18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Nattisen1

18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Nattisen1 »

Hej,

Lillebror har nu hunnit bli 18 månader. Vi har kört SM från början men natten har aldrig blivit riktigt bra. Han somnar utan problem på kvällen och dagsvilan är alltid utan strul. Men han vaknar flera ggr varje natt och även vargtimmen och tidiga mornar strular. Han har vid flera tillfällen varit väldigt upprörd och ledsen. Vi har inte kunnat/velat följa AW:s råd fullt ut på natten eftersom han samtidigt haft ont i magen och varit väldigt ledsen samt sovit oroligt.

Vi har nu, efter inrådan från BVC och läkare, tagit bort all komjölk för honom. Han har varit utan detta i 2,5 vecka men sömnen har inte blivit bättre (dock har magen blivit bättre). Så vi kan inte ännu säga om uppvaken beror på mjölken eller inte.

När han vaknat har det enda som hjälpt ordentligt varit dammsugaren. Ramsan funkar hyfsat men han vaknar strax igen, dammsugaren gör att han inte vaknar upp strax igen därav vårt val att ha på dammsugaren ofta.

Ska vi ta bort dammsugaren och köra strikt med ramsa trots att han kanske fortfarande har ont i magen?
Det gör så ont i mig när han skriker hysteriskt och bara låta honom vara ensam där inne om han eventuellt har ont... Ska vi aldrig gå in och trösta/ta upp trots att han kanske har ont?

När vi är säkra på att mjölken är helt ute ur systemet (om ca 1 vecka), hur gör vi då för att komma till rätta med uppvaken? Endast ramsa?
Och vargtimmen och tidiga mornar: pangramsa eller Mozart?
Får vi använda dammsugaren alls?

//Nattisen
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: 18 månader - mkt uppvak/vargtimme/tidiga mornar

Inlägg av Sarisparis »

Hej Nattisen,

Vad skönt att han mår bättre nu när ni tagit bort mjölken. Jag tycker att ni ska vänta tills ni är helt säkra på att alla spår av detta är borta innan ni ändrar några vanor.

Ni har, i praktiken, lärt er son att han kan somna om och sova tryggt med dammsugarljud. Med ramsan har ni inte nått samma resultat, antagligen eftersom ni inte kunnat/velat följa kurråden följt ut pga eventuell smärta hos sonen. Det är alltså här ni står nu: sonen vet ännu inte med sig att ramsan faktiskt betyder ”all is well” eftersom det budskapet inte fått sjunka in. Dammsugaren, som inte svajar i attityden, verkar däremot ha tryggat sonen även tidigare. Vill ni sluta använda dammsugaren och gå över till ramsan så måste ni bestämma er för det och sen genomföra det. Det är inte sonen som från en natt till en annan kommer att ändra sitt sätt att reagera; det kommer han att göra i takt med att ni väldigt konkret visar honom att ni är där och att allt är bra – med hjälp ramsan, om det är vad ni bestämmer er för.

Viktiga ingredienser till goda ostörda nätter är goda dagar. Mycket frisk luft, regelbundna måltider, mycket skratt och massor av tillfällen då ni tillsammans arbetar tillsammans och han får bevisat att han behövs, att han är en lika viktig del av er familj som er föräldrar.

Sen vill jag trycka lite på att även om SHN är ett ganska strikt ”program” så ska det inte kännas som att man ”får” och ”inte får” göra ditt eller datt. När poletten väl trillat ner hos er föräldrar och ni känner innerst inne att ni faktiskt hjälper er son med ramsan så kommer ni att hitta ert sätt att förmedla lugnet och säkerheten: tryggheten som gör att er son kommer att sova gott. Men känner ni att ni står och tvekar inför varje handling (ska jag ramsa nu? Ska jag dammsuga? Ska jag gå in?) så är risken mycket stor att denna tveksamhet färgar av sig på er, vad ni än bestämmer er för att göra i just det läget.

Det är ER säkerhet som gör att ni kan förmedla just säkerhet till ert barn, och det kan göras på en mängd olika sätt. Anna har utarbetat kuren efter sin erfarenhet, därav de ganska precisa råden på hur man kurar här på forumet, men själva filosofin kan tillämpas även på andra sätt förstås. Mitt bästa råd är att läsa på ordentligt, i boken, på forumet (missa inte tråden Livet efter kuren för extra pepp) och även i Barnaboken. Känner du att allt detta känns rätt för er så har ni kommit mer än halvvägs.

Livet efter kuren

Lycka till!
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för bra svar!

Nu har det gått ett tag till och nu måste vi alla få lite bättre sömn. Jag har definitivt tröttnat på dammsugaren så ikväll körde jag ramsan all in!

Han vaknade ca 22:00. Jag ramsade med jämna mellanrum fram tills 23:45. Det behövdes ramsa *8 varje gång och han var inte tyst vid sista versen men jag avvaktade ändå efter *8. Bekräftelseramsa efter att han varit helt tyst ett par minuter. Får se hur resten av natten blir!

