TRÄNING 2014

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
GulligaA

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Svanskotan, jo tack, det värsta gick över fort. Men jag känner lite än när jag sätter mig ned eller reser mig upp från sittande. Men det stör inte i styrketräningen.

Veckans:
Ons: Styrka, cirkelpass hela kroppen. Lite tuffare nu, med vikter och fler övningar.
Tors: PW 40 min.

Sen SJUK! Inte så mycket feber, men tokförkyld och ont i hela kroppen. Ska vila nu ett par dagar. Kolla på lite OS, att se på när andra sliter kanske ger något...

Anna, jag googlade lite på yayog och fortsättning, men typ det enda som kom upp var ditt inlägg ovan :D Konstigt att det inte finns något, det måste ju vara många som tagit sig igenom hela och vill fortsätta. Jag vet inte vad det kostar att ha någon
PT online som sätter ihop pass åt en. Det är kanske jättedyrt. Annars finns det ju rätt många sådana (min favorit Olga Rönnberg tex :) ) . Kanske kolla på youtube om det finns något passande.

Nu ska jag gömma mig under en filt på soffan och tycka synd om mig själv.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Manfred 10, jag kollade lite på mintraning.se, men det kändes nog inte som att "Ja! Det vill jag göra!"...
Jag tror jag fortsätter med mitt YAYOG ändå...

Gulliga A, jag tror inte man kan googla för att få fram något om You are your own gym, det är helt enkelt en app som man köper.
Men nu då när jag slutfört alla nivåer är allt nollat och det är bara att börja om. Ingen ytterligare information...
Stackare som blivit sjuk! Krya på dig!!

När det blir mer vår i luften och skönare ute kommer jag förmodligen ta upp min löpning och stavgång i slalombacken igen som komplament.

Veckans pass, 6 st:
Mån: YAYOG core 36 min
Tis: YAYOG överkropp 36 min
Ons: YAYOG ben 36 min
Fre: YAYOG överkropp 36 min
Lör: YAYOG ben 36 min
Sön: Motionscykel 50 min

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

anna skrev:Sarisparis KUL att din man vill träna med dig!! Det vill inte min... Han vill köra själv fast vi ofta tränar samma sak :cry: :?: Men jag fick i alla fall med honom på en introduktionskurs i Argentinsk tango för ett par veckor sedan :wink:
wow, argentinsk tango, det skulle jag aldrig få med min man på! Men där har ni ju en gemensam träningsform att köra vidare på. :P
Ja, jag är jättenöjd att vi tränar hemma tillsammans. Vi är mer eller mindre ambitiösa och gör det inte dagligen, men det börjar så smått bli en vardaglig vana. Senast ikväll, alldeles nyss. 8)

Tisdag: hemmaträning (ca 30 min, lite av varje)
Onsdag: Pilates
Söndag: hemmaträning (ca 30 min, lite av varje)

Jag har glömt att flytta stegräknaren mellan mina kläder, så den här veckan är inte heller komplett. Men vissa dagar är jag tydligen uppe i 4 000 steg trots att jag inte gjort något annat än att flänga runt här hemma. :roll:

anna, jag berättade för maken om YAYOG och han tyckte att det lät intressant. Så vem vet, det kanske blir nästa grej när han fått klartecken från sin kotknäckare om att ryggen håller även för "vanlig" träning. Tack för tips! :D

GulligaA, det låter som en bra plan att krypa in under filten. Krya på dig!

Ha en bra vecka, alla. =D>
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Den här veckan blev det bara ett hemmapass med maken samt Pilates i onsdags.

Stegräknaren har varit borta men hittades imorse och idag kom jag upp i drygt 3300 steg och då har jag inte varit utanför vår trädgård.

Kort och gott. 8)

Och så har jag anmält mig till ett lopp, http://thecolorrun.fr/paris.html, mest ett plojlopp men ändå en bra morot för att komma igång med löpningen. :D
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Ingen träning denna vecka. Jag har varit sjuk, och dessutom ensam hemma med två sjuka barn hela veckan.

