Snart kurar vi Viggo 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
fannyanders

Re: Snart kurar vi Viggo 6 månader

Inlägg av fannyanders »

Inatt, fjärde kurnatten, hände det som kändes så långt borta för ett par veckor sedan. Viggo har sovit 12 timmar!!! :D

Vad jag vet så har han vaknat till fyra, fem gånger men alla gånger har han fixat att somna om själv utan ramsa. Själv har jag varit vaken sen 06.20 när han vaknade till senast och bara väntat och hållt tummarna för att han skulle sova vidare till sju och det gjorde han ju. Lycka!

Tack för all hjälp, bra tips och peppning! Nu ska vi köra på på samma sätt under uppföljningsveckan. :D
Viggo född juli 2013, kurad januari 2014.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Se där, detta gick och går ju så strålande det bara kan!!!

Hurra för mamma och pappa!!! =D>

Och när uppföljningsveckan är klar och ni föräldrar har sovit ikapp lite kanske ni vill komma tillbaka och hjälpa mig peppa flera föräldrar som behöver råd i sina trådar? :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fannyanders

Inlägg av fannyanders »

Hej.

Inatt blev det en påminnelse vid 3 och så vaknade han 6.20. Men han somnade till och vaknade om vartannat till 06.50 när han började surna till. Då tog vi upp honom innan det blev riktigt sura miner. :)

Jag kan absolut tänka mig att läsa trådar på forumet och komma med tips utifrån mina erfarenheter!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fannyanders

Inlägg av fannyanders »

Hej igen.

Nu har vi klarat av 4 nätter på uppföljningsveckan. Nätterna fungerar bra. Han vaknar 1-3 ggr/natt och behöver hjälp att somna om. Vi ramsar och han kommer till ro i de flesta fall men ibland har vi satt på Mozart för att det ska gå. Läggningen tar lite tid, 10-20 min. Vi lägger tillrätta och solfjädrar så han slappnar av och sen ramsar vi ut. Han blir alltid jättearg och vi måste påminna. Oftast har han snurrat runt i sängen. Ibland måste vi sätta på Mozart vid läggningen också. Men han somnar själv och sover sedan bra i minst sju timmar innan vi påminner!

Så till det stora problemet, eftermiddagsluren. I början, och även innan vi började med kuren på allvar, sov han jättebra alla dagslurar. Nu har eftermiddagsluren börjat krångla rejält och vi vet inte vad vi gör fel! Han vägrar sova, bara skriker och skriker men är samtidigt trött. Vi skakar handtaget och ramsar ut. Han somnar nästan men börjar sen skrika upp sig. Vi påminner, han blir lugn en kort stund men börjar skrika igen. Vi påminner på nytt både med ramsa och skak men det hjälper inte. Jag vagnar och han blir lugn men gallskriker så fort jag slutar. Sätter på Mozart men det hjälper inte alls. Efter 45 min plockar vi upp honom under en skrikpaus och han blir nöjd. Så har det varit några dagar i rad nu. Precis efter luren (som egentligen aldrig blir av) är han glad och leker men han blir gnälligare på kvällen än vad han blir när han har sovit sina 45 min. Vad ska vi göra? Ska han sova kortare tid efter lunch (1,5 tim nu) eller ska vi helt enkelt ta bort eftermiddagsluren? Snälla, hjälp!!!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hur gammal är han? Jag tog bort em luren till min kille vid 7 mån, för han somnade inte heller. Hade då 12-45-2 och sista vakenpasset var 4,5 Tim. Det gick bra även om han var trött på kvällen i början. Men att ta bort innan sju månader är nog för tidigt :)

Kram Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Är det detta schema som gäller nu?
07.00 Morgon
07.30 Gröt
09.15-10.00 Sova (45 min)
11.00 Lunch
12.00-13.30 Sova (1,5 tim)
14.00 Mellanmål
15.30-16.15 Sova (45 min)
17.15 Gröt
18.30 Pyjamas+skrattet till godnattet
18.45 Nattslurk
19.00 Sova natt
jag tycker att det är för tidigt för två lurar. Att em-luren krånglar är ganska klassiskt.

