Jag säger bara Luzernte! Vilken grej! Det funkade helt ypperligt - redan efter en dag läckte brösten och lillstumpan kunde återigen amma oftare även dagtid. =D>
Nu ska vi se om jag tolka standardmodellen korrekt. Det jag har gjort sedan påsk är att följa hennes klocka och bara hjälpa henne att hon får den sömn hon behöver. Det betyder att jag inte har ett fast schema för henne med tider på minuten. Hon är nu drygt 4 månader (minus 7 veckor). De senaste veckorna har det känts viktigast att få i henne den mat hon behöver.
Vi gör morgon vid 7.30-8.30 (Innan dess kan hon ha vaknat till några gånger timmarna innan och då vagnar jag). Efter en timme vaken så brukar hon vara trött så då får hon sova 2 timmar. Hon är som en klocka och vaknar 9 gånger av 10 efter 45 minuter, men jag vagnar henne så att hon somnar om.
Sedan brukar hon vara vaken som längst 1,5 timmar men oftast handlar det om dryga timmen. Sova 2-2,5 timmar beroende på hur natten har varit. Vaken 1-1,5 timmar. Sova 45 minuter. Vaken 1-1,5 timmar. Sova 5 eller 20 minuter. Natti kring 20-21. Dessförinnan kan det bli en 5-minutare till.
Sedan vaknar hon för mat på natten 2 ggr, det brukar handla om 5-6 timmar innan första målet och sedan 3-4 timmar till andra målet.
Tänker jag rätt som kör efter hennes klocka? Det som har varit knöligt är kvällarna. Det har varit en hel del kvällstrassel, gnäll och mycket bärande. Jag anar att det har handlat om brist på mat de gångerna.
Grejen nu är att om jag ger henne mat (ammar eller ger ersättning) och hon är vaken eller vaknar under tiden så slutar hon ganska snabbt. Det är som att hon tycker att hon är mätt. Glad som en lärka och pratglad är hon också och väldigt nyfiken på allt annat än maten. Pust. Jag blir helt matt. Är det någon som har några bra tips på hur jag ska få henne att äta färdigt?
Jag ser i alla fall ljuset i tunneln, och är alltid redo med en flaska ersättning när det trasslar.

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.