Tips/stöttning på vägen emottagen tacksamt!
Neo född aug 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Han somnade vid 22:45, inte 23:45 som jag råkade skriva! :wink:
Neo född aug 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Han somnade vid 22:45, inte 23:45 som jag råkade skriva! :wink:
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Så ni är igång, härligt! :D

Det tog alltså trekvart att få honom att känna lugnet med hjälp av ramsan? Det kan kännas långt, men med tanke på att ramsan funnits med i bilden ganska länge utan att ha fått sin rätta betydelse (all is well) så tycker jag att ni skötte det superbra. =D> Nu har ni visat sonen att ni är där (rösten), att han kan somna om (vilket han gjorde) - ALL IS WELL.

Nu vill jag be er att verkligen vårda detta. Tänk på att det är ofantligt mycket lättare för sonen att veta hur läget är om ni är stadiga i det ni förmedlar. Nu har ni ramsan, använd den när han ställer frågor, men var noga med att sätta punkt så fort det går. Tanken är ju inte att ni ska stå och ramsa hela natten, bara att han ska få klart besked om att ALL IS WELL om han skulle vakna och vara osäker.
Ju mer övertygad han blir om detta, ju bättre kommer han att sova och skulle han vakna så vet han snart, i sig själv, att om man vaknar på natten så kan man somna om.

Jag vill också trycka lite extra på att sömnen ofta är en spegelbild av dagen. Så lägg lite extra krut på att jobba tillsammans, skratta så ni kiknar, läs böcker uppkrupna i soffan och bara känn hur BRA allting är. Och så utevistelse förstås. Gärna tröttsam sådan så att man verkligen är stuptrött när det är dags att sova. :wink:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Japp, 45 min. Men sen sov han till 6:45!! :D

Så nu är vi redo för nästa natt!
Det blev ju en hel del ramsande eftersom han var rätt ledsen och jag ville visa att vi fanns i närheten. Vi får se om det blir lika många ramsomgångar i natt.

Jag är lite orolig för tidiga morgnar. Då är han ju rätt utvilad. Tidigare har han ju somnat till brummande ljud som är sövande. Ramsan är ju inte sövande på det sättet. Med storebror vet jag att vi körde en pangramsa och inget mer. Ska vi köra samma nu? Eller kan det vara ide att köra lite Mozart istället?

Han går på dagis på dagarna så jag tror han är uttömd på energi ;)
Här hemma får han hjälpa till med mat, disk o tvätt. Sen blir det bus med oss o brorsan.
Neo född aug 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Glömde en fråga: man ska fortfarande bekräfta *4 när han tystnat?
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Japp, 45 min. Men sen sov han till 6:45!! :D
=D> :D =D> Fantastiskt!
Nattisen1 skrev:Jag är lite orolig för tidiga morgnar. Då är han ju rätt utvilad. Tidigare har han ju somnat till brummande ljud som är sövande. Ramsan är ju inte sövande på det sättet. Med storebror vet jag att vi körde en pangramsa och inget mer. Ska vi köra samma nu? Eller kan det vara ide att köra lite Mozart istället?
Vad innebär tidiga morgnar? 6:45 tycker jag låter helt okej.
Nattisen1 skrev:Glömde en fråga: man ska fortfarande bekräfta *4 när han tystnat?
Nja, det tror jag inte ni behöver. En bra kompromiss eller knep är att baka in bekräftelsen i den vanliga ramsan, alltså gå ner på sista versen så att ramsan avslutas med bekräftelse. Att bekräftelseramsa separat är väldigt viktigt när ramsan introduceras och "sätts", men det är ju inte ert fall. :wink:

Sov så gott i natt allihopa :D
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

6:45 är verkligen helt okej! Då får man ju tid att mysa sista kvarten innan man måste upp :D

Men han brukar vakna mellan 5:30-6:30 (händer väldigt sällan att han sover till 7:45). Så jag vill bara vara förberedd om det blir som det brukar.

Ja, vi håller tummarna för en bra natt! :)
Neo född aug 2010
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Rapport från natten:
Kl. 24:00 vaknade. Ramsade till och från i nästan 45 min (samma som visa som föregående natt alltså). Han var tyst 5-10 min, sen behövdes det ytterligare ett par ramsomgångar. Somnade ca 01,00.

Sov till 6,35 - en pangramsa *4. Han var ledsen ca 5 minuter och låg sedan och pratade sista minutrarna innan vi kom in 6,45 med glad morgon.

Helt okej natt alltså. Men hoppas så klart på bättre natten som kommer :)

Var det rätt med en pangramsa *4 om han vaknar innan 6,45? (Morgonen är kl 07,00 hos oss). Eller ska vi ta Mozart?
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ännu en natt åt rätt håll, bra jobbat. =D>
Nattisen1 skrev:Var det rätt med en pangramsa *4 om han vaknar innan 6,45? (Morgonen är kl 07,00 hos oss). Eller ska vi ta Mozart?
Pangramsan kan vara bra just vid tidiga uppvak, enbart för att informera om att det fortfarande är natt. Den ska alltså vara upplysande och punktsättande. Om man är på väg mot ramsdialog så kan Mozart vara ett bättre alternativ. Tanken är ju att inte skapa onödig aktivitet (alltid sant, men allra särskilt på morgonen då barnet ju är mer utsövt och då en dialog kan få motsatt effekt till vad som var tänkt :wink:).