Jag hade kortat den till 20 min och eventuellt förlängt lunchen till 2 h (12-14). Vår em-lur har börjat klockan 16-16.20. Men i vilket fall skulle jag lägga honom i sängen i sitt mörka rum och låta honom fixa luren själv. Lite musik/husljud utanför, klocka 20-25 minuter och ta upp honom sen. Det viktigaste är att erbjuda förutsättningarna. Kanske sover han 5 min, kanske sover han 17 min men han har fått en välbehövlig paus.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fannyanders

Inlägg av fannyanders »

Hej igen.

Det var ett tag sen jag var inne här för det har gått så bra men nu har det strulat till sig rejält. Viggo har varit magsjuk i en vecka och det har varit omöjligt att följa schemat. Kräk, bajs, hög feber och två sjukhusbesök har fått allt att falla. Nu är han frisk men magen är fortfarande inte helt med så jag matar lite och ofta men ökar på hela tiden. Eftersom han inte har fått i sig så mycket, varken mat eller vätska , på dagen har jag börjat nattamma igen. Nu ser vi i alla fall slutet på det här och hoppas han kommer äta som vanligt i slutet av veckan och jag kan sluta amma på natten igen.

Nu till min fråga. När vi drar igång med schemat igen (vi försöker följa det så gott det går nu också!) ska vi då bara fortsätta där vi slutade innan magsjukan eller kura på nytt? Vi har försökt hålla igång med ramsan men i början somnade han ju i vilket fall eftersom han var helt slut och nu är han ofta så hungrig att han inte tar till sig den. Dessutom har vi haft honom i vår säng igen eftersom han kräktes i sömnen första gången och fick ingen luft. Blev jätteorolig och nojig efter det!

Så vad tycker ni, ny kur eller fortsätta som om ingenting har hänt?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sjuklingar får lite extra pyssel förstås. 8)

Smoothies på havremjölk banan och bär brukar vara poppis hos både stora och små vid halsont och magproblem, men vid magsjuka måste man förstås ta det som det kommer, viktigast med vätska!

Kör på där ni avslutade. Nu är ju ALLT SOM VANLIGT IGEN. 8) Och det ska ni förmedla till sonen oxå. Eventuellt kan ni få gå in någon extra gång första natten och lägga till rätta men fortsätt med ramsan, fastna inte i något buff-träsk, för sova kan han ju han behöver bara (eventuellt) övertygas om att han ska sova i sin egen säng igen, utan nattmacka). Ingen ny kur. Tänk förutsättningar igen, han har ALLA förutsättningar att sova gott, dessa ger ni honom dagtid, så det är klart han ska sova på natten. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fannyanders

Inlägg av fannyanders »

Hej.

Nu är jag tillbaka och behöver tips och vägledning. :)

Vi kurade Viggo i januari när han var sex månader. Kuren gick bra (förutom ett litet bakslag när han blev magsjuk) och han har sovit bra både på dagen och natten länge nu. Han somnar om själv när han vaknar eller efter en kort ramsa.

Nu i veckan blir Viggo tio månader och vi har börjat få problem både på dagen och natten. Vi har försökt justera schemat men får inte till det. Så här ser schemat ut för tillfället:

07.00 god morgon
07.30 frukost
09.00-09.20 sova
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellis
15.30-15.50 sova (ibland är han för pigg och då blir det ingen sömn den här tiden)
17.15 middag
18.30 välling
19.00 god natt

Det första sovpasset funkar bra. Han är väldigt trött runt nio och vill sova. Efter det är han mycket piggare och gladare. Sovpasset efter lunch är det problem med nästan varje dag. Han är trött och gnällig men somnar inte. Det kan ta allt mellan 30 minuter och över en timme! Vi ramsar men får ingen respons. Ska vi skjuta på det sömnpasset till senare? Är han inte tillräckligt trött för att komma till ro?

På eftermiddagarna sover han ibland, i alla fall de dagarna han sovit riktigt dåligt efter lunch. Vi har funderat på att ta bort det sovpasset helt men vet inte om det är en bra idé när han sover så dåligt mitt på dagen. Vad tycker ni?

Vid läggning är det inga större problem med själva sömnen men däremot med vällingen. Han har alltid ätit en stor portion välling och velat ha mer men de senaste dagarna har han bara druckit halva flaskan. Vi har försökt truga men han vägrar. När vi lägger honom somnar han utan gnäll på max 15 minuter. Sedan, när klockan är någonstans mellan 00.00 och 02.00 vaknar han och kan inte somna om. Från början låter det som att han drömmer och att han ska somna om men sen är det som att han väcker sig själv. Han skriker högt och vi hör att han sätter sig upp. Vi har försökt med ramsan men får ingen respons. Han skriker bara högre. Efter någon minut lugnar han ner sig och går tillbaka till att gny och så somnar han. Sen dröjer det några minuter och så är han igång igen. Vissa nätter gör han så här bara två gånger men inatt tog det tre timmar innan han somnade om på riktigt! Vi var helt slut alla tre på morgonen! Vad ska vi göra för att få slut på dessa uppvak och hjälpa honom att somna om och sova gott?

Får han för mycket sömn per dygn? Hur ska vi ändra i schemat om vi tar bort någon sovstund? Känner att vi har kört fast.

Tacksam för alla tips vi kan få!

Hälsningar
Fanny och Anders
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad härligt att kuren gick bra och att han fått sova skönt efter dess. :D

Vid 9 månader brukar dom flesta gå ner till att sova 2 lurar per dag så det är nog det han har signalerat, schemaändring tack! :lol:

Om du skjuter lunchluren ngt så kommer han förmodligen att somna lättare. Frisk luft och mätt mage och endel vill ha mörklagt även på dagvilorna.

Kanske ngt sånt här? Sömnbehovet ligger på 14h/dygn.

07.00 god morgon
07.30 frukost
09.00-09.20 (alt 45 min) sova
11.00 lunch
12.30-14.00 sova 1,5 h
14.15 mellis
17.15 middag
18.30 välling
19.00 god natt

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra förslag från duggan! :D

Jag har haft 2 h lunchlur även om 20 minutaren funnits kvar på förmiddagen. Jag tycker det är skönt med en riktigt lång lur mitt på dagen och det har mina killar tyckt också.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fannyanders

Inlägg av fannyanders »

Tack för bra förslag! Just nu är Viggo sjuk så det är lite svårt att testa det nya schemat. Han är så trött och gnällig så han får sova mer på dagarna. Men han har ändå sovit hela nätterna så det känns bra!

En fråga bara. Jag skulle också vilja vänja honom vid att sova två timmar efter lunch men hur gör jag med schemat då? Ska allt efter lunchluren förflyttas en halvtimme? Vi vill ju gärna att han ska gå och lägga sig 19 eftersom det har funkat så bra hela tiden.

Fanny
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

När jag i början tog bort eftermiddagsluren men fortfarande hade kvar en kort lur på förmiddagen sköt jag lunchluren till 12.30-14.30. När sedan förmiddagsluren också försvann flyttade jag tillbaka den till 12-14 igen. :-)

Vid sjukdom brukar jag lägga till marginalkvarten både före och efter luren å vips har man en extra halvtimme och även lägga 15-30 minuter tidigare till kvällen om man märker att det behövs.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fannyanders

Inlägg av fannyanders »

Jo det är marginalkvartarna jag har utnyttjat och det har funkat bra. Men nu får han bli frisk snart så vi kan köra på som vanligt! :)

Vilken bra grej att flytta fram lunchluren en halvtimme och sen flytta tillbaka den. Det ska vi göra! Jag vet att Viggo, precis som han har gjort nu, kommer tala om när det är dags att justera schemat igen men ungefär vid vilken ålder brukar de börja sova en gång på dagen?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"