7 månaders fortsätter vakna i ottan - ändra till 2 lurar?!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kira

7 månaders fortsätter vakna i ottan - ändra till 2 lurar?!

Inlägg av Kira »

Hej,
Vi har med stor framgång kört standardmodellen o SHN med vår stora tjej som nu är 2,5 år o sover perfekt. Med vår lilla kille på snart 7 månader så har vi också kört standardmodellen sen han var 8 veckor o sen kurat bort sista nattmålet vid dryga 5 månader. Han har hela tiden sovit bra om dagarna o om nätterna tills i ottan. Ända sedan han var 3,5-4 månader har vi haft problem med att han har vaknat för tidigt (då vid 4-5-snåret o sen varit klarvaken i mörkret i 2h), han somnade inte om trots att han var mätt (han fick då nattmat fortfarande) då fick vi tipset att ändra eftermiddagsluren till 20 min i stället för 45 min vilket hade god effekt i ca 1,5 vecka sen var vi tillbaks till tidiga uppvaknanden så därför bestämde vi oss vid dryga 5 månader för att ta bort sista nattmålet men det hade tyvärr inte heller någon effekt på de tidiga morgnarna.
Det som händer är att han vaknar till fast det är kolmörkt (ibland lägger jag en hand på hans rygg o han lyckas somna om i 10 min), jag har testat att ramsa, buffa samt göra ingenting - oftast kör vi det sistnämnda men ingenting får honom att somna om. Han är pigg och glad verkar liksom vilja starta sin dag då. Jag brukar ta upp honom vid 06:30 då han börjar bil lite otålig o kinkig (förut väntade jag till 06:45/07 men han somnade inte om då heller.

Av olika anledningar skulle vi egentligen vilja ha kvar tre dagslurar men jag börjar fundera på om det för hans nattsömn skulle bli bättre att ändra till två lurar - är det någon som har erfarenhet av det redan vid 6,5-7 månader?

Vi kör fn schemat (totalt sover han fn 14h 45 min per dygn)
Nattsömn 19:20 -- 07:00 (innan la han sig 19:00 men vi tycker 19:20 passar bättre faktiskt så det vill vi gärna ha kvar).
Vaken 07-09 (men han vaknar alltid runt 05:20/06:00 som sagt). Morgonmat: han ammar+får lite gröt om han inte redan är för mätt.
Förmiddagslur 09-09:45
Vaken 09:45-12:00 (lunch 10:30 först mat+fruktpuré o sen ammar han ca 20/30 min efter att han har ätit)
Lunchvila 12-14
Vaken 14-16 (gröt kl 14:10 o ibland ammar han 20 min efter det
Eftermiddagslur 16-16:20
Vaken 16:20-19:20 (middag vid ca 16:45 ), gröt 18:20 o sen ammar han vid 19:00.

Skulle bli s u p e r g l a d om jag skulle få några tips här. Börjar nästan betvivla att SHN verkligen funkar helt på alla barn trots mina tidigare övertygelser om det. :shock:
///Kira
110526
mumintrollet

Re: 7 månaders fortsätter vakna i ottan - ändra till 2 lurar

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skall be att admin sammanfogar dina trådar så har vi ett barn i en tråd - enklare för oss att hålla reda på :)

Han ligger lite i överkant på sömntimmar helt enkelt!
Kanske ni kan ta bort em-vilan helt! Och förkorta ner långa vilan till 1,5h!
Alternativt ha 20 min på förmiddagen och 20 på eftermiddagen om ni vill ha kvar 3 lurar! Även om det känns lite hattigt och duttigt - men ni känner honom bäst, skulle han klara av ett sådant schema? Somnar han snabbt på dagsvilorna så att inte hela vilan går åt till att söka sömnen?

Så skulle jag rekommendera att välja EN strategi på mornarna och köra benhårt med den i ett par veckor! Har du läst om tidiga mornar här på forumet, balnd favortilänkarna på kurforum finns en tipstråd om olika strategier!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Kira

Inlägg av Kira »

Tack tack tusen tack för tips.
Det ska jag genast testa.

Ska försöka skjuta både på förmiddagsvilan och lunchvilan bara men mjukstartar idag och låter honom ta en 5 minuters vila när han normalt brukar sova 20 min för att han ska orka tills på kvällen. Sen tänkte jag sikta på 14,5 h sömn per dygn o schemat:
07.00-10:00 vaken (frukost vid 7)
10:00-10:45 sova
10:45-13:45 vaken (lunch vid 10:45)
13.45-15.30 sova
15.30-19:00 vaken
19-07 sova

Vad tror du om det schemat? Och vart ska jag isf förlägga mellis resp middag? :shock: :? Och så måste jag bara fråga. I natt vaknade han tre gånger men för första gången så lyckades han somna om varenda gång när jag la handen på hans rygg utan att säga något (det tog typ 2-5 min varje gång) men då höll jag handen där tills han sov varje gång utan att ramsa. Är det dumt? Vänjer han sig vid det när han ska somna då dvs vänjer sig av vid att somna om själv. På dagarna somnar han lätt förutom eftermiddagsvilan så den skippar jag gärna av den anledningen.

Tusen och tusen tack för råd - jag är sååå himla tacksam för dem!!!
110526
Kira

Inlägg av Kira »

Hej,

Nu har vi tänkt igenom schemat lite till och jag tror vi utgår från dagens schema och behåller tre lurar och bara minskar ner lunchvilan till 1,5h och lägger honom lite tidigare på kvällen bara så att vi är nere på 14,5h/dygn.

Sla testa det i någon vecka o se om det har någon påverkan. Enda FRÅGAN som kvarstår nu är då min fråga om jag bör sluta få honom att somna om mha handen (läs min fråga som jag skrev tidigare idag - nu så trött att ögonen går i kors så kolla gärna på det).

Återigen, tusen tusen tusen tack för ovärderliga kloka inspel - fantastiskt!!!
110526
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Sen min dotter var 7 månader har vi haft lurarna sånär: 12-45-1,5-20 :)

Angående "handen"
Antingen kör du stenhårda vägen, du bestämmer dig för att nu kör jag inte den metoden längre, vaknar han så får han en ramsa i dörren om han behöver helt enligt "reglerna" kring shn. Några tuffa nötter kanske då väntar innan han fattar galoppen.
Eller så kör du soffa vägen. Dvs, minskar tiden med handen natt för natt. Första natten håller du tills han nästan somnar, ett par nätter senare lämnar du honom lite mera vaken, tillsist går du bara in och lägger handen ett par sekunder för att sedan börja avvakta innan du går in. Det lär ta längre tid men förhoppningsvis funka :)
Nåt av det skulle jag ha gjort i alla fall :)

Kram emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Kira

Inlägg av Kira »

Hallå igen,

Nu har vi försökt ALLT i ytterligare några veckor men i n g e n t i n g funkar. Vi håller på att bli tokiga, speciellt jag. Han vaknar varenda morgon mellan 5 och 6, i morse vaknade han 04:45.

Vi har minskat dagssömnen till 45min-1,5h-20min men det har bara resulterat i att han är lite tröttare under kvällen (och så är han förstås trött på morgonen eftersom han vaknar så tidigt) Han vaknar lika förbenat tidigt och det trots att vi har:
- Kolsvart i sovrummet och har haft det hela tiden
- Testat att ramsa jättemycket, bara ramsa lite, inte göra någonting alls, buffa, lägga handen på ryggen, men han somnar inte om, ibland kan han slumra i någon minut men inte mer.

Han vaknar och verkar jättepigg och ligger/kryper omkring o snackar i sin säng i mörkret för sig själv (första 1-1,5h är han oftast inte grinig utan verkar bara pigg men sen är det förstås svårt att hålla honom vaken till 08:45/9 då han ska ta sin första dagslur. Det har varit så här i flera månader och det känns som att all min vakna tid går åt till att försöka hålla schemat till punkt o pricka och försöka tokmata honom så mycket det bara går när han ska äta (ni vet ungefär så där låst som man känner sig när man ska köra kurveckan fast den tar aldrig slut). :shock: Redan innan vi tog bort nattmålet så vaknade han vid 4-5-snåret o låg o snackade aas(ibland innan nattmaten, men oftast efter eller i samband med nattmålet så då var det uppenbarligen inte pga. att han var hungrig). Nu har vi kört stenhårt med att inte mata på natten. Men i natt o i förrgår natt så ammade jag honom kl 06 o då somnade han om sen och vi lät honom göra det också. Jag fattar inte varför han alltid vaknar, hans storesyrra sov som en stock från 2 månaders ålder hela nätterna, både när vi fortfarande matade 2 ggr respektive 1 ggr per natt och sen till slut, from 6 månaders ålder, ingen gång per natt.

