8. Månader hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lindem

8. Månader hjälp

Inlägg av Lindem »

:cry: hej Anna ! Jag råkade skriva på din gäst blogg va juh inte med meningen! Jag är nu helt desperat efter hjälp jag vet inte var jag ska börja men min dotter är 8 månader och sover inte Hr läst boken men förstår inte hur jag än läser hon äter mjölkfri mat men dom är inte säkra på att hon r mjölkallargiker har problem med magen men dom hittar inget fel e aldrig glad vill bara att jag ska bära runt på henne tat timmar om jag ska lägga he ne och låta hennes skrika sig till sömns jag orkar inte gå tunt med henne längre jag e helt slut har dystelexi och varit djupt deprimerad och legat inne på psyk med mitt andra barn ! Men hon liksom tyks aaaaaldrig komma till ro och hon måste vara dödstrött hon sover kke Max 1,5 timme på dagen och vill ändå va vaken på natten skriker vaknar 500 ggr detta är bara lite kort draget men ja har snart inga krafter kvar snälla Anna kan du hjälpa mig!!!!! Med vänlig hälsning, en förtvivlad mamma
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: 8. Månader hjälp

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen in på forumet! :heart:

Du ser, du kan redan mer än du tror, registreringen gick ju kanon :thumbsup:

Anna är för närvarande i Indien och jag är rädd att hon inte kommer att vara särskilt närvarande här på forumet den närmaste tiden. Men klok som hon är har hon skapat detta forum där mammor som jag själv - som själva blivit hjälpta av Anna - nu kan hjälpa andra.

Jag är inget kurproffs, men jag har bra koll på boken, så jag ska ge dig några råd nu i början. Du kommer att få mer konkret hjälp av kurproffsen här när du är i gång.

Kuren i korthet:

:idea: Det är ingen enkel knapptryckningslösning utan det handlar om att bryta gamla ohållbara mönster och införa nya vanor som gör att Alla får den sömn de behöver, framför allt barnet.

:idea: Kuren handlar om Lugn, Säkerhet och Njutning. Dessa grundstenar har särskilda kapitel i SHN-boken. Där hittar du förklaringar till VARFÖR de konkreta verktygen (buff, ramsa, solfjäder...) fungerar. Det är alltså väldigt viktigt att du läser dessa.

I korthet handlar det om att vi (bebisar, barn och vuxna) inte kan somna om vi inte är lugna. Ännu bättre sover vi om vi känner oss säkra och trygga. Och allra bäst mår vi när vi njuter av sömnen. Med hjälp av kuren lär du dig att på ett väldigt konkret sätt förmedla Lugn och Säkerhet till ditt barn - hon kommer att lita på att hon kan sova tryggt i sin säng och att du håller koll.

Kuren består av elva dagar då man helhjärtat lägger allt annat åt sidan och koncenterar sig på att hjälpa barnet (och sig själv) till nya hållbara vanor. Det handlar om att befästa Lugnet, att lära barnet att TRYGGT somna i sin egen säng. Efter några dygn vågar barnet lita på att sängen är en trygg plats och börjar känna sig i verklig Säkerhet, vilket gör under för sömnen. Och snart är det inte fråga om något annat än njutning - och att sömn är njutning kan nog alla uttröttade småbarnsföräldrar skriva under på. :wink:

I SHN-boken finns ett kapitel som heter Lathunden där kuren är beskriven, så som den kan se ut.

Så mitt råd till dig är som följer, och i den här ordningen:

:arrow: gör allt du kan för att ta till dig det som står i kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen.
:arrow: Läs Lathunden för att få ett hum om hur kuren fungerar.
:arrow: Känner du att kuren känns bra för er så återkom med konkreta frågor här på forumet (det är kanon om du skriver ner ditt schema här och eventuellt får hjälp att putsa det lite innan du kör igång med kuren).

Känns det helt övermäktigt att läsa (det är väldigt synd att SHN inte finns som ljudbok :( ) så rekommenderar jag dig att titta på den här filmen (30 minuter) som Anna gjort. Den handlar inte om kuren specifikt, men du får en känsla av vad Annas filosofi går ut på.

Film: Liten men trygg

Tveka inte att skriva ner dina funderingar här, det gör ofta väldigt gott att bolla med andra när allt känns jobbigt. Du är verkligen inte ensam och många andra har fått hjälp.

Lycka till!

:heart:
Manfred10

Re: 8. Månader hjälp

Inlägg av Manfred10 »

Fint svar av sarisparis! :D

Hur går det för dig?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar