Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent
Evangelisterna
När jag jobbade i Linköpings Domkyrka brukade jag säga att om jag fick fyrlingar skulle de heta Matteus , Markus, Lukas och Johannes....som tur var fick jag bara tvillingar....och katten fick heta Lukas
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
Mina underbara ungar heter Rickard (efter sin far) Rebecka (vi skulle ju bara ha två... de matchade liksom) Paula (efter min morfar Paul) ny man två nya barn: Oline (efter sin norska gammelmormor) och lilla Alice (vann omröstningen efter MÅNGA förslag...)
Jag har massor med namn kvar... det är bara barnen som fattas...
Kramis Mia
Kramis Mia
Viggo tror jag är jättevanligt nu, vi har flera 1-åringar med det namnet på "vår" öppna förskola. Men det är gulligt!LindaVega skrev:Viggo var bra![]()
När/om det blir några fler barn och om det blir en kille vill vi ( jag) att han ska ha ett namn som börjar på V.
Vi har funderat på Viktor, ( men det heter en nära väns kompis barn) Valdemar samt Wilmer. Viggo hade jag inte ens tänkt på.![]()
Finns det fler bra ( pojk) namn som börjar på V![]()
![]()
Linda
Andra namn på V el. W som jag gillar är Walter och William (såklart, har en själv
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Kul! Jag har också en Richard och en Rebeccamiarindemark skrev:Mina underbara ungar heter Rickard (efter sin far) Rebecka (vi skulle ju bara ha två... de matchade liksom) Paula (efter min morfar Paul) ny man två nya barn: Oline (efter sin norska gammelmormor) och lilla Alice (vann omröstningen efter MÅNGA förslag...)
Kramis Mia
Jag har också namn kvar, får väl prångla på barnbarnen de så småningom
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Vill också!
Vill också ha en Isadora, eller Isolde... Sambon är int lika pigg på det...
Vilya heter Ebba också, ett gammalt släktnamn som håller sig inom "normalitetens" ramar.
Men Vilya är för oss ett namn som verkligen har växt. Först visste vi om betydelsen "att vilja, eller en stark vilja", plus at y-et kom till för att det skulle bli en Tolkienkoppling. Men sedan började folk sjunga små trudelutter av en Vilja-sång (från Glada Änkan visade det sig) "Vilja, å Vilja, du skogsjungfrun min...", och vi fick reda på att det var någon östeuropeisk benämning på ett dylikt skogsväsen. Alldeles nyligen fick jag vet att Vilja betyder något på estniska också, som ska ha med liv och livsfrukt att göra.
Och det passar ju på en älskad unge...
Men svårmatchat är det...
Saga hade funkat, Saga - skaldekonstens gudinna. Vacker som en saga, klok som en bok...
Många betydelser och koppling till mammas och pappas huvudintresse . Fantasy och Medeltid.
Men nehej, det var PAXAT! Av lillasyster som inte har barn på gång alls. Grrr...
Men jag tror ju att det blir en liten Egil...
Vilya heter Ebba också, ett gammalt släktnamn som håller sig inom "normalitetens" ramar.
Men Vilya är för oss ett namn som verkligen har växt. Först visste vi om betydelsen "att vilja, eller en stark vilja", plus at y-et kom till för att det skulle bli en Tolkienkoppling. Men sedan började folk sjunga små trudelutter av en Vilja-sång (från Glada Änkan visade det sig) "Vilja, å Vilja, du skogsjungfrun min...", och vi fick reda på att det var någon östeuropeisk benämning på ett dylikt skogsväsen. Alldeles nyligen fick jag vet att Vilja betyder något på estniska också, som ska ha med liv och livsfrukt att göra.
Och det passar ju på en älskad unge...
Men svårmatchat är det...
Saga hade funkat, Saga - skaldekonstens gudinna. Vacker som en saga, klok som en bok...
Men nehej, det var PAXAT! Av lillasyster som inte har barn på gång alls. Grrr...
Men jag tror ju att det blir en liten Egil...
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
Tänkte dela med mig av vad sonen skulle hetat om han istället blivit dotter: Kira
Anda fina namn, som är rättså ovanliga, är tex Sole och Idun. Ett fint pojknamn tycker jag är Vide.
Mina egna älsklingar heter Tuva och Humle, vackra namn tycker vi, ger associationer till naturen. Skogstuva, lingontuva och humlen växer vacker och grön så det knakar...
Anda fina namn, som är rättså ovanliga, är tex Sole och Idun. Ett fint pojknamn tycker jag är Vide.
Mina egna älsklingar heter Tuva och Humle, vackra namn tycker vi, ger associationer till naturen. Skogstuva, lingontuva och humlen växer vacker och grön så det knakar...
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.
Det är lustigt hur vi gör med våra namn! Man kunde tro att vi förkortar långa namn för att de ska bli enklare att uttala. Men även korta namn förändrar vi och då förlänger vi dem!
Jag tänker på Bo, som blir Bosse. Lars blir Lasse. En kompis heter Cliff och kallas Cliffen. Siw blir Siwan. Själv kallas jag för Kitan av nära och kära.
Så förändrandet handlar inte om att förenkla utan nog snarare om att förkärliga!
Det finns så många vackra namn, som alla är favoriter;
Linnéa! Som blir Nea?
Eller Roxanne, som blir Roxy.
Judith är också vackert.
Och Tanya.
Och Vera.
Amelie.
Juni, åh, Juni!
Teodora, som blir Teddy.
Och Zoe, med engelskt uttal.
En kvinnlig bekant heter Mercedes och det är nog det enda långa namn jag känner till som aldrig har förkortats.
Fina pojknamn, då? Få se...
