Satsa på skrattet.till-go'nattet i verkligt stor stil - utanför barnkammaren - det är så lätt att missa medan man i stället odlar, medvetet eller ej, diverse negativa förväntningar inför läggningen. Men troll spricker i solsken, och det gäller både små och stora
Ransonera sedan ramsan; det är alltså dags att "backa" innan vi tjatar ihjäl den (och barnet). Ramsa x 4 när hon lagts, ut från och utanför rummet, fyra "verser" i ett betryggande GLATT svep. Efter det, kör med bara en eller max två "verser", vid behov, och tänk då verkligen "goddag-yxskaft" och inte dialog, svar eller kommunikation. Det ska höras på tonfallet att det verkligen bara var ena örat som hörde, om ens det; alla dina andra öron är kolossalt upptagna med Huset (Arbetet, Vuxenlivet, you name it, bara inte Barnet - just nu, eller alls. Förrän i morgon).
För att förstärka detta, och förmedla budskapet i handling, sätt på musik, högt och ordentligt - dörren kan gärna stå en anings på glänt - eller kör storstädning med våldsam dammsugning och lådskrammel och badkarsrengöring med tretton duschar. Prata gärna med varandra eller prata med dig själv, högt och ljudligt, dessutom. Allt detta får henne förr eller senare att tröttna på att försöka komma till tals med er, eftersom hon knappt hör själv vad hon tänker. Ingen lyssnar på henne - publiken har gått hem. Det kan naturligtvis tyckas grymt och gräsligt, för den som tror att det är synd om barnet som får springa upp tusen gånger halva natten, men det är det inte. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Det är förutsättningen för att nyfikna små barn alls ska kunna sova så gott: att de VET att ingenting händer (för dem), varken trevligt eller farligt. Trevligt händer i morgon, farligt händer (förhoppningsvis) inte alls, någonsin.
Tack för din varma hälsning
Nu kommer jag inte åt några hjärtan... mycket osamarbetsvillig dator stundom, dvs uppkopplingen är ett landsbygdsdåligt skämt. Så dem får du tänka dig... i massor!
Ja, ge henne 12 tim förutsättningar. Allra helst, som jag föreslog redan i mitt första svar tror jag, 12,5, dvs att läggningen sker en halvtimme tidigare. Det ger en psykologisk marginal åt er alla. Det viktiga är som sagt inte att hon sover varenda minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. En av dem är att ligga i sängen, om man säger