Minikur eller SHN-kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kerstin10

Minikur eller SHN-kur?

Inlägg av Kerstin10 »

Hej!
Vi skulle tacksamt ta emot lite råd om hur vi ska göra med Olle som blir 8 mån på lördag. Vi har försökt hålla oss till standardmodellen sedan han föddes med ett par avsteg; sista nattmålet jobbades inte bort och vi har sovit i samma rum som honom (han i spjälsäng). Allt har funkat exemplariskt fram till för fyra veckor sedan. Läggning har gått på en minut med solfjäder och ramsa ut. Uppvak för mat 1 gång på natten och eventuellt behövt ramsa någon gång i vargtimmen. För ca fyra veckor sedan hände dock något. Dels blev han magsjuk och när han började krya på sig var det som han ville äta upp sig igen och blev skogstokig om han inte fick flaskan vilket resulterade i att han dunkade i sig tre fulla flaskor varje natt. Dessutom misstänker vi att han kom in i ”8-månadersångesten”. Tyvärr resulterade detta i att vi tappade koncepten helt. Numera har vi övergett ramsan och han somnar ”under” solfjädern varje kväll (tar ca 10-15 min). På natten kan det vara allt mellan 3-12 uppvak och somnar om gör han genom solfjädring (nattmålen får han inte längre och han har aldrig plockats upp ur sängen). Det här är ju inte hållbart och nu funderar vi på att SHN-kura honom.

Nu till mina frågor:
1) Jag läste en tråd av Anna i forumet som heter ”Exempel på minikur. SM-bebis 5 mån.” och blir nu osäker. Ska vi göra någon form av ”minikur” eller följa SHN till punkt och pricka?
2) Vi har provat buffning på Olle men han blir helt skogstokig av buffningen. Reagerar inte alls på samma sätt som storasyster gjorde (kurades när hon var 11 mån). Kan man strunta i buffningen och bara använda sig av solfjäder som krisverktyg?
3) Då han har en storasyster som ska lämnas och hämtas på dagis måste han sova i vagn på dagarna. Hur ska man tänka vid dagslurarna? Idag somnar han när vagnen är i rörelse och somnar endast om när man sätter den i rörelse igen. Kan man fortsätta så eller gäller det att få honom att somna och somna om när vagnen står still och använda sig av ramsan?

Med förhoppning om lite råd och guidning när det är dags.
/Olles pappa
duggan

Re: Minikur eller SHN-kur?

Inlägg av duggan »

Hejsan och varmt välkommen! :D

När man gör en minikur så hoppar man över första natten men följer kuren i övrigt, men då ni inte ramsat på länge och nätterna urartat en del och det kan ev finnas med lite 8 mån ångesten så skulle jag ha valt en regelrätt kur.

Verktygen används för att lugna och antingen så väljer du att buffa honom tills han accepterat det eller så håller du dig till solfjädern MEN fasta inte med den utan bara tills han är sömntung sen är det dags att ramsan tar vid :roll: Inte somna under någon solfjäder här inte! :mrgreen:

Jag skulle föreslå att han får somna i stillastående vagn och gå när han sovit i 10 min. Då kommer det förmodligen inte vara ngt problem att somna om i stillastående vagn heller. Om han sover på rygg så kan en liten filt över sufletten hjälpa att hålla synintrycken ute om han brukar skarva i lurarna.

Lycka till!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

Tack för snabbt svar!
Låter rimligt. Det får bli en regelrätt kur med trolig start nästa helg. Vi valde att sluta ramsa för ca en vecka sedan då vi ändå inte var konsekventa utan till slut gav upp och solfjädrade till sömns. Tyckte därför det var bättre att frångå den tills vi kurar...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Välkomna tillbaka med eventuella frågor och tankar inför kuren! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

Hej igen!
Nu är det dags för lite tankar och funderingar och jag tar tacksamt emot lite tips och uppmuntran. Av lite olika anledningar blev det ingen kurning för några veckor sedan men på fredag är det dags.