Nu åker vi snart till Thailand i 2 månader, hela familjen, vår drömresa o då ska vi sova hela familjen i ett och samma rum vilket just nu känns just det sketajobbigt (ursäkta min negativa ton men börjar ge upp detta :oops: :( ). Hittade ett gammalt schema för storesyrran, hon sov vid samma ålder 1h-1h 45 min-45 min o sen tog hon natt 20-07. Lillkillen ska ha natt 19:05-07. Funderar på att ändra i schemat så han också bara har 11h natt fast vet inte om det gör någon skillnad alternativt börja ta upp honom för att nattmatta i mörkret vid 22:30-snåret - är det dumt tror ni? Vill verkligen att vi ska sova bra under vår resa. Snälla, snälla, snälla - kom med råd och tips!!!

Stort tack på förhand!
110526
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle ta fasta på två ord i ditt inlägg: testa och testa allt.

För oss strulade vargtimmen o tidiga mornar i flera veckor men då jag fattade att ha En strategi konsekvent tills det hela lugnat sig så somnade dottern en morgon om och efter det vände det hela.

Testa alltså inte utan sätt er ner, välj EN strategi och genomför ;)

Er resa är ett ypperligt tilfälle att kasta gamla vanor ut ur fönstret och införa nya. Tidsomställningen kommer ändå att göra att ni sover lire galet först så se det som en möjlighet att styra upp det hela!

Jag skulle tänka på resan att de första dagarna se lite genom fingrarna på tider för att inte förstöra verktygen genom att "kräva" omöjliga saker av de små - fattar du tanken?
Men så fort du känner att ni har landat lite i thailand och barnen har fått myclet mat, frisk luft och social delaktighet under dagen så kan du med gott samvete och rätt attityd förmedla att på natten sover man, resten tar vi på dagen!
Kira

Inlägg av Kira »

Tack för svar, jag skulle nog förtydligat och skrivit att vi har testat allt men olika perioder. Det är inte så att vi har hattat från en natt till en annan.
Han har vaknat mellan 4-6 om mornarna istället för 7 ända sedan slutet av augusti och nu är vi i början av december dvs. i ca. 4 månader o vi har kört länge med varje grej dvs. buffat i några veckor, endast ramsat i ännu fler veckor etc.

Det som känns så hopplöst med honom vs hans syster är att han liksom inte vaknar och är missnöjd som hon gjorde några enstaka gånger mellan varven och då somnade hon snabbt vid buff och/eller ramsning. Han vaknar upp och tycks vilja starta sin dag då liksom (och då väcker oss andra och är sen väldigt trött när dagen ska börja på riktigt).

Det låter patetiskt men jag håller verkligen på att få psykbryt där i ottan då jag känner att var och en av mina strategier som jag har testat till förbannelse inte funkar. Ingenting gör någon som helst skillnad. I morse vaknade han 04:25.

Känner att jag verkligen skulle behöva ha något annat knep i rockärmen att testa. Tror ni det är helt åt fanders knasigt att införa ett nattligt mål igen som han kan inta, halvt sovande precis innan jag somnar om kvällarna runt 11 eller så (dvs. att jag liksom som jag gjorde när han var bebis tar upp honom när det är mörkt i rummet, matar och lägger ner honom igen)? Tror ni att det är väldigt svårt att vänja av honom vid det sen när vi kommer tillbaks från vår resa? Jag funderar på det alt. att förlänga eftermiddagsvilan från 20 till 45 min igen och att istället låta honom gå och lägga sig senare så att natten blir lite kortare.

