En massa frågor och funderingar.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cs2013

En massa frågor och funderingar.

Inlägg av cs2013 »

Hej,

Jag är helt ny här och jag och min sambo har fått vårt andra barn som nu är 4 månader. Vi börjar känna nu att vi måste få ordning på våra kvällar och nätter för att ha ordning på våra liv. Victor som vårt barn heter har varit en riktigt kvällsbebis medan storebror är ett morgonbarn. Victors kvällar har blivit väldigt besvärliga, så han är väldigt arg. Troligtvis för att han är övertrött. Vi försöker lägga honom vid 19 och sen så vaknar han en gång i timmen tills jag går och lägger mig. Då somnar han med mig (som napp) och äter varannan timme och snuttar dess i mellan.

Vi håller nu på att läsa boken "Sova hela natten" och funderar på att dra igång nästa torsdag men fram tills dess så vill vi ha svar på alla frågetecken så vi känner oss säkra i vad vi gör. Så här kommer några frågor som jag hoppas att någon här vill hjälpa oss med.

- Victor sover nu i samma rum som oss, planen är att min sambo ska bo i storebrorsrum och det är jag som ska börja med att kura. Ska jag då satsa på att sova på en madrass utanför och när vi är klara och allt förhoppningsvis har gått bra. Kan vi då sova i samma rum?

- En viktig grej ni skriver mkt om är att man ska vara säker på att han har ätit ordentligt. Som jag berättar ovan så äter han varannan/var tredje timme och på natten äter han varannan timme samt ligger och snuttar på bröstet dess i mellan. Ibland känns det lite som att han tar igen på natten, det han inte har hunnit att äta på dagen. Ska jag behålla en nattmål? Typ vid 4 tiden? Eller ska man försöka köra utan?

- Vi har inget andningslarm. Fungerar det att köra kuren på rygg eller på sidan? Vad skulle ni rekommendera? Nu när jag lägger ner honom så rullar han oftast över på rygg, om han inte sover. Annars så verkar han trivas på sidan.

Det är svårt det här med schemat men här är det jag har satt ihop.

07.00 Godmorgon och mys
07:30 Frukost (ammar)
08.45 - 09:30 sova 45 min
10.00 mat (ammar)
11.00-13:00 sova 2 h
13.00 mat (ammar)
15:00-16:30 sova 45 min
16.30 mat (amning och lite gröt)
18.00 mat (ammar), bad, kvällsslurk
19.00 sova

Vad tror ni om detta? Är detta hur ett schema brukar funka? Går det att göra förändringar sen? Hur tänker ni andra med hämtningar och lämningar på förskolan och schemat?
Jag försöker att vara ute mkt och gå med vagnen och då somnar oftast Victor. Hur gör ni när ni har fått allt att funka? Försöker ni att hålla barnet vaket eller exempelvis om ni åker bil. Ska man hela tiden försöka pricka tider man har på schemat? Ska de alltid sova i vagnen på dagen?

Vi testade (lite halvhjärtat måste jag erkänna) med det första barnet men det gick inte så bra. Nu så försöker jag att läsa på och jag är lite rädd för att göra fel, är det något som är extra viktigt att tänka på? Är det vanligt att man lyckas direkt eller kan det ta några veckor?

Hoppas att det är någon som orkar läsa igenom detta och komma med tips. Jag skulle bli jätteglad, för just nu så känner jag att vi måste verkligen få ordning på vardagen.

Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
duggan

Re: En massa frågor och funderingar.

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkomna hit! :D

Ja ni kan sova i samma rum sedan, men jag skulle rekommendera att skilja av mellan era sängar. Vi har köpt en skena från ikea som vi skruvat upp i taket och hängt mörkläggningsgardin på. På så vis har han en egen hörna och ser inte er när han blir äldre och reser sig i sängen och det bli extra mörkt i hans sovdel.

Nej inga nattmål. Han kommer att börja äta mer under dagen när han sover om natten, tredje dagen på kuren brukar en ökning på aptiten märkas. :D

Du kan kura på rygg el sida, men jag personligen skulle vilja ha andningslarm oavsett sovställning. Jag har själv kurat min äldsta son på sida och vet av erfarenhet att det går fint.

Schemat ser fint ut, man skalar som av tid eftersom på dom olika dagslurarna med målet att luren mitt på dagen behålls då den är kvar i flera år sedan. Så nästa ändring blir kanske att du kortar längsta luren till 1,5 h el sista luren till 20 min, beroende på som passar bäst och sista luren är den som brukar falla bort först kring 9 mån och runt året så brukar även fmluren slopas.

