Kurandet av lilla S - frågor speciellt om dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sparven

Kurandet av lilla S - frågor speciellt om dagslurarna

Inlägg av Sparven »

Hej!
Vi påbörjade kuren åt vår lilla S, snart 6,5 månad för en vecka sedan. Nätterna har gått riktigt fint - hon gick från att ha sovit bredvid mig och inte kunna somna/somna om utan bröst till att somna själv på några minuter på kvällarna och sova nätterna igenom på bara en natt. Hon vaknar fortfarande ganska ofta om nätterna, men klarar för det mesta av att somna om själv fort. Någon enstaka gång har jag gett en ramsa.

Men, vi har otroligt mycket problem med dagslurarna. Vårt schema ser ut så här:

7:00 God morgon + amning
7:30 Gröt
9-9:45 Sova 45min
11:00 Amma + Lunch
12:15-14:15 Sova 2h
14:30 Amma + Mellanmål
16:15-17 Sova 45min
17 Amma + Middag
18:45 Gröt, bad, bok, bröst, bus
19:30 Gonatt

Hon har hittills somnat kanske 1 gång utan skrik till sina lurar - alla andra gånger har det varit mycket svårt att få henne att somna lugnt. Det känns som om hon nog skulle försöka somna - när jag lägger henne i vagnen (hon sover på rygg i vagnen) svänger hon huvudet åt sidan och verkar söka en skön ställning, men när jag går därifrån med ramsan börjar hon skrika med detsamma. Oftast går det till ungefär så här:

Glad ner i vagnen, ramsar mig bort. S börjar skrika redan undan ramsan, men tystnar mellan varven. Börjar på nytt skrika, tystnar, börjar på nytt etc. Om hon inte längre tystnar får hon en klar och tydlig ramsa - ibland tar hon emot den och tystnar, men börjar oftast skrika igen. Ibland går inte ramsan hem alls. Blir hon riktigt upprörd vagnar jag - hon tystnar ofast fort av vagnandet, men börjar genast skrika när jag slutar och går bort med ramsan. Så här fortsätter det då... Ibland lyckas det och hon somnar till slut efter 15-20 minuter, men ganska ofta, speciellt under de korta lurarna då hon kan ha skrikit nästan hela den utsatta tiden, ger jag till slut upp och vagnar tills hon sover. Suck!

Några bra tips på hur vi ska komma ur det här? Jag kurade storebror för ett par år sedan, och då gick dagslurarna som smort, så nu står jag som ett frågetecken och vet inte hur jag ska gå vidare! Tacksam för all hjälp vi kan få!
Sparven, mamma till lilla S - född Maj 2013, kur startad 8.11.13
mumintrollet

Re: Kurandet av lilla S - frågor speciellt om dagslurarna

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp! Och välkommen hit :heart:

Min första tanke är att hon kanske inte vill ligga på rygg i sin vagn utan kräver lite mer utrymme och möjligheter att böka runt..
Har ni möjlighet att flytta lurarna till sängen?
Sover hon ändå luren ut även om hon har lite svårt att komma till ro??
Jag skulle ge det ännu en vecka till för att se hur hon vänjer sig vid schemat och hela kuren och vid behov överväga att få mera utrymme åt henne i vagnen. Alternativt flytta sovandet in i sängen.

Och så påminner jag om ordentligt med mat - även om nätterna fungerar så fint att det knappast är en stor hunger som plågar henne. Ge fasta maten först och amma som efterrätt så blir hon ordentligt mätt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sparven

Inlägg av Sparven »

Tack för ditt svar!

Ja, nog kunde det säkert vara värt att prova att lägga i sängen, för så här kan det inte fortsätta. Här är ett typiskt scenario, sista luren idag:

16:24 glad ner i vagnen (blev lite försenade pga allt möjligt), allt är frid och fröjd tills jag går bort med ramsan -> skrik, jag avvaktar, skriket stegras, så jag ramsar på nytt efter någon minut
16:27 riktigt ifrån sig - ramsar högt och tydligt, men S skriker bara ännu mera -> vagnar, hon tystnar fort, bort med ramsan, hysteriska vrål
16:30 ramsa, lyssnar INTE -> vagnar efter en kort stund
16:32 bort med ramsan, hysteriskt gastande (låter som om hon kunde kräkas!)
16:33 ramsa, lyssnar inte
16:35 jag bestämmer mig för att vagna till sömns
16:38 sover

Jag börjar tappa hoppet här... och så oroar jag mig för om det här kan påverka nätterna, dvs om man vagnar till sömns på dagen, kan det då börja påverka hur hon somnar på kvällen/somnar om på natten? Den biten har ju nämligen funkat så bra hittills. Kan man göra nån form av "dagskur" för att få bukt på det här? Storebror är hemma från dagis ett par dagar i veckan, så det känns ohållbart att jag ska stå och vagna till sömns när jag har honom att se efter också.