Men nu är vi friska. Jag och äldsta tösen har varit på Knatteskutt idag. Idrott för små kottar, där de får prova olika idrotter varje gång. Idag var det handboll. Och jag är med på golvet, så liiiite har jag rört på mig :)

Sarisparis, kul med lopp! Hur långt är det? Lyckades inte läsa mig till det. Ska försöka komma igång jag också, har vårruset som väntar 20 maj. 5 km ska jag klara på under 30 min går jag runt och säger till alla. Så ett försök på det ska det bli.

God natt!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Sarisparis, du ska inte tro att jag fick men honom på själva tango-kursen sedan... :? Å, nä! Det var bara introduktionskursen, sedan var det stopp...
Intressant med stegräknaren, tänk att det blir så många steg bara av att flänga omkring i vardagen!
Kul med lopp att träna inför! Alldeles säkert en bra morot!
Vi har ett stadslopp här i april, men det är på asfalt...Därav tvekar jag att anmäla mig för jag får bedrövligt ont i benhinnorna av att springa på asfalt... Skogen ska det vara för mig!

Gulliga A, trist med sjukdomar, men skönt att ni mår bra nu!

Jag då? Jo, jag började starkt åtminstone.
Mån: YAYOG överkropp 36 min
Tis: YAYOG ben/rygg 36 min
Ons: YAYOG överkropp 36 min
Fre: YAYOG ben 36 min.

Kände redan i fredags att en rejäl förkylning var på gång och igår bröt den loss. Så igår och idag blev det vila. Får nog ta det lugnt i början av veckan för jag känner mig utmattad, febrig och "tjock" i hela huvudet. Rösten har jag mist också, men det brukar sätta sig på stämbanden på mig när jag är förkyld.
Nu är jag glad för den buffert extrapass jag gjort och har i lager...

kram anan
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

hahahaha, jag är sämst!
Jag vet inte om jag kommer komma ihåg att rapportera, så typiskt mig att bara hoppa på allt! ;) men tränar försöker jag att göra i alla fall, om än på senaste har det blivit mer fokus på tentaskrivning än på träning..

men iallafall:
sön 9/2 poweryoga 1 timme
sön 16/2 poweryoga 1 timme

nu är jag klar med denna tenta så denna vecka ska det bli lite mer än så!

=)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad trist att flera blivit sjuka. :( Hoppas att ni känner er bättre nu, anna och GulligaA.
GulligaA skrev:Sarisparis, kul med lopp! Hur långt är det? Lyckades inte läsa mig till det. Ska försöka komma igång jag också, har vårruset som väntar 20 maj. 5 km ska jag klara på under 30 min går jag runt och säger till alla. Så ett försök på det ska det bli.
Ja, det känns jättekul. Det blev fulltecknat på bara några dagar, så folk verkar toppmotiverade. :D Jag har inte heller lyckats läsa mig till hur långt det är, men jag uppskattar det till drygt 5 km. Om du känner till Paris litegrann så kanske du får ett hum om jag säger att starten går vid Hôtel de Ville (ganska nära NotreDame) och målgången är vid Trocadéro som ligger alldeles nära Eiffeltornet. Man springer alltså längs Seine-floden mer eller mindre hela tiden. Vacker utsikt att se framemot! :mrgreen:
anna skrev:Sarisparis, du ska inte tro att jag fick men honom på själva tango-kursen sedan... :? Å, nä! Det var bara introduktionskursen, sedan var det stopp...
Intressant med stegräknaren, tänk att det blir så många steg bara av att flänga omkring i vardagen!
Kul med lopp att träna inför! Alldeles säkert en bra morot!
Vi har ett stadslopp här i april, men det är på asfalt...Därav tvekar jag att anmäla mig för jag får bedrövligt ont i benhinnorna av att springa på asfalt... Skogen ska det vara för mig!
Synd på tangokursen, det låter ju som något som hade kunnat vara roligt med rätt sällskap.
Ja, the Color Run är ett stadslopp på asfalt, inte idealiskt, men det går nog. Jag brukar inte vara så känslig för sånt (kanske för att jag väldigt sällan springer långa sträckor överhuvudtaget? :roll: :lol: )

Så till rapporteringen. Den här veckan är det skollov här och då är min instruktör också ledig. Det har inte blivit några pass hemma heller i regelrätt mening, men maken och jag och barnen har burit ut cirka 40 m2 fuskmarmorgolv med underliggande cement och sedan forslat ut ett lager sand som låg underst. Det har tagit oss två dagar och jag är helt mör i hela kroppen. I lördags var jag uppe i drygt 6 000 steg och då hade jag i princip bara gått mellan vardagsrummet (det blivande 8) ) och den intilliggande terrassen (som numera liknar en sorts soptipp med marmorplattor travade längs husväggen och stora högar med cement).

