Theo 4.5 mån, introducering av nattramsa.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sophia81

Theo 4.5 mån, introducering av nattramsa.

Inlägg av Sophia81 »

Hej alla fina mammor och pappor.

Jag började läsa om SHN metoden när min Theo var 5-6 veckor då han bara sov på mig om dagarna och låg tätt tätt vid mig om nätterna och ammade när han hade lust. Såg inga fel vid detta men ville gärna få lite mera än bara några minuter om dagen då jag slapp ha honom på bröstet, hur mysigt det än var :) Lade jag ner honom sov han max 10 minuter innan han vaknade igen.

Jag började då smått införa ett schema, men som inte på något sätt var hugget i sten. Köpte ett andningslarm och började lägga honom på mage. Och oj vad han började sova långa stunder :D

Körde på standardmodellen för 0-2 månaders. à 1,5 timme mat och umgänge á 2.5 timme sömn.

Kunde se ut så här och vi började lägga honom i hans spjällsäng om dagarna och nätterna.

07.00-08.30 Morgon 1.5h
08.30-11.00 Sov 2.5h
11.00-12.30 Mat och umgänge 1.5h
12-30-15.00 sov 2.5h
15.00-17.30 Mat och umgänge 1.5h
17.30-20-00 Sov 2.5h
20.00-21.30 Mat och umgänge 1.5h
21.30-07.00 natt

Nattmål vid 01 och 04

Detta gick väldigt smärtfritt. Visst fick man gå in och buffa, men han tog till sig det och somnade oftast om.

Efter ett tag slutade han vakna vid 01 självmant och vi gick över till 2-2 modellen.

Tyvärr blev jag slapp när BVC föräldrarträffar och öppna förskolan introducerades och när sömn tiderna krockade så sköt jag på dem hejvillt.

Försökte hålla detta schema, var mest middagsluren som kom i kläm.

07.00-09.00 Morgon
09.00-11-00 Sov 2h
11.00-13-00 Mat och umgänge
13.00-15.00 Middagslur 2h
15.00-17.00 Mat och umgänge
17.00-19-00 Kvällslur 2h
19.00-21-00 Mat och umgänge. Amning plus 200 ml ersättning.
21.00-07.00 Natt

Nattamning allt mellan 03.30 till 05.00 han vaknar alltid olika. Har förekommit nätter utan uppvak och har han då vaknat 06 så har vi startat dagen då.

Så var är vi idag. Vi har börjat med smakprover och jag har tillfört mera ersättning då jag har en känsla av att min mjölk inte räcker till. Han slukar allt vi ger honom utan knussel. :)

Det jag vill jobba bort är att han vaknar och vill "snutta" på mig där runt vargtimman i soffan för att somna ögonblickligen och jag bär in honom till hans säng igen. Där sover han i några timmar till om vi har tur. Han visar inte att han är hungrig utan vill bara halvsnutta.

Har försökt buffa honom till söms igen precis som jag gör om dagarna men går inte alls. Han eskalerar till gallskrik och sen går det inte alls att få bort det hysteriska och man kapitulerar och tar upp till slut :( ajsingbajsing, vet att det är så fel men vet inte vad jag ska göra.

Så nu har vi bestämt att styra upp saker och ting. Igår var vi hårda med schemat igen och vi började introducera ramsan.
Dagramsan låter så här: Sov så gott, så ses vi sen. (gärna kommentarer på det? hur ska en dagramsa låta?) :shock:
Nattramsan har vi tänkt ha: Nattinatti, sov så gott.

Igår såg schemat ut så här:

07.00-08.30 Morgon med tjo och tjim
08.30-09.15 Fm lur 45 min
09.15-11.30 Umgäng, amning, fruktpure ev lite ersättning
11.30-13.30 Middagslur 2h
13.30-16.00 Umgäng, amning + smakportion
16.00-17.30 Em lur 1.5 h
17.30-20.00 Umgänge, amning, gröt och ersättning 235 ml strax innan 20.00

Frågorna hopar sig vart efter. På dagarna är det lättare med ramsan och buffa när han inte riktigt vill sova vidare. Men om nätterna då vi sover i samma rum men spjälsängen vid mig så är det svårare att bara svara med ramsan på hans frågor då det inte kommer utifrån? :?