Jag har byggt upp schemat efter hämtningar och lämningar beroende på om jag vill ha vakentid eller sovtid då. När schemat satt sig så brukar dom vara vakna i bilen om det inte är sovtid och verkar det se tröttsamt ut brukar jag kittla och böka lite för att hållas vaken.

Dom måste inte sova i vagn på dagen, men under kuren kan det kännas enkelt om man behöver vagna el så, men jag har haft lurar både inne och ute, beroende på vad som passar.

Hoppas du känner att du fått lite mer svar, och om man är påläst och känner sig säker på vad som komma skall så brukar dom flesta sova som små troll efter kuren, men några som har lite svårare att sova ända fram till morgontiden men det sätter sig det med!

Lycka till!!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cs2013

Inlägg av cs2013 »

Hej Malin

Tack för att du har tagit dig tid att svara på mina frågor. VI satsar fortfarande på att köra igång på torsdag, så här kommer lite flera funderingar.

När man kör uppföljningsveckan, bör man vara hemma då om dagarna eller kan man vara borta men ändå köra stenhårt på schemat? Eller bör man vänta tills allt sitter 100%?

Jag har förstått att ramsan ska vara annorlunda på natten och på dagen. Men ska ramsan och bekräftelseramsan också vara olika?
Jag hade tänkt mig att dagsramsan blir: "Sov så gott, vila nu." och natt ramsan blir "Godnatt Godnatt sov så gott". Bekräftelseramsan blir då: "Sov så gott, vi syns imorgon". Låter detta bra?

Som sagt så är tanken att jag börjar kura och ska ligga i hallen utanför och sova. Jag har läst att man helst ska vara uppe hela natten, för att lyssna av. Men fixar man verkligen det? Jag är ju redan nu lite trött. Hur tänkte ni de första nätterna? Några tips?

Ang dagsvilan. Om man inte lyckas få honom att somna de exakta tiderna, ska man ändå väcka de exakta tider? Eller ska man låta honom att sova en stund extra?

Du skrev att du hade kurat på sidan. Var det svårt att hålla ditt barn kvar sidan? Gör man det med hjälp av solfjädern? Ska man lägga armarna uppåt och göra samma tryck? Och sedan lägga ner benen och göra ett tryck? Och ansiktet ska vara vänt ifrån sig förstår jag. Sen om jag förstår det rätt så när han väl har lugnat ner sig och ligger och lyssnar så kan får han väl ligga lite som han vill? Hur lägger du ner ditt barn nu? Lägger man alltid, även efter kuren, ner barnet på samma vis?

Hoppas att det är okej att fråga på.

Tack igen för all hjälp!
Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Man brukar säga att man ska försöka hålla världen liten, det är mycket som händer och många rutiner som bryts och nya som ska sätta sig men livet är ju livet, men i möjligaste mån skulle jag hålla mig hemmavid.

Du kan ha samma ramsa natt som dag om du har en ramsa som inte innehåller ordet "natt" annars kan du ha 2 olika, det går bra. bekräftelseramsan är samma som vanliga ramsan, det handlar om om att du ska få sista ordet.

Det är tungt att vara vaken, men problemet som kan uppstå är att du är sömnig och inte kommer ihåg vad du ska göra och inte lyssnar av rätt, och första natten är det ju in vid minsta pip så då bör man vara med.

När man håller på att sätta tiderna så försök håll dig till tiderna så noga du kan. Man brukar prata om marginalkvarten åt båda håll, men tar det väldigt lång tid att somna skulle jag försöka väcka efter schemat även om inte alla minuter är sovna.

Efter kuren köpte jag ett andningslarm och la honom på magen, men under kuren hade jag honom på sida, drog inte upp hans armar då utan höll bara med en halv solfjäder (en handen) över ryggen och buffade med andra med ansiktet vänt ifrån mig. Sedan när jag gått ut så får han ju ligga som han vill givetvis.

Fråga på, det är bättre att alla frågetecken är uträdda tills dagen D :lol:

Lycka till!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cs2013

Inlägg av cs2013 »

Tack igen för dina svar!

Jag har gjort lite förändringar i schemat:
07.00 Godmorgon och mys
07:00 Frukost (ammar)
08:45 - 09:45 sova 1 h
10.00 mat (ammar)
11.30-13:00 sova 1,5 h
13.00 mat (ammar)
15:00-16:00 sova 1 h
16.00 mat (amning)
17.30 mat (lite gröt)
18.00 mat (ammar), bad, kvällsslurk
19.00 sova 12 h

Victor somnar nästan alltid när vi går till dagis och jag utökade den till en timme, eftersom jag ofta är ute och går då en stund. Hur tycker du att det låter? Jag måste väl inte vagna, om det inte behövs? Bara se till att han vaknar enligt schemat? Och då kortade jag ner lunchvilan istället. Det här med att vagna, jag har en ganska liten liggdel men funkar det bra om man vagnar när han ligger på rygg? Ska man helst ha barnet på mag då också? Känns ganska läskigt i och med att han ligger i en sovsäck för att inte frysa.

Tack för ditt tips ang sidoläge. Vi kollar nu upp andningslarm, för att se vad vi ska köpa. Men hur ska man göra med vagnen? Ska man ha med den där också?

hälsningar Catarina
Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp!

Victor är alltså 4 månader nu? Kan du skriva in hans födelsedatum i din signatur (gå in på kontrollpanel högst uppe till vänster på sidan och klicka på ändra signatur) så hänger vi med i utvecklingen. :)

Naturliga sömnpass för barn är 5, 20 45 minuter samt 1,5 och 2h. Så behåll 45 minuter på förmiddags och eftermiddagslurarna. Långluren kan ännu vara 2h då han är 4 månader men då han närmar sig 5-6 månader kan det vara skäl att förkorta den till 1,5h. Det beror på hur trött eller pigg av sig han är.

SÅ skulle jag införa mer riktig mat innan ni kurar! Det är hela dagens matintag som räknas för att kunna sova riktigt gott på natten, så inför smakisar och mata på ifall magen verkar hänga med!

"lunchen" kl 10 ligger lite långt ifrån långa vilan så du kan antingen ändra schemat lite o ge en andra frukost kl 8 och skjuta fram lunchen till kl 11. Eller ge lunch som fast mat kl 10 och amma som en sängfösare innan vilan.

Mina barn har sovit på rygg eller sidan i vagnen och det har funkat bra. Andningslarmet kan man ha i vagnen då den står still - men det funkar ju givetvis inte om man promenerar ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
cs2013

Inlägg av cs2013 »

Tack för tipsen!

Jag har nu ändrat schemat till så här:
07.00 Godmorgon, frukost (amning)
08:00 Gröt
08:45 - 09:30 sova 45min
11:00 mat (amning)
11:30-13:30 sova 2 h
13:30 mat (ammar)
15:00-15:45 sova 45min
16.00 mat (amning)
17.30 Gröt
18.30 mat (amning) - kvällsslurk
19.00 Sova

Egentligen så vill jag nog att han ska somna kl 09 men eftersom som storebror ska vara på dagis kl 09 så måste vi gå senaste tio i och då blir det mest naturliga att han somnar då. Eller vad tror ni? Ska jag satsa på att ha honom vaken till lite efter nio? Det blir nästan ett stort glapp på förmiddagen för honom annars. Vi har inte kört igång med så mkt mat, utan har mest testat gröt. Jag skulle nog vilja trappa upp det mer försiktigt, men tycker du, Mumintroll, att han äter för lite?

Jag har faktiskt kört igång nu, för imorgon är min sambo ledig och det passar så bra att han kan ta hand om storebror de första dagarna. Och det gick faktiskt ganska bra, jag tror dock inte stormen har kommit än, den kommer nog runt 22.
Den första halvtimmen så låg han mest och pratade och jollrade lite. Frågade lite lugnt efter mig. Vad tycker ni att man ska göra då? Jag ramsade lite då och då för att påminna att han skulle sova. Eller ska han få pratat tills han somnar?
Sen så upptäckte han nog att jag inte skulle komma in och då blev han lite sur, så jag fick få in och buffa några gånger. Den sista gången som jag tror tog kraft var ungefär på 10 min och här undrar jag en grej. När jag buffar och känner att han slappnar av och slutar och vara arg, så säger jag ramsan och börjar gå ut direkt då så blir han arg igen. Ska jag då bara fortsätta ut eller ska jag gå tillbaka till honom?
Första natten är väl lite mer att man ska buffa? Sen andra natten ska man ramsa, om han inte är jätteledsen? Resten av natten nu, ska jag svara på varje grej som han frågar? Har ni några bra tips? Jag läser boken om och om här igen för att hitta svaren.

