min lilla semla...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

miar70
Kontakt:

min lilla semla...

Inlägg av miar70 »

Jag vill höra vad ni tycker, och om nån har nån erfarenhet av vårt problem, eller... jag vet inte ens om det är nå´t problem! Min flicka, tre år gammal, är nämligen en liten semla, rund och god.
Hennes tre storasyskon har varit i skiftande storlek, alltifrån pinnsmala till lite rundare. Oline, som hon heter, har alltid varit stor (åt båda håll) och hon har alltid ÄLSKAT mat. Nu börjar dock omgivningen kommentera hennes rundhet, både lite försynt och mindre försynt.
Jag vet ju hur allvarligt barnfetma är, och jag ser ju att hon väger för mycket. Men vad gör vi? Hon äter ju det vi äter, bara lördagsgodis, aldrig läsk, saft, glass bara hos mormor/farmor, fikabröd sällan.
Oline är aktiv, orkar gå promenader på flera kilometer, är ute och igång mest hela tiden. Men jag vill ju inte att hon ska bli mobbad längre fram, eller få men... På BVC fick vi inga bra svar (vad hade jag väntat mig) och jag kan inte tänka mig att "banta" henne. Någon med liknande erfarenheter? Tips, råd?
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej Mia! :D

Förstår ditt problem, det är inte lätt att komma tillrätta med när man som du faktiskt har koll på sockerintag m.m..
Jag intresserar mig väldigt för det här och skriver ner lite fakta som du säkert redan har hört...allt är ju dessvärre inte alltid så lätt att praktisera på en liten 3-årig fisa...
Hon ska absolut inte bantas :!: :!:
Det är mycket prat nu om att det faktiskt inte är fettet som är boven i den ökande fetman utan kolhydraterna. T.ex. pasta, bröd, ris m.m. Det ger ett blodsockerpådrag vilket i sin tur ger ett insulinpådrag vilket i sin tur minskar förbränningen samt snart ger ny hunger.
Många forskare och läkare försöker få vårt kära Livsmedelsverk att ändra på sina rekommendationer.
Sedan 60-talet har fettkonsumtionen gått ner med 40% medan fetman ständigt har ökat.
Du ska alltså INTE vara rädd för att ge din lilla fisa vanlig, riktig mat. Försök minska på pasta, bröd, ris och faktiskt potatis. Finns många andra rotfrukter att använda. Försök om möjligt att basera kosten på kött, fisk, grönsaker, nötter, frukt och BRA fett. Bra fett anser många vara t.ex flytande margarin - det är INTE bra fett!! Lättfetter är INTE bra fett! Vanligt smör, olivolja, rapsolja ska användas. Man lurar kroppen om man ger konstgjorda fetter och det leder bl.a. till övervikt. Riktigt fett behövs för förbränningen.
Du kan läsa mer om detta på Annika Dahlqvists blogg (hon är läkare) där hon skriver mycket om viktkontroll - inte bantning...
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika
Du kan också gå in på www.gunnarlindgren.com och gå in på "matfett" för att läsa mer om detta.

Usch, hoppas inte jag blev för hysteriskt vetenskaplig nu...värsta utläggningen :oops:

Sedan är det ju så att vi alla är olika! Det finns och har alltid funnits lite runda människor, de har i och för sig ökat i antal men fokus på fetman har ju nästan blivit lite väl stort. Att äta bra, vara frisk och röra på sig är det viktigaste - även om man har en liten magge....
Hoppas du kan få lite nytta av sajterna ovan och av mina tankar!

Kram o lycka till
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lovis!
Tack för din uppmuntran, och dina tips. Faktum är, att jag och min sambo sen i höstas, oktober, hakat på "GI-trenden". Både pga att vi båda släpat på extrakilon, och på det du skriver om, det är sockret som är boven, inte fettet. Vi vill ju så gärna lära våra barn goda kostvanor. Felet vi kanske gör, är att vi själva inte äter nästan några kolhydrater, men vi ger barnen det. Fast vi har bytt ut all pasta och ris mot fullkorn, vi ger dem bara mörkt bröd osv... Tack för länkningarna, toppen!
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Idag var det en mamma som tyckte det var fullständigt onödigt att vi ger vår Oline välling, och att det var "boven i dramat". Hon är ju tre år, och har en ettårig lillasyster, och jag tror hon skulle bliväldigt ledsen om vi tog bort vällingen. Men om det nu är så, att vällingen verkligen gör henne tjock... Är det nån´ av er som vet hur det ligger till?
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Ja boven är tyvärr vällingen!!
Har en syster som till skillnad från oss andra syskon inte är en sparris. Mer en gosig semla! :D
Hon drack välling tills hon var fyllda fyra år!