Gällande maten - när vi började med fasta födan gjorde jag så att jag först gav mat och sedan ammade, men det resulterade i att S slutade amma nästan helt, hon var helt enkelt för mätt för att dricka mjölk efter maten. Eventuellt ville hon ha bröstet nån timme senare, men då kändes det som om hon åt lite hela tiden. Jag tycker hon äter rätt duktigt även om hon först får mjölk - om vi räknar i barnmatsburkar (hon äter både burk och hemlagat), så äter hon ungefär en halv burk grönsakspuré + fruktmos till lunch och middag, till mellanmål slukar hon lätt en hel burk fruktmos, eller en halv banan och gröten på morgonen och kvällen blandar vi i ca 0,5 dl ersättning. Det är väl helt ok mängder, eller?

Tack igen för hjälpen!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur går det för er?

Jag minns att jag själv hade krångel med dagslurarna då vi kurade och hade en vagningsovana som jag trodde inte skulle göra så mycket. Till slut måste jag bara våga backa rejält och införa samma regler dag och natt - ramsa och vid kris buff/vagning.
Till slut flyttade vi in dottern i egen säng i mörklagt sovrum och då sov hon som en dröm igen.. Hon fick böka runt som hon ville och hade inte en massa spännande att titta på då det skulle sovas ;)

Och det där med smakisar och amning - Klokt av dig att undvika snuttätande lite hela tiden!
du kan ju välja att ge fasta maten först på lunch o middag tex.. och sedan amma som efterrätt i samma veva. Då ammar hon kanske lite mindre de målen, men får i sig ordentligt med mat i alla fall!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sparven

Inlägg av Sparven »

Tack igen Mumintrollet... just nu skulle det behövas lite pepp - det känns som om jag skulle ha misslyckats med kuren... åtminstone på dagarna :( Jag har nämligen verkligen fastnat i vagnandet! Så nu behöver jag en klar och tydlig strategi för hur jag ska gå vidare.

Det har blivit så att jag nästan skippat att ramsa helt och hållet under dagslurarna, eftersom det känns som om den skulle störa mer än hjälpa. Och jag VET att jag borde ta mig ur det här, fattar bara inte hur jag ska ha energi att ta itu med saken - hon skriker så otroligt mycket om jag inte vagnar, och det blir ingenting kvar av de korta lurarna. Ska man då verkligen bara envisas och sen ta upp barnet vid utsatt tid, även om hon inte sovit något alls?

Jag ramsar bara när jag lägger ner "luckan" framför vagnen, men hon börjar då som sagt i vanliga fall skrika direkt. Tidigare avvaktade jag och ramsade, avvaktade och ramsade och vagnade sedan vid behov, men nu har jag övergått till att vagna direkt, eftersom hon lugnar sig och somnar fort av vagnandet (behövs bara några tag, ibland lite mer). Men, sen "vågar" jag inte ramsa mer efter det, eftersom hon då konsekvent börjar skrika av ramsan. Dvs jag vagnar tills hon sover och skippar sedan ramsan, argh!! Men eftersom jag ju är så mån om att hon ska få sova har jag tänkt att det är bättre att vagna och inte ramsa än att med våld försöka införa ramsan. Suuuck... ett sånt elände!

Tidigare sov hon sina lurar ut, men de senaste dagarna har hon börjat vakna lätt vid skarvarna (det hjälper ju inte precis att de håller på och renoverar huset mittemot vår balkong...), så jag inser nu att jag håller på att måla in mig i ett hörn... snart får jag väl stå där och vagna stup i kvarten? Hur exakt gjorde du för att komma loss från vagnandet och hur gammalt var ditt barn då? Jag funderar här om det skulle gå att på något vis hålla "paus" från sömnskolandet under dagarna ett tag och vänta tills vi kan komma ner till två längre lurar istället, och sen ta tag i problemet på allvar?

