7 månaders fortsätter vakna i ottan - ändra till 2 lurar?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kira

Re: 7 månaders fortsätter vakna i ottan - ändra till 2 lurar

Inlägg av Kira »

Hej,
Tusen tack för bra tips!

Vi har börjat ge kvällsmålet lite senare på kvällen och framför allt så slutade vi att ropa ramsan när han vaknade i ottan. Han var som sagt inte olycklig utan låg bara o gnolade lite för sig själv och sakteliga har han sovit 10 min längre för varje dag innan han vaknat o gnolat. Vi har inte tagit upp honom förrän 06:45 en enda gång då han fö börjat låta lite ledsen. I morse sov han till 06:30. Förhoppningsvis sover han till 06:40 i morgon.

Vore ju väldigt lyxigt om båda barnen sov hela natten i sitt rum ända till 06:45 eller 07. :D

//K.
110526
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Vad skönt att det går framåt! :)
Kom ihåg att det är hela dagens matintag som påverkar natten så mata på under alla mål! :D
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Kira

Inlägg av Kira »

Attsingen, var nog lite snabb där. I natt vaknade han innan 06 igen.
Vi kämpar vidare.

När brukar de flesta minska ned till en dagslur förresten?
110526
Kira

Inlägg av Kira »

I morse vaknade han 05:45. Går sådär detta. Vi försöker trycka i honom så mkt det bara går dagtid. Nu har han dessutom börjat strula lite på dagslurarna och vakna alltför tidigt. Hur är det med dagslurarna. När tror ni det är lämpligt att gå över till en dagslur?
110526
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur är mörkläggningen?

Hur ser schemat ut nu? Vid 1 år brukar man dra ner till en lur.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kira

Inlägg av Kira »

Nu har det hänt grejer..tror jag i alla fall...

Det slog mig att vi ju har en riktig liten piggmört till son och så har det varit i princip hela hans liv. Och så insåg jag att metoden vid ett årsålder rekommenderar 13,5h sömn (inte 14 som vi fortfarande körde på eller försökte köra på. Vi hade schemat 12h-20min-1,5h sömn men det blev ofta 11h (max, inte sällan 10,5h nattsömn) 25 min fm-lur, 1,5h efterlunchlur (som ofta blev snarare 45min) så nu har vi försökt hålla en dagslur i två dagar. Tyvärr har han haft lite svårt att sova i 1,5h på dagen då men det ska vi jobba på, tror bara han behöver vänja sig att ta längre lurar igen.

I vilket fall har vi, summa summarum, justerat ned sömnen på dagen till en lur, minskat ner dagssömnen och dessutom mörklagt lite lite till (i någon dörrspringa) och för första gången någonsin så sov han till kl 07 i morse. Kanske för tidigt att göra vågen men gör en liten våg i alla fall. :D

En liten fundering bara - hur många år håller man på med denna vanvettiga mörkläggning? :shock: Med stora tjejen så var vi inte så noga med det men lyckades väldigt lätt få in henne på SHN (och före det de rekommenderade mat/sovrutinerna från när hon var jätteliten, precis som med honom men han har alltid varit väldigt mycket svårare) och hon har aldrig varit särskilt ljuskänslig. Känns lite jobbigt om han alltid ska vara så här känslig för ljus. Vi har släpat med skynken överallt när vi har hälsat på kompisar och rest men det är svårt att få tillräckligt mörkt överallt och det känns onekligen lite jobbigt. Finns risk för att han blir extremt "ljuskänslig" (dvs lättstörd av ljus när han sover) för resten av sitt liv?

Vad är era erfarenheter?
110526
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp!

