william och Jespers tvillingpappa frågar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lgh140

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av lgh140 »

Min erfarenhet är att det är ännu lättare att stressa upp sig när man faktiskt ser hur många ml de får i sig. När jag väl hade lärt mig slappna av så gick det bäst att amma först och sen ge flaskan som påfyllning. Jag upplevde det dock som riktigt tuffa månader innan de började äta riktig mat vid 3,5-4 mån. Det ÄR tufft att amma/flaska/mata TVÅ små på en gång men det kommer snart lugnare tider även om det inte känns så nu. All tid ni investerar nu får ni igen när barnen sover nätterna igenom.

Det är såklart även svårare att hålla två småttingar nöjda när man är ensam. När mat och sömn sitter kommer även det bli lättare. Jag brukar tänka att allt som går att göra med barnen gör jag när de är vakna, då blir det mycket tid över för egna intressen på kvällarna och när de sover middag.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och Grattis till killarna!! :D

Jag hade skrivit ett låångt svar men det försvann förstås innan jag hann skicka :roll: . Ska försöka igen...blir säkert lika långt igen! :wink:

Jag vill börja med att säga att det är kanon att du hittat hit och att jag verkligen förstår frustrationen att behöva "underhålla" två bebisar (även om jag själv bara har en bebis). Det ÄR frustrerande i början och det är helt mänskligt att känna så. Som tur är finns Anna Wahlgren och hennes fantastiska Barnaboken som jag hoppas att du fortsätter läsa så mycket du hinner. I kapitlet om "Tre och fyra månader" beskriver Anna bl a två saker som jag tror kan vara nycklar för er just nu.

1. Ensamlek. Du säger att det inte fungerar att lämna dem en sekund, att de vill ha underhållning hela tiden. Det är fel! De VILL vara ifred, men vi föräldrar klistrar vår närvaro på de små liven och tror att det är vad de vill ha. I alla fall tycker jag att det är så med vår son. Ganska precis vid tre månader (visst är det så gamla dina barn är? Lägg gärna in deras födelsedatum som signatur i din profil så ser vi alla som försöker svara!) börjar det annars bli ohållbart, bebisarna är ju vakna så mycket att man omöjligt KAN underhålla dem hela tiden. Och det är heller inte meningen. Ensamleken kan vara mer eller mindre organiserad men nyckeln är att lägga de mätta, bytta och nöjda barnen på en (säker) plats, förslagsvis på rygg i början, och med något intressant i händerna. Sedan säger du "Hejdå, pappa kommer snart" och typ vinkar och går därifrån och gör något viktigt. Ignorera de första frågorna så ska du se att efter inte lång stund leker de små liven glatt själva (efter kanske någon minut, tror jag). Det är min erfarenhet iaf, att gnället går över väldigt fort och då känner bebisen "SKÖNT att han äntligen gick" och börjar njuta av sitt eget eminenta sällskap! :mrgreen:

2. Passiv social delaktighet. Innebär helt enkelt att hänga med på det som är viktigt för familjens (flockens) överlevnad. Det kan vara att se på när man viker/stryker/hänger tvätt eller lagar mat eller skriver brev, läser Barnaboken (ge dem ngt att "läsa" också) eller sätter in foton i album, huvudsaken är att man gör det till 100% och att man inbillar sig att det är VIKTIGT och INTE kan vänta :!: Även här kan det gnällas lite kort innan barnen ser hur otroligt intressant det du gör är, men se till att arbeta i deras ögonhöjd så ska du se att de snart tystnar och spänt börjar titta på ditt arbete. Jag trodde inte det var sant först när jag införde "sätta foton i pärmar" som livsnödvändigt arbete och Samuel vips låg tyst och stilla intill i 25 minuter första försöket!! Släng ett öga på barnen då och då men arbetet är viktigast och det du koncentrerar dig på!! Detta är också något barnen VILL ha, de vill lära sig HUR MAN LEVER i det här livet och någonstans inom sig förstår de att man inte bara kan leka och titta på "flaxande saker" (om det inte är tvätt som flaxar :lol: ) hela dagarna! :idea: :D

Jag har ingen flaskerfarenhet men vill man fortsätta amma (vilket ju ÄR bra för bebisarna, immunförsvaret mm) så rekommenderas att amma först och sedan fylla på. Då behåller man bäst mjölkproduktionen på den nivå bebisarna vill ha den!

Med dagarna fulla av MAT, Arbete och Egentid (OCH en aning mys och lek) sover man gott!! :sleep:

Hoppas de här sakerna kan hjälpa och att även sömnen kommer! :D

Kram Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Glömde förstås det viktigaste av allt: Attityden av Självklarhet!!! :idea: Svår att hitta när man är trött och grinig men ACK så viktig!