Men ja, hur är det månne gällande dagslurarnas inverkan på nätterna - två nätter sedan sov hon natten igenom utan ett knyst, men förra natten vaknade hon flera gånger och behövde ramsa, solfjäder och t.o.m. en kort buffning en gång... kan det faktiskt vara så att dagarna gör att hon även på natten börjar "kräva" service?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Innan jag kurade min stora kille så hamnade jag i ett totalt vagningsträsk, han sov jättedåligt på dagarna men hyfsat påp nätterna och därför kurade jag. Då valde jag att lägga alla lurar i sängen, för att inte ha möjligheten att hamna i träsket igen, man kan inte vagna en säng lixom ;)
Jag höll mig hemma i en månad tills jag tyckte att allt satt bra, det var skrik, det var krångel, och jag tog mig igenom det genom att vara konsekvent. Sen köpte jag en stor dansk liggvagn och denna hade jag med mig när jag åkte iväg, där kunde han sova på mage lika gott som i sin säng. Jag ville inte riskera dålig sömn pga ryggläge.
Så från mitt perspektiv skulle jag skippa vagnen om jag var du. Få allt att fungera genom att utgå från sängen, en plats att sova. Gör likadant vid alla lurar. Var konsekvent.
Nör du sedan känner dig trygg och att allt fungerar, kan du prova vagnen igen, då kommer du se om det är ryggläget och själva vagnen som krånglar till det, eller om det var något annat.
Det finns danska liggvagnar på blocket att köpa om man vill ha rymligt, eller så kan man köpa en dubbelvagn med gemensam sittdel som går att fälla i plant läge, det har jag nu till lilltjejen nör vi är borta. :)

Kram emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Många ramsar inte alls i vagnen. Du parkerar henne i vagnen som du gör i sängen, vagnar 3-4 drag och skakar sedan i handtaget för att markera snabbt, nu ska du sova. punkt! Blir det protester avvaktar du minst lika länge som du verktygade, dvs, tog läggningen 1 minut och 30 sekunder väntar du minst den tiden innan du går dit igen för att ge besked igen. Bara vagna tyst, avsluta med skak i handtaget och GÅ. Vänta igen osv. Då hamnar man inte i något träsk. ;-)

se detta klipp.
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... er-vagning

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sparven

Inlägg av Sparven »

Tack igen för svaren! Tja, vad ska jag säga… vi sitter nu ordentligt fast i vagningsträsket och skulle behöva hjälp med att komma loss! Det har väl gått någorlunda okej hittills - jag har gungat henne tills sömns och hon somnar relativt fort, och i och med att nätterna fortfarande går fint, så har jag skjutit upp att ta itu med dagslurarna.

Men nu märker jag att det bara blir värre och värre - S vaknar vid VARJE 45 minuters skarv och behöver hjälp med att somna om, och idag var långluren en katastrof då hon vaknade redan vid 35 minuter och har inte somnat om ens av vagning! Min man gick till slut ut och promenera med vagnen, och då somnade hon till slut om.

Så ja, nu skulle jag vilja köra kuren till slut, så hon också börjar sova ordentligt om dagarna, men jag skulle behöva en klart strategi för hur jag ska gå tillväga. Jag skulle vilja hålla kvar vagnen, så hon inte vänjer sig bort från den, och i den måste hon sova på rygg. Dessutom har vi ganska liten lägenhet, så jag misstänker att hon lätt skulle bli väckt av storebror under dagarna ifall hon skulle sova inne i sin säng.

Men, hur, exakt, ska man backa med vagnandet? Ska man tänka att man kurar på samma sätt som på natten, dvs dag1: vagna lugn, bort med ramsa, påminna och sen bekräfta när det till slut är tyst? Dag2: vagna bara som markering och sen försöka låta ramsan ta över? Och sen bekräfta igen? Eller hur ska man tänka?

Jag skulle också vilja justera schemat, så att S skulle sova bara två ggr - hon är visserligen bara lite på 7 månader nu, men pga hur jag hämtar storebror på dagis har det visat sig att det här med tre lurar är ganska krångligt. Jag har tänkt mig nåt i den här stilen:

7:00 God morgon + amning
8:00 Gröt
9:00 - 10:30 Sova 1,5h
10:30 Amning
12:00 Lunch
13:00 - 14:30/15 Sova 1,5h - 2h
15:00 Amning+mellanmål
17:00 Middag
18:45 Gröt
19:30 Sova natt

Vad tror ni om det här? Orkar en så liten månne vara vaken så länge på kvällen? Skulle vara mycket tacksam för synpunkter!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker att det är lite tidigt med 2 lurar för en 7 månaders, speciellt att snart ska hon in i 8 mån ångesten och kan behöva tät återhämtning MEN jag vet om att flera har dragit ned till 2 lurar vid 7 mån och tycker att det har fungerat bra så omöjligt är det inte.

Sen tänker jag att det vore bättre att dra ihop amningstillfället med måltiden, ser att det är 1,5 h mellan amning och lunch tex?

Tänk 3-4 h mellan alla påbörjade måltider, blir tätt mellan mellanmål och middag.

Har du något mörkläggande över sufletten eller har hon fri sikt ut?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"