william och Jespers tvillingpappa frågar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
möken

william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Hej.
Efter att blivit far till tvillingar har sömnen för mig och frun ersatts av barnskrik, matning och försök till nattning.
Jag har läst en del här på forumet om standardmodellen och det låter ju fantastiskt.
Jag har läst den kompendiumtråden som beskriver en hel del, matnyttigt, eg. Födsel, smekmånad etc men redan här har tankwn slagit mig. Hur ska vi räkna på våra grabbar som födes i v36/4? Ska vi dra av 3 veckors på deras ålder? Dom föddes den 8/10 istf 31/10 så dom är alltså antimgen över eller under en månad gamla beroende på :)

Vet alltså inte om jag ska linda dom när dom sover eller inte, och om vi kan börja med schema och sovahelanatten vilket jag skulle vilja.
Min fru har dock svårt att barnen skriker och tar gärna upp dom/matar så det kan bli en familjefejd om man ska försöka vagna bort ett nattmål antar jag :)
Hoppas på massa tips allt eftersom frågorna kommer dyka upp i skallen.
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
SaraMilana

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till de små ögonstenarna! Och varmt välkommen till forumet! :heart:

Standardmodellen ÄR fantastisk! :D Allt det vi pratar om här har sin grund i Barnaboken. Om ni inte redan har den så köp och läs bums!

Barn som föds mer är tre veckor för tidigt räknas som för tidigt födda och då korrigerar man deras ålder. Ni ligger ju lite på gränsen, men jag skulle ändå dra av tre veckor från deras ålder till att börja med.

Hur som helst är ni kvar i smekmånaden! Då är det mat vid minsta pip som gäller och att bara njuta av varandra så mycket som möjligt. Sikta på en rytm med ca 1,5 h vakentid följt av ca 2,5 h sömn. Vaknas det tidigare kan man fylla på med lite mat och lägga ner igen för att fortsätta sova. Schema börjar vi inte med förrän vid två månaders ålder och sova hela natten utan mat brukar de kunna göra från ungefär fyra månader.

Lästips är lgh140:s tråd här inne, hon har också tvillingar som bara är ett par månader äldre än era!

Återkom gärna med fler frågor, vi bollar gärna!

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej och välkomna och stort grattis till grabbarna!!

Som SaraMilana skrev så har vi också tvillingar, tjejer födda 30/7 i v 37+0. Jag har inte ålderskorrigerat men märkte så småningom att de nog ligger lite "efter" vad gäller sömntimmar. Läs gärna min tråd "SM med tvillingar och storebror på 1,5 år" och se om du hittar nåt att ha :) Jag är också nybörjare på standardmodellen men har en son som kurades vid 8,5 mån och det har funkat finfint. Det ÄR SVÅRT att få ihop det med två små men det går så småningom ;) Här har vi än så länge "bara" 6 h sammanhängande sömn på natten som längst och det har jag jobbat mkt för men 6 h är ju mycket mer än många andra får 8)

Ammar din fru eller kör ni flaska eller både och? Hur länge är ni båda hemma och har ni fler barn? Min man var hemma 2 mån och sen jobbade han deltid en månad - det har varit guld för att orka med. I början delade vi på nattmålen så jag fick sova några timmar ostört i ett annat rum men jag vet att andra tar ett barn var.

Det finns en i mitt tycke jättebra grupp på Facebook som heter "tvillingar 2013". Super för att få tips och råd om hur det är att ha två små eller för att bara skriva av sig :)

Slutligen: jag önskar att jag hade tagit de första två månaderna med lite mera ro. Det är så lätt att fokusera på att få sova men med SM för ögonen kommer den biten ganska fort. Livet med tvillingar är lite knepigare rent logistiskt men i övrigt är det faktiskt inte så mycket tuffare än med en - så där har vi ju verkligen fått jackpot :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
möken

Inlägg av möken »

Stort tack för era svar! Nu dricker vi kaffe wfter att misslyckats totalt i natt. Vid sista matningen innan natter igår (ca21:30) var ena sonen helt hypad och vägrade komma till ro. Skrik skrik skrik tills kl 2 inatt då vi hade gett nattmål till bägge. Fick dom att sova fram till kl0400 då det börjades igen och det var bara gå upp och mata.
Vi ger ersättning men ammar också (oftast innan flaskan).
Jag la in en månad föräldraledigt direkt efter pappadagsperioden men ska börja jobba den 11 dec.
Dock är drt ju då bara 1,5v fram till jul då jag tagit ledigt alla klämdagar.