Kämpa på!! =D>

/Ylva
möken

Inlägg av möken »

Tack så väldigt mycket för era svar :)
Får testa lite och se vad som händer :)
Gäller att få frun med sig bara, inte alltid det lättaste tyvärr.
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Inte testa - göra! :)

Här hemma har vi inte heller alltid varit överens. Prata och hitta ett sätt som båda kan stå för - det är viktigt för attityden som i sin tur är viktig för att det ska funka. Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Och just det - vill din fru satsa på amningen så kan jag skriva under på att hon behöver mycket stöd. Låt henne amma och ta över flaskningen efteråt :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Precis! Genomföra! Har du förresten läst "Sova hela natten"? Jag läser den just nu och den är såå bra!! Mkt är förstås gemensamt med Barnaboken, men SHN är tunnare...;)

Viktigt att komma ihåg är också att allt ni gör, gör ni främst för de små barnens välbefinnandes skull :!: Inte för er egen, även om det kanske känns "egoistiskt" eller så. Anna brukar (tror jag) säga: Se på barnen!! för att förklara för skeptiker hur väl hennes filosofi fungerar. Barn är ganska lätta att läsa av, faktiskt! Verkar de må bra, utvecklas och trivs så GÖR de det! Om barnen verkar må dåligt ska ni självklart bryta och se vad ni gör för fel. Men att låta dem vara i fred, t.ex. är en gåva till dem, inte till er själva i första hand. De behöver lite andningspauser, tänka igenom allt nytt som sker i livet och filosofera lite, titta på sina händer eller på världen runt omkring och smälta intryck. Det behöver ju vi vuxna också, mer eller mindre, eller hur?!

:D
möken

Inlägg av möken »

Hej.
Jag har inte läst sova hela natten, böcker är egentligen inte min grej :)

Bara genomföra, så enkelt är det inte när man är två även om vi kan vara överens om ditten och datten när det är lugnt. När det väl hettar till så är vi inte alltid överens.

Fler frågor.
På eftermiddagen ska ju de små sova ett 45 minuters pass och sen vara vakna 2, 45 vilket min fru inte diggar då hon tror det blir för mycket för dom.
Vi har istället låtit dom sova ett 1,5 timmars pass, men det är svårt att få dom att hålla sig till kl 19 ändå, ikväll tex var det hysteri och gallskrik kvart över 6 pga övertrötthet från den ene iallafall. Jättehungriga var dom inte eftersom ingen sen ändå åt upp sin flaska med ersättning (hade blandat 150ml satser).
Värt att nämna är att vi matade dom kl 07, kl 1130, kl 15 och sen då kl 1815 typ (vart alltså inte ngn nattslurk strax efter en matning).
Kan dom blivit tröttare av att sova för länge vändan innan?
Längden mellan målen borde det ju inte varit eftersom dom innan detta schema kunde gå 4 timmar mellan matningarna.
Dom har ju även en tendens att vilja vakna för tidigt på morgonen (mellan 6 och 6.30) så dom får då ett längre morgonpass i vaket tillstånd vilket funkar bra efter en god natts sömn, men kan det medföra tröttheten på sista passet?

Var på föräldraträff idag och skröt över hur skönt det var med schemat eftersom dom somnar så snällt, men man vill ju inte behöva berätta att det vart gallskrik på kvällen :)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Min minsting är en riktig tröttis och är nu vid fem månader redo för ett tremånadersschema, så kanske går det att jämföra henne med era små. Hon skulle aldrig klara att vara uppe så länge på kvällen. 2 h max, eller lite längre om hon får sova 5 eller 20 min mitt i, annars är övertröttheten ett faktum. Jag lägger henne mycket hellre upp till en timme för tidigt på kvällen än väntar och riskerar övertrötthet, annars kan kvällarna bli stökiga med många skarvar och hon kan även vakna för tidigt på morgonen.

Snacka ihop er innan hur ni vill göra tycker jag, så att ni vet vad som gäller när det hettar till. Barnen känner av er tveksamhet i de där lägena och det är då de behöver den tvärsäkra attityden!

Heja!

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Ja, precis, det är i stundens hetta som ni vuxna verkligen måste våga ta ledningen! Om NI är osäkra, hur ska då era barn känna sig? Mammahjärtat i all ära men försök få din fru att bortse lite från sina egna känslor och tänka på barnen. Ni är ju deras enda trygghet här i livet och måste visa (bl.a.) att det inte är farligt att ligga i sin säng och sova!

När det gäller maten så tänker jag att det kanske snart kan vara dags med lite mos, gröt och puréer för att fylla de små magarna ordentligt?! Trodde dock inte att SaraMilana skulle avstå från att nämna det! :lol: Vi började med smakisar vid 3,5 månader och det var faktiskt, med facit i hand, inte en dag för tidigt (och jag ammar fortfarande och har tänkt fortsätta med det lääänge till)! Samuel åt som en häst direkt och blev såå mycket nöjdare och lugnare om dagarna, det märktes att en del av hans strulande vid tutten och gnäll under dagarna (och svårt att vara "ensam" längre stunder :shock: ) berodde på att han aldrig fick bli sådär häärligt proppmätt! Något att fundera på och prata om. Visar de intresse för er mat när de (om de) sitter med vid bordet?