En annan liten gosse jag känner slukade även han sin välling med stor aptit och var också runt tre-fyra år innan han slutade med den.
En liten semla han med..
(kan ge fler exempel med det vore lite tjatigt ju :lol: :wink: )

Vällingen ska inte drickas efter två år tycker jag. Vi har bytat till mannagrynsgröt, ingen har gillat min havregrynsgröt...hmm!! :D

Kramisar!
ambra

Inlägg av ambra »

Men, nää... varför skulle vällingen vara orsaken :?: Min äldste son slutade dricka välling när han var 4 1/2 ( :!: :shock: ) och han är så "sparris" som man kan bli :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Håller med ambra.
Tror ju snarare att det är så att semlor ÄTER välling (och allt annat som serveras) för att de älskar att äta.

Färdig välling (fullkornsvälling för barn över ett år) innehåller 8 % kolhydrater och 2,5 % fett. Inte sås tor skillnad mot mjölk.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lovis

Inlägg av Lovis »

Ser man på...jag trodde faktiskt att det var mer kolhydrater än så, det är ju ändå gjort på spannmål vilket inte är bra ut GI-synpunkt. Men då borde ju inte vällingen vara något problem.

Kramelikram
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hejsan!
Envisas med att vällingen inte är bra!! :lol:
Har man en liten matglad rullta är det än viktigare att slopa vällingen!
Och visst "semlor" gillar mat och slukar allt de kommer åt, därför bör man vara vaksam efter tre årsålder.

Förutom att industrivällingen är "boven" bör man ju även kolla över de andra målen.
Vi snackar inte bantning nu!!
Men skippa halvfabrikat (och helfabrikat!), light och lättprodukter.
Kolla osockrade produkter noga. inget socker alls eller bara utbytt?!

Min åsikt alltså.. :wink:

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det känns lite jobbigt det här med att neka henne vällingen. Ikväll när lillasyster skulle ha sin, frågade jag försynt Oline om hon inte hellre ville ha yogurt och macka. "Jodå, först macka och sen välling..." Då hoppade vi över mackan och det blev bara välling. Hon verlkligen ÄLSKAR vällingen, myser ner sig i soffan, och att ge lillasyster och inte henne känns så TASKIGT! Men det är ju verkligen så, att hon älskar att äta, och jag vill ju hennes bästa. Svårt det här... Tack för era åsikter iallafall! Alltid bra med nya infallsvinklar när man har problem!
Kramis Mia
kerstin

Inlägg av kerstin »

:heart: :heart: :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Funderar lite...
Ett alternativ kan ju vara att ge välling på tallrik - hon kan ju av en händelse ha blivit för stor för nappflaska. Det är ju samma sak, men kanske inte lika lockande. Så kan du övergå till något annat såsmåningom.

Vet ju inte om det funkar.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Fast det hjälper ju inte för då missar hon ju myset i soffan :roll:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
kerstin

Inlägg av kerstin »

Avvänjning... :wink:
Lite mindre för varje gång... :shock:
Nää nu blev detta sååå tokigt!! :lol: :lol:

Lillan får ha en hoppmatta öhh vad heter det..och hinderbana istället!
Röra på sig mer istället och fortsätta mysa i soffan med lillsyrran och vällingen :heart:

Vi ser ju alla olika ut! Men vackra e vi, oavsett!!

Kram o puss till "bellisälskaren"!!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Tror absolut inte att du ska oroa dig för detta. Lätt att säga... :wink:

Så länge du ger henne rätt mat och att hon rör på sig ordentligt så kommer det säkert nya perioder. De växer så olika och tre år är ingen ålder. Bra dock att man fårt sig en tankeställare och verkligen låter barnen växa upp med normalt sund kost. Och är en förebild själv. :wink:

Min stora lilla åt välling tills hon var sex år och har alltid varit en stark och smärt tjej. Har heller inte hört någon annan som fått problem med vikten pga välling. Min känsla är att summan av kardemumman är konstant och det gäller bara att det som äts är bra och att man äter för rätt saker. Dvs inte äta för tröst och liknande. Om det var min tjej hade jag nog inte försökt att stoppa matintaget utan bara, som sagt, ge rätt saker.

Jag vill verkligen inte ignorera problem med barnfetma etc men det har enligt min erfarenhet att göra med onyttig kost och lite rörelse. Risken är annars att mat blir något laddat om hon inte får äta sig "mätt" eller vara som sina syskon.

Kram
Susanne

Kram
Susanne :D
Senast redigerad av Susanne* den mån 27 feb 2006, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"