Ber om ursäkt för en del stavfel, skriver med en surfplatta och det brukar bli sådär :)
möken

Inlägg av möken »

Och idag är det andra sonens tur att böka.
Matning vid kl22-2230 med nappflaska (Dr Brown) och sonen är mu helt hypad.
Vill inte ligga vid tutte och inte heller på mig. Testade att ge lite bröstmjölk i vanlig flaska då han bara åt typ 90ml ersättning innan men det fick inte heller honom att komma ner i varv :(
Nästa matning runt kl 0200 igen, undrar om man kommer få sova innan den matningen idag då?
Kan det vara en olämplig tid för barnen att vara vaken vid (runt 22 med tanke på hur det blir)?
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Ja, så blir det lätt på kvällskvisten. Övertrötthet som gör det svårt att både äta och sova. Hur ser dygnen ut i övrigt med mat och sömn? Var sover killarna?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
möken

Inlägg av möken »

Just nu ser dygnen helt olika ut, de någorlunda fasta tider vi hade har raserat :(
Vi har tidigare matat med flaskor från coop, då har barnen ätit 120-150ml per måltid, men väldigt snabbt och då med magknip som följd.
Med Dr Brown flaskorna orkar dom inte äta sig mätta verkar det som, fast man vaknat och gallskrikigt av hunger så äter man bara 60ml hur mycket vi än försöker.
Har även testat att byta flaska när dom vägrar äta, men då duger inte det heller :(
Jag vill verkligen få in fasta rutiner innan jag ska tillbaka till jobbet så min fru kan vara lite proaktiv med förberedelser av mat då hon lätt blir stressad när dom gallskriker.
Dom sover dagtid i vardagsrummet på bäddar på golvet, eller ibland i soffan och ibland på någon av oss.
På natten sover dom i samma spjälsäng som står i vårat sovrum.
Svårt att få dom att somna i sängwn dock och ofta måste vi söva dom i famnen och sen lägga dom vilket inte heller är bra.

Som parentes. 00:50 fick jag gå och lägga mej i natt.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi hade också dr browns flaskor men bytte napp då sonen inte fick mycket i sig utan bara låg och tuggade på nappen som kom med flaskan, mams nappar passar bra i.

I övrigt tänker jag att de på dagtid måste känna sig trygga där de sover. jag är ingen fan av att lägga småttingar på soffor och likande, visst kan man sova på andra ställen än säng och vagn vid behov men de små behöver få känna att de har det skyddat omkring sig så de kan sova tryggt. Trångt är bättre i den här åldern än öppet. Kan de inte sova i vagn eller säng på dagen också?

Jag tror att ert kvällstrassel beror på att de inte sover bra på dagarna. Det luktar lte övertrötthet :wink: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
möken

Inlägg av möken »

Det var en stund sen jag skrev nu. Dr brownflaskornafunkr bra nu när barnen är lite större, nu orkar dom äta bra.
Dagsömn sker oftast i soffan eller vagnen om dom inte somnar direkt i soffan.
Sover inte hela natten ännu, vid några tillfällen har dom dock sovit över mycket.
Vi har dock inte försökt vagna bort något nattmål pga olika omständigheter.
Men hur mycket ska dom sova nu när dom snart är 3 månader.
Standardmodellen beskriver ju 0-2 månader.
Det är ibland svårt att hålla dom vakna 2 timmar i samband med matning, blir lätt övertrötta med gallskrik som följd vilket inte är så roligt.
Och det är även ibland svårt att få dom att somna om när det är natt vilket känns som det kunde bero på att dom sovit för mycket på dagen?
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Barnaboken beskriver utvecklingen hela vägen upp i vuxen ålder. Verkligen ett lästips! Tills dess kan du få en överblick i översikten bland favorittrådarna. Där finns schemaförslag och antal sömntimmar. Vid 2 mån säger Anna att barn klarar 8 h och vid 3 mån 10 h utan mat. Vi hade dock 12 h natt med två nattmål till 4 mån, sen började det hända saker när de fick i sig riktig mat och nu får de inte längre mat på natten. Jag rekommenderar inte att vagna över nattmål om inte attityden är 150 % på topp - det är urjobbigt annars (säger jag som själv varit där). Lugn och fin så kommer det tillslut :)

Vid 2-3 mån brukar det vara skönt att spika ett schema att gå efter. Ca 15-16 h sömn/dygn brukar de små behöva i den åldern. Vårt schema såg ut ungefär såhär:

7 vakna, mat (inom en timme), byte, social delaktighet, umgänge
8:30-10:30 sova
10:30 mat mm
12-14 sova
14 mat mm
15:30-17 sova
17 mat mm
18 bad, nattslurk
Godnatt senast 19
Nattmål ca 22 och 4 (och ibland 1)

Många har dock kortare natt och mer sömn på dagen - där måste ni se vad som passar er familj. Och lägg hellre lite för tidigt än lite för sent. Övertrötthet är inte kul och 1,5-2 h brukar vara lagom för de flesta men alla är ju individer :)

