Hur ofta ska man ramsa...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fru Majsan

Hur ofta ska man ramsa...

Inlägg av Fru Majsan »

...när omsomningen tar tiiiid! I natt (natt 2 på kuren) vaknade han mer än någonsin förr och vid två av passen var han vaken riktigt länge (40 min resp 1,5 timme :( ) Jag gjorde så att jag ökade tiden mellan påminnelserna för varje ramsa, men längre än 3 minuter mellan ramsorna var det aldrig, vilket innebar att jag fick ge besked, påminna och bekräfta 20-30 gånger per pass.

Kan man låta barnet ligga längre om det inte protesterar väldigt högljutt? Sista passet låg han och jollrade och till och med lekte en god stund.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Man ramsar bara ett riktigt ledset barn. Faktum är att man stör om man ramsar då "det inte behövs". Och jollras det förnöjt ska man absolut inte ramsa :D !

:idea: Ramsa vid första uppvakningspipet. Se till att du "ramsar ner" honom i tonart. Han ska inte ha en chans att skrika upp sej. Därefter kan du ha i tanken att när du känner "nej - nu skulle jag nog vilja gå in och lägga till rätta" - DÅ ramsar du! Det brukar vara rätt läge att ramsa då. Och istället för att mala på med ramsan i oändliget så ser du till att ta i med magstöd så att det verkligen känns bekräftat att det är tryggt att somna om. Ramsa alltså mindre i antal men mer intensivt och punktsättande.

:D Japp, det var mina tips!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"