Schema för lillasyster T

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
k

Schema för lillasyster T

Inlägg av k »

Halloj alla duktiga forumsmänniskor! Nu är det VÄLDIGT länge sedan jag var inne här. Har en A på 3.5år som är SM och sover exemplariskt! TACK för det Anna Wahlgren och alla ni andra som hjälpte till med mina frågor när han var liten!

Nu har A fått en liten lillasyster som är 7.5 vecka så nu börjar frågorna och funderingarna hopa sig igen...

Har SM från början, men hade lite strul med amningen, så fick lösa det genom att amma bröst 1, rap, bröst 2, skötning och sedan ta till en flaska efter det. Funkade finfint, men tyvärr har vi fått en liten dam som bajsar typ en gång per dag så det "stockar på sig" och hon har haft ont i magen mer och mer fram tills dess att hon bajsat. Men med lite mixtrande med ersättning så har vi nu hittat en kombination av NAN H.A+NAN Sensitive (fd Comfortis) som verkar funka (de få millilitrar som hon numera behöver kompletteras med ibland...)

Nu till min fråga! Hon har sovit riktigt bra, framförallt på nätterna... Har strävat mot 2-2 med lite variation 1.5-2.5 och vise versa men försökt få henne i säng kl 21:30 och ta morgon kl 7:00. Gjorde så med brorsan att jag lät nätterna bli som de blev tills nattmålen föll bort av sig själv och har väl tankar att göra så nu oxå om det verkar funka... Och det har det!!! Vårt "problem" vi haft är att hon den senaste 1-1.5 veckan har sovit fram till typ kl 5 vilket gjort att nattmålet hamnat VÄLDIGT nära att morgonen ska börja. Nu funderar jag således på när det närmar sig att sätta schema om det är för tidigt för en 2 månaders att direkt gå in i ett schema där natten börjar 19:30 istället för att gå via ett schema med 21:30 för att sedan justera ner till 19:30??? Vad ser ni för fördelar/nackdelar med det ena kontra det andra?

Vill egentligen bara förbereda mig inför införandet av schema för just nu väntar jag ut både ökningsperiod och en otroligt tät näsa på den lilla damen som inte direkt bidrar till problemfritt ätande... :?

Japp, det var frågeställningen för den här gången!

//K
A :heart: 100525 (v31+1)
T :heart: 131012 (v38+3)
SaraMilana

Re: Schema för lillasyster T

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Välkommen tillbaka och stort grattis till lillasyster! :heart:

Vad fint ni styrt upp tillvaron för nykomlingen och löst problemen som dykt upp! =D>

Jag tittade tillbaka i min egen tråd för min minsting för att se när vi gjorde natt i början. Runt en månad la vi henne senast 20 och vid två månader vid 19. Jag märkte nämligen snabbt att en tidig natt gjorde att kvällstrasslet uteblev. Och hon har alltid sovit gott på natten, hon hoppade över 4-målet för nånstans kring 2 månader på eget bevåg. Jag hade infört tidigare natt på en gång, jag kan inte se några nackdelar med det, snarare tvärt om! :)

:heart:
k

Inlägg av k »

Tackar för svaret (som jag har läst för ett par dar sedan men inte kommit mig för att svara på förrän nu.... :oops: )

Klurar vidare på en lämpligt schema å återkommer om eller snarare när fler funderingar dyker upp!