Vi har hela tiden haft ett rätt uppstyrt schema och tänkte fortsätta hålla oss till det om inte någon hittar några tokigheter som borde ändras. Så här är läget för tillfället:
19:00: Läggning. Läggningen tar inte mer än 5-10 minuter efter lite bök. Vi gör inte så mycket utan vänder honom till magläge om han hamnar på rygg och eventuellt småbuffar lite på rumpan eller bara håller ena handen på rumpan/ryggen en stund. Men somnar gör han utan handpåläggning. På nätterna har han sedan oftast ett ”pass” på ca 1 timme där han inte kommer till ro utan man får hålla på och vända honom och han somnar i tio min, vaknar, somnar tio min osv. Detta kan inträffa i princip när som helst men oftast runt tretiden eller fem, sex på morgonen. Utöver detta vaknar han oftast några gånger till under en natt där han hamnat på rygg och det räcker med att vända honom till mage så somnar han om. De här ”rygglägesuppvaken” har vi väl haft en förhoppning om att de ska försvinna av sig självt när han blivit större men som det verkar blir det inte så. Poletten trillar liksom inte ner att han kan vända sig själv…

07:00: Vakna

Ca 7:30: Gröt+ersättning

Ca 9:30: Sova i vagn eller hemma 1 till 1,5 timme (brukar bli 1,5 om natten varit dålig)

Ca 11:30: Lunch

Ca 13:30: Sova 1 timme eller 1,5 beroende på hur lång förmiddagssömnen varit (ibland blir det inte mer än 40-45 min). Oftast i vagn då storasyster ska hämtas på dagis kl 14 tre dagar i veckan.

Ca 15:15: Mellis. Ofast gröt+ersättning

Ca 17:30: Middag

Ca 18:45: Nattslurk

Som ni ser av nattbeskrivningen ovan så är ju läggningen och omsövningarna ganska okomplicerade som de är idag. Paradoxalt nog så är det just det som gör mig osäker inför första kurnatten. Jag har liksom inte något verktyg om/när han skriker upp sig rejält. Det känns ju fel att börja buffa honom vid läggning då han tidigare bara blivit fruktansvärt förbannad av det. Och jag vet ju att han kommer till ro i princip av sig själv inom 5-10 minuter. Men vad gör jag när/om jag behöver gå in till honom när jag inte har något verktyg som buffningen? Med storasyster visste jag ju att buffningen ”bet”…

En annan sak som jag känner mig osäker inför om jag ska följa ”manualen” är ju att man första natten ska in blixtsnabbt vid minsta pip. Grejen är den att han på kvällarna kan vakna till men faktiskt somnar om själv. Om jag nu rusar in direkt vid ett pip så är ju risken att jag bara stör. Hur ska jag tänka när det gäller det här första natten?

Slutligen känner vi oss osäkra på hur vi ska göra med längden på dagslurarna. Eftersom han kan sova i sängen och mer ostört på förmiddagen skulle det passa oss bättre att han sov det längre passet då. Men å andra sidan brukar man väl säga att passet mitt på dagen ska vara det längsta? Riskerna för att det kommer att strula mycket mer är ju dock högre…

Kanske också ska nämna att grabben blir nio månader den 11/2.
//Olles pappa
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:
Slutligen känner vi oss osäkra på hur vi ska göra med längden på dagslurarna. Eftersom han kan sova i sängen och mer ostört på förmiddagen skulle det passa oss bättre att han sov det längre passet då. Men å andra sidan brukar man väl säga att passet mitt på dagen ska vara det längsta? Riskerna för att det kommer att strula mycket mer är ju dock högre…
Sömnbehovet ligger på 14-14,5 h jag skulle bestämma längden på fm-lur och lunchlur till 45 min + 1,5 h (oavsett hur natten varit :wink: ) Men schemat måste passa er, men det är inte riktigt juste mot honom att ibland få rätt förutsättningar och ibland inte så bestäm hur ni vill ha det och håll er till det.

