Desperat familie i Norge renter hjelp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Linde

Desperat familie i Norge renter hjelp!

Inlägg av Linde »

Kjære dere!

Jeg forstår godt hva dere skriver, og håper dere kan forstå meg også, selv om jeg skriver på norsk.

Vi er helt desperate fordi vår lille datter på fem mnd og en uke holder på ta livet av oss med våkenetter. Helt inntil for 2 mnd siden aksepterte hun at natt var fra 19-07. Så begynte hun plutselig å våkne 04! Og holde seg våken i 1-2 timer. Av og til mer. Hun har alltid ammet mye om nettene, så er ikke det at hun er sulten. Hun er bare lys våken. Selv tilbudet om å sove med brystvortene i munnen nekter hun å akseptere. Hun sovner fint i egen seng på kvelden. Bruker ikke napp. Hun har til nå sovet på foreldresoverommet og sovet deler av natten i vår seng. Vi står ikke opp før tidligst 06. Ofte sovner hun igjen en halvtime før vi står opp:/ hun legges etter 1,5 t og sover da 45 min. Så igjen soving fra 11-13 og igjen 1510-1555 ca. Legges 1830, sovner som regel ca 1850. Og sover avbrutt av to amminger frem til 04, av og til 05. Da nekter hun å sovne igjen :evil:

Det er dags for SHN kur. Jeg har noen spørsmål:

Hun er liten! Følger sin kurve helt fint, men veide bare 6050gr for en uke siden. Jeg har fullammet henne til nå. Men har begynt med mat nå og trapper langsomt opp. Hun blir veldig forstoppet av grøt, så prøver avokado (fet mat), og det ser fint ut til nå. Hun får også sviske for magen. Her i Norge sier man at babyer ikke kan sove gjennom natten 12 t før de er minst 6 mnd og spiser minst to fulle porsjoner fast føde på dagtid. Det gjør ikke min baby enda. Tør jeg å kjøre. SHN kur selv om hun er liten og tynn for alderen? Hun vokser som sagt som hun skal ifølge sin egen vekstkurve. Men vil hun ikke bli sulten på nettene? Bør jeg vente?

Noe må skje, jeg går rundt og griner hele dagene, kjefter på sønnen min på 3 år, krangler med mannen min hele tiden osv. Samtidig er jeg veldig bekymret for min lille baby som får for lite søvn. Føler meg som en elendig mamma :cry:

Til nå har hun sovet på rygg eller siden. Vi vil såklart innføre mageleie som Anna wahlgren rekomanderer. Vi har skaffet oss pustealarm og holder på å rydde så hun kan få eget rom. Vi tenker å kjøre kur 14.mars, da er pappaen hjemme, han skal ta nettene.

På dagen sover hun i vogn som TRiLLES. Det blir tre turer hver dag. Hjelp. Jeg er så sliten! Må få orden på dette.

Vil noen hjelpe med et skjema mht dagsoving og mat?

Jeg ønsker at natt skal være fra 1845-0645. Dette fordi jeg legger storebror 19 og han står opp 07. Passer best sånn:)

Klokken skal stilles 30.mars, jeg tenker at jeg bør begynne med de nye sommertidene når jeg kjører kur, så vi ikke endrer skjemaet etter bar 14 dager.

Er det håp for min og mitt barns nattesøvn? Hun har hele sitt liv sovet dårlig fra 04 og ut. Tidligere masse amming på denne tiden og nå altså lyyyys våken.

Hele familien holder på å dø av dette. Vi bare krangler, er sure osv. Jeg kjenner og at jeg er i ferd med å bli ordentlig deprimert:/

Hjeeeeelp!
Linde

Re: Desperat familie i Norge renter hjelp!

Inlägg av Linde »

Gud for en grusom natt. La henne 1830, hun sovnet 19. Første smming 22, drakk mye. Igjen 01. Så 0330. Fra 0330 lå hun med brystvorten i munnen hele tiden for at hun ikke skulle våkne som vanlig 04. Småsov og ammet i ett strekk til 06. Jeg har Olle sovet særlig mye. Dette kan ikke være riktig! Det kan umulig være meningen at mødre må være søvnløse og levende nappar som inte orkar prata med sin son och mann om morgonen!

Men babyen brukar å äta mycket om nätterna. Er det ok å barna ta bort alla nattmålen samstundes slik SHN rekomsnderar? Hon er 5 mnd och väger 6,1 kg bara. Men frisk och fin och fölger egen kurva bra
Linde

Inlägg av Linde »

Jag läser och läser i Barnbokan, och jag er så enig! Jag gillar Standardmodellen, sosial delaktighet och alt! Hoppast det inte er for sänt for min baby och bli en Standardmodellerad baby

(Och Hoppast ni gillar min svenska :mrgreen: )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen hit! :D

Jag tycker att du ska försökta introducera lite mat innan kurstarten, så du känner dig mer säker på att hon klarar sig. Men jag har kurat min äldre son som jag då helammade och började i samband med kuren att ge smak portioner.
När hon börjar sova mer på nätterna och äta mer uppstyrt under dagen så kommer du märka att aptiten kommer att öka. Jag har varit noga med att ha 1 tsk olja i varje portion mat.

Ett schema för en 5 månaders kan se ut så här:

06:45 God morgon :D
7:00 Frukost
8:30-9:15 sova 45 min
10:30 lunch
11:30 - 13:30 sova 2 h
13:45 mellanmål
15:30 - 16:15 sova 45 min
16:45 middag
18:15 kvällsslurk
18:45 God natt :sleep:

Ni behöver inte må så här, läs på ordentligt om shn-kuren och när ni har förstått allt så genomför det och ha målet framför ögonen, den goda nattsömnen!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Det kommer att gå jätte bra att ta bort alla hennes nattmål, hon kommer att äta mer under dagen. :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

Varmt välkommen hit!

Vad bra att du börjat ge henne riktig mat =D> . Mätt mage gör att man har lättare att sova och vara glad. Sen är det så att när man genomför kuren och tar bort nattmålet så ökar aptiten på dagen. Då får man följa med och mata på rejält. Tar det slut i burken så värm mer osv. När liten är hård i magen är det bra med katrinplommon (svisker tror jag är samma sak) men det finns annat med. Till exempel päron, aprikos, sötpotatis, kiwi, papaya.

Vad gäller att ta bort nattmålet. JA det är okej! :D När barnet är 4 månader går det bra och din lilla är över 5 :wink: Vi är många på forumet som sett dessa små som plötsligt får sova som folk. De blir nöjda och lugna så jag hade inte tvekat även om det är en del arbete så klart.

Jag förstår att du är jättetrött. Har ni någon möjlighet till avlastning? Någon släkting/bekant som kan passa den lille en stund så ni för sova i kapp?

Sen är mitt bästa råd. Läs läs och läs så att ni är väl förberedda när ni väl genomför kuren. Då är det lättare att få resultatet man vill! Det går också att läsa här på forumet och ställa frågor så försöker vi reda ut det hela.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Linde

Inlägg av Linde »

Hej!

Vi har varit sjuka alla i hop, så här har vi inte fått gjort annat enn å halda hovudet over vann. Puh!

Nätterna er ennu verre enn för. Jag er så redd for at min lilla baby inte nogen sinn skal klara och sova 12 timmors nätter :( Hon vaknar efter 10 eller 11 timmor (urolig søvn med fira eller fem ammingar). Lägger Hon 18 nu for at nätterna inte skal bli for korta. Och Hon vaknar blid och nöjd 04 eller 05 :x

På dagen sover Hon 45, 2 t och 45. I vagn som inte står stille. Puh! Så når vi skal kura måtte vi lära babyen och sova i rolig vagn på dagarna.

Min mann som skal kura skal resa bort i 10 dagar. Og weekenden 30.mars skal han resa bort. 10.april skal vi på påskferie. Da må vi venta med och kura til efter semesteren är slut. En månad!

Da er babyen nesten 7 mnd. Hon er født 23.september. Hva for schema skal jag ha då? 12, 45, 2, 20?

Vi läser och läser! Min mann skulle lära lite mer, jag skal visa honom forumet här.

Tack for så Manga svar!

Linde
Linde

Inlägg av Linde »

Men det går veldig bra med maten! Hun spiser nesten 1 dl hirsegrøt på ettermiddagen og vi er i gang med gulrot, potatis etc på formiddagen. Och Hon sitter ved bordet når vi äter och Halden på typ en brokkolibukett och gillar det:)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Urs vad tråkigt att ni varit sjuka hela familjen, men jag är helt säker på att eran lilla flicka har kapacitet för att sova 12 h nätter :lol:

En 7 månaders behöver sova 14,5 h/dygn, så fördela sömntimmarna med 11-12 h natt, och resten på 3 dagslurar. Exempelvis:

12h + 45 min + 1,5h + 20 min
11,5h + 45 min + 2 h + 20 min
11h + 45 min + 2 h + 45 min min

Jag förstår att 1 månad känns som en lång tid framåt, men du kan försöka hålla ett schema dagtid och forsätta ösa på med maten så länge och nu hinner ni läsa på ordentligt innan kuren! Träna buffteknik och träna ramsning :lol:

Hälsningar Malin
Linde

Inlägg av Linde »

Planene er endret og vi kjører kur fra tirsdag 1.april! 8)

Hun er 6 mnd, og jeg tenker dette skjemaet:

0645 God morgen, skifte bleie, amme begge bryst, sviske til "dessert"
0715-0740 ca alenelek i lekegrind mens vi ordner frokost, hjelper storebror med klær etc

0800 gå ut sammen med mamma eller pappa og storebror, følge storebror til dagis
0830 sove i vognen på vei hjem, 45 min

1000 lunsj, først amme begge bryst. Så grønnsakspure/middagsrester. Måltidet varer til maks 1045

11-13 sove i vognen

(Burde jeg vente til 1115 eller 1130?. Burde jeg da skyve lunsjen til 1030 for å få den nærmere sovestunden?)

1330 mat, amme begge bryst, smake på mammas lunsj osv (dette måltidet er vi ikke helt i gang med, bare små smaker enda, men snart et helt måltid fast mat her!)

Være ute hvis fint vær! Inne hvis regn. Er dette dumt mht skjema og rutiner? At når det er sol så vil jeg gjerne gå tur mens hun sover (hun skal sovne mens vognen er i ro!), og nyte været. Er det stygt blir vi inne. Er dette forvirrende for baby? Blir så dumt å aldri kunne være ute :|

1515-16 sove vognen

1630 mat, amme begge bryst og så grøt så mye som går ned

1815 nattslurk
1830 pusse tenner (når de kommer;))
1845 god natt

Hvordan er måltidene mht søvnen ?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hejhopp!

Jag tycker att schemat ser jätte fint ut - men dra ner långa vilan till 1,5h. Sömnbehovet för en 6 månaders ligger på 15h - med 12h natt blir det lagom med 45min förmiddag 1,5h efter lunch och sedan 45 på eftermiddagen.
Så småningom drar nu ner eftermiddagsvilan till endast 20 minuter och så faller den bort vid 7-8 månader.

Om du vill ha lunchen lite senare kan du införa en "second breakfast" ca en timme efter amningen så att hon står sig till lunch.
Min son är 6 månader och vårt schema ser ut såhär:
07 amning båda brösten, blöjbyte och ensamlek medan storasyster och föräldrarna äter frukost
08 gröt
09-9:45 sova 45
11 lunch, en burk grönsaks/köttpure och en burk frukt + amning ca 11:30
12-13:30 sova 1,5h
14:oo mellanmål, fruktpure
16-16:45 sova 45
17 middag, samma som lunch
18 bad
18:30 gröt och amning
19 godnatt

Jag märker nu redan att eftermiddagsvilan kunde förkortas då han börjat vakna för tidigt på morgonen.

Ha helst sovstundena på samma ställe under kuren, efter uppföljningsveckan kan ni börja flexa lite mer och då ser du ifall hon fixar att somna i vagn en dag och i säng en annan..
Men passa på att gå ut då hon är vaken vetja!! :) på med overall och låt henne utforska terrängen medan du sitter med en kopp kaffe i solen. Erbjud fysiska utmaningar och trevliga intryck under vakentiden så sover hon gott sedan ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Linde

Inlägg av Linde »

Takk!

Glad du skrev at den lange luren kan kortes ned til 1,5 t, for hun har begynt å våkne tidligere fra denne selv om hun i lang tid har klart å sove 2 t her. Takk!