Gott nytt år och lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
möken

Inlägg av möken »

Gott nytt år :)
Vi sov bort 12slaget i natt, hörde inget av smällare och raketer :)
Angående boken så har jag läst till sid 125 eller nåt, man hinner aldrig läs en bok med tvillingar :(
Vårat chema är ungefär
mat kl 04, 08,12, 16, 20 (24).
Nattinatti inträffar ca kl21efter mat, blöjbyte, spy etc.
Min feu tyckeratt dagen börjar kl4 men jag har övertalat henne att barnen bör läggas i sängen efter denna matning men ofta är barnen pigga här vilket innebär lång vakentid.
Annars under dagen försöker vi ha 2-2 scenariot vaken/sömn.
Dock så sover barnen alltså inte som jag vill typ kl21-04 med snabbmatning och sen sömn till kl08 men det kanske är för mycket begärt?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu när barnen är lite större är mörkläggning väldigt viktigt vid sömn. På dagtid kan det vara bra att ha mörkt i rummet och sover de i vagn så kan man lägga över en filt eller barnvagnsgardin. Om de vaknar i en skarv så somnar de lättare om då.

På natten är det kolmörkt som gäller, så mörkt att du inte ser handen framför dig. Här får man fixa lite extra för det räcker inte med vanlig rullgardin oftast. Vi är många här med olika lösningar. Jag har t.ex sytt kardborreband på mörkläggningtyg och fäst runt förstret och har sedan rullgardin utanpå. Vid matningen under natten får det inte tändas lampor heller för då piggnar de små till rejält, måste man ha ljus så är det rött ljus som gäller.

Att börja dagen kl 04.00, tja jag antar att ni inte vill ha det så för all framtid så det är en god idé att bryta den vanan nu medan de är små. Vanor blir bara svårare att bryta ju äldre de blir...Det handlar om att ta ledningen och då måste man först själva vara överens om schemat innan man försöker överföra det på barnen. Att låta barnen ta ledningen är inte schysst, de är nya i livet och vet ju inte att dagen inte börjar 04.00 medan ni faktiskt vet det.

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
möken

Inlägg av möken »

Igår började vi med 3 månaders schemat som beskrivs här på forumet, gick ganska bra men jag tycker det är tätt mellan matningarna vilket innebär att grabbarna knappt äter. Väntar man från uppvak kl0930 tex fram till kl11 äter dom inte heller pga strulpellar just nu, mycket att se på i omgivningen kanske?
Nattinatti gick bra men redan 23:50 vaknade bägge och ville ha mat.
Halvtrixig nattning sen och nästa uppvak var kl 03:00 och åter trixigt att somna om.
Hur ska vi få dom att äta ordentligt vid matningarna?
Och hur gör ni andra med schemahållning när ni är borta tex hos BVC? Och om ni har barnvakt, tvingar ni denne (tex sin mamma) att följa schemat slaviskt?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Härligt med tremånadersschema! =D>

Just runt 2-3 månader brukar det vara struligt med matningen, det finns så mycket roligare att se på. Jag vet inte om ni ammar eller flaskar, men det brukar vara bra att mata i ett dunkelt rum, kanske under en filt. Oftast funkar det bäst när de är nyvakna. För en del funkar det bra att liggamma. Jag har gått runt och matat när det strulat, då har liten kunnat titta på saker samtidigt. Flaskar ni så kan det kanske vara läge att byta till större napp?

Viktigast är ändå att hålla isär måltiderna. Det bör gå minst 3 h mellan (man räknar från start på ena måltiden till start på nästa) och som mest 4 h. Då är de rejält hungriga när de äter och äter faktiskt mer totalt sett än om de småäter lite och ofta.

Jag försöker planera in BVC-besök och annat när jag vet att det passar med mat- och sovtider, för det är enklast så. Men annars får man göra så gott det går den dagen, en gång är ingen gång.

Alla våra barnvakter har tagit emot schemat med öppna armar! Det har gjort att det funkat lika bra för dem som för oss.

:heart:
möken

Inlägg av möken »

Vi både flskar och tuttar, jag vill helst flaska först för att veta vad dom fåri sej, frun ammar gärna istället iallafall så gott det går.

Men om man ska vara lite egoistisk också, hur fasen får man lite egentid, eller bara hinna göra något?
Med all denna vakentid hinner vi inget annat än att hålla på med barnen, dom vill ju gärna bli aktiverade hela tiden.
Vad gör man för att dom ska vara nöjda utan konstant aktivitet från oss?
Enerverande när dom börjar gråta när man måste göra något och inte kan ha dom på benet, eller prata med dom, eller flaxa med nån färggrann leksak framför dom.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"