4 mål mat samt nattslurk har ni ju på schemat.
Vi gör inte så mycket utan vänder honom till magläge om han hamnar på rygg och eventuellt småbuffar lite på rumpan eller bara håller ena handen på rumpan/ryggen en stund. Men somnar gör han utan handpåläggning.
Det var då! 8) :wink: Nu parkerar ni honom på mage och använder solfjädern skulle jag rösta för, när han är lugn ramsar ni ut oavsett om han vänder sig och protesterar direkt. Fortsätt handla enligt lathunden men jag tycker att tillrättaläggande och solfjäder bör räcka för er om ni märker att han blir lugn av det. Alternativt vid kris, lägg tillrätta, buffa några gånger för att markera och avsluta med solfjädern tills han är helt lugn.
En annan sak som jag känner mig osäker inför om jag ska följa ”manualen” är ju att man första natten ska in blixtsnabbt vid minsta pip. Grejen är den att han på kvällarna kan vakna till men faktiskt somnar om själv. Om jag nu rusar in direkt vid ett pip så är ju risken att jag bara stör. Hur ska jag tänka när det gäller det här första natten?
Se mitt svar ovan. Lyssna av honom vid uppvak, men vid minsta tendens till att skrika upp sig ska ni gå in, första natten, för att LUGNA inte SÖVA. Ni ska bygga upp lugnet i början, därför är det viktigt att inte slarva med det för då står ni er slätt senare i kuren i alla fall, för meningen är ju att han ska somna själv även om han hamnar på rygg.
På nätterna har han sedan oftast ett ”pass” på ca 1 timme där han inte kommer till ro utan man får hålla på och vända honom och han somnar i tio min, vaknar, somnar tio min osv. Detta kan inträffa i princip när som helst men oftast runt tretiden eller fem, sex på morgonen. Utöver detta vaknar han oftast några gånger till under en natt där han hamnat på rygg och det räcker med att vända honom till mage så somnar han om. De här ”rygglägesuppvaken” har vi väl haft en förhoppning om att de ska försvinna av sig självt när han blivit större men som det verkar blir det inte så. Poletten trillar liksom inte ner att han kan vända sig själv…
Inte så konstigt eftersom ni hela tiden gör jobbet åt honom. :wink: 8) han kan vända sig själv dagtid antar jag?

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

Ok. Tack! Solklart :D

Det är väl bara din sista fråga som känns lite trixig, huruvida han kan vända sig själv på dagtid... Det här är en stor anledning till att vi skjutit på kurandet. Vi har velat vänta tills han snurrar helt naturligt från rygg till mage men det vill liksom inte släppa för honom. Han vägrar försöka krypa. Ska bara stå och gå, gå, gå. Lägger jag honom på mage så tar det en sekund så sitter han upp. Lägger jag honom på rygg så skriker han så det kommer tårar. Kommer man inom gripavstånd från honom när han sitter så suger han tag i en och ska upp på fötterna. Helt ärligt så känns det inte långt borta från att han går (har t.om. tagit några steg på egen hand) men han är inte i närheten av att krypa. Men visst kan han vända sig från rygg till mage, dock inte "reflexmässigt" om du förstår vad jag menar. Alltså är jag lite rädd för att han kommer att ligga på rygg där inne och gasta och liksom inte komma på att han kan vända sig själv för att somna om. Vad tror du? Är detta en risk för att det blir struligt och man egentligen borde avvakta ett tag till med kuren? Samtidigt skulle det verkligen behöva göras nu eftersom min sambo snart ska in för en ganska stor operation vilket innebär att hon inte får lyfta barnen på några veckor.

Tyvärr är det väl så att vi har "skämt bort honom" genom att hela tiden flippa över till mage samt att hålla händerna och knäcka våra ryggar på dagtid. Klart det är roligare att gå än att krypa :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Träna mycket vändningar dagtid, men det jan ju vara lite knepigt när han sätter sig upp hela tiden. Har barnet haft mycket vaken tid på mage brukar korsvis ålning vara ett första naturligt steg till förflyttning, följt av krypning och sen gå.

kanske kan ni hitta något i denna tråd?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Oavsett om ni väntar eller inte med kuren så måste ni se till att ha attityden på plats. Oroar ni er för att han inte kan somna om själv på rygg så får ni inte förmedla denna oro till honom. Samtidigt om ni väntar och fortsätter hjälpa honom på traven tar det ju ännu längre tid innan han lär sig själv. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

