Hur rätta till mat/sovshema samt minimera jetlagen vid resan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kira

Hur rätta till mat/sovshema samt minimera jetlagen vid resan

Inlägg av Kira »

Hej (frågor om liten kille 6,5 mån o lite om storesyrran 2,5 år)
jag har några frågor rörande:
1) Vill gärna ha kloka inspel på lillkillens matschema!
2) Varför lillkillen vaknar 1h för tidigt varje dag?
3) Hur vi ska göra för att minimera jetlagen för båda barnen när vi reser till resp. hem från Thailand?

INSPEL PÅ MAT- OCH SOVSCHEMAT NU (fråga 1 och 2)
Vår minsta plutt är 6,5 månad. Vi började kura honom för ca 1,5 månad sedan (vi körde med rutiner för mat och sömn sedan han var 8 veckor men hade fram tills för 1,5 månad med mat en gång på natten). Vi mörklägger t o t a l t i sovrummet men han vaknar varje morgon kl 06:00 i alla fall (första halvtimmen är han nöjd o ligger o snackar lite för sig självt sen mindre nöjd). Jag undrar om någon kan förstå varför och så skulle jag vilja ha lite kloka inspel på hur/når vi ger mat för det känns som att eftermiddagarna/kvällarna inte är helt optimala o jag vet inte hur jag ska lägga upp detta med maten då från middagen till gröt och amning.

Nattsömn 19:20 -- 07:00 (innan la han sig 19:00 men vi tycker 19:20 passar bättre faktiskt så det vill vi gärna ha kvar).
Vaken 07-09 (men han vaknar alltid 06 som sagt). Morgonmat: han ammar.
Förmiddagslur 09-09:45
Vaken 09:45-12:00 (lunch 10:30 först mat+fruktpuré o sen ammar han ca 20/30 min efter att han har ätit)
Lunchvila 12-14
Vaken 14-16 (gröt kl 14:10 o ibland ammar han 20 min efter det, det skulle jag gärna ta bort)
Eftermiddagslur 16-16:20
Vaken 16:20-19:20 (middag här behöver jag inspel, mat vid ca 16:45 o ibland även lite amning), gröt 18:20 o sen ammar han innan han går o lägger sig vid 19:00.

Tar tacksamt emot inspel på mat- och sovshcemat samt tankar kring varför han vaknar vid 06 varje morgon (vi har testat allt då: att inte göra någonting (vilket vi oftast kör), buffa, ramsa, hålla en hand över ryggen - det sistnämnda brukar funka vid andra tillfällen t ex på natten då han oftast vaknar till vid 2-snåret och om vi då inte gör något så vaknar han till o kan sen vara vaken jättelänge (så var det i ca 2 mån tid både före och efter vi började kura) men om jag lägger handen på hans rygg så somnar han om på 2-5 min) men på morgonen har hittills ingenting fungerat. Är det någon som kan förstå varför? Sover han för mycket på dagen? Är det dumt att ha tre dagsvilor (vi vill helst ha kvar det för att matcha lunchvilan med storasysters vila i Thailand och för att han inte ska bli så kinkig på kvällen när vi kommer vara på restaurang etc.

THAILANDSANPASSNINGEN (fråga 3)
Vi ska till Thailand i ca 2 månader om 2,5 vecka o när vi är där skulle jag gärna vilja fortsätta att amma så därför vill jag inte ta bort amningen men jag skulle då gärna vilja dra ner till att amma ca 2-3 ggr per dygn.

