SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

Dammsugare utanför deras dörr.. Har du testat? Brukar funka för många
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Jag tänker också husljud. Jag läste om någon här inne (Tin, tror jag) som sköt in en padda under dörren med Mozart vid någon fnurra.

Men jag har inte heller någon direkt handlingsplan för en sådan här situation, hittills har de klarat varandras uppvak på egen hand. Men det lär ju inta vara så i all evighet... Hur gjorde du?

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Jag gick in i badrummet (där jag inte hör dem) och samlade mig :) Insåg att om inte husljud och ramsa biter så behöver de väl antagligen få häva ur sig nåt. Hade det varit en så hade jag ju just avvaktat och lyssnat av men när alla tre gapade för full hals blev jag nog lite chockad och visste inte riktigt var jag skulle börja. Sen varvade jag ramsan med att gå ut i köket och prata/sjunga för mig själv ;)

En annan sak jag funderar över:
Mina små damer ogillar starkt att bli matade men när de äter själva blir de ju inte lika proppmätta. Sticker jag in en sked då och då blir de förbannade och det är så trist med skrik när vi äter.. När har ni börjat låta era små äta själva och har ni märkt att det påverkar sömnen?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Jag låter Sigrid pilla i sig så mycket hon vill (och kan) på egen hand och när hon är upptagen med det slinker det ner en sked pure lite då och då. Ibland är hon arg på skeden (eller kanske den som håller i den :roll: ) och då pillar jag in små bitar mat med fingrarna istället och så har hon ganska snabbt glömt bort det där jobbiga med skeden.

Det är en knepig tid det här, när viljan finns men inte riktigt motoriken, men jag tänker att det inte dröjer länge tills hon finslipat det hela och äter mer själv. Sen tycker jag inte riktigt att maten har lika stor betydelse för sömnen längre, Sigrid sover helt ok även de dagar hon ätit katastrofalt dåligt. Fast humöret kanske inte är det bästa. :lol:

Men kladdet! :shock: Jag har helt förträngt hur jobbigt det är att sanera köket fem gånger om dagen....

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

Hallo
Låter tufft :(
Jag hade nog gått in och snabbt solfjädrat en i taget med en svslutande kraftfull omstoppning och sen ramsat mig ut väldigt högt och bestämt för att överrösta dem alla tre. Direkt efter utan att invänta deras reaktion hade jag vevat igång både radio och dammsugare. Dammsugare är grymt när de är väldigt oroade då den låter så högt att deras skrik inte höra lika bra. De blir ju annars rädda för sina egna skrik så att säga. Sen är det bara att ramsa om det behövs

Kram kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Så skönt att få mer än min egen syn på allt, det klarnar ju liksom då ;) och jo Nat - jag gick in och lade tillrätta med kort tydlig solfjäder innan jag började ramsa-husljud-växlingen. Det var då jag insåg att det inte var nån ide att gå in fler ggr. Dammsugare funkar (hör och häpnad :shock: ) inte här och inte heller musik - det blir bara värre (just nu iaf). Men höga husljud i form av mänskliga röster, skrammel i köket osv tränger igenom så småningom.

Nu kör vi vidare med plockmat och hoppas det inte påverkar sömnen negativt. Har ju tyvärr inte fått till helt problemfria nätter eller långlurar ännu.

Kram på er!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,


jag hade en sån oro för att hon inte skulle sova om hon inte åt ordentligt, men se - det gjorde hon ju ändå. Trots att allt inte gick ner i lilla magen, så mammans oro var ju helt onödig o jag tror att mkt av den energin kände hon av. Nånstans gäller det väl att ha förtroende för dem, att de äter om de har hunger, o att man som förälder håller tiderna klokt, så ger man dem bra förutsättningar. Tycker jag ser så många på ÖF o annat som ger sina barn bara en massa mellis o frukt hela tiden. Då är det klart att de inte har aptit sen. Men vi som har ett schema, vet bättre :D :D nåväl, stirra dej inte blind på mängden mat, utan att var glad för att lite grann går ner o att de har intresse för att äta själva. Koka morötter som stavar o broccoli, o låt dem tugga på.

Läs gärna min tråd om Nomis fnurra, inne på den sidan. Bra o fina tips kring uppvak på nätter...

Varm kram från kobben i Östersjön
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

❤️
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Ylvispylvis »

Jag vill bara säga att jag verkligen beundrar dig Frida!! =D> =D> =D>

Vilket målmedvetet jobb!!! \:D/ Vilket tålamod! :thumbsup: Du ska se att belöningen kommer :sleep: , och innan den gör det så tänk tanken: hur hade det sett ut om du INTE hade kört SM från början? :shock: :shock: :shock:

Kämpa på!!! :D

:heart:
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Så sant Ylva, och TACK!!

Nu har våra små hönor blivit alldeles för sprättiga för att jag ska våga ha långluren i vagnen utan sele. De tom ställer sig upp vilket känns lite småläskigt.. Eftersom jag ju ändå helst tillbringar tiden på soffan får de därför sova långluren i säng numera. Hjälp vilket kaos det blev de första dagarna men nu sover de bättre än någonsin. Håller tummarna! Tidiga morgnar är Fortfarande ett problem #-o om en unge vaknar så vaknar resten och då är det kört. Orkar knappt ens pangramsa längre utan tänker att det får ge med sig av sig själv. Sparar den ramsan till om de jobbar upp sig istället. Kanske är lite väl vågat med två spädbarn och en morgonpigg tvååring i samma rum ändå ;)

Blev så arg härom dagen när jag insåg att storebror inte kan vara hemma resten av föräldraledigheten utan att förlora sin dagisplats. Morr! Det är ju inte många timmar han faktiskt är där men ändå - sänder ut konstiga signaler kan jag tycka..

Nåja, annars är det fint med oss. Tre galet mammiga barn och mitt korta tålamod utlöser en del konflikter men vi kämpar på ;) Kram på er!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Ylvispylvis »

:heart:

Läskigt med sprätthönor men härligt att de utvecklas! Och bra med fin långlur, kanske löser det flera problem! Jag tycker inte du ska ge upp det gemensamma rummet än, visserligen har jag ingen erfarenhet men det låter bara såå mysigt... :heart: (förutom uppvaken då... :lol: )
lgh140 skrev: Blev så arg härom dagen när jag insåg att storebror inte kan vara hemma resten av föräldraledigheten utan att förlora sin dagisplats. Morr! Det är ju inte många timmar han faktiskt är där men ändå - sänder ut konstiga signaler kan jag tycka..
:evil: :evil: :evil: GRRR, sa Bull.

Keep up the good work! =D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Hej alla kloka!

Fråga ang ensamlek och morgonlur:
Jag har tagit tag i ensamleken igen efter några månaders inte-så-planerad-ensamlek på golvet.. Den ligger efter morgonens andra frukost och brukar hålla på 7:45/8-8:30. Morgonluren har hittills varit 8:30-9:15 i vagnen men det känns ju lite trist att avsluta när de verkar fixa mer och lite krångel med påklädning och läggning i vagn. Hur gör ni? När och hur kan man låta förmiddagsluren bakas in i ensamleken så liten själv kan reglera längden på luren? Imorse tex somnade Lova vid 8:15 så istället för att väcka henne lät jag henne sova. Det tog dock en bra stund innan Elvira lade sig och somnade så Lovas lur blev en dryg timme istället för 45 min. Och borde jag smyga in och släcka lampan, dra för gardinen och plocka undan leksakerna?

Storebrors ensamlek är ett annat kapitel. Han är arg som ett bi och vill INTE sitta i sängen.. (jag har alltså precis infört ensamlek för honom vilket han tycker är jättekul ända tills jag går :evil: )
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av SaraMilana »

Jag kommer inte ihåg när jag bakade ihop ensamlek och fm-lur för Stella. Men det kändes ganska naturligt efter ett tag. Kanske typ som nu med dina tjejer, när de spontansomnar. Jag brukade nog släcka lampan men lät leksakerna vara. Svårt dock att synka spontansomning för två. ;)

Jag ska ta tag i den där ensamleken för Sigrid snart, när åttamånadersångesten har lagt sig! Stella lekte lätt i 1,5-2 h själv ända tills hon blev storasyster och trotsen slog till med full kraft ungefär samtidigt... Då havererade det totalt.

För storebrors del kan jag tänka mig att hemliga påsen kan vara nåt och/eller någon ätbar muta. En papperspåse (matavfallspåsarna vi har är perfekta) med något spännande i eller kanske en burk med russin som är lagom utmanande att pilla upp.

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av Nat »

Tips för storpojken är en surfplatta med roliga och pedagogiska spel. Plattan får sen bara användas på ensamlek eller dagvila när dagsluren plockas bort
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med tvillingar och en storebror på 1,5 år

Inlägg av lgh140 »

Tack för superbra tips! Skönt att det inte bara är jag som segar :roll: ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"