Ni får gärna komma med en massa synpunkter och ge mig era råd och tips :)
duggan

Re: Theo 4.5 mån, introducering av nattramsa.

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen :D

Har du tänkt genomföra en sovehelanatten kur? Han är ju sm:ad och verkar ju i stort sova bra förutom i vargtimmen då.

Mat, mat och mera mat täcker jag, och fetta upp ordentligt med olja eller osaltat smör.

Ramsa kan du göra från sängen, men då inte under en pågående kur. (om det var det du hade tänkt). Jag har köpt skenor och hängt upp draperi rund litens säng, för att få ett eget rum i rummet.

Bra ramsor, man kan också ha samma dag som natt om man inte använder ordet natt som kan förvirra, eller så har man 2 :)

Börja med att skissa på en schema med rätt antal sovtimmar och 5 måltider med 3-4 h mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma så tät på middagen som 1 h :D

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sophia81

Inlägg av Sophia81 »

Tack för snabbt svar :)

Ja jag vet inte hur jag ska gå till väga för att få honom att sova över vargtimmen också.

Men inatt har det varit en bra natt och vi har faktiskt sovit utan att behövt gå upp för lite snutt :lol: Han vaknade vid 01.30 och när jag tittade till så hade han hamnat på rygg. Lade honom snabbt tillbaka på magen, på med filten och buffade några gånger så somnade han in igen. (Skulle jag ha sagt ramsan här också?)

Han knorrade även till lite senare också och då sa jag ramsan x 2 då jag var så osäker om hur han skulle ta emot den, han har ju inte hört den så många gånger ännu :) Men han tystnade och jag jublade haha...

Men 1 gång, ingen gång känns det som :| .... hoppas denna natt också är lika lyckad så vi känner att vi är på rätt spår. Kan kanske vara att han sov bättre då vi gav mycket mera smakportioner och ersättning igår?

Hur ska jag fetta med olja och osaltat smör? i ersättningen?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag brukar fetta upp maten, alltså gröten och pureerna :lol:

Hur var natten?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sophia81

Inlägg av Sophia81 »

Tyvärr var det bara första nattan som han sov sig igenom och natten som var nu så kapitulerade jag igen :(

Vi funderar om vi ska göra iordning den lilla yta som vi har till kontor till ett "barnrum". Svårt att kura när båda blir väckta känns det som.

Men ramsorna kör jag med hela tiden och det känns som om han ibland tar dem till sig och somnar om på dagarna. Och går jag in och buffar så är det inte alls lika länge som tidigare, så jag ser det som framsteg trots att vi fick gå upp nu natten som var.

Ska börja fetta till maten lite också, tack för det tipset.

En fråga jag tänkt på är hur nu låter när ni säger ramsan som besked, påminnelse och bekräftelse.

Jag försöker hålla en rätt så neutral ton vid besked med ett lite gladare tillrop på sista stavelsen.

Påminnelsen lite mera bestämt och vid bekräftelse gulligt och varmt som att det är så skönt att sova.

Har ingen aning om jag gör rätt och försökt läsa mig till det i boken men får ingen rätsida med det. :oops:
Sophia81

Inlägg av Sophia81 »

Att båda blir väckta menar jag givetvis min sambo blir väckt också när jag försöker ramsa och Theo skriker :)

Inatt sov Theo hela natten igen med ett kort gruffande klockan 01.30 och sen 05.30. Han har då krypit upp i hö hörnet där han slänger upp armen och drar ner spjälskyddet #-o Där fastnar han sen med handen och huvudet på skyddet så att säga. Så han fastnar inte mellan spjälorna utan mera att det blir sjukt obekvämt för honom när han ligger med huvudet på skyddet.

Jag gick bara upp drog ner honom en bit i sängen och buffade inte ens utan klappade mera honom lite löst i rumpan och han sov vidare på en gång.

Så nu funderar jag på om jag ska se om jag kan fästa skyddet på annat sätt, då han börjat göra så här även dagtid när han sover. Är som om han hittar något att dra i och vill föra det till munnen för att känna efter vad det är för nåt, :shock: och så fastnar han.

Nu ska jag läsa sova hela natten boken igen. :D
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Vi har precis samma dragkamp om nätterna och jag har gett sonen en extra stor snutte som han får dra i istället - inte har jag märkt någon skillnad, lika demolerad är sängen varje morgon :)
Men det kan hjälpa att sy fler snören längs med kanten och knyta fast skyddet ordentligt.

LÄS LÄS LÄS boken - även om han verkar sova ganska hyfsat redan nu :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sophia81

Inlägg av Sophia81 »

Ja, han sover rätt så bra. Inatt vaknade han till runt 01 och 04 men räckte med att jag ramsade från min sida av sängen :lol: Helt otroligt detta faktiskt.

Vi har sicksackat skyddet mellan spjälorna och han har inte försökt dra ned det nå mera.

Tyvärr vaknade han vid 06 och ville INTE somna om.

Idag har jag ökat på med maten, fått truga i honom det sista i flaskan varje gång :mrgreen: och så smakportioner och lite amning också haha....

Men han har somnat direkt när jag lagt honom vid alla lurer på dagen idag. Ingen buffning utan bara tillrättalagt och ramsat ut. Behövt ramsa någongång utanför också då han frågat och så avslutat med bekräftelse.

Vid middagsluren var han lite väl frågvis så jag började dammsuga :D Stängde av efter någon minut, då var han tyst och sov igen :lol:

Ska bli spännande att se hur denna natt blir, skönt när det är natt till lördag får då kommer jag inte ha lika mycket stor respekt för sambon utan försöka få Theo att hitta lugnet och somna om om han vaknar tidig morgon 8)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat! :D

De små brukar upskatta rutiner och fasta tider mycket. De visar han ju genom att svara så bra. 8)

Mat och sömn på fasta tider är ju inget konstigt bara vansinnigt praktiskt. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sophia81

Inlägg av Sophia81 »

Hej alla fina.

Igår lade vi Theo vid 19.00 då tanken är ju att han ska sova mellan 7-19

Och döm om min förvåning när jag vaknade 06.00 när han för första gången gav ljud ifrån sig :D Fick honom att somna om men lite lätt "buffé" och han sov vidare till 06.30. Sen vet jag inte vad det var, men lät som om han svalde fel och vaknade med ett tjut :|

Försökte lugna så gott det gick med ramsa och sen lite buff. Lade honom sen på rygg och fick honom ge ett litet leende, då tog jag upp honom med ett HAPPY face haha....

Men min fråga är nu? Detta är hans sovtider nu. Vilket blev lite mycket sovtimmar på dagen nu när vi lade honom redan klockan 19, så kanske inte så konstigt att han vaknade 06.00 :)

08.30-09.15 45 min

11.30-13-30 2 h

16.00-17.30 1.5 h

19.00-07.00 12 h

= 16 h 15 min

Kanske borde dra ner em luren till 45 min. Då får han ihop 15.5 h totalt under dygnet? Eller ska jag dra ner ännu mera någonstans?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

sömnbehovet ligger på 15,5 h för 4 mån och 15 h för 5 månaders småttingar. :D

Jag skulle ha dessa sovtider,
12 h natt
45 min fm-lur
2 h lunchlur
45 min em-lur, som du minskar till 20 minuter om han fortsätter vakna för tidigt. Lägg inte senare än klockan 16.00 på eftermiddagen.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"