Är mörkläggning optimal? Minsta lilla ljusstrimma eller grådassighet gör att barnet ser och får intryck och att hjärnan går igång vid uppvak. Är det HELT BECKSVART? (testa dagtid: mörklägg rummet som ni gör på kvällen, gå in, vänta en minut så att ögonen helt vant sig och se om du kan se handen framför ögonen - det ska du inte kunna).

Med vår mellanbror hade vi tidigare morgnar ett tag och jag var övertygad om att vi hade kolmörkt - automatiska jalusier utanför fönstret som täckte till hundra procent, plus gardiner. Men när jag gjorde testet så märkte jag att ögonen fixar mer än man tror och att man faktiskt urskiljde en hel del där inne även när det var mörklagt. Så vi skaffade mörkblå mörkläggningsgardiner och samma natt sov alla precis hela natten. Så var noga, inte minsta gnutta ljus ska finnas.

Ett annat skäl till tidiga uppvak kan vara för mycket sömn under dagen. Kolla att sömntimmarna stämmer (de växer ibland snabbare än vi tror de här små liven :lol: ) så att ni inte ligger i överkant.

Hunger kan också spela in, även om er son nu är så pass stor att han borde kunna sova även om han inte är helt mätt vid läggdags. Om ni är osäkra på matintaget över dagen kanske nattslurken kan göras lite matigare (den kan även intas i form av kvällsskål med matig frukt, nötter, ...).

Sömnen är som sagt en del av det allmänna välbefinnandet, så det är aldrig fel att se över hela spektrat när sömnen strular.
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Tack för tipsen! Ska kolla mörkläggningen och bättre på den. Vi har flyttat han från ett annat rum där det vi hade mörklagt med hjälp av folie på fönstrena. Än så länge är inte det gjort i nya rummet eftersom det är vintertider. Men ändå värt att se över!

För stora killen var vi tvungna att täcka för hela dörren också så jag har fått övning i det där med att mörklägga ;)

Han sover mellan 1-1,5 timme på dagen (på dagis väcker dom varandra och hemma får han sova lugnt i 1,5h) så det är nog som det ska vara... Känns för tidigt att begränsa det till 45 minuter innan han fyllt 2 år..?

Vi har slutat med välling så det är "riktig" kvällsmat som gäller redan, dvs frukt, yoghurt, smörgås, ägg. Ett tag funkade gröt men nu ratar han det. På dagarna äter han som en häst och har alltid gjort, STOR kille (även enligt BVC ;) )

Nu håller vi tummarna för nästa natt! :)
Neo född aug 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nattisen1 skrev:Än så länge är inte det gjort i nya rummet eftersom det är vintertider. Men ändå värt att se över!
:thumbsup: Stå och blunda en lång stund innan du öppnar ögonen när du testar mörkläggningen. Det kan nästan alltid bli lite mörkare. 8) :lol:
Nattisen1 skrev:Känns för tidigt att begränsa det till 45 minuter innan han fyllt 2 år..?
Ja, det har det varit hos oss också. Men vissa är piggisar, vilket man kan märka på tidiga morgnar som inget annat biter på. Om du har haft koll på hans sömntimmar sedan start så är det lättare att veta om man bör lägga schemat i överkant eller underkant i förhållande till rekommendationerna. Men som sagt, 1,5 timme känns inte för mycket så här spontant.

:idea: Ta och läs på Säkerheten och Safarin inför i natt så att Attityden sitter som ett smäck. :mrgreen: Ofta läser man annorlunda när man läser om, och just säkerheten kan man aldrig vara för säker på. :wink:

Hela familjen tillönskas en riktigt god natt :heart:
Nattisen1

Inlägg av Nattisen1 »

Rapport från denna natten är tyvärr inte upplyftande alls:

22,45-23,30: Vaken o skriker. Ramsar i omgångar. Ramsar tar inte nämnvärt.
00-00,36: Vaken o skriker. Ramsar i omgångar. Ramsar tar inte nämnvärt.
01,53-02,15: Vaken o skriker. Ramsar ett par gånger. Ramsar tar inte nämnvärt.
02,25: Går in för att titta när han sovit 10 min så allt är okej, han vaknar och börjar grina men tystnar av ramsan.
03,49: Vaknar, skriker hysteriskt. Tar upp för att ge alvedon.
4,05-06,45 Sover.

Hämtade styrka och attityd här på forumet under nattens gång och känner mig säker på min sak: ramsan är rätt väg! Men, det hjälps inte. Inte i natt i alla fall.

Anledningen till alvedonen är att han verkade ha väldigt ont i halsen (dels av förkylningar och dels av allt skrikande kan jag tänka). Vet också att han somnat om bra av alvedon tidigare och ibland har alvedon varit enda räddningen till några timmars sammanhållen sömn, som det även gav i natt till slut. Måste erkänna att det inte känns särskilt bra just nu...
Neo född aug 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "