Svårkurad 11månader! Behöver tips o hjälp!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anjos

Svårkurad 11månader! Behöver tips o hjälp!!

Inlägg av Anjos »

Hej!
Vi började kura vårat andra barn för 2,5 v sen.
Det går inte så bra och jag behöver lite tips o pepp!!
Dottern är 11 månader och älskade sina nappar, hade stort sugbehov... Så har fortf ont i hjärtat att vi tog dom från henne.
Schema:
Vaknar 7,00
Fm-lur 9,15-10,00
Lunch 11,15
Em-lur 12,15-13,45
Mellis 14,00
Kvällsmat 17,00
Nattslurk 18,30
Natt 19,00

Vi är vana kurare, vår dotter på tre år har sovit fantastiskt med shn metoden sen hon var 10 månader.
Nu till problemet...
Dottern har vaknat runt kl 6 varje morgon sen start och vägrar somna om, skriker fram till kl 7. med undantag för någon enstaka morgon då hon småpratat o varit lite ledsen.
Jag ger numera bara en pangramsa när jag hör att hon vaknar till så hon ska förstå att det inte är morgon än. Sen har jag låtit henne vara så mycket som möjligt.
Vad gör vi för fel?

Daglurarna krånglar också fortfarande...
Måste skjutsa storasyster till dagis så ibland blir sömnen störd på väg ur bilen tex.
Vill lära vår lilla att somna i vagn dagtid, då vi blev väldigt begränsade av storasyster som vi aldrig lärde det.
Gallskrik! Gick absolut inte... Så har bara sövt inne dagtid (förutom i bilen).
Är det lätt att lära dem sova ute i vagn vartefter?
/Anjos
Manfred10

Re: Svårkurad 11månader! Behöver tips o hjälp!!

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
har ni Barnaboken? Vid 11 månader händer en del i lilla kroppen (det kan ni läsa om i boken) så det kan vara en del i protesterna, men sova ska hon ju i alla fall. 8)
Anjos skrev: Vi började kura vårat andra barn för 2,5 v sen.
Det går inte så bra och jag behöver lite tips o pepp!!
Dottern är 11 månader och älskade sina nappar, hade stort sugbehov... Så har fortf ont i hjärtat att vi tog dom från henne.

Då måste ni kanske fundera på vad som är viktigt. Att hon får ha sina nappar fast de stör hennes nattsömn eller att ni hjälper henne fixa hela nätter utan störningar? 8) Sugbehovet avtar kraftigt efter 4-5 månader så för henne har nog nappen mest blivit en vanesak?

Schema:
Vaknar 7,00
Fm-lur 9,15-10,00
Lunch 11,15
Em-lur 12,15-13,45
Mellis 14,00
Kvällsmat 17,00
Nattslurk 18,30
Natt 19,00

Förmodar att den finns en frukost där någonstans när hon har vaknat? :D

Vi är vana kurare, vår dotter på tre år har sovit fantastiskt med shn metoden sen hon var 10 månader.

:thumbsup:

Nu till problemet...
Dottern har vaknat runt kl 6 varje morgon sen start och vägrar somna om, skriker fram till kl 7. med undantag för någon enstaka morgon då hon småpratat o varit lite ledsen.
Jag ger numera bara en pangramsa när jag hör att hon vaknar till så hon ska förstå att det inte är morgon än. Sen har jag låtit henne vara så mycket som möjligt.
Vad gör vi för fel?

Vargtimmen kan sitta i lääänge. Hon ligger liiite på plus på dagsömnen så möjligtvis skulle ni kunna dra ner fm-luren till 20 minuter. Äter hon sig riktigt mätt på dagarna? Är rummet kolmörkt? Ingen trafik i rummet vid vargtimmen, pangramsa är bra och sen möjligtvis musik för att de små ska slippa lyssna på sig själva. Ställ mobilen så att den gör morgon varje dag. "När klockan ringer är det morgon!" Låt henne stänga av larmet när du går in i rummet. Skulle du behöva gå in och göra GLAD god morgon tidigare så ställer du bara om larmet, men ta alltid med "signalen" ini rummet. NU ringer KLOCKAN, NU är det MORGON! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Måste skjutsa storasyster till dagis så ibland blir sömnen störd på väg ur bilen tex.

Kan hon inte sova sin 20 minuters lur i bilen då sen plockar du med henne ut?

Är det lätt att lära dem sova ute i vagn vartefter?

Snart har hon bara en lur kvar och min erfarenhet är att de sover sin långa lur bäst i sängen, alltså har vi alltid paus mitt på dagen, hemma, när de små ska sova, alternativt har vi med en resesäng och ställer upp där vi "hälsar på". Ärenden och annat som kräver att man lämnar hemmet gör vi på för eller eftermiddagen. När de har fått korn på bra nattsömn nöjjer de sig inte lika lätt med en trång vagn. Jag tippar på att en så stor tjej skulle sova bättre i sitt mörka rum i sängen. 8)
Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"