"Min teori är att han lär sig att det är så man kommer fram och tar sig plats här i världen trots att vi inte gör så här hemma. Att han i sin tur ger sig på de som är mindre så som han själv blivit utsatt på dagis", skriver du.
Precis
Det är sådant här som kallas djungelns lag

och det är det han lär sig på detta dagis, där de största/äldsta "bestämmer lekens regler, som slåss och får tag i de eftertraktade cyklarna (de andra barnen får putta och ge fart

)"
Spontant vill jag bara säga: byt dagis
Skämt (

) åsido: dilemmat är ganska hopplöst. Du kan ingenting göra när du inte är där. Det är personalens uppgift att förevisa ett lämpligt socialt mönster för barnen att ta efter, inte att "stå ut" med sådana här vanartigheter, mobbingungar, pennalismer och översittarfasoner, för att inte tala om rent våld. Man kan undra vad vederbörande fröken, som försökt få ur honom en förklaring till puttandet, skulle gjort eller sagt om han nu svarat med en logisk analys av sitt beteende

"Jo, förstår du fröken, jag puttar undan de där flickorna därför att de står i vägen för mig, när jag vill fram, och jag är ju trots allt pojke och ska bli man, inte för att jag vill bli någon manschauvinist, i varje fall inte så det syns utåt, men några dumma tjejer vill jag inte ha i vägen för MIG och MINA saker och MINA intressen här i världen. Dessutom har jag ett par olösta konflikter liggande i bakhuvudet, jag minns att jag var olycklig vid ett par tillfällen i treårsåldern när jag upplevde mig som osedd och oförstådd, och sådant sitter ju i och kan framlocka viss aggression så här i efterhand, har jag förstått." Etc, etc. Vad skulle fröken ha svarat på det? Bokat tid hos psykologen? För sig själv eller barnet
Dessvärre förslår ju prat inte särskilt långt (från ingetdera hållet

) utan det ska motkrut till. En tuff uppgift, eftersom dagisvistelsen ju överväger i tid (eller hur?) och därmed i påverkan.
Jag tycker du kan börja med att fråga själv. Vad gör personalen, när sådant händer som verkligen inte ska få hända

(Vad kallar de små änglarna till pojkar flickorna? Är det nu de börjar heta f-a och h-a

) Lika pigga som DE är på att lägga ansvaret på föräldrarna - som inte är där - lika snabba borde föräldrarna vara med att förhöra sig om vad DE - personalen - gör. De som är utbildade och prfessionella. Hur handskas DE med knuffande, puttande, bitande, svärande, slående barn

Vad gör de, faktiskt, praktiskt och konkret
Ställ krav