Hurraaa!! En liten minivåg får man väl dra i alla fall :D

Angående mörkläggningen så kan jag endast svara utgående från nästan tre års erfarenhet - det blir lättare. Vill jag att barnen skall sova ut så ser jag till att ha det ordentligt mörkt. en natt hit eller dit gör ju ingen skillnad - men stannar vi en längre tid på nåt ställe så brukar jag satsa på mörkläggningen.
Förra sommaren var vi på landet i flera veckor och hade svårt att få det mörkt - ingen dörr till sovalkoven och man kunde ju inte ha tjocka yllefiltar hängande i dörrspringan som täppte till all luft :roll: Så jag hade det mörkt då storasyster skulle somna och då vi lade oss ändrade jag om och lämnade en tunnare gardin till natten - helt mörkt var det inte men hon vaknade konstigt nog inte galet tidigt för det… Ett år tillbaka skulle hon ha gjort det. Hon har alltid krävt mörkt för att somna snabbare - vid synintryck ligger hon och babblar och leker i evigheter :lol:
Så min erfarenhet är att då tiderna sitter i kroppen och vi haft ordentligt med utevistelse och viktiga uppgifter under dagen så sover de gott tills morgonen trots lite ljus. Det var värre strax efter kuren o under bebistiden.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Kira

Inlägg av Kira »

Hej,
Vår lilla kille har nu hunnit bli 16 månader. Han sover aldrig längre än till kl 06 på morgonen. Hur kan vi få honom att sova till 07? Det verkar omöjligt. Hans storesyrra väckte vi kl 07 på morgnarna men han vaknar alltid långt innan det är dags att gå upp.

Hans schema är just nu:
nattsömnschema: 19:30-07:00 (men vaknar alltså 06:00)
dagsvila: 12-13:45

När han vaknar på morgonen brukar han inte vara missnöjd utan vi låter honom vara kvar i sin säng där han snackar och har sig (och väcker övriga familjen) i ca 30-40 min innan vi tar upp honom. Sen får han frukost runt 07:30 (innan dess verkar han inte direkt hungrig så det verkar inte vara det som gör att han vaknar). Vi har mörklagt i rummet men trots persienn+mörkläggningstyg+mörkläggningsrullgardin för fönstret så sipprar det in lite ljus i dörrspringor o dyl (svårt att se varifrån) så på morgonen är det ju inte bäckmörkt i rummet bara mörkt. Vår stora tjej behövde vi aldrig mörklägga på samma sätt för. Är det det som är problemet eller vad kan vi göra tror ni? Bör vi dra ner dagsluren till 1,5timme, kan det göra någon skillnad? Det känns egentligen inte som det för de dagar han av olika anledningar bara sovit runt 1 timme eller 1,5timme för den delen så vaknar han likväl lika tidigt.

Tar tacksamt emot alla tips.
///Kira
ps. han och stora tjejen på 3,5 år delar sovrum och det funkar bra ds.
110526
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Kira,

Alla barn är olika, vissa är morgonpigga, andra är morgontrötta och detta tycker jag man får liksom ha i beaktande. :wink: :roll: :lol: 8)

Min son är också av den morgonpigga sorten och mörkläggningen var A och O för oss. jag fick även täppa för dörrspringor en tid. :roll:

Gå in i rummet mitt på dagen 12.00 och kolla VART sipprar ljuset in och fundera på hur ni kan göra är mitt förslag.

Sen tycker jag faktiskt du skall införa 12 tim natt och lägga tidigare på kvällen. en 1,5 åring är i förtrotsen (läs om detta i BB är mitt tips) och då behöver man sina MINST 13,5-14 tim förutsättningar för vila och sömn. Sömn föder sömn så mera sömn är mitt tips. Lägg tidigare och ha minst 1,5 tim middags sömn på dagen. Sen tar sig just förtrotsen uttryck på olika sätt på olika barn, så läs runt lite här på forum om det och i BB. Att få ligga i sängen och snacka och njuta av livet tar vi inget extra för. Du kan faktiskt prova att ge honom 1,5 tim lur på dagen och sen lägga honom 18.30 på kvällen är mitt tips i 2 veckor och sen utvärdera. Då kan han själv ligga i sängen till i alla fall 07 och snacka och njuta lite av livet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"