Vi började kura vår kille (8,5 mån) för ca 4 veckor sen. Det fungerade förvånansvärt bra, han sov hela nätter redan tredje natten och sov bra i hela tre veckor. Nu har han börjat vakna flera gånger per natt. Han vänder sig på rygg och kan inte själv vända sig tillbaka till magläge. Han är lite sen med att vända sig till mage, men vi jobbar på det. Nu går vi in och vänder honom, ramsar ut. Han somnar om genast.
Schema:
Natt: 20-8 (vaknar oftast tidigare...)
Mat: 8 Bröstmjölk+gröt
Sov:10 (45 min)
Mat: 11.30 Lunch+BM
Sov: 13.00 (1,5 h)
Mat: 14.45 Mellanmål+BM
Sov: 17.00 (20 min)
Mat: 17.30 Middag+BM
19.00 en hungrig grabb, äter gröt + nattslurk
Schemat fungerar bra, han sover sina lurar dagtid. Vi vet inte vad vi skall göra. Vad skall vi göra för att få honom att sova hela nätter igen?
Tacksam för svar!
vart tog nattsömnen vägen?
vart tog nattsömnen vägen?
Dotter född 26.9.2011
Son född 28.2.2013
Son född 28.2.2013
-
mumintrollet
Re: vart tog nattsömnen vägen?
Hej!
Och välkommen hit!
Jag skulle gissa på att ni har fått 8-månaders ångesten på besök! Har ni Barnaboken? Där står det beskrivet så fint om den utvecklingskrisen de små liven måste igenom.
Här inne på kurforums mest vanliga frågor hittar ni flera trådar om 8-månadersångesten och hur man skall agera och tänka som föräldrar.
Mitt svar på er fråga skulle vara - ni skall inte göra något annorlunda än vad ni hittills gjort - låt rutinerna och verktygen vara de samma så att han får samma svar på sina frågor i sin vingliga tillvaro!
Utvecklingsfaser kommer och går och barnen kommer att vakna och ha oroliga perioder trots SHN kurning eller ej - men ni har guldvärda verktyg att ta till för att få det hela nedlugnat och så att sovandet inte blir ifårgasatt trots oroligheter i livet
Och välkommen hit!
Jag skulle gissa på att ni har fått 8-månaders ångesten på besök! Har ni Barnaboken? Där står det beskrivet så fint om den utvecklingskrisen de små liven måste igenom.
Här inne på kurforums mest vanliga frågor hittar ni flera trådar om 8-månadersångesten och hur man skall agera och tänka som föräldrar.
Mitt svar på er fråga skulle vara - ni skall inte göra något annorlunda än vad ni hittills gjort - låt rutinerna och verktygen vara de samma så att han får samma svar på sina frågor i sin vingliga tillvaro!
Utvecklingsfaser kommer och går och barnen kommer att vakna och ha oroliga perioder trots SHN kurning eller ej - men ni har guldvärda verktyg att ta till för att få det hela nedlugnat och så att sovandet inte blir ifårgasatt trots oroligheter i livet
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Tusen tack för svar!
Vi har barnaboken, skall läsa på om 8 månaders ångesten.
Lillkillen har blivit flunssig och hostar, det kanske också kan vara en av orsakerna till dåliga nätter. MEN inatt var vi inte in till honom en enda gång, han vaknade till men somnade om av sig själv.
Vi tycker kuren är magisk, otroligt att den fungerar för det gör den. Kan bara inte förstå att inte alla använder sig av den. Det känns så bra att ha verktygen att ta till när nätterna strular.
Tack!
Vi har barnaboken, skall läsa på om 8 månaders ångesten.
Vi tycker kuren är magisk, otroligt att den fungerar för det gör den. Kan bara inte förstå att inte alla använder sig av den. Det känns så bra att ha verktygen att ta till när nätterna strular.
Tack!
Dotter född 26.9.2011
Son född 28.2.2013
Son född 28.2.2013
Hej!
8-månadersångesten skriver jag under på!!!
Vi har precis tagit oss ur de struliga nätterna nu. Att börja trixa och fixa vid uppvaken är det sämsta man gör, I know
Står jättebra i barnaboken!
8-månadersångesten skriver jag under på!!!
Står jättebra i barnaboken!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903