Återigen, grymt tacksam för alla svar och inspel!
110526
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker det låter som att ni är himla konsekventa faktiskt. Och alla barn är olika, det förstår man nör man får nummer 2 :)
Vår stora kille var lite som er son. Han vaknade för tidigt jääääättelänge. Vi körde samma strategi heeeeela tiden. Han vaknade och somnade inte om, sedan va han ju jättetrött på morgonen såklart och jag höll alltid schemat. Efter lång tid började han vakna och somna om, och uppvaken blev kortare och kortare. Vi kurade vid 4 månader och kanske vid 10 mån började han sova hela nätter.
Lillasyster satte hela nätter tidigare, hon var dock strulig först nör vi tog bort sista nattmålen vid ca 4,5 mån, så vaknade hon tidigt och var ledsen, sp jag började ta upp henne en gång på natten igen och då sov hon tills jag väckte henne kl 07. Sen efter jag väckt henne i 2 veckor så tog jag bort nattmålet igen och då sov hon hela nätter.

Antingen kan du fortsätta tills han sätter hela nätterna, och det kanske tar tid men det kommer komma. Men jag ser inget fel heller att korta natten till 1 timmar eller ge nattmål, så länge det är du som bestämmer det. Det är ju Inge fel med att anpassa sig utefter barnets behov så länge man tänker efter innan. Så känn inte att du gör "fel" om du väljer att ändra saker och ting :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag tycker det verkar vara lite mat. Två mål bör vara "riktig mat" ex lunch och middag. amma gärna !! Men i direkt anslutning till det vanliga målet, frukost och mellis kan vara gröt och fruktpure exempelvis.

Det ska vara tråkigt att vara vaken. En ramsa för tidiga uppvak och sen inget mer. Ingen trafik. Musik om han protesterar högljutt. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Doris

Inlägg av Doris »

Hej Kira och andra!

Jag har en sexmånaders (+ 2 veckor) och jag känner igen mig i det du skriver! Tyvärr, för tidiga morgnar är inte kul, jag blir själv lätt klarvaken....

Mina andra två barn har sovit hela nätter sen 5-6 månaders ålder, men däremot haft svårt att somna på dagarna. Denna yngsta lilla gosingen somnar som en klocka på dagen men härjar runt betydligt mer efter kvälls-insomningen som är kl 19.

Jag har som du funderat på att korta ner dagslurarna, men tror egentligen han skulle bli för trött och vara gnällig och allmänt onöjd med livet, så jag skippar den lösningen tills vidare. Jag vill ju ha en glad grabb om dan! :D

Min lille ammar inte utan äter gröt och tillägg. Som en klocka vaknar han alltid efter en timmas nattsömn kl 20 och smäller då i sig en hel flaska ersättning. Vi ger honom alltid mat just innan han skall sova vid sjusnåret, men då äter han bara lite, några deciliter. Så jag tror mat är en bov i dramat.

Och jag har bestämt mig för att jag kan ge honom mat på kvällen- efter att han somnat- så länge det är innan JAG har somnat. :D Alltså, kanske ge ytterligare lite mat vid 22-tiden om ha vaknar då (jag brukade alltid amma honom vid den tiden när han var mindre).

Jag ville bara skriva detta som ett exempel på hur andra löst samma problem. Eller vänta, jag tar tillbaka: hoppas lösa samma problem. :lol: Jag har ännu inget resultat att utvärdera eftersom jag bestämde mig idag för att köra på detta. Men nu får vi se hur det går! :lol:

Ha en trevlig resa, förresten! När åker ni? vi ska själv på en resa långt bort i januari men det är bara en vecka. Då får det gå som det går, men jag förstår att du vill ha ordning på sömn när ni ska vara borta så länge.

