Vaknar för tidigt och blir bara argare av ramsandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

Vaknar för tidigt och blir bara argare av ramsandet

Inlägg av amanda05 »

Vår tjej på 17 månader vaknar aldrig senare än 6 på morgonen (oftast tidigare). Vi lägger henne kl 19-19:30 och hon somnar utan några problem. Hon sover 1 1/2h på dagen. Först och främst undrar jag om dessa timmar är ok? Räcker det med 12,5h för hennes ålder. Jag tycker hon alltid sovit lite mindre än vad som rekommenderas, men verkar nöja sig med det.

Nu har hon börjat vakna vid 4-5 tiden på morgonen och är jättearg över att hon inte får komma upp. När vi ramsar så blir hon bara argare, och om vi försöker gå in så blir hon inte lugn av det. Jag vet att ramsan inte funkar när de är arga, men hon skriker och skriker och blir hysteriskt arg till slut. Jag klarar inte av att hålla ner henne och göra solfjädern, så det har vi slutat med...är det något min sambo skall pröva igen? Eller är hon för "gammal" för det?
Ramsandet fungerar när hon är ledsen, så jag tror inte det är där skon klämmer.
Vi har till och med prövat att ta in henne hos oss, men hon får liksom ingen ro där efter ett tag.

Hon började hos dagmamma i början av januari. Det känns som om hon trivs jättebra och vi är också trygga och nöjda.

Vart har vi hamnat fel? Ska vi kura om, eller ska vi hlet enkelt sluta med ramsandet? Hjälp!!!!
Börjar bli lite desperata, två trötta föräldrar som vaknar vid 4 tiden funkar inte i längden....

/Linda
/Linda
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Försök coola ner dig. Lätt att säga, jag vet, men här behövs en mycket sakligare attityd och inget fnattande som bara förvirrar henne (som en massa ramsande, testande hit och dit, komma in i er säng, olika saker) :roll:

Ge henne en ramsa x4 i antingen hurtig, glad ton - upplysningsvis så fort hon vaknar - eller i synnerligen bestämd, småarg ton - om hon börjar med att hojta ARGT. Sedan ingenting mer. I nödfall kan ni t o m stänga dörren. Men absolut inte gå in. Hon ska lära sig att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING (för henne) och att det är NI som bestämmer när morgonen kommer, inte hon. Hon varken orkar eller ska behöva ta ansvar för den saken. Det tror hon nu. Ta ur henne det :!:

Lite musik skadar inte. Ljud i huset kan vara effektivt på morgonkulan och det ska vara ljud som inte har med henne att göra, men som blir betryggande därför att hon känner att ni har koll på läget dvs håller vakt mot vargen och vet vad ni gör, exakt.

Upphör alltså med trafiken och överlåt hennes ilska åt henne själv. Hon tröttnar när ingenting händer. Men det kan ta några morgnar innan polletten trillar ner, så ha lugnt tålamod :!:

Lägg henne vid bestämd tid. Gärna en halvtimme tidigare än nu. Påverkar det morgonen så blir det i positiv riktning.

Ut med vargen och överkoncentrationen, portförvisa förvirringen och ta det lugnt :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Underbart med snabba svar :D

Pappa undrar varför dessa krabater egentligen kan vakna och vara så himla f-bannade på en gång? :?
Med tanke på att man kan få barn att ändra dygnsrytm när man reser, kan man ändra på liknande sätt så de sover längre på morgonen? Att lägga henne 18-18.30 gör att jag knappt hinner se henne på kvällarna....
Försöker själv få lite förståelse för att lättare också veta vad jag ska göra.

Ja som du märker vacklar vi lite och varje svar skapar två nya frågor.

Men imorgon bitti kör vi 4*ramsan, på med lite radio eller tv och stänger dörren om hon inte slutar. (det värsta är att hon har fått både mammas och pappas envishet gånger två så det kanske tar ett par dagar) :D
B?rjat SHN kuren 20/5

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte "ett par dagar" utan fyra-fem, ungefär, måste ni räkna med, kanske något mer. Det kallas för en liten minikur :wink:

Det som gäller är alltså tålamod, större förtroende för lilla barnet och en betydligt sakligare, lugnare hållning (se mitt förra svar).

De är svårt att tänka sig, kanske, men faktum är att man STÖR och MÅSTE lära sig låta lilla barnet vara i fred.