Alright, nu kör vi!
Tänkte jag skulle skriva ner mina anteckningar under natten här. Kanske kan vara bra ifall jag behöver råd framöver. Får se om jag orkar hela vägen :)

Men så här började det iaf:
18.58 flygplan ner i sängen. Han ligger lugnt efter tillrättaläggandet så jag kör en snabb solfjäder bara och går ut med ramsa. Han skriker upp sig men tystnar efter 30 sek. Tar ny fart efter 1 min. Ramsar igen och han lugnar ner sig lite.
19.00 har lugnat ner sig. Smågnäller.
19.01 ny fart igen. Jag ramsar x5. Slutar vrålskrika efter ramsa men låter olycklig.
19.03 bekräftar men då protesterar han. Tystnar snabbt. Gnäller.
19.05 skriker igen. Argt! Ramsar x5. Tystnar 10 sek efter. Skriker igen 30 sek senare men går upp och ner.
19.07 skriker förtvivlat. Ramsan biter inte. Går in. Solfjädrar och småbuffar.
19.10 går ut men han är långt från att sova känns det som. Skriker på ramsan men lugnar sig något efter 1 min.
19.13 ramsar igen. Känner inte att jag får någon kommunikation annat än att han blir förbannad och jag börjar bli orolig. Med syrran minns jag att jag liksom nådde fram med ramsan efter några gånger.
19.15 går in. Hysteriskt nu. Men han tar faktiskt tacksamt emot riktig buffning. Utstöter "njutljud" vid varje buff. Solfjädrar och går direkt när han tystnar. Påbörjar påminnelseramsa när jag går men det kommer ingen reaktion så jag bekräftar.
19.19 TYST!
19.22 bekräftar igen x4 för säkerhets skull. Knäpptyst :)
PUST! Tar en liten öl tror jag...
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

19.51 Han vaknar och skriker. Jag är i köket men när jag kommer till dörren har han tystnat. Smågnäller men jag avvaktar. Tystnar efter 10 sek så jag bestämmer mig för att bekräfta x4 utanför dörren. Ingen reaktion..,
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

00.24 Vaknar. Gnäll mer än skrik. Går in direkt. Lägger tillrätta och buffar kort. Gnäller vid första versen men tystnar sedan. Avslutar med bekräftelse sista två.
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

01.03 Penguins-Rangers om två min. Har aldrig varit så osugen på en hockeymatch. Zzzzz
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

4.28 Vaknar. Går in direkt. Han ligger på rygg. Lägger tillrätta, buffar som markering och solfjädrar. Skriker direkt på ramsan. Provar att ramsa igen efter ca 30 sek. Avvaktar. Han lugnar ner sig lite. Påminnelseramsa ett par gånger till som inte biter.
4.40. Går in och buffar ca 1 min. Skriker som en galning när jag ramsar ut. Arg. Får ta i rejält när jag påminner igen.
4.46 bekräftar x4 när det varit tyst 40 sek. Frågar på fjärde.
4.48 bekräftar igen. Tyst.
4.51 Skriker till och gnäller.
4.54 bekräftar. Tyst.
4.57 gnäll igen. Ligger förmodligen på rygg.
05.01 låter ledsen
05.04 fortsätter gnälla/jämra sig. Ska jag göra något?
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

5.07 går in. Buffar ca 1 min. Samma visa igen när jag går ut. Vrålarg!
5.11 påminner. Hysterisk.
5.13 går in. Andas som en ekorre under buffringen så jag står kvar längre än tidigare tills han andas lugnt. Märker att han kommer skrika direkt när jag avbryter buffningen och ska solfjädra. Skriker så han inte får luft när jag går.
5.17 är ute.
5.19 påminner. Fortsätter skrika.
5.22 har tystnat under tiden jag skrivit detta.
5.23 ska precis bekräfta men då gnäller/skriker han till
5.24 bekräftar x4. Tyst.
Kerstin10

Inlägg av Kerstin10 »

5.37 Smyger in med en extrafilt ifall han sparkat av sig. Men han ligger fint på mage under täcket.
Puh!
Trodde ett tag att jag skulle behöva ge upp och solfjädra till söms.
Gjorde jag fel som gick in 5.07???
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"