Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mariericsson

Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månader.

Inlägg av mariericsson »

Efter att inte sovit en hel natt på 10 månader så börjar jag bli lite trött.. Anton sover bra på dagtid men nätterna ska han puppa varannan timme ibland. Svårt att sova länge efter nattning och vaknar ofta efter bara 20-30 minuter. Har samsovit med honom då det har varit lättare vid alla ammningarna men tror att han vaknar av minsta lilla rörelse från mig då han är otroligt lättväckt.

Han har inget eget rum utan ska sova i sin säng inne hos oss. Ska sätta upp draperi runt hans säng så att han inte ser oss tänkte jag. Hur mycket stör ljud från oss/syskon när han ska läggas? Är det bara under kurveckan eller senare också?

På dagslurarna kan jag vagna på rygg då eller hur ska jag göra? Går ofta en promenad till han somnar och ställer han sen ute. Kan jag fortsätta med det eller ska jag införa vagning för dagslurarna?

Såhär ser schemat ut.
7 God morgon
7.15 Frukost
8.30 Sova 45 min
10.30 Lunch
11.30 Sova 1½ timme
13.30 Mellanmål
17.00 Middag
18.00 Bad, gröt/välling, amma
19 God natt

Hämtar barnen kl 13 så då tar jag vagnen och går och hämtar så det passar bra att han sover i vagnen just nu iallafall men senare kan vi ta den luren inne.
Räcker det med 20 minuter istället för 45 min luren?

Ska jag väcka honom inom hans schema eller kan han sova över 10 min ca om det tar så lång tid att söva tex på 45 min luren. Att han sover 8.40-9.25 istället för 8.30-9.15?

Han är ju vaken 13-19 är det för länge? Ska jag lägga in en 5 min eller ändra lunchvilan? Helst vill jag inte ändra lunchvilan då jag hämtar barnen 13.

Under dessa 4 nätter så ska han sova själv inne i vårt rum vad jag har förstått hur går det sen. Kommer han att vara lika lättväckt som nu och vakna till varje gång vi går in för att lägga oss? Alternativet sen är att sova inne med storebror när han har börjat sova hela nätterna givetvis. Han är 7 år och lägger sig 20, lyssnar gärna på cd saga eller ser på film och har en lampa tänd hela natten går dettta att kombinera med lillebror?

Oj vilket långt inlägg men nu tror jag att jag fått med allt :D
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Manfred10

Re: Några frågor inför kvällen då vi ska kura Anton 10 månad

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Fyll gärna i födelsedatum samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur, så är det lättare för oss att hjälpa dig.

Har du Internationella SHN-boken och känner dig rejält påläst? Vi brukar säga läs, läs, läs och sen läser du lite till INNAN kurstart, då går det så mycket lättare. :D
Efter att inte sovit en hel natt på 10 månader så börjar jag bli lite trött..

Säkert Anton oxå. :wink:

Har samsovit med honom då det har varit lättare vid alla ammningarna men tror att han vaknar av minsta lilla rörelse från mig då han är otroligt lättväckt.

Det är inte så konstigt du signalerar ständig fara när du sover tillsammans med honom. Men nu blir det ändring. :D

Han har inget eget rum utan ska sova i sin säng inne hos oss. Ska sätta upp draperi runt hans säng så att han inte ser oss tänkte jag. Hur mycket stör ljud från oss/syskon när han ska läggas? Är det bara under kurveckan eller senare också?

Ljud ska inte störa alls, utan är tvärtom bara bra. Läs safarin i boken! 8)

På dagslurarna kan jag vagna på rygg då eller hur ska jag göra? Går ofta en promenad till han somnar och ställer han sen ute. Kan jag fortsätta med det eller ska jag införa vagning för dagslurarna?

Vitsen med kuren är ju att liten ska somna själv så i så fall är vagnspromenad ingen bra idé. Min erfarenhet är också att har de små väl fått korn på hela nätter så kommer de inte att nöja sig med en trång vagn så jag har haft mina i sängen dagtid oxå från ca 5 månaders ålder. Men ni måste givetvis göra det som passar er bäst.

Såhär ser schemat ut.
7 God morgon
7.15 Frukost
8.30 Sova 45 min
10.30 Lunch
11.30 Sova 1½ timme
13.30 Mellanmål
17.00 Middag
18.00 Bad, gröt/välling, amma
19 God natt

Mat, mat, mat! Mata på ordentligt vid varje mål så att han är RIKTIGT mätt, så slipper du orosvargar nattetid om att han skulle vara hungrig när han vaknar!

Hämtar barnen kl 13 så då tar jag vagnen och går och hämtar så det passar bra att han sover i vagnen just nu iallafall men senare kan vi ta den luren inne.
Räcker det med 20 minuter istället för 45 min luren?

Sömnbehovet ligger på 14 h, med 12 h natt blir det 2 h över till dagen. 45 min + 1,5 h är ok men jag tycker att vakentiden är lite väl lång för en sån liten mellan 13 och 19. Alternativt kan du korta fm-luren till 20 minuter och lägga in en 20 minutare till på eftermiddagen vid 15.30.

Ska jag väcka honom inom hans schema eller kan han sova över 10 min ca om det tar så lång tid att söva tex på 45 min luren. Att han sover 8.40-9.25 istället för 8.30-9.15?

Under kuren och uppföljningsveckan ska du hålla benhårt på schemat så att tiderna får sätta sig. Det viktigaste är inte att de sover alla sina minuter utan att de får förutsättningar för det. Se till att liten ligger parkerad och ompussad i sängen 3 minuter före läggtid och ta upp enligt schemat.

Han är ju vaken 13-19 är det för länge? Ska jag lägga in en 5 min eller ändra lunchvilan? Helst vill jag inte ändra lunchvilan då jag hämtar barnen 13.

Se mitt svar ovan.

Under dessa 4 nätter så ska han sova själv inne i vårt rum vad jag har förstått hur går det sen. Kommer han att vara lika lättväckt som nu och vakna till varje gång vi går in för att lägga oss?

Det visar sig. 8) Men sköter ni ert jobb rätt tror jag att det kommer gå galant. Läs, läs, läs!

Alternativet sen är att sova inne med storebror när han har börjat sova hela nätterna givetvis. Han är 7 år och lägger sig 20, lyssnar gärna på cd saga eller ser på film och har en lampa tänd hela natten går detta att kombinera med lillebror?

Jag har ingen erfarenhet av detta, vi har alltid kolmörkt. Cd-saga går bra, jag brukar spela en saga ibland utanför rummet och ha dörren på glänt. Men vill han se film kan väl storebror göra det innan han ska sova? Och ha en lampa tänd i hallen utanför rummet och dörren lite på glänt?
Läs, läs och läs och återkom gärna med fler frågor! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Tack för svar :D
Läser läser och läser lite till.
Började igår och kvällen natten gick bra, hinner inte skriva mer om det just nu tänkte ta upp mina frågor för dagen så skriver jag mer senare.

Förmiddagsluren tog han i vagnen, Vagnade och ramsade och han somnade av sig själv. Väckte efter 45 minuter. Ätit bra.

Middagsvilan tog 45 minuter att somna inne i spjälsängen. Funderar på om det inte är bättre ändå med den i vagnen tills hela kuren är klar och han somnar bra?

Kan jag ändra den andra em vilan och sätta in den nu? 20 minuter där vid 15.30 som du föreslog? Det är inte bättre att ta den 15? Tänkte att den blir för sen..

Sen en fråga till. I boken så ska man ju ramsa ut men i dvd:n med Anna så står hon och buffar sen solfjädrar och ramsar.
Vilket sätt gäller och när? bara 1:a natten?

Tack för att du tar dig tid att svara och Anton är ju självklart trött han med :wink:
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

mariericsson skrev: Läser läser och läser lite till.

:thumbsup:

Förmiddagsluren tog han i vagnen, Vagnade och ramsade och han somnade av sig själv. Väckte efter 45 minuter. Ätit bra.

:thumbsup:

Middagsvilan tog 45 minuter att somna inne i spjälsängen. Funderar på om det inte är bättre ändå med den i vagnen tills hela kuren är klar och han somnar bra?

Ja, fundera. Men klokast att bestämma sig för en plats för långluren och ha så under kur och uppföljningsvecka. Är det inte denna lur du brukar gå med vagnen? Så det är inte så säkert att han somnar snabbt i vagnen heller... :wink: oavsett vad ni bestämmer så håll er till det och tala om för honom i ord och handling att nu sover man så sköööönt, så skööönt, kroppen behöver vila. :mrgreen: :mrgreen:

Kan jag ändra den andra em vilan och sätta in den nu? 20 minuter där vid 15.30 som du föreslog? Det är inte bättre att ta den 15? Tänkte att den blir för sen..

15.30 är ok. Jag brukar normalt ha sista vilan klockan 16 och det funkar oxå bra. Hur gjorde du idag? :D

Sen en fråga till. I boken så ska man ju ramsa ut men i dvd:n med Anna så står hon och buffar sen solfjädrar och ramsar.

Det kan vara första natten, då kan man ta ramsan några verser medan man buffar första gången bara för att den ska sjunka in ordentligt tillsammans med buffen som signalerar LUGN! 8) Tror det står så i boken någonstans oxå. Solfjädern avslutar du alltid din buff med. Buffa lugn, avsluta med solfjäder och ramsa sen ut.

Tack för att du tar dig tid att svara och Anton är ju självklart trött han med :wink:

Men nu får ni snart sova gott allihop. 8) :sleep: :heart:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Dagen har gått bra han har ätit massor och lekt och busat :-)
Sov ingeting på em då jag var osäker hur det skulle gå då han sov både fm och lunch. Men då kör jag 20 fm ½ lunch och 20 em.
Vi kör långvilan i vagnen nu under kuren. Han ska sova 11.30-13. Jag går ca 12.50 så då sover han ju nästan hela vilan stillastående.

Natten som var gick bra. Jag buffade, solfjädrade och ramsade. Somnade på 13 min. Vaknade 50 min senare somnade om snabbt själv. vaknade
21.20-21.53
22.50-11.16
2.24-3.05
5.10-5-16
6.20-6.26

Väckte honom 6.50 :D

Ikväll så tar ramsam känns det som :)
18.50 natt
19.07 sover
19.33 vaknar
1956 sover med bekräftelsen :)

Kommer bli en lång natt känner jag då jag inte haft chans att sova under dagen... men imorgon ska jag sova!! :D
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> =D> =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Tror inte det är sant!!! :D
Resten av natten vaknar 22.13-22.19
Sover sen till 5.20!!
Somnar om direkt efter ramsa. Vaknar 5.48 somnar om efter ramsa. Vaknar 6.15 somnar inte om. Går in solfjäder somnar om. Ska strax in och väcka :D

Somnade på soffan och har sovit i 6 timmar. DET HAR JAG INTE GJORT PÅ ETT ÅR! :D

Men jag blev orolig när han sov så länge att det hade hänt något men höll mig från att kika in.

Lycka!
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Vilket härligt jobb ni gör!! Strålande jobbat.

Jag tycker det låter som om ni har "gamla SHN boken" med en medföljande DVD?
Detta gäller inte, utan man ramsar "utanför" dörren. Man tar första versen på väg ut och sen resterande 3 verser utanför dörren. Har du rejält med röststöd av magen kan man ramsa genom dörren, men vissa öppnar och ramsar i springan.

Har du möjlighet vill jag rekommendera dig att köpa den nya "Internationella SHN" boken, den är jättefin!

Sen rekommenderar jag att du inför denna natten läser denna krönika som pepping :D

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Lycka till i natt och tänk på VAD du vill förmedla och VAD är frågan som sonen ställer. Därefter ger man svar. =D>

Husljud är trygghet, så väsnas lite extra ikväll. Rejält skratt till gonatt också! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Ja då är det den gamla vi har.

Inatt är det pappa som ska ta över. Vi får väsnas lite extra ikväll då :D

Han har somnat båda vilorna i vagnen idag. Vagnade lite och sen när jag såg att han var på väg att somna så ramsade jag x4 och då somnade han efter några minuter :D

Lägger in en 20 minuters vila 15.30 som föreslogs längre upp.

Jag ammade direkt på morgonen och då var han inte ett dugg intresserad av frukosten kl 7.30 utan han var proppmätt efter 12 timmars påfyllda bröst. Fick i honom lite gröt och frukt 7.50. Sen åt han massor till lunch :D

Även fast jag är dödstrött så känns ALLT så himla mycket bättre. Är så glad att vi körde igång. Har ju två större barn så man ska ju ha tid för dom också :)
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

=D> =D> =D>
Har samsovit med honom då det har varit lättare vid alla ammningarna men tror att han vaknar av minsta lilla rörelse från mig då han är otroligt lättväckt.
Herrn ville nog bara få sova i fred. :wink: 8) :sleep: :sleep: :heart: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Manfred10 skrev:=D> =D> =D>
Herrn ville nog bara få sova i fred. :wink: 8) :sleep: :sleep: :heart: :heart:
Ja jag tror det :D
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Natt 3
Lägger 18.55
Jätteledsen redan när vi lägger.
Buffar några gånger avslutar med solfjäder och ramsa.
Ramsar efter en stund igen och är på väg in några gånger men det går bra ändå. Sätter på musik, tv och hårblåsen. Somnar 19.21
19.50 vaknar och somnar om själv
22.10 vaknar ramsa somna 22.13
vaknar
00.20
00.40
00.45
somnar själv utan ramsa alla gånger.
vaknar 2.55
2.57 solfjäder ramsa somnar
vaknar 3.51 somnar själv
vaknar 5.21
5.24 vaknar
5.48 vaknar
6.33 vaknar
6.38 ramsa
6.49 vakna somnar själv
väcker 6.51 för pappa måste in i sovrummet.

Hade lite bajs i blöjan kan det ha stört där på morgonen? Var absolut inge röd eller så när vi tog bort så det var ju bra.

Väldigt många uppvak men har ju somnat om bra själv många gånger med.

Nu är lunchvilan slut så hinner inte skriva mer.
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
duggan

Inlägg av duggan »

Hur har natten varit? :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Natt 4

Lägger 18.58 ramsa tyst somnar direkt
vaknar 22.57 ramsa
23.02 bekräftelse somnar
23.46 vaknar ramsa tyst bekräftelse tyst somna
2.47 vakna
2.48 ramsa
tyst bekräftelse
04.38 vaknar
04.45 vakna
05.30 vakna
05.33 ramsa tyst
06.33 vakna ramsa
06.50 vakna
06.55 god morgon, lite ledsen

Vaknar väldigt mycket men somnar om snabbt.

Kan vi flytta in i sovrummet inatt? Ska jag då smyga ut och ramsa utanför dörren eller från sängen?
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
mariericsson

Inlägg av mariericsson »

Tänkte fråga hur vi ska göra ikväll. Kan vi flytta in i sovrummet med Anton. Ska jag smyga ut om jag behöver ramsa eller ska jag ligga på soffan utanför. Pappa kan lägga sig därinne tänkte jag iaf :D

Nattningen gick bra men han blev ledsen direkt när han märkte att vi var på väg in till sängen...lite tidigare var vi inne för att hämta kläder till storebror och då var han med ledsen inne i sovrummet stackarn... :(
Anton 2013-04-28
Kurstart 2014-03-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"