Hon är förb-d för er velighet och osäkerhet som verkligen är störande. Hon behöver tryggt och säkert få bli klar över vad som gäller.

Och däri skiljer hon sig intefrån oss vuxna!

Det är bättre att hon blir arg än ledsen, så det ska ni vara glada för. Men hennes arga frågor är fortfarande frågor. De ska ha svar som leder till lättnad, vilket kommer som ett brev på posten när hon äntligen känner att ni vet vad ni gör.

Hennes överlevnad, hela hennes existens beror faktiskt på det :idea: :!: Att ni vet exakt vad ni gör och varför, ni som faktiskt vet hur man tar sig fram här i världen :!: Det vet inte hon.

Vill du inte lägga tidigare så genomför bara senare morgnar. Lugnt, sakligt och konsekvent.
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Hej och tack Anna för all din hjälp!

Det känns så skönt att du finns och leder oss (ibland) vilsna föräldrar in
på rätt spår.

Vi körde igång med mini-kuren i söndags morse..vilket var ganska tufft faktiskt...

Vi ramsade en gång högt och bestämt...hon blev arg och skrek ett tag, sen satte vi på musiken...och hon fortsatte att protestera..men efter ett tag slumrade vi till...dvs lilla fröken hade tystnat och somnat om, YES! Har för mig att hon sov till 06:15. :wink:

På måndagen sov hon klockrent hela natten till 06:35. :D
På tisdagen vaknade hon för tidigt igen och vi ramsade och på med musiken.
Hon somnade om i 10 minuter, sen ramsade vi igen (vilket jag så här i efterhand inte tror var rätt) och hon blev argare...sen tog vi upp henne lite för tidigt...men ok, vi erkände att vi gjorde fel.
På onsdagen sov hon också hela natten och till 06:30, för att sen på torsdagen vakna + ramsa och musik och sen somna om igen till 06:20.
I fredags och imorse har hon sovit hela natten och vaknat halv sju!

Det känns så underbart att hon sover längre och tjejen är mycket mycket gladare och piggare! Det är vi också, så hela stämmningen i familjen är på topp!!! :D :D
B?rjat SHN kuren 20/5

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Så skönt för llilla älsklingen :D Pris och beröm :lol: :lol:
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Hm. Vi har EXAKT samma problem med vår lille kille. Jag har dock inte tänkt på att sätta på musik etc på morgonen, eftersom jag tyckte att det borde signalera aktivitet istället för att "på natten händer ingenting". Men inspirerad av Lindas framgång ska vi nu också prova detta.

Hälsningar
/Henrik
Pappa till Stella (f maj -01) och Theodor (f okt -04).
Etienne

Inlägg av Etienne »

Måste bara fråga om Annas första svar i den här tråden "I nödfall kan ni t o m stänga dörren".

Hmm, vi har fattat det som att man ska ha dörren till barnets rum stängd :oops: :oops: Det spelar säkert ingen roll om barnet sover bra men vad rekommenderar du Anna?
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte lätt att rakt av rekommendera ett enda vis; jag brukar av princip ha dörren på lite, lite glänt, så att ljus och ljud tränger in en aning till barnet i det annars kolmörka rummet. Men jag har kurat barn där jag bara kände att här behövs stängd dörr, om inte lilla ungen ska känna sig störd.

Så som med allt annat gäller det att lyssna av :wink: :!:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Aha, men då så :) . Vi har kört med stängd dörr till Bastian men han sover ju fint nu så det gick bra det med. Vi har nämligen katter som kan stöka en del på nätterna och allra helst ligga i hans sköna spjälsäng :roll: .
Vi har tv:n på ovanvåningen på ganska högt så det låter nog en del inne hos honom. Är han lite stökig på kvällen brukar det funka bra att gå och plocka lite däruppe så att golven knarrar. Golvknarret i sig verkar i sig fungera som en ramsa har jag märkt.

Jag minns att man som barn tyckte att det var mysigt att höra stöket i lägenheten även om man själv gått och lagt sig och jag är likadan än idag. Om jag slocknar i soffan och sambon går och lägger sig utan att säga till blir jag ursur om jag vaknar av att allt är släckt och sambon gått upp. Att vakna där i soffan och det är mörkt, tyst och tomt är det värsta jag vet. :shock: :oops:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"