Trevlig lördagkväll allihop!
k

Inlägg av k »

Hej igen! Har lite bekymmer och funderingar som jag skulle behöva bolla med alla duktiga här inne på forumet...
Har infört schema nu med läggning kl 21, men nu dyker det upp andra problem som ställer till det... T har alltid kräkts en hel del och då menar jag inte små "gulliga" överskottskräkningar som rinner lite ur mungipan utan här snackar vi kaskad-kräkningar... Detta oftast då jag "rört" mig för mkt eller hastigt vid amning tex för att hjälpa storebror på toa för att slippa en olycka där osv osv... Men även om hon tex legat på skötbordet och dragit upp sina egna ben för långt/hårt mot sin egen mage så har det kommit. Och till och med om hon legat helt stilla och ammat, men kanske legat lite för "plant" så har det kommit! Dessa mängder gör ju att jag måste "börja om" att mata efter att vi fått oss båda torra och rena igen... Ibland blir det amning igen och ibland blir det flaska (beror lite på när i matandet detta hänt och hur många ggr på en dag det hänt) Och det är då här mitt problem dyker upp som mest har med attityden att göra, jag vet jag vet.... :oops:

När jag väl lägger henne att sova och hon inte somnar bums och jag behöver vagna eller framförallt när hon skarvar och inte klarar dem själv så jag måste vagna, så inser jag att min attityd nog har gått och tagit en kaffepaus, för Den är definitivt inte med mig vid vagnen i alla fall... :?
Blir grymt osäker, "e hon tillräckligt mätt för att vagningen ska bita och hon ska kunna sova vidare"...

Funderar nu på ett lämpligt sätt att hantera detta tills magmunnen mognat och maten mer består av fast föda vilket ju verkar förbättra läget för de flesta...

En tanke jag har är att backa ett steg och mata lite i början av vakentiden och sedan mata mer precis innan det är dags att sova igen. Som det är nu så matar jag ju allt i ett svep å så är hon vaken efter det och läggs sedan när det är dags. Min fundering på detta är dock att det kanske främjar småätande och bidrar till tätare uppvak även på natten? Vad tror ni om det? Eller finns det nån som har nåt annat förslag?
:?: :?: :?: :?: :?:

//K
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Kräkningar är verkligen inte roliga... Här har vi också haft stora mängder kräks efter varje matning. Jag upplevde dock att mina små inte ville äta mer trots det, de var liksom trötta på att ligga vid bröstet :) Jag gjorde så att jag matade både i början och i slutet av en vakenperiod. Då kräktes de lite mindre och sov bättre. Märker du att det blir snuttätande är det ju bara att styra upp det igen tänker jag. :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
k

Inlägg av k »

Japp, då testar jag så!
Tack så länge tills vi hörs igen!
//K
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Har en lika gammal liten kräkis, men har märkt stor skillnad när jag matar i små omgångar hela SM-timmen.

Och precis som lgh140 skriver, ofta vill han ändå inte ha mer även om jag erbjuder, så jag är övertygad om att även om det kommer ut en stor kaskad så är det inte i närheten av allt han ätit. Det ser garanterat mycket mer ut i kräkform... Tänk dig själv hur mycket 2 dl kräks skulle kännas på kläderna! :P För 2 dl är ju ungefär vad de små liven äter per mål.

Dessutom kan en drygt tvåmånaders faktiskt somna/somna om även om hon skulle vara lite småhungrig, tänker jag. De vet ju att de får mycket mat, mera mat och ännu mera mat snart igen... :P :lol:
Så på med Attityden bara! :wink: 8)

Trevlig helg! :D :heart:

PS. Läggning 21 låter sent i mina öron för en tvåmånaders... när har ni morgon? Här har vi natt 19-07 och ingen är gladare än liten. :sleep: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
k

Inlägg av k »

Halloj! Här är situationen en aning annorlunda... Här verkligen kaskadkräks det så det blir ombyte på både mig och T och ibland även dusch av en eller oss båda... Lagom till detta är klart så är det dags att äta för att ta igen allt hon kräkts... Å lite beroende på när i "måltiden" hon kräks så blir det amning alternativt en flaska ersättning som hon då slukar stora mängder av. Så som ni säkert hör så kräks det mycket!

Idag fick jag däremot tips av vår BVC-sköterska om en ersättning som "stelnar" när den kommer ner i magens sura miljö som man tydligen kan ge en slurk av i samband med amningen så hjälper det mot refluxen. Så denna är införskaffad och skall testas i hopp om bättring!