För att inte ställa om dygnet alltför mycket (6h tidsskillnad Thailand/Sverige) o för att kunna gå ut och äta med barnen vid 19-snåret så skulle vi vilja senarelägga dagen iaf en timme så skulle vi vilja att nattsömnen är mellan 20:15-08:15 o så vill vi ha lunchvilan ca 13:15-14:45 för att matcha storasyrrans lunchvila så har vi tänkt oss följande schema (då är han 7-8 månader (i slutet närmar han sig 9 månader).:
08:15-10:15 vaken
10:15-11:00 sova
11-13:15 vaken
13:15-14:45 sova
17:00-17:20 sova
20:15-08:15 sova
Vad tror ni om det schemat och hur ska vi göra för att minimera jetlagen för honom o för hans storasyster (2,5 år) på vägen dit o hem??? På vägen dit så reser vi 14:20 (svensk tid, dvs. 20:20 Thailändsk tid) o landar 06:30 Thailändsk tid (dvs 00:30 svensk tid). Ska vi försöka skippa eller förkorta lunchvilan innan vi kliver på planet för att de ska somna för natten så tidigt som möjligt eller hur ska vi göra? Och ska vi försöka anpassa dygnen innan avresa? Jag har försökt läsa mig till detta på forumet men fattar faktiskt inte hur man ska göra detta (det stod något om att nyttja marginalkvartarna men fattar inte huuur :roll:
Å hur ska vi göra för att minimera jetlagen när vi kommer hem (det känns faktiskt ännu värre för då kommer lillkillen precis vara inne i värsta 8månders krisen. Då flyger vi 09:35 thailändsk tid o landar 15:00 svensk tid. Alla tips o råd mottages tacksamt!

Förlåt för många o krångliga frågor och stort tack på förhand!
//Kira (lillkillen är som sagt 6,5 månad nu och stortjejen 2,5 år)
110526
mumintrollet

Re: Hur rätta till mat/sovshema samt minimera jetlagen vid r

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkommen hit! :heart:

Jag har själv inte erfarenhet av att resa så långt med barn, men har rest ensam flera långa sträckor och trixat med jetlag.

Mitt råd är att ta resan som en enda stor omställning och styra upp den nya rytmen då ni väl är framme. Det är fråga om så många timmars tidsskillnad att det känns knasigt att börja så småningom fasa in sig i thailands tid :) Det är det som menas med marginalkvarterna: att man förkjuter schemat framåt eller bakåt en kvart i taget under en dag och så landar man så småningom i de "rätta" tiderna. I ert fall känns det som sagt lite galet :)

Mitt bästa jetlag tips för vuxna är att inte äta så mycket i flygplanet (dricka däremot massor!!) och sedan börja med rätt måltid då man väl är framme så att kroppen kommer in i den nya rytmen via ätandet.

Ta resan också lite som ett undantagstillstånd - erbjud möjligheter att sova, men använd inte ramsa eller en massa verktyg så de inte mister sin kraft. Det kan vara för mycket begärt att sova på utsatta tider i ett flygplan. När ni landat tar ni itu med det nya schemat som om det var det naturligaste i världen - några dagar kommer det ju att ta, men det kommer säkert att gå fint bara ni tar det lugnt och ger det lite tid ;)

Angående schemat skulle jag föreslå lite mer mat!

08:15 frukost - gröt och amning
eventuellt en extra mellis innan vilan
10:15-11:00 sova
12 lunch
13:15-14:45 sova
15 mellis
17:00-17:20 sova
18 middag
19:30 kvällsgröt
20:15-08:15 sova

vad tycks om liknanade??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Kira

Inlägg av Kira »

Å vilka bra tips! Det är taget.

Kan du förstå varför han vaknar så himla tidigt jämt? Det har han gjort i flera månader nu (både innan o efter vi kurade bort sista nattmålet). På sistone har han oftast vaknat vid 06:00 isf kl 07:00 men i morse redan 05:20 (o med att vakna menar jag att han vaknar utan att kunna somna om). Han sover jättebra på dan så jag vill gärna ha kvar 3 villor på dagen tills att vi kommer tillbaks till Thailand (då han närmar sig 9 månader). Är det dumt? Bör vi minska till två dagsvilor redan nu eller är det inte där det tidiga uppvaknandet beror på? Eller beror det på att han får i sig för lite mat? Ska testa med att införa frukostgröt i morgon bitti också för att se om han får i sig mer under hela dagen då. :-)
110526
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :-)

Behåll 3 dagsvilor! :-)

Hur hanterar ni hans tidiga uppvak? Hur mörkt har ni? Mer mat är ALDRIG fel. ;-) Ge honom så mycket han orkar vid varje mål.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"