Hade jag varit du hade jag dock inte hoppats för mycket- och med det menar jag inte att det inte kommer gå eller att det är för mycket begärt. Mer som en strategi att acceptera att en resa är en annan situation och om målsättningen är perfekt nattsömn blir risken för besvikelse- och därmed större frustration- ganska överhängande. Hoppas du förstår mitt resonemang att mindre krav ger högre acceptans....? :)

Vänliga hälsningar
D.
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Puffar här igen! :D

Hur går det med maten och tidiga mornar?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kira

11,5 månad vaknar 2h för tidigt (05 istället för 07)

Inlägg av Kira »

Hej,
Nu har vår lille kille hunnit bli 11,5 månad. Han var rejält magsjuk för en 1,5 vecka sedan (under 5 dagar o sov då jättedåligt och vi fick ta upp honom på natten pga att han spydde, bajsade, hade ont etc.) sedan dess funkar inte våra nätter alls. Trots omställning till sommartid som var förra helgen så vaknar han runt 05:00 istället för 07:00 och somnar inte om (det betyder alltså att han vaknar 04 enligt gamla tiden). :shock:

Det är som att han har vant sig nu att vakna vid 05 och han ligger först och snackar och väcker oss alla och sen efter en timme (om inte innan) vid 06 så blir han dessutom arg/ledsen och vill komma upp.
Vi har testat allt i vanlig ordning (det är jättemörkt, vi har försökt att bara ramsa samt kombon ramsa/buffa men av det sistnämnda blir det bara ännu värre (förut har det funkat att vi buffar honom till sömns när han har vaknat någon natt så har han liksom iom det vant sig att sova längre på morgonen) så skulle vi bara kunna få honom att somna om så skulle det underlätta betydligt tror jag. Har någon några tips för det och/eller andra alternativ för vad vi kan göra?

Han verkar fortfarande vara lite dålig i magen (pruttar mkt illaluktande pruttar) och verkar kanske inte ha ätit upp sig än riktigt efter magsjukan än så vi försöker proppa i honom mat under hela dagarna så gott det går.

Han schema är:
19-07 sova
09:20-09:40 sova
13:00-14:30 sova
Mattider: frukost 07, lunch 11, mellanmål 14:40, middag 17, kvällsgröt 18:30

Bör vi införa mellanmål på fm o då senarelägga lunchen något för att ev få i honom mer mat?
Bör vi ändra antalet dagslurar från 2 till 1?
Eller finns det andra tips?
Tips mottages tacksamt. Han har, i motsats till sin storasyster, varit mycket svårare att få honom att sova ända till 07 under hela hans lilla liv och han verkar mycket känsligare för att sova för mkt på dagen än vad hon någonsin har varit. Hon har aldrig varit i behov av att mörklägga helt heller för den delen. Det kanske är olika mellan olika barn men detta att han vaknar så himla tidigt nu håller på att göra oss koko. Jag har väldigt svårt att somna om när jag väl har vaknat (trots att jag sover med öronproppar o att kidsen sover i eget rum).

Stort stort tack på förhand!
Kram
110526
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Välkommen tillbaka skall man väl säga - även om det inte är trevligt att stöta på sömntrassel.. Men det ordnar sig nog skall du se!
Hur hade ni det här emellan? Sov han bättre sedan ditt senaste inlägg? Vad ändrade ni på då och vad blev bättre/sämre.

Nu verkar det ju som om hunger kunde ha varit boven i dramat då - och definitvt nu då han varit dålig i magen. Jag skulle först satsa på att få i honom så mycket mättande och stadig mat som möjligt under dagen. Extra smör/olja i maten. Så MASSOR med utevistelse och fysiska utmaningar. Social delaktighet så han får vara med i det ni gör och utmanas på det viset.

Jag skulle lägga in en extra frukost på förmiddagen så att han orkar till lunch.Tex en banan eller någon annan mättande frukt. Vad äter han annars och hur mycket?

Och så mjölksyrebakterier för att hjälpa magen komma i balans - men det kanske ni redan ger honom :)

Angående uppvaken så skulle jag ge en pangramsa DIREKT han vaknar och sedan slå på klassisk musik eller ingenting. Inga mer ramsor - inga buffningar. Budskapet är - på natten händer INGET. Ställ själv en väckarklocka o ringa på en tid innan han brukar vakna så att ni är där vid första pip med en tydlig beskedlig ramsa som meddelar att NU är det natt nu sover vi. Så på med musik eller alternativt ingenting.
Tänk det som en minikur så ni slår på en attityd av att ta itu med detta. Och benhård konsekvens av tillvägagångssätt.

Om inte mer mat, extra mycket frisk luft och klätterövningar och minikur gör susen så skulle jag överväga att ta bort fm-luren.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"