Lillebror Olof och Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla härliga! :)

Nu är det hög tid att lillebror får en tråd härinne tycker vi.
Unge herrn har snart uppnått den höga åldern två veckor, (fast med korrigerad åker fortfarande minus tre dagar gammal... :shock:)
och världen utanför magen verkar honom mer och mer bekant för var dag som går.

I väntan på den egentliga födelsen och lite mer utåtriktad personlighet konstaterar vi att detta är en rätt nöjd, lugn och trött herre. Om det beror på just hans personlighet, eller på att vi är ungefär en miljard gånger mer avslappnade föräldrar denna gången (som dessutom har SM i bakhuvudet från början) OCH har en tvååring hemma som ska ha sitt, låter vi vara osagt.

Livet med två barn känns så här långt iallafall väldigt härligt, särskilt som deras pappa :heart: är hemma nu första månaden också och vi får mer tillsammans-tid än på väldigt länge. Nyblivna storasyster :heart: är stolt och glad över nytillskottet och tar det hela med ro. Hon verkar tycka att det är den naturligaste saken i världen att lillebror ligger vid bröstet dagarna i ända, och så fort han gnyr till i sömnen så föreslår hon "jijjebjo ha mea tutte NU!" :D

Som sagt, med SM i bakhuvudet kör vi för det mesta 1,5-2,5, men ibland orkar han knappast vara vaken mer än 1 h och då brukar han följdaktligen vakna efter ca 1,5 h istället.
Första 5-6 dagarna sov han mellan oss i stora sängen på natten (av den enkla anledningen att han vägrade annat) men jag fick snabbt flashbacks från jobbiga första veckorna med Irma och så fort lillebror visade minsta tecken på att kunna ligga själv även på nätterna så nappade vi och langade över honom i spjälisen bredvid oss istället. :P Vilken lättnad för alla! Han läggs numer nästan alltid vaken och somnar själv efter några minuters stånkande vilket känns lovande, eftersom det egentligen fortfarande är smekmånad. Vi får väl se om det håller i sig! 8)

Detta var en första rapport härifrån! Ser fram emot att hänga lite mer här på SoS igen framöver. :)

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

Korrigerad ÅLDER skulle det förstås stå... ;-)
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av mamaA »

Ha,Ha -skyll på amningshjärnan :lol: !

Vad kul att ni är här, ska bli spännande att följa er resa!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Ylvispylvis »

Grattis kära du :heart: och vad härligt att umgås hela familjen den första tiden!!

Irma är givetvis en fantastisk storasyster :heart: , hon får ju sina behov tillfredsställda och har därför ingen anledning att klaga. Det måste vara väldigt spännande med en alldeles färsk lillebror att ta ansvar för!!! :D
Vad bra att ni hivade lillen i spjälisen, det mår ni nog bättre av allihop! :thumbsup: :sleep: =D>

Ja, jag får väl känna mig erfaren som moder till en son eftersom jag idag haft :heart: Samuel :heart: i hela två månader! :mrgreen:

Kram och det låter ju stabilt med lillen, han kommer må finfint hos er!!! :D =D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis igen till er alla! :heart: Det ska bli så roligt att följa Olofs tråd! Och så hoppas jag på att få träffa honom på riktigt när han blivit lite större.. :D Njut nu riktigt ordentligt!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Tutan »

Grattis till lille Olof! :D :heart:
Välkommen till Späda barn och små! :wink:

Vilken underbar läsning! Värsta avslappnade föräldrarna med koll på behoven och värsta bästa nyblivna storesyrran med koll på maten =D> .

Det ska bli ett nöje att följa er!

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS, IRMA :heart: O:) O:) :heart:

Med tillbehör :thumbsup:


Å, Irmasmamma, så underbart roligt............ Jag är så glad.


:heart: :-({|= :heart: :-({|= :heart: :-({|= :heart: :-({|= :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Dumlekolan »

Å stort grattis till er alla! Vilken LYCKA! Varmt lycka till och spännande att få ta del av er resa framöver!

Gotlandskramar från Linda :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Hur går det för er?

Kram till hela familjen! :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

SaraMilana! :heart: Har visst missat ditt inlägg! :shock:
Det går bra tycker jag, tackar som frågar! :D

Nu är lillebror snart 4 veckor och jag antar att han genomgått den egentliga födelsen....men absolut inte lika tydligt som storasyster- hon gick från sovande paket till skrikfest på en natt vid exakt 3 veckors ålder.
Olof har börjat kvällstrassla lite sen någon vecka, så jag antar att det är ett tecken....

