Femåring som puttas?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ambra

Femåring som puttas?

Inlägg av ambra »

Hmm... imorse när jag lämnade storebror på dagis talade en av fröknarna om för mig att han börjat puttas och ha sig. Vilka då? undrade jag och fick höra att det främst är flickorna han ger sig på. Hans fröken hade frågat honom varför han puttat flickan/flickorna men inte fått något särskilt svar. Vad hade hon väntat sig, en analytisk utläggning :?: :evil: Hon undrade också om jag märkt av att hans betende ändrats här hemma (det har vi inte). Jag vill inte vara en sådan förälder som ser sig om efter syndabockar, men inte tror jag att hans betende kommer hemifrån (särskilt inte då vi har Barnaboken som grund för hur vi fostrar våra barn) :?: :!:

Det jag har märkt av är att han, nu 5 år fyllda, tycker sig vara den störste och bäste i hela världen (och det är han ju :!: :wink: ). Han är så god och varm mot sin lillebror. Men visst kan han testa gränser också, ibland rätt ofta. Den egna styrkan testas genom att lyfta på tunga saker och han vill att man ska bekräfta hur stora hans muskler blivit nu när han är hela 5 år...

På storebrors dagis är det de största/äldsta som bestämmer, verkar det som. Han kan berätta att det är de som bestämmer lekens regler, som slåss och får tag i de eftertraktade cyklarna (de andra barnen får putta och ge fart :evil: ) Vi talar mycket om det här, om hur det känns och att man, hur arg man än känner sig inte vinner något om man "ger tillbaka". Min teori är att han lär sig att det är så man kommer fram och tar sig plats här i världen trots att vi inte gör så här hemma. Att han i sin tur ger sig på de som är mindre så som han själv blivit utsatt på dagis.

Givetvis kommer vi att prata om det här, men hur :?: Vi vill inte banna honom, eller bli arga (det leder ju inte till något positivt). Kan ni hjälpa :?:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Min teori är att han lär sig att det är så man kommer fram och tar sig plats här i världen trots att vi inte gör så här hemma. Att han i sin tur ger sig på de som är mindre så som han själv blivit utsatt på dagis", skriver du.

Precis :shock: :cry:

Det är sådant här som kallas djungelns lag :evil: och det är det han lär sig på detta dagis, där de största/äldsta "bestämmer lekens regler, som slåss och får tag i de eftertraktade cyklarna (de andra barnen får putta och ge fart :evil: )"

Spontant vill jag bara säga: byt dagis :!:

Skämt ( :?: ) åsido: dilemmat är ganska hopplöst. Du kan ingenting göra när du inte är där. Det är personalens uppgift att förevisa ett lämpligt socialt mönster för barnen att ta efter, inte att "stå ut" med sådana här vanartigheter, mobbingungar, pennalismer och översittarfasoner, för att inte tala om rent våld. Man kan undra vad vederbörande fröken, som försökt få ur honom en förklaring till puttandet, skulle gjort eller sagt om han nu svarat med en logisk analys av sitt beteende :?: "Jo, förstår du fröken, jag puttar undan de där flickorna därför att de står i vägen för mig, när jag vill fram, och jag är ju trots allt pojke och ska bli man, inte för att jag vill bli någon manschauvinist, i varje fall inte så det syns utåt, men några dumma tjejer vill jag inte ha i vägen för MIG och MINA saker och MINA intressen här i världen. Dessutom har jag ett par olösta konflikter liggande i bakhuvudet, jag minns att jag var olycklig vid ett par tillfällen i treårsåldern när jag upplevde mig som osedd och oförstådd, och sådant sitter ju i och kan framlocka viss aggression så här i efterhand, har jag förstått." Etc, etc. Vad skulle fröken ha svarat på det? Bokat tid hos psykologen? För sig själv eller barnet :?: :lol:

Dessvärre förslår ju prat inte särskilt långt (från ingetdera hållet :!: ) utan det ska motkrut till. En tuff uppgift, eftersom dagisvistelsen ju överväger i tid (eller hur?) och därmed i påverkan.

Jag tycker du kan börja med att fråga själv. Vad gör personalen, när sådant händer som verkligen inte ska få hända :?: (Vad kallar de små änglarna till pojkar flickorna? Är det nu de börjar heta f-a och h-a :?: :!: ) Lika pigga som DE är på att lägga ansvaret på föräldrarna - som inte är där - lika snabba borde föräldrarna vara med att förhöra sig om vad DE - personalen - gör. De som är utbildade och prfessionella. Hur handskas DE med knuffande, puttande, bitande, svärande, slående barn :?: :!: Vad gör de, faktiskt, praktiskt och konkret :?: :!:

Ställ krav :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons

Inlägg av father of sons »

:lol: "Oj då! Vad tänker ni göra åt det? Hur ser planen ut? Rapportera senare om hur det går!" :lol:

/ Mamman till sönerna :D
ambra

Inlägg av ambra »

Tack för svar :!: :D Jag ska fråga personalen hur DE hanterar sådana här situationer (har gjort det en gång tidigare, i ett annat ärende faktiskt och det verkar inte vara en fråga de väntar sig...)

Jag rapporterar då vi kommit vidare :!:
Ambra
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Veladis

Förskollärare här!

Inlägg av Veladis »

Hej Ambra!

En förskollärare här, som tänkte komma med lite synpunkter.

Jag jobbar med just femåringar, i en grupp son förut ansågs vara "stökig" och "bråkig". Nuförtiden är den spontana kommentaren då vi har besök på vår avdelning "vilken lugn grupp ni har"... :wink: :) :wink:
Då är det lätt att le i mjugg och tänka tillbaks på hur vi, personalen och 15 barn, tillsammans arbetat oss fram till det här lugnet från någon slags djungellagstillvaro genom en medveten strategi...

Så min första kommentar är: Prata med personalen, och ställ krav utifrån situationen. Föräldrar FÅR ställa krav på förskolan, MÅSTE nästan göra det... Vi blir inte ledsna och sårade då, möjligen eftertänksamma. Det måste hela tiden finnas en kommunikation mellan hem och förskola, eller hur. Sedan kan man ju vara diplomatisk när man framför sin åsikt, det är ju klart.

Om personeln inte har en utarbetat "krisplan" för när det börjar bli stökigt, behöver de först och främst definiera vart det egentliga problemet. Förmodligen inte i det enskilda barnet (din son)...
Sedan får de börja, med barn och föräldrars hjälp nysta tag i potentiella lösningar på problemet.
Jag kan berätta hur vi gjorde.

"Min" förskola ligger i en klassisk invandrarförort (om man nu kan säga at Örebro har förorter???). Gruppen barn jag kom till i höstas bestod av 15 barn, varav tre hade någotsånär svensk bakgrund. Flera storväxta, starka och buffliga killar med fruktansvärt attityd till allt och alla. De hade just börjat 5-årsgruppen och insett att de nu var "kungar" på förskolan. Flera i personalen var t om rädda för just de här pojkarna. De respekterade inte regler överhuvudtaget, slog och sparkade både fröknar och barn, domderade över alla, krashade andras lekar, osv.

Fortsättning följer, fick just svärmorsbesök! :wink: :roll: :)
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
ambra

Inlägg av ambra »

Åh... :!: Väntar ivrigt :!: :D
Ambra
Jennie

Inlägg av Jennie »

Hej ambra!
Jag har upplevt precis samma sak som du och jag upptäckte att det skiljer lika mkt i ålder mellan mina gossar som mellan dina. :D

När min "stora" kille blev storebror gick det ut över oss föräldrar och över en del "kompisar" på dagis, men han var sååå mild och snäll mot lillebror :heart: Dagispersonalen tog upp detta med oss och berättade att han var lite retlig och puttades. Vi frågade då också vilka barn han puttade och i vilka situationer. Vi fick till svars att det var framför allt två barn (varav den ena hans bästa kompis :( ) Det andra barnet var en kille som jag visst inte hade varit snäll mot min kille, vilket jag också tog upp. Personalen ville inte uttala sig om detta men jag gav mig inte. Jag och min man föreslog även att när vår son betedde sig dumt så skulle de ta honom ur leken och visa att han inte fick vara med. Vi fick till svars att de inte jobbar på det sättet. Hur jobbar ni då? frågade vi. De förklarade för barnet sade dem..... :shock:

Nu hade de ändå en rätt så sund syn på "problemet" och sade åt oss att vi inte skulle skuldbelägga vår son hemma utan att de lovade ta tag i problemet där och då och sade att de skulle göra så gott de kunde för att lösa det. De skulle ha ökad uppsikt! Hemma började jag att läsa Barnaboken!!!! och lärde mig en massa bra saker!!! och hade mkt att ta upp på dagis som de inte hade så mkt svar till 8)

Den ökade uppsikten innebar något gott! De upptäckte att min lilla kille inte alltid var den "onde" utan det var ofta den andre (äldre) killen som hade varit dum mot min kille och att min kille då hade försvarat sig men att den andre killen gått och skvallrat för fröken. Förut hade då min kille fått skulden :evil: Han har nämligen aldrig varit någon som gått och skvallrat för fröken.

När barnet (som jag vill kalla det mobbade mitt barn) slutade på förskolan så var situationen löst. Min son hade blivit "snäll" igen! Han kände sig inte längre påhoppad.

Vad vill jag då ha sagt med denna långa roman? Jo, stå på er och försök reda ut vari konflikten ligger, du är ju redan på god väg. Den är inte alltid ens fel att två träter...

Good luck!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tror nu kanske inte så mycket på att "reda ut vari konflikten ligger" och att utse vederbörlig skurk ("Det var han som började!"), som sedan ska "punktmarkeras" som det heter numera, dvs förmanas och förebrås och passas särskilt med NEJ.

Jag brukade helt kallt deklarera för mina barn: "För mig är det inte intressant ett dugg vem som började. Det som intresserar mig är vem som SLUTAR."

Och de skulle gottgöra. Inte bara förebrås och lämnas hängande i luften, så att säga, tyngda av skuld och skam. De skulle handla riktigt i motsats till felaktigt - gottgöra, i handling, verkligen i handling, inte bara med ett påtvingat, mer eller mindre automatiskt "förlåt" - och sedan prisas och berömmas för den saken, när de verkligen gottgjort; varefter allt normaliserades på ett självklart sätt, när alla var nöjda och glada.

Tack för dina varma ord om Barnaboken, Jennie :oops: :lol: :lol:

Och Veladis, jag ser fram emot fortsättningen med största intresse :wink: :!:
Jennie

Inlägg av Jennie »

Ja, du har rätt, Anna, man behöver inte alltid reda ut vari konflikten ligger men det jag ville ha sagt med det är att det ibland känns som att viss dagispersonal skuldbelägger ett barn utan att se till helheten. Så det var kanske det jag skulle ha skrivit istället. :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis :!: Någon utses till skurk och så är det bra med det. Men det är det ju inte :shock: :roll: :!:

Det handlar fortfarande om 1) samarbete, 2) enighet, liksom för oss vuxna.
ambra

Inlägg av ambra »

Veladis, har inte svärmor åkt hem än :?: :D :wink:
Ambra
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"