Jag kommer att sova som en dröm i natt. det är ett som är säkert. :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Sarisparis, ja det där lät som bästa sortens styrkepass! :D

Jag är fortfarande sjuk... :cry: Så det har varit en vecka i vilans och eftertankens tecken...
Jag ska här och nu dra ner mitt mål för träning. Förra året hade jag som mål 4 pass/vecka, men det blev 5,25/vecka. Det var jag ju störtnöjd med :D och allt kändes bra!
Detta år satte jag som MÅL 5 pass i veckan, vilket gör att jag driver mig själv att satsa så att det "borde bli" 6 pass istället. OCH driver mig att ha dåligt samvete över att vara sjuk! Kan ju inte träna för jag har sådan hosta och är så urlakad just nu. Då måste man tillåta sig vila...
Då känns det inte bra att ha 5 pass/vecka som mål. Det stressar mig.
Jag går tillbaka till att ha målet 4 pass/vecka.
Här och nu. Blir det 5 är det ju självklart jättebra, men jag ska och bör inte driva mig själv så hårt.

kram anna
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det lâter som ett mycket bra beslut, anna. Stress ska man undvika sâ mycket det gâr!
anna skrev:Sarisparis, ja det där lät som bästa sortens styrkepass! :D
Eller hur? :mrgreen: Körde ett till likadant här pâ förmiddagen. :lol: Nu är hela blivande vardagsrummet, hallen och köket barskrapat, bara blivande kontoret/gästrummet kvar. Det fâr bli en annan helg.

Maken och jag har tappat bort vâr fina vana att träna ihop en sväng pâ kvällen, sâ den här veckan blev det bara mitt Pilatespass. Vi var i en annan sal där det fanns tillgâng till Pilatesbollar och vi fick prova pâ att köra vâra vanliga övningar med hjälp av bollen. Skitsvârt, kul och ofattbart jobbigt, särskilt för bâlen som är aktiv i alla övningar. Jag har fortfarande träningsvärk! :shock:

Hoppas du kryat pâ dig nu, anna, och att du känner dig nöjd med ditt beslut. Fyra pass i veckan är ju verkligen inte fy skam! =D>
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej

Åkte iväg på lite snösemester förra söndagen, hann inte rapportera innan, även om det nu inte blev så mycket :oops:

V8
Ons: Styrka, cirkelpass hela kroppen

Och så går vi snabbt över till denna vecka....

V9
Mån: Längdskidor 3,4 km
Tis: Längdskidor 7 km
Ons: Längdskidor 5,4 km
Tors: Längdskidor 4,5 km
Fre: Längdskidor 5,4 km

Tänker inte skriva några tider, för jag har ingen teknik och kör med vallningsfria skidor för att det inte ska gå så fort i utförsbackarna (jag är en riktig fegis), men jag blev rejält svettig och andfådd varje gång.
Sen blev det en hel del promenader och snölek. Så en vecka full av rörelse. Blir svårslagen.

Anna: hoppas du mår bättre, och bra tänkt med att dra ned på målet tror jag.
Sarisparis: det var ganska precis 20 år sedan jag var i Paris, så jag kan inte riktigt lokalisera mig i tankarna. Men jag kommer ihåg att det var vackert.

Ha det bra till nästa vecka!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Sarisparis, bra med ett styrkepass till i huset! Och det där med pilatesbollen lät sjukt jobbigt!!! :shock:

GulligaA: Oj vilken toppen-skidvecka! :thumbsup: Det måste ju vara jättebra träning för hela kroppen med skidor! Själv har jag inte stått på skidor sedan tidiga tonår...