Minns med fasa hur jobbig tiden mellan smekmånad och schemaspikning var med Irma, med skarvar, vagningsträsk och Fan och hans moster, så nu har jag beslutat att köra med skygglapparna på (nu svär jag väl i kyrkan! :P) och freestylar nog fram tills jag får spika schemat vid två mån. :D

Så länge det går så här bra så känns det helt rätt faktiskt. Lite kvällstrassel får vi nog ta, hellre det än trassel vid varje lur. Som det är nu sover lillebror mellan en och två timmar i sträck, ca 4 ggr/dag och sen brukar natten vara runt 9 timmar med 2 nattmål. Han läggs oftast vaken och klarar det galant. Äter 4-5 SM-mål om dagen och lever goda livet. :P Så vi fortsätter så ett tag till, jag ser det som en förlängd smekmånad! :heart: :D

Kram!! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

.....och tack för alla härliga grattis- och välkomsthälsningar förresten!!! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt! =D> :heart:
Irmasmamma skrev:Minns med fasa hur jobbig tiden mellan smekmånad och schemaspikning var med Irma, med skarvar, vagningsträsk och Fan och hans moster, så nu har jag beslutat att köra med skygglapparna på (nu svär jag väl i kyrkan! :P) och freestylar nog fram tills jag får spika schemat vid två mån. :D
Åh, här freestylas det friskt trots att tvåmånadersgränsen är passerad. Och jag trivs väldigt bra med det! Oftast ser dagarna rätt lika ut, men ibland funkar det inte och då är det inte mer med det. Bra för en "duktig flicka" som mig att tagga ner lite, tror jag. :)

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av SusanD »

Hej och än en gång grattis till en fantastisk lillebror. Vilken lycka för hela familjen.

Jag hävdar och har alltid gjort att man under de två första månaderna ska ta saker och ting lite som de kommer. Men med SM för ögonen, inte något krav utan bara något man tänker på och strävar mot i tanken. Det ska få ta tid att vänja sig vid varandra, lära känna varandra och göra det i en härligt långsam takt. Så njut av varandra, ni kommer fixa detta jättebra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Sarisparis »

Ett litet sent men hjärtligt grattis från mig kommer här! :heart: :D

Jag ska inte bli långrandig, det låter som att ni har det alldeles, alldeles underbart. O:)

:heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lillebror Olof och Standardmodellen

Inlägg av Irmasmamma »

Tack än en gång, kära ni! :heart:

Här freestylar vi vidare! :P
Lillebror är nu dryga månaden och det värsta kvällstrasslet har lagt sig. Skönt!
Han ligger fortfarande lite minus på sömnkontot, snittar kanske 14-15h/dygn men är nöjd och glad för det allra mesta och äter som en häst, så vi gör ingen big business av det.
Känner att det kommer att ordna upp sig när schemat spikas.

Dagarna brukar börja vid 07-tiden, precis som för storasyster.
Under förmiddagsluren behöver han alltid buffas vid 45-skarven, men efter en dialog av buffning till och från (och massa husljud!) i ca 30 min så sover han ungefär två timmar till, så det är lätt att förstå att han verkligen behöver en rejäl lur där på fm! :sleep: Dessutom vet jag ju att de flesta pyttisar är VÄLDIGT morgontrötta, så jag antar bara att han också är det. :P
Vidare går lunchluren som smort, den brukar bli 2-2,5h utan skarvar. Sista luren på em brukar dock sällan bli mer än 1-1,5h, men då brukar jag faktiskt ta upp honom och börja kvällspasset vid ca 18-19-tiden. Sen brukar Olof självmant ta sig en 20 min-lur på soffan mitt i sista vakenpasset och slutligen komma i säng för natten runt 22.

Nu sover han 5 timmar i sträck första passet på natten, egentligen borde han väl klara 6 vid det här laget, men den här gången tänker jag faktiskt ta nätterna som de kommer och styra dagarna och se var vi hamnar. Hörde du det SaraMilana!?!?! :P :heart: Jag gör som du den här gången, hehe, istället för att styra upp slaviskt och buffa halva nätterna...! :P #-o Och det känns sjuuuukt skönt att vara så avslappnad faktiskt. 8)

Nu har jag varit hemma själv med båda barnen i en vecka, och tro det eller ej, men än så länge känns det så mycket enklare med två, än att bara vara ensam med en bebis!! :shock: Visst, det beror såklart delvis på att jag inte är förstagångsmor denna gång, men en tvååring tillför så mycket härligt till bebistillvaron!! :heart: Dels är Irma bästa hjälpredan när det kommer till att hämta blöjor och glömda kräkhanddukar osv. när jag sitter fast och ammar, dels tycker lillebror att det är jättespännande att ligga och titta på sin storasyster när hon leker på golvet, och framförallt lägger jag inte ner lika mycket tid på att fundera ut och "konstruera" lämplig social delaktighet för Olof (som jag upplevde förra gången), utan det kommer liksom naturligt med allt som faktiskt måste göras på riktigt! :wink: :P
Så vi har ägnat veckan åt att baka tårtor och förbereda för Irmas tvåårskalas som gick av stapeln igår! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"