vekker henne 0645.

Et annet moment er maten på ettermiddag/kveld. Nå spiser hun bra til middag kl 17, varer til 1730. Nattslurk (amming) får hun kl 1830. Men hun drikker skikkelig lite! Tidligere var det sånn at jeg ammet før jeg la henne, og gikk inn igjen og ga mer pupp etter ca 15 min. Da sovnet hun. Så kanskje sitter hun fast i gammel vane enda. Skulle gjerne hatt i henne mere melk på kvelden, da tror jeg hun hadde sovnet raskere.
Linde

Inlägg av Linde »

Hei mummitrollet! Ser barna våre er like gamle. Min datter er en dag eldre enn din sønn, hun ble født 23.09.2013:) :D

Hvordan er din sønns måltider nå? (Skjema)
Linde

Inlägg av Linde »

Nå ser jeg jo at du har gitt meg skjemaet ditt tidligere. Takk:). Hvordan i alle dager får du han til å spise grøt 1830 etter middag 17? Hehe. Min Flicka er mett og vil inte ha amming en gang :roll:
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej! :)

Det går ju jätte fint för er! Fint jobbat!!! =D> =D> =D>
Det tar tid för var och en att finna sömnen och så länge som hon inte är ledsen eller protesterar alltför mycket så behöver ni inte lägga er i hennes insomnande. Vår dotter (2,5 år) kan vissa kvällar ligga en timme :shock: och sjunga och prata för sig själv innan hon somnar, men vi låter henne ha sitt privatliv så länge hon inte ropar på oss eller är ledsen.

Angående aptiten så är väl barn olika :)
Min son slukar ALLT som erbjuds så jag undrar ibland hur all mat kan ta plats i hans lilla mage :lol:
Kvällsgröten är lite trixig här då han börjar bli trött och orkar inte koncentrera sig på att äta - men det löser jag med att ge honom en sked eller en brödkant att tugga på och leka med medan jag slevar i gröten. Kanske du kan pröva det och se om det endast är trötthet eller leda som gör att hon inte "orkar" äta.

Eller så prövar du med välling med lite extra olja i. Ibland måste man tänka på att få i extra fett/näring i den lilla mängd som barnet äter.
Linde

Inlägg av Linde »

Jeg tar alltid rapsolje i maten, drypper brødet i olivenolje, gir henne avokado etc, alt for å gi ekstra kalorier. Får i henne så mye mat jeg klarer, men storspist er hun virkelig ikke. Og second breakfast er håpløst, lite går inn kl 08 etter masse melk 07. Så kanskje endre her? Amme 07 og samme igjen etter første lur kl 0930 som en second breakfast og lunsj 11? Hun spiser godt til middag kl 17.

Nå har hun sovet sin 7. natt på eget rom og uten amming. Tredje natten gikk strålende. De fire siste har vært kranglete etter kl 04. Frem til 03 er det ikke en lyd. Men mellom 04 og 06 er hun mye våken. Iallefall 1,5 t hver natt :cry: i natt sov hun 1840 (brukte kvartersmarginen og la henne 1830 hun var trøtt) - 05. Og ikke noe mer :shock: masse gråt og veldig sint baby. På den andre siden, hun har aldri noen sinne sovet så lenge sammenhengende før =D> . Håper hun sover sine 12 timer snart. Iallefall 11!!!!

Dagskjemaet holder jeg, bruker kvartersmarginen om nødvendig. De siste tre dagene har hun våknet etter 1 t på den lange luren, i stedet for 1,5. Selv om jeg går tur og triller og triller! Har ikke tatt henne opp før kl 13. Håper hun sover sine 1,5 t igjen snart. Var en veeeeldig trøtt baby som sovnet nå kl 0820, etter å ha vært våken siden 05 :?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Ni jobbar på jätte fint! Kom ihåg att inte bli stressad av att titta för mycket på dagarna och hur "snabbt" hon sover så och så länge- i SHN boken står en viss "tidtabell", men alla barn är olika och vissa stöter på lite trassel eller hamnar lite ur kurs under kuren vilket tar lite längre att reda upp. Vi höll på en månad med vår dotter innan allt satt sig - dagslurar och tidiga mornar, vilket är jätte vanligt att börjar strula då nätterna lugnat sig :)
Så fortsätt vara konsekventa och förmedla samma budskap vid varje fråga - ja du skall sova nu :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Instämmer till fullo med Mumin! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Linde

Inlägg av Linde »

Hei!
Takk takk for at dere er her:)
Hun ble syk 1,5 uke etter kuren og jeg var alene hjemme og Eh... Ga henne melk på nettene :oops: hun hadde høy feber og bare gråt. Vel, veldig elendig ide. Dette var så morsomt for henne at hun begynte å våkne tidligere og tidligere. Nå er vi ferdig med natt nr 3 uten noe mat igjen. Altså kur på nytt. Hun er sint! Jeg holder meg langt borte, pappaen tar alt. Hun sover til 04/05 og er mye våken etter det. Men mindre sint i natt. Ellers sover hun fint, sovner superbra ca 1850 og ikke en lyd frem til rundt 0430. I natt våknet hun 0430, pratet og styrte, sovnet igjen uten inngripen. Våknet igjen 0515, sovnet selv etter 20 min. Våknet 0605 og var raaaaaaasende! Tok henne opp i et rolig øyeblikk 0630 (kvarters marginen, egentlig 0645).
Noen spørsmål: lurer på om hun er sulten :? Sliter med siste måltid før kvelden. Nå spiser vi alle middag 1715, og hun får nattslurk 1820, amming. Burde jeg gi siste måltid senere? Når? Hun er ikke veldig glad i grøt derfor jeg gir middag som siste måltid, da spiser hun godt.
Hun er snart 7 mnd. Kutte ned siste daglur til 20 min? Hun sover nesten aldri 1,5 t på den lange luren selv om vi triller og triller.
Og burde første lur komme tidligere mht at hun alltid er våken fra senest 06? Eller ha is i magen og holde på skjemaet. Hun kunne gjerne lagt seg 08, da er hun trøtt

Skjema i dag:

0645 morgen! (Alltid vært våken siden 06 iallefall, og gjerne en time våken rundt 04/05. )
Amme begge bryst
0730 frokost med familien (spiser brød men ikke særlig mye. Koser seg iallefall!)
0830 sove 45
1000 amme
1030 lunsj
1115 ut på tur, våken i vognen og se
1130 sove 1,5 t på trilletur (sover 1 t eller 1t og ti min :x )
1400 lunsj nr 2 pluss amming
1500 sove 45 min
1715 middag og amming
1820 nattslurk 1845 god natt (legges ofte 1830 da er hun trøtt)

Feilene jeg gjør: ammer av og til utenom måltider...må slutte med! Særlig etter siste lur vil hun ha melk kl 16
Og bekymrer meg så masse!!! Redd hun skal ta skade av for lite søvn Osv
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det är alltid tråkigt med sjukdom och det ställer upp och ner på schema och attityd ;)

Jag tycker att du har koll på schema och vad som "gått fel" så det råd jag kan ge är att kolla din egen attityd och skjuta orosvargarna direkt - lättare sagt än gjort, men har inte du en attityd av lättsam självklarhet så kommer liten att ställa ännu mer frågor.

Jag skulle ge riktig mat kl 10:30 och amma direkt därpå, sedan kan ni gå ut! Då är hon ordentligt mätt till långluren och kanske sover över skarven själv!

Hon klarar sig fint utan mat på natten!
Det tar sin tid förrän schemat sätter sig och hon vågar slappna av och verkligen sova! Därför är dagslurarna krångliga och de tidiga morgnarna ett faktum - hon är inte van vid att sova ut ;)

Lär gärna här på forumet om tidiga mornar - under vanliga frågor tror jag att det är..
Vi höll på en månad med vår dotter just med tidiga mornar och lite svajiga dagslurar.

Så kan det hända att långluren funkar bättre i säng! Hon börjar vara en stor dam nu och vill böka runt lite då hon sover och har obekvämt i vagnen! Vi flyttade in dagsvilan för storasyster då hon var kring 6 månader tror jag. Dels för att hon vaknade i skarven och för att hon var så pigg på att titta på en massa annat o inte sova.
Många tycker att man är så "låst" av att åka hem till vilan - men jag tycker att det är skönt att ta en paus själv ;)
Så finns det ju undantagsdagar då man tar vilan på språng men då får det bli som det blir. Bara grunden är lagd så att tiderna sitter i kroppen så kan man flera ibland sedan!

Det var mina tankar såhär på morgonkvisten ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"