Gruer og gleder mig til at lära henne och sova medan Vangen står i ro. Hon har til nu blitt trillet hele tiden på dagtid :oops: (noe vi er veldig klar for å slutte med :^o )

Second breakfast er genialt! Det redder skjemaet mitt! :mrgreen: =D> :D

Nå er pustealarm i hus, blendingsgardin på väg och grindseng kjøpt inn. Min mann er i gong med at rydda rummet som Hon skal sova i. På kvällarna läser han "sova hela natten":)

Skjema:

0645 god morgon, skifta,mamma båda bröst
Ensamlek medan storebror får på kläder etc
0745 grøt och sviskemos (katrinplommpure)
0800 gå ut av huset og følge storebror til dagis
0830 sova 45 min
Husarbet med mamma (skriver det inn i skjemaet for ellers skjer det ikke :oops: )
1030 amma och lunsj. Grønnsaker + kjøtt/fisk
1145-1315 sova
1400 amma
1530-1615 sova
1630 amma och middag
Lek med bror och pappa!
1745 amming och gröt
1815 bad
1830 (nattslurk om hun orkar [-o< )
1845 god natt!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nå er pustealarm i hus, blendingsgardin på väg och grindseng kjøpt inn. Min mann er i gong med at rydda rummet som Hon skal sova i. På kvällarna läser han "sova hela natten":)
=D> :thumbsup:
0645 god morgon, skifta,mamma båda bröst
Ensamlek medan storebror får på kläder etc
0745 grøt och sviskemos (katrinplommpure)
0800 gå ut av huset og følge storebror til dagis
0830 sova 45 min
Husarbet med mamma (skriver det inn i skjemaet for ellers skjer det ikke :oops: )
1030 amma och lunsj. Grønnsaker + kjøtt/fisk Lunchen skulle jag skjuta till klockan 11 så sover hon bättre på mätt mage och det var inte länge sen hon åt frukost heller.
1145-1315 sova
1400 amma
1530-1615 sova
1630 amma och middag Jag skulle skjuta middagen till klockan 17.00 och skippa amning och gröt 17.45 och ge detta som nattslurk i stället. Det blir så många mål mat så jag undrar om hon verkligen hinner bli hungrig mellan varven? :-)
Lek med bror och pappa!
1745 amming och gröt
1815 bad
1830 (nattslurk om hun orkar [-o< )
1845 god natt!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Linde

Inlägg av Linde »

Tusen tusen takk!

I morgen kveld begynner vi :shock:

Skjema:

0645 god morgon, ta på kläder, amma begge bröst
Ensamlek i lekegrind ca 30 min
0800 grøt och katrinplommpure
0830-0915 sova i vagn på balkongen
Mamma/pappa gjør husarbeid, baby følger med
1100 lunsj, amma och burk med grønnsaker och kjøtt/fisk
1145-1315 sova i vagn ( osäker [-X på om jag skal gå promenad varje dag eller inte... #-o om jag skal gå, tar jag henne ut så Hon får se verden innan Hon skal sova)
1400 amma, smaka av mammas lunsj (snart et måltid her og)
1530-1615 (eller er det bedre med 1515-1600???!!!) sova i vagn på balkongen
Lek med pappa och bror
1700 amma och middag
1810 bad
1830 nattslurk och tannpuss
Nattalatter!
1845 god natt
Linde

Inlägg av Linde »

Och nogen frågar:

Sidan jag ammar och det er jag som har varit våken med babyen i 6 mnd varje natt, har vi tänkt at pappa skal gjöra hela kuren, inte byta på som det rekomanderas i SHN. Är det dumt? Da lärer Hon sig barna pappas Röst på reglan och om jag skal värt ensam hemme om noen vekor och Hon byrjar strula, så fungerar inte min Röst på reglan :idea: :!: :?:

Och når det gjelder barnvagnen. Hon är nu 6 mnd och skal snart byrja bruka sportsdelen.... Hon er vant med och sova på rygg eller på sidan i vagnen. Skal vi innføra maglegande på dagtid? Har gjör man det med moderna sportsvagnar (sittevagn for baby älder enn 6 mnd (emmaljunga duo edge). Har et fint korthårat lammeskinn Hon sover på i vagnen, bort med det? :shock:

Hon blir 7 mnd om tre vekor. Skal eftermiddagsluren kortas ned til 20 min med det samma Hon blir 7 mnd?

Spent!

I natt sov Hon 19-0130. Och vaknat en gong i timmen och ammat fram til det var morgon 06. Gleder meg til och sova! [-o< [-o< [-o< Och ennu mer gläder jag mig til min dotter skal få sova! [-o<

Är det dumt och forvirrende for babyen om de två korta lurane sovas i vagn som står stille på balkongen medan den lenge luren på 1,5 t sovas mens mamma går promenad? 8) :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"