Nicolaj, som blir Nicky?
Ben, som blir Benny eller tvärtom!
Wincent är en favorit!
Dennis,
Liam,
Shannon
Marc.
Elliot är fint, tycker jag!
Jag tänker på Bo, som blir Bosse. Lars blir Lasse. En kompis heter Cliff och kallas Cliffen. Siw blir Siwan. Själv kallas jag för Kitan av nära och kära.
Så förändrandet handlar inte om att förenkla utan nog snarare om att förkärliga!
Det finns så många vackra namn, som alla är favoriter;
En kvinnlig bekant heter Mercedes och det är nog det enda långa namn jag känner till som aldrig har förkortats.
Fina pojknamn, då? Få se...
Tänk att min man tyckte på allvar att om vi fick en son så skulle han heta Lance efter Lance Armstrong (cyklisten). Det är hans idol. Vilken tur att vi fick en flicka...
Det finns en enda person i Sverige som heter Lance och kan ni tänka, när min man cyklade Vätternrundan så fick han sällskap av en äldre herre i några mil som efter ett tag visade sig vara just denne ende Lance!!
Det tyckte min man var ett tecken...
Det finns en enda person i Sverige som heter Lance och kan ni tänka, när min man cyklade Vätternrundan så fick han sällskap av en äldre herre i några mil som efter ett tag visade sig vara just denne ende Lance!!
Det tyckte min man var ett tecken...
---------------------------------------------------------------------
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Jag har idag en Emil, döpt efter morfars farfar (eller mammas farmors pappa) och en liten Jonas döpt efter mormors morfar (mammas mormors pappa), båda "tanterna" blev väldigt glada när namnen fick gå vidare 
Nu hoppas vi på en liten tösabit nästa gång. Namnet var klart redan till barn nummer två som jag bara VISSTE var en flicka, men tji fick jag
Hon ska heta IDA, LILJA, MARIE. Ida (betydelse bla syster), Lilja efter mig (men bara för att min sambos släkt kallar mig för "Johans blomma" och Marie efter min egen lillasyster som inte fick leva vidare. Lilja blir nog tilltalsnamnet även om det kanske inte matchar Emil och Jonas så där värst...
Andra fina namn... Jag gillar de där gamla svenska namnen.
Nils (skulle nog kunna bli aktuellt faktiskt om det blir en pojke, efter Johans favoritsläkting "farbror Nisse")
Adrian
Lisa
Anna
Ni som har läst Sagan om isfolket... där finns en massa fina namn också, för att bara nämna några:
Sol
Are
Yrja
Liv
Villemo
Silje
Viljar
Nu hoppas vi på en liten tösabit nästa gång. Namnet var klart redan till barn nummer två som jag bara VISSTE var en flicka, men tji fick jag
Andra fina namn... Jag gillar de där gamla svenska namnen.
Nils (skulle nog kunna bli aktuellt faktiskt om det blir en pojke, efter Johans favoritsläkting "farbror Nisse")
Adrian
Lisa
Anna
Ni som har läst Sagan om isfolket... där finns en massa fina namn också, för att bara nämna några:
Sol
Are
Yrja
Liv
Villemo
Silje
Viljar
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Hej hakar på
LindaVega !
Vilhelm börjar också på V el W det hette min morfar.
Det som är så roligt (eller inte så roligt) är ju folks reaktioner som man faktiskt få om man inte har en Emma eller Oscar (ni kanske får ni med) vi har en Alma och hur kunde vi döpa henne till det, de heter ju bara gamla damer med vårta på hakan
sen följde vi upp med en Elsa så att pensionärerna skulle bli par
Jag är inne på 1900 tls namn och tycker Tyra, Hilma, Ella, Henry, Albin, Arvid, Alfred är fina namn och förhoppningsvis kanske jag kan få använda något snart.
//N
LindaVega !
Vilhelm börjar också på V el W det hette min morfar.
Det som är så roligt (eller inte så roligt) är ju folks reaktioner som man faktiskt få om man inte har en Emma eller Oscar (ni kanske får ni med) vi har en Alma och hur kunde vi döpa henne till det, de heter ju bara gamla damer med vårta på hakan
Jag är inne på 1900 tls namn och tycker Tyra, Hilma, Ella, Henry, Albin, Arvid, Alfred är fina namn och förhoppningsvis kanske jag kan få använda något snart.
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
En morfar jag träffade häromdagen suckade och sa, när det blev tal om namnen på hans barnbarn (Elsa och Edwin) "man vet ju inte om man är på dagis eller pensionärshemmet längre, när de ropar namnen på barnen..." Tänk på att VÅRA telningar kommer att döpa sina barn efter namnen på våra föräldrar; Bengt, Birgitta, Ulla, Tore... Känns inte så jättekul, så man förstår ju hans inställning lite...
Apropå namn...
Vi föder upp Jack Russell terriers och då har vi följt alfabetet och när vi blev gravida var det således dags för bokstaven E. Emil blev det självklara valet då det var en lite vild typ som sparkade runt i min mage. Våra tre "fodervärdsbarn" frågade vad bebisen skulle heta och då sa vi Emil och blir det en flicka blir det problem. Detta hade de jättekul åt - en tjej som skulle få heta Problem!
När vår bebis då föddes, fyra veckor för tidigt, visade sig att det var en liten prins, det var en Emil så nu heter han det. Och jag är glad att det inte var en tös för hur kul kan det vara att heta Problem?
Hälsn Susan
När vår bebis då föddes, fyra veckor för tidigt, visade sig att det var en liten prins, det var en Emil så nu heter han det. Och jag är glad att det inte var en tös för hur kul kan det vara att heta Problem?
Hälsn Susan