Kura en 5 månaders pojke

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arncih101

Kura en 5 månaders pojke

Inlägg av arncih101 »

Hej!

Nu börjar det bli dags för barn nr 2 att kuras hehe. Jag kurade min dotter för snart två år sedan och lillebror föddes för ganska exakt 5 månader sen och nu är han på tur.

Tanken var att han skulle bli en "SM-bebis" men jag hann aldrig läsa och lära mig barnaboken i tid så jag lät det vara och gick efter det klassiska "barnets behov". Det har funkat ganska bra ändå. Har helammat fram till nu, introducerar sakta annan mat nu, dock äter han inte hela portioner än. Jag verkar också ha en superfet mjölk eftersom han "verkligen ligger i överkant på kurvan", om jag får citera BVC-sköterskan. Han kan amma och stå på sig i 3-4 timmar innan han blir hungrig igen.

Har tänkt kura honom nu, helst i veckan eftersom maken är bortrest med jobb och känner att kuren skulle gå smidigare då. Dock är jag osäker av olika anledningar och vänder mig därför till er :)

1) Han ammar bara. Även nattetid ca 2-3 ggr. Det handlar inte om några stora mängder mat då (tror jag?). Tror snarare det handlar bara om att han vill småäta sig till sömns. Vågar jag kura medan han fortfarande bara ammas? Är liite rädd för att 12-timmars natt är för långt för en bebis som inte får fast föda? Erfarenheter?

2) Vi bor ganska trångt nu. Vi flyttade till nuvarande lägenhet ganska nyligen eftersom hyran var nästan hälften så billig än förra, och vi sparar till insatsen till ett hus och hade därför inte råd att bo kvar i en lägenhet med okristligt hög hyra. Dock med nackdelen att vi har minimala sovrum. Det finns INTE plats för en spjälsäng i vårt sovrum. Dotterns sovrum är också i det minsta laget, dock hade man kunnat få in en spjälsäng i hennes rum. Men det hade i sådana fall gjorts EFTER att brorsan börjat sova hela nätter och kuren "sitter". Min dotter har också oftast lite ensamlek i spjälsängen innan hon somnar för natten, kommer hon störa honom? Eller han störa henne? Tror att det kan bli lite bökigt med dem två i samma rum även om det egentligen vore det mest praktiska.

Hur kan jag lättast kura? Kanske på min o makens dubbelsäng i och med att han ändå är borta hemifrån fram tills början av nästa vecka? Blir det tokigt?

3) Har också snickrat ihop ett schema som jag tror kommer passa bra. Min dotter sover fortfarande på dagen mellan ungefär 12-14 (+/- 15-30 min) så det skulle vara bra om dem var synkade med iaf middagsvilan.

08.00 God morgon + amning
09.30-10.15 Sova.
10.15 Äta
12.15-14.15 Sova.
14.15 Äta.
16.15-17.00 Sova.
17.00 Äta
19.30 Bad, gröt/välling + amning
20.00 Sova

Ser det bra ut? Inputs? Tycker nästan det verkar vara för mycket sömn för min lille gosse. Han är snarare en pigg bebis. Min dotter var däremot väldigt sömnig och trött. Vi får se och justera därefter. :)

Känns lite spännande det här. Jag är egentligen inte en utsliten, slutkörd mamma trots två små barn och nattamningar. Men jag vill att lillebror blir lite mer förutsägbar och sover själv i egen säng, och inte bredvid mig när jag somnar medan jag liggammar och det slutar med att jag samsover med honom halva natten. Det är egentligen maten som bekymrar mig mest. Jag vet att jag har "bra" och mättande mjölk, men är det tillräckligt för hela nätters sömn? Vill ju inte att han vaknar och gråter av hunger och jag avfärdar det med "vargar".

P.S. Försöker ge honom gröt, puréer, fruktmos och dyl över dagarna men han har fortfarande inte förstått hur man äter från sked. Det kommer förhoppningsvis snart.

Med vänlig hälsning,
Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
arncih101

Re: Kura en 5 månaders pojke

Inlägg av arncih101 »

Hejhopp!

Sonen vaknade i "rätt tid" imorse (08.00) så jag bestämde mig där och då att följa schemat hela dagen idag så att natten inatt alltså blir kurnatt 1. Dagen har fortlöpt ganska bra. Han smågnäller, bökar, "frågar mycket" vid läggningarna men har ändå sovit sina dagspass. Det sista blev något kortare, tog ca 15 min att somna, så han sov egentligen 15 min kortare än vad han "bör" men det får va så.

Nu kl. 20.00 var alltså läggdags. Vi hade badat, busat och ammat en sista slurk. Han var på g att somna vid bröstet (som han gjort hittills) men jag hejdade honom.
La honom tillrätta på sängen, solfjädra, ramsade och gick ut. Han blev inte alls glad och protesterar högt.
Påminner. Buffar. Ramsar. Bekräftelse.
20.04. Sover

20.32. Vaknar. Varvar mellan gråt och gnäll.
Provar med att "bara" ramsa. Fortsätter bara gråta och det tilltar.
Går in: tillrättalägger, solfjäder, buffar.
Lugnar ned sig. Börjar ramsa = tar ny fart. Gråter igen.
Tillrättalägger igen. Solfjädrar. Buffar.
Då lugnar han ned sig. Ramsar mig tyst ut ur rummet. Bekräftelse.
20.38. Sover.

20.42. Vaknar. Gråtgnäller. Bökar. Gråtet stegras.
Får tillrättalägga, solfjädra, buffa 3 ggr innan han lugnar sig.
Ramsar. Bekräftelseramsa. Reagerar lite på ramsan men sover vidare.
20.50. Sover.

Så har kvällen sett ut hittills. Spännande. Han reagerar kraftigt på ramsan hela dagen, precis som om han tycker att jag jävlas med honom haha. Hoppas den börjar bita snart.

Jag har matat, matat, matat idag med gröt, morots/potatispuréer, frukt och amning så jag är helt säker på att han är mätt och inte vaknar av hunger. Precis innan läggningen kräktes han också upp en del av mjölken som han fick i sig via amningen efter sitt bad. M.a.o ett gott tecken. Han brukar i princip aldrig kräkas :D

Återkommer imorgon med nattens "protokoll" :)
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Manfred10

Re: Kura en 5 månaders pojke

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
arncih101 skrev:
Tanken var att han skulle bli en "SM-bebis" men jag hann aldrig läsa och lära mig barnaboken i tid så jag lät det vara och gick efter det klassiska "barnets behov". Det har funkat ganska bra ändå. Har helammat fram till nu, introducerar sakta annan mat nu, dock äter han inte hela portioner än. Jag verkar också ha en superfet mjölk eftersom han "verkligen ligger i överkant på kurvan", om jag får citera BVC-sköterskan. Han kan amma och stå på sig i 3-4 timmar innan han blir hungrig igen.

[-X SM utgår ju från barnets behov 8) men den vuxne håller koll på tiden eftersom det har de små lite svårt med själva. Att stå sig 3-4 h på mjölken är ju meningen. =D> :mrgreen:

1) Han ammar bara. Även nattetid ca 2-3 ggr. Det handlar inte om några stora mängder mat då (tror jag?). Tror snarare det handlar bara om att han vill småäta sig till sömns. Vågar jag kura medan han fortfarande bara ammas? Är liite rädd för att 12-timmars natt är för långt för en bebis som inte får fast föda? Erfarenheter?

En så stor kille som ligger över viktkurvan klarar sig utmärkt utan mat på natten förutsatt att hans ömma moder håller honom vaken rätt antal timmar på dagen så att han hinner äta det han ska då. Men börja på med smakportionerna eftersom, aptiten kommer att öka mer på dagen när han sover på natten.:wink: 8)

2) Min dotter har också oftast lite ensamlek i spjälsängen innan hon somnar för natten, kommer hon störa honom? Eller han störa henne? Tror att det kan bli lite bökigt med dem två i samma rum även om det egentligen vore det mest praktiska.

Kan din dotter ha ensamlek på dagen i stället? Hon ska väl oxå ha lite kvällsfika/nattslurk, bad och bus hela vägen ner i sängen för att sen göra godnatt? :D

Hur kan jag lättast kura? Kanske på min o makens dubbelsäng i och med att han ändå är borta hemifrån fram tills början av nästa vecka? Blir det tokigt?

Jättetokigt! [-X egen säng ska det vara, alternativt vagn, en fem-månaders kan dessutom utan problem ta sig ner från sängen och ramla i golvet och det vill vi ju inte. Kan du sova i vardagsrummet? Hallen? om sonen kuras i ert sovrum? Jag har mina 3 söner i samma rum och det funkar fint.

3) Har också snickrat ihop ett schema som jag tror kommer passa bra. Min dotter sover fortfarande på dagen mellan ungefär 12-14 (+/- 15-30 min) så det skulle vara bra om dem var synkade med iaf middagsvilan.

08.00 God morgon + amning
09.30-10.15 Sova.
10.15 Äta
12.15-14.15 Sova.
14.15 Äta.
16.15-17.00 Sova.
17.00 Äta
19.30 Bad, gröt/välling + amning
20.00 Sova

Ser det bra ut? Inputs? Tycker nästan det verkar vara för mycket sömn för min lille gosse. Han är snarare en pigg bebis. Min dotter var däremot väldigt sömnig och trött. Vi får se och justera därefter. :)

Ja han ligger liiite på plus, behovet ligger på 15 timmar ungefär. Lunchen skulle jag skjuta till klockan 11 eller 11.30 så att han är riktigt mätt när han sover. han ska stå sig på maten i 3-4 timmar om han äter sig tillräckligt mätt. mellis kan du däremot behålla där det ligger.

Det är egentligen maten som bekymrar mig mest. Jag vet att jag har "bra" och mättande mjölk, men är det tillräckligt för hela nätters sömn? Vill ju inte att han vaknar och gråter av hunger och jag avfärdar det med "vargar".

Som sagt. Äter han tillräckligt på dagen och är fullviktig klarar han sig på natten utan mat, (5 månader gammal). Se till att varje mål (4st+nattslurk) är riktigt fullmatade! Det ska trugas och trugas tills det inte går i mer i lilla magen och börja med smakportioner i samma mål som bröstet. Känner du att du inte fixar att skippa nattmålen pga oro för hunger råder jag dig att vänta tills du känner du säker. :D

All fast föda ska komma i samma MÅL, inte "över dagen"
bestäm vilka mål du vill börja "byta ut" till att börja med, ex lunch och middag, ge honom puré först och fyll sen på med BM direkt efteråt. Det är bara att stoppa in mat eftersom, vänta inte tills han sväljer det tar ett tag att lära sig, men det kommer.

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"