Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fridolin78

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Hej igen! Ja, nu är det ordentligt mörklagt i rummet. Men han vaknar fortfarande vid 1-2 tiden minst en gång. Jag tidigarelade nattmålet till 2.30 för att se om det eliminerade uppvaket på natten men fortfarande lika.. :-(
Han har nu dessutom börjat vakna på varenda lur på dagen.. Vad ska jag göra? Känns riktigt drygt när man väntar på att bebis ska liksom fatta galoppen men dagar o nätter är fortfarande lika. :?
Storasyster sov sin första 12 timmarsnatt en vecka innan 4 månader och det känns ganska långt borta nu för lillebror tycker jag.
Snälla hjälp [-o<
Tack snälla ni för er tid♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Runt tre månader började det tjorva rätt rejält för oss och det höll i sig tills de små började få i sig lite större mängder riktig mat. Vissa börjar med smakisar runt just tre månader och det brukar bota det mesta ;) Klarar inte magen av maten eller om du vill vänta så kan man behöva vara lite påhittig och rusta upp tålamodet. Min erfarenhet är iaf att 3-4 månadersbebisar är hungriga rackare :shock: :lol:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ok.. kanske kan vara det då?! Kan det inte vara att jag har för mycket sömn på schemat? 12+ 1,5 + 2 + 1,5?
Vill ju helst helamma till 4 månader :wink: och tänkte att gröt eller smakisar kanske kunde eliminera det sista nattmålet.. blir kanske tufft att få bort båda uppvaken så, eller?
Kan det oxå vara därför lurarna på dagen krånglar?
Tack så mycket för ditt svar♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag skulle säga att det beror både på för mycket sömn och för lite mat! :thumbsup:

Inför 3-månadersschema 12-45-2-45 ögonabums och så håller jag med föregåenda talare på alla punkter angående mat! :D Jag började vid 3 månader med båda barnen och det är faktiskt bland det bästa jag gjort.

:heart:
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Åh tack snälla ni!!! Ni är bäst :-) Ja det ska jag testa direkt. Är det bäst att börja med gröt då på kvällen?
Och ta smakisar i form av riktig mat senare? Klarar de små magarna av detta redan alltså?
Kram på er o tack än en gång! :D
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Alla gör olika vid införandet av mat. Jag började dagtid, för jag ville inte ha eventuella magproblem nattetid. Fast det blev aldrig några problem! Snarare så löste sig alla problem med maten... :wink: Jag föredrar artegen mat, riktig mat, framför spannmål såsom gröt. Så jag började med grönsakspure. Men som sagt, alla gör olika.

Här finns bra tips! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

Lycka till, rapportera gärna hur det går!

fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack snälla!
Jag började med lite förändringar idag.. Men undrar över en sak som jag glömt från min första; om man tänker sig 12, 45, 2, 45, ska man då lägga 18.30 för natten om man börjar dagen 6.30? Och i så fall ha ett nattmål några veckor till?
Så här ser mitt schema ut:
6.30 Mål 1
8.30 Sova 45 min
10.00 Mål 2
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mål 3
16.00 Sova 45
17.00 Mål 4 ( där tänkte jag ha nån form av mat/gröt)
18.30 Sista kvällsslurk innan natten?
03.00 Nattmål
Vad tror ni om detta?
Tack på förhand!
Kram♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Grattis till dig som har fått en son, och grattis även till honom som har fått en så klok mamma som vill leda honom rätt i bebislivet! :D =D>

Och var inte rädd för att mata på om du märker att det går ner och magen klarar det. Min son var kanonhungrig och åt som en häst direkt, och mycket (men magvänlig) mat gör underverk för sömnen! =P~ :sleep:
fridolin78 skrev: om man tänker sig 12, 45, 2, 45, ska man då lägga 18.30 för natten om man börjar dagen 6.30?
Ja! :thumbsup:

Nattmål kan du behålla tills han börjar få i sig mera mat och ett säkert tecken på att det går bra att ta bort är ju när frukostaptiten blir dålig. Tills dess skulle jag behålla det.