Sen måste jag bara fråga det här med vagningen, om jag har förstått det rätt. Jag har ju en egen ramsa till dagen. Ska man när man börjar med dags vilan och han är ledsen först vagna tills han är lugn och sen säga ramsan? Egentligen precis som på natten? Och om man kör i sängen ngn vila, så ska man köra på på samma sätt men att man kör med sin dagsramsa?

Jag har ett till litet dilemma, jo det är så att jag är bortbjuden sedan länge på måndag till en vän. Vi har inte setts på jättelänge och detta har varit planerat ett tag. Hon bor på landet och jag tror inte att det ska vara ett problem med att hålla sovtider. Det tar ungefär en 45 min och åka till henne och det tänkte jag kanske utnyttja till att sova. Men det jag funderar på om det är dumt att åka? Kan detta förstöra det jag försöker bygga upp? Eller skulle det funka om man bara håller på tiderna?

Mvh Cattis
Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
cs2013

Inlägg av cs2013 »

Jaha, det där gick inte ju alls bra. :( Som jag anade så vaknade han till vid tio över tio och jag gick in och började buffa. Victor ligger ju på sidan och det går ju jättebra när han ligger relativt still men det blev helt omöjlig när han spände sig som en båge. Jag försökte lägga honom till rätta och forsatte. Jag har läst i boken att det kan ta antingen 20 eller 45min innan det kan ge resultat. När det hade gått 50min och han fortfarande var helt hysteriskt ledsen så kunde jag inte låta bli utan jag tog upp honom och tröstade honom och gav honom mat sen så gungade jag honom till sömns. Jag kunde inte låta bli :(

Så nu känner jag mig ganska besviken på mig själv. Är det helt kört nu? Vet inte alls hur jag ska göra nu. Jag vill så gärna fortsätta och jag har peppat hela dagen och tyckt att jag har haft rätt attityd. Är det dumt att fortsätta imorgon som inget har hänt? Kan det ha varit buffningen som har förvirrat honom? Jag höll min vänster hand i en solfjäder position med några fingrar på hans nacke/huvud för att han skulle vara still och så försökte jag göra handen så stor som möjligt. Benen försökte jag läggs som i "sittandes" ställning och så buffade. Jag är urursel på att hålla takt och koordination så när jag ska "trycka" till så måste jag stanna upp lite. Är det här jag kanske gör fel?

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få. Tack på förhand!
Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
cs2013 skrev:
07.00 Godmorgon, frukost (amning)
08:00 Gröt
08:45 - 09:30 sova 45min
11:00 mat (amning)
11:30-13:30 sova 2 h
13:30 mat (ammar)
15:00-15:45 sova 45min
16.00 mat (amning)
17.30 Gröt
18.30 mat (amning) - kvällsslurk
19.00 Sova

Egentligen så vill jag nog att han ska somna kl 09 men eftersom som storebror ska vara på dagis kl 09 så måste vi gå senaste tio i och då blir det mest naturliga att han somnar då. Eller vad tror ni? Ska jag satsa på att ha honom vaken till lite efter nio? Det blir nästan ett stort glapp på förmiddagen för honom annars. Vi har inte kört igång med så mkt mat, utan har mest testat gröt. Jag skulle nog vilja trappa upp det mer försiktigt, men tycker du, Mumintroll, att han äter för lite?

Somna 8.45 är helt ok tycker jag. Mata på i den takt du känner men försök håll amning och mat i samma mål så det inte blir småätande hela tiden för då blir han aldrig riktigt hungrig, 3,5 h mellanmåltiderna är bra. ¤ rejäla mål och en nattslurk innan han ska sova.

Den första halvtimmen så låg han mest och pratade och jollrade lite. Frågade lite lugnt efter mig. Vad tycker ni att man ska göra då? Jag ramsade lite då och då för att påminna att han skulle sova. Eller ska han få pratat tills han somnar?

Joller och prat hör till privatlivet och det får man göra i fred. 8)

Sen så upptäckte han nog att jag inte skulle komma in och då blev han lite sur, så jag fick få in och buffa några gånger. Den sista gången som jag tror tog kraft var ungefär på 10 min och här undrar jag en grej. När jag buffar och känner att han slappnar av och slutar och vara arg, så säger jag ramsan och börjar gå ut direkt då så blir han arg igen. Ska jag då bara fortsätta ut eller ska jag gå tillbaka till honom?

Fortsätt ut. Har du läst internationella SHN? Ha lathunden framför dig hela tiden under kuren så du vet vad du ska göra. :D

Första natten är väl lite mer att man ska buffa? Sen andra natten ska man ramsa, om han inte är jätteledsen? Resten av natten nu, ska jag svara på varje grej som han frågar? Har ni några bra tips? Jag läser boken om och om här igen för att hitta svaren.

Aha! Du har boken. :-) Första natten ska du in och buffa vid minsta pip.

Sen måste jag bara fråga det här med vagningen, om jag har förstått det rätt. Jag har ju en egen ramsa till dagen. Ska man när man börjar med dags vilan och han är ledsen först vagna tills han är lugn och sen säga ramsan? Egentligen precis som på natten? Och om man kör i sängen ngn vila, så ska man köra på på samma sätt men att man kör med sin dagsramsa?

Vagning är samma som buff. Första dagen är som första natten. Du använder samma dagramsa även om han sover i sängen.

Jag har ett till litet dilemma, jo det är så att jag är bortbjuden sedan länge på måndag till en vän. Vi har inte setts på jättelänge och detta har varit planerat ett tag. Hon bor på landet och jag tror inte att det ska vara ett problem med att hålla sovtider. Det tar ungefär en 45 min och åka till henne och det tänkte jag kanske utnyttja till att sova. Men det jag funderar på om det är dumt att åka? Kan detta förstöra det jag försöker bygga upp? Eller skulle det funka om man bara håller på tiderna?

Det måste du avgöra. Med rätt attityd fixar du det. 8) Men vet du med dig att du inte kommer att "jobba för sömnen" fullt ut på bortaplan, får du överväga vad som är viktigast för er. Kan du flytta fram träffen en vecka eller så? Som sagt du avgör.

Så nu känner jag mig ganska besviken på mig själv. Är det helt kört nu? Vet inte alls hur jag ska göra nu. Jag vill så gärna fortsätta och jag har peppat hela dagen och tyckt att jag har haft rätt attityd. Är det dumt att fortsätta imorgon som inget har hänt? Kan det ha varit buffningen som har förvirrat honom? Jag höll min vänster hand i en solfjäder position med några fingrar på hans nacke/huvud för att han skulle vara still och så försökte jag göra handen så stor som möjligt. Benen försökte jag läggs som i "sittandes" ställning och så buffade. Jag är urursel på att hålla takt och koordination så när jag ska "trycka" till så måste jag stanna upp lite. Är det här jag kanske gör fel?

Det blev fel teknik helt enkelt. En gång är ingen gång. 8) Gör om gör rätt! Att buffa på sidan tycker jag verkar svårt. Lägg honom på mage eller överväg att ha honom i vagn nattetid så att du kan vagna i stället. Vad tror du om det? Jag kurade min äldsta son vid 8 månader och använde bara solfjäder som verktyg, men din kille är ju yngre.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
cs2013

Inlägg av cs2013 »

Hej!

Tack för dina svar. Jag försökte igen sen på natten men kändes som jag misslyckades så nu så backar vi bandet lite. Vi har bestämt att vi ger det någon vecka till och så läser vi igenom allt igen och övar. Känns inte som allt sitter riktigt. Då får vi börja från början men nu känns det som ett bra beslut. Att inte tvinga fram ngt.

Men tack för all hjälp, jag återkommer säkert när det är dags igen.
Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen tillbaka! :D

Öva buffteknik eller fundera om ni ska vagna i stället, eller helt enkelt kura på mage. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
cs2013

Inlägg av cs2013 »

Hej!

Jag fortsätter ställer frågor. :D

Jag tycker att det är lättare med vagningen att få honom komma till ro, så man skulle alltså kunna köra på den om man inte får in tekniken med buffning? Men hur funkar det? Lägger man till rätta barnet och sedan börjar vagna? Då kan man ju inte avsluta med trycket, är det ok?
Kör man endast de första nätterna i vagnen eller hela kuren? Kan man sen bara börja använda sängen? Eller blir det ngt "introduktion"?

/Cattis
Erik född 2012-03-21
Victor född 2014-10-19
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

I så fall kör du vagnen hela kuren.

klicka in dig här så ser du både hur vagning och buffning går till med den bästa läromästaren. :-)

http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... lmer-start

Å sängen kan du introducera sedan, behövs ingen kur för det, möjligtvis några extra ramsor om liten ställer frågor, :? :shock: :| ska jag sova HÄR nu???
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"