Med amningen strulade Samuel jättemycket (det är VÄLDIGT vanligt i 3-månadersåldern) vid bröstet runt 3 månader och skulle ABSOLUT inte ha, fast jag visste att han var hungrig och ibland lyckades lura honom att äta ändå (och då åt han en hel del). Om ni har nappar (men skaffa inte någon om ni inte redan använder) kan man låta barnet suga på nappen och vara beredd med tutten och liksom byta väldigt snabbt (får nog ta ett barn i taget då). Se till att mjölken ligger framme i bröstet för många små har väldigt lite tålamod att vänta på utdrivningsreflexen. Din fru kan starta den i förväg genom att t.ex. stryka lite över brösten och tänka på hur söta barnen är, typ. Och slappna av, förstås! Allra viktigast!!

Men samtidigt är det inte bra att truga för mycket eller tvinga barnet till bröstet, då blir det bara mer skrik och mindre ätet (vet jag av erfarenhet :oops: ), så var finkänsliga.

För mig funkade det bäst den här perioden att liggamma i ett mörkt, tyst och "tråkigt" rum, allra helst när min son var nyvaken eller t.o.m att väcka honom med tutten i munnen nästan! Jag sökte inte hans blick eller sa något för då avbröt han direkt och skulle flörta med mig eller titta på något annat. Ett tips! Det finns också tips här på forumet om man söker på "mattrassel" tror jag.

För jag har väldigt svårt att tro att era barn inte skulle vara hungriga om det är 3-4 h mellan matningarna :? ! Kanske är de FÖR hungriga, eller för trötta eller ngt annat för att äta? Vad har ni för schema, ligger maten direkt efter sovet ibland? Jag fick faktiskt frångå mattiderna lite för att få i honom mat när han var nyvaken, kanske behöver ni inte göra så men verkar de griniga kan det vara ett sätt att få i dem lite extra så de kommer upp på banan igen!

Och slutligen, precis som SaraMilana skrev så TAR det lite tid innan schemat har satt sig och de växer liksom in i det. Min son är 5 månader snart och NU orkar han utan problem vara vaken 2 h, så 5-minuterslur mitt i sista passet var en hit för oss!

Hoppas ni kommer överens och att du känner att ni är på rätt väg med målet i sikte! Tiden går fort och snart ska du se att barnen känns mycket större och stabilare på alla sätt och sover bättre också!

Lycka till!

/Ylva
möken

Inlägg av möken »

Tack för alla givande svar :)
Ny dag och nya frågor.
Barnen vaknar strax efter 6 på morgorna och vägrar somna om då, hungriga som vargar är dom dock inte eftersom vi brukar vänta med maten.
Sen vid långsovningen mitt på dagen vaknar alltid Jesper i 45 minutersskarven och vägrar somna om.
Detta gör ju att dom förlorar sömntimmar men dom verkar intebry sig så mycket, ska vi ändå ge dom 1.5timmes pass på em för att kompensera? Igår fick dom bara 45 minuters men det verkar inte hjälpt.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Hur ser schemat ut just nu? Skriv gärna både mat- och sovtider.

möken

Inlägg av möken »

Vi tog exempelschemat då det verkade passa.

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet 
08.45 Sova 45 min 
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge 
11.30 Sova 2 tim 
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min 
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30) 
19.00 Godnatt! 
Nattmål (ges när dom vaknar, aldrig kl04.00 som föreslås i exempelschemat utan alltid tidigare tyvärr).
möken

Inlägg av möken »

En fråga angående övertröttheten...
När William blir övertrött börjar han panikskrika, särskilt om man ska mata honom, och det man då får göra är hålla honom bestämt i famnen och antingen hyscha vid örat samtidigt som man buffar, eller ibland tom göra högre ljud för att bryta det.

Är det inför en matning får man göra så så att han precis håller på att somna, då går det bra att mata sen.
Vill man att han ska sova så är det bara göra så nån sekund till så sover han.

Tex nu inför nattningen så gick vi och bytte blöja och satte på nattsärken, han låg och log och var så glad och charmig mot mig, men så fort jag lade ner han på rygg i famnen och tog fram flaskan så gick han i gråt, och till panik.
Han gör likadant om det är tutten, så det är inte flaskans fel.

Hur vanligt är detta, och växer dom ifrån det?
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Om det är vanligt vet jag inte men så hade vi det också runt 3 mån. Ett tag funkade det bara att mata direkt när de var nyvakna eller när de höll på att somna. Inte mycket man kan göra annat än att mata när det går då. När den riktiga maten är introducerad brukar det gå att ordna till rätt snabbt. Vad gäller schemat, övertrötthet, skarvar och tidiga morgnar så hänger de ofta ihop. Inte alla barn klarar sig på det rekommenderade antalet sömntimmar så ni får helt enkelt vara lyhörda. Jag har lärt mig att det oftast är bättre att lägga lite för tidigt än lite för sent. Skarvandet brukar också bli bättre med mer riktig mat i magen och det viktigaste där är att verktyga sådär lagom mycket (man lär sig lyssna av med tiden) så barnen inte måste vagnas/buffad för att somna om. Tidiga morgnar kämpar jag fortfarande med. Det finns jättebra tips bland favorittrådarna men sen är det bara att ha tålamod och vara konsekvent som gäller.

Lycka till och hoppas ni hinner njuta lite också mellan varven :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"