Schemat ser bra ut, tycker jag! :thumbsup: Om han har svårt att sova långluren kan du dock pröva att försöka lägga lunchen så nära luren som möjligt så han är så mätt som möjligt. Sen har du ju marginalkvartarna att ta till om han inte orkar vara vaken så länge som du tänkt. Men är han en piggis så funkar det säkert bra. Genomför nu schemat med full attityd och ge det 3 dagar och en veckas inkörningsperiod innan du utvärderar!

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej och tack så mycket för ditt svar!

Ja det känns som det enda och rätta alternativet för en lycklig bebis ♡
Det bästa vi gjort med storasyster :-D men man glömmer fort rutiner man hade ibörjan.

Då testar jag gröt idag :-) så hoppas vi på bättring..

Tack igen snälla du!
Kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej!

Ååå du har fått så många kloka och fina tips, jag vill bara pusha på för införandet av mat, att det är bland det bästa jag gjort - MAT till hungrig bebis. Lilla magen behöver bli mätt ordentligt!

Jag gav min tjej gröt, mosad BANAN (perfekt innan sovandet) och sötpotatis med lite persilja o smör (osaltat) vid 3-4 mån och sen vid 4 mån exakt började jag med välling, oj oj oj vad gott det var o lillan blev mätt inför natten. När hon var 5 mån visste jag att hon blev mätt så då kunde jag genomföra en lättare kur på henne, då jag med all säkerhet visste att hon fick i sig klok mat o inte bara ersättning. Så MAT MAT MAT! Och ett bra schema. Vi hade också 45+2+45 vid 3 mån och så natt 19-07. Jag var noga med att hålla tiderna o väcka innan hon hann vakna, så att hon förstod - att mamma håller koll! Jag kan sova gott!

Annat som är gott för både sömn och aptit är att vara ute mycket i friska luften, få vara med i "görandet" - kratta löv, hänga i sele o se familjen i aktivitet!

Gotlandskram!
/Linda 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tänkte att jag skulle ge gröt lite tidigare än vid middagen. Visst borde man kunna ge det vid 13.30 och mosad banan vid middagen? Eftersom ni skrev att om han vaknar vid långa luren (vilket han ofta gör) så kanske det är bäst?! Eller tror ni det är dumt att föra in gröt och banan samtidigt?

Ursäkta mitt tjat men vill ju inte sabba nåt här :wink:
Kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Oj då...menade att jag skulle ge mat/gröt före lunchen och inte 13.30 såklart ;-)
Han verkar iallafall tycka gröten är ganska ok idag :-D

Tack på förhand! Kram på er o glad påsk!
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Var bara försiktig och ta väldigt lite i taget om du introducerar gluten! Det är väldigt svårt för de små magarna :shock: men det har de ju säkert sagt på BVC. Men jag förutsätter nästan att du menar någon glutenfri gröt och då är det ju bara att mata på så mycket bebisen vill ha! =P~ Min son var snabbt uppe i rejäla portioner, du märker om liten vill ha mer eller inte...och du märker också om magen klarar det eller inte! :wink:

Absolut kan du ge både gröt och banan, nuförtiden får man ju ge typ allt på en gång enligt expertisen. Som sagt, du märker vad som funkar! Att ge det före långluren låter väl kanonbra! :thumbsup:

Mat är gott!! :D

Kram!

fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej och tack för ditt svar!
Jo, det är den milda havregröten från 4 månader som jag gjort halva smakisar av och han har fått det vid några tillfällen nu. Har inte märkt av några besvär än så vi håller tummar och tår [-o< att han bara mår bra av det... den ska ju vara bra för känsliga magar med lite gluten...
Annars har han oxå fått testa en liten smak av banan som han verkar gilla :-D

Så nu kör vi attityd en vecka till så återkommer jag med uppdatering ;-) Kram kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:D =D>

Toppen! :thumbsup:

Glad Påsk!!! \:D/ \:D/ \:D/

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"