Ja, vi kör en period med natt kl 21 och morgon vid 7 och resterande sovtimmar på dagen för att om ett tag styra om och lägga tidigare (19:30 är tanken, samtidigt som storebror). Vi körde denna variant på sonen för 3.5år sedan och det funkade bra så vi tänkte att vi kör samma variant även med lillasyster.

Just nu är jag hoppfull så nu tänker jag ta fredagkväll å snart sova en god natts sömn och ta mig an morgondagen med ny energi och attityd!

Trevlig kväll å helg!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Min lilla kaskadkräktes också de första månaderna, så som du beskriver. Över hela henne och hela mig, jag fick alltid ha ordentligt med ombyten till båda när vi skulle iväg nånstans. Jag upplevde att det oftast kom upp tillsammans med en rap, så det gällde att rapa "rätt". För oss innebar det att rapa så upprätt och rakt som möjligt så att inte magen trycktes ihop. Och att vara envis och få upp alla rapar, det gick inte att nöja sig med en. Har du sett tråden med raptips? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

k

Inlägg av k »

En bra tanke! Lägger till detta på "åtgärdslistan" framöver så ska vi se om vi kan få ur T lite fler rapar som kan bidra till bättring... :wink:
Tackar! :D
k

Inlägg av k »

Hej igen! Nu börjar tillvaron stabiliseras med avseende på kräkningarna. Enfamil-ersättningen som stelnar i magen när den kommer ner i den sura miljön har gjort susen. Visst, det e lite pyssel med att amma "lagom mkt" för att T sen ska få i sig en tillräcklig mängd sån så att helheten får en fastare konsistens. Hade det inte varit vinter och förkylningstider osv så hade jag kanske givit upp amningen och enbart kört på ersättningen. Men nu känns det som om jag vill hålla igång amningen ett tag till...

Nu däremot så har vi stött på ett annat litet gupp på vägen... :?

När det är dags att sova så kan lilla T va hur lugn å go´ å gla´ som helst, men på väg ner i vagnen så börjar hon gnälla/knorra/skrika/gråta... Genomför "markerings-vagningen" med avslutande skak i handtaget för att visa att det är dags att sova, men sen behövs ytterligare ett par vagningar under 10-15 minuter innan stumpan kommer till ro och somnar gott... Detta är egentligen inget jätteproblem, men det känns tråkigt att hon "går in i sömnen" med det humöret. Detta är oavsett vilken lur det än gäller, samt även när det är dags att sova gonatt! Nån som har nån idé på hur detta kan avhjälpas?

Nu däremot när jag sitter å skriver så inser jag ju att Tyra ju faktiskt fyller 3 månader nästa helg å kanske är redo för att dra ner på sovtiderna. Kan det va så att det är detta som gör att hon är missnöjd när hon ska sova? Att hon helt enkelt inte är riktigt så trött som hon "bör" vara? #-o
Har alltid sett henne som en liten tröttis, men de senaste veckorna har hon ju faktiskt "vaknat till" och blivit en betydligt piggare bäbis som vill va med och inte missa nåt!!! Hmm, kan svaret vara ett korrigerat schema??!!? Vad tror ni???
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad skönt att ni börjar få kontroll över kräkningarna!!

Båda mina barn har hittat tummen kring tre månaders ålder och det har hjälpt mycket för att få lugna läggningar. Men jag tycker det handlar mycket om tajming också. Inte för trött och inte för pigg. Min minsta somnar oftast utan ett pip nu för tiden, men de gånger jag schabblar till det och hon hinner bli övertrött hjälper ingenting känns det som. Satsa på rejäla husljud och att backa så mycket som möjligt med vagningen så kommer polletten trilla ner så småningom.

Visst kan det vara så att det är dags för en schemaändring. Ett klassiskt tremånadersschema är 12-45-2-45.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"