Tack båda för era tankar ang. mina mål! Japp, det känns bra! :D
Mitt "mentala" mål är fortfarande 5/vecka, men på pappret är det 4 och det innebär att jag inte strävar efter 6 pass/vecka. Om ni förstår hur jag tänker...
Jag tog det lugnt även mån-tis denna vecka, men på onsdagen drog jag igång så smått. Det kändes i kroppen att jag pausat ett tag för jag blev fort trött. Tänk vad fort man tappar! :shock:

Jag rapporterar 4 pass - och det är jag nöjd med! :wink:

Ons: YAYOG överkropp 36 min
Fre: YAYOG ben 36 min
Lör: YAYOG överkropp 36 min
Sön: YAYOG Core 36 min.

Nu är jag pigg och redo för ny träningsvecka!

kram anna
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Det låter underbart med längdskidor, GulligaA, det var nog decennier sedan det hände mig sist. På gymnasiet var det, nu när jag tänker efter :shock: :lol: . Åk lite åt mig med. :wink:
anna skrev:Mitt "mentala" mål är fortfarande 5/vecka, men på pappret är det 4 och det innebär att jag inte strävar efter 6 pass/vecka. Om ni förstår hur jag tänker...
Förstår precis hur du tänker, jag fungerar precis likadant. :roll: :mrgreen:

Min Pilatesintruktör är gravid och har snabbt blivit för trött för att kunna hålla sina pass. Så den här veckan hann de inte hitta någon ersättare, vilket gjorde att träningen helt enkelt ställdes in. Det var bara att gilla läget så jag peppade igång mina killar, som alla är hemma på onsdagar eftersom skolorna är stängda då här i Frankrike, att vi skulle köra ett träningspass alla tillsammans. Vi laddade ner gratisversionen av YAYOG och bad om ett pass på 36 minuter. Till en början hade jag med mig hela truppen och vi körde på bra, men en efter en kroknade killarna och hittade på egna övningar vid sidan om. På slutet bytte vi taktik och turades om att vara instruktör. Med Storebror, som tränar judo, fick vi juodinspirerade övningar och av Mellanbror, som tränar gymnastik, blev det mer renodlade gymnastikövningar. :D Och när Lillebror var instruktör blev det mest hopp och skutt, men det är ju jobbigt det med. :lol: När vi gått varvet runt knep jag ett hörn av mattan och körde lite situps, plankor och armhävningar. Det tyckte Lillebror var väldigt spännande så en stor del av dessa övningar gjordes med en snart treåring som extra vikt. =D>

:arrow: Så jag rapporterar ett pass den här veckan, trots att jag inte kom iväg som vanligt.

Och nu har solen och värmen kommit hit så kanske att jag kommer igång med löpningen snart. :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Det där lät som att det blev ett riktigt roligt familjepass! :D

5 pass denna vecka:

Mån: YAYOG överkropp 36 min
Ons: YAYOG ben 36 min
Tors: YAYOG core 36 min
Lör: Rask promenad 40 min
Sön: YAYOG core 36 min

Nöjd! :D

Behöver komma ut lite mer i luften känns det som... Jag går HELT i ide jan-feb, vill inte gå ut mer än fram och tillbaks till bilen :shock: :oops:
Men denna helg var det ju så ljuvligt vårväder att man inte kunde stå emot! :D Var ute på en promenad med tjejerna också idag, men det var inget tempo utan mer njutning i vårsolen.

kram anna
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Åh, familjeträning när den är som bäst! Mina tjejer är proffs på att göra plankan, på sitt eget vis då :D Lillasyster gör en sygg variant med huvudet i golvet, handflatorna i och gärna ett ben i luften.

Min vecka:
Ons: Styrka, cirkelpass hela kroppen
Tors: PW 30 min, med tjejerna i dubbelvagn. Det är kanonbra träning, men nuförtiden så krävs det så mycket övertalning, för speciellt 4-åringen tycker ju (helt förståerligt) inte alls det är så roligt att åka vagn längre. Någon som har erfarenhet av att gå med vikter?
Sön: Vårpremiär i löpspåret. Blev PW med några inslag av jogging. Tar det lugnt i början. Men FY vilken träningsvärk jag hade igår. Sen körde jag lite plankan på kvällen också.

Sådär nöjd med veckan. Två styrkepass vet jag att jag har tid med, jag